همه ما تا به حال تحت فشار سوال و جواب های متعدد بوده ایم. معمولا مصاحبه های کاری از این دسته جلسات پر تنش هستند که شاید به دلیل اضطراب درونی ما آنطور که فکرش را کردیم پیش نروند. مصاحبه شغلی موفق یا موفقیت در مصاحبه شغلی به عواملی مختلفی وابسته است. دانش و اطلاعات شما در کنار مهارت های مربوط به این شغل  تا چگونگی ارائه و بیان این اطلاعات و همچنین استفاده از زبان بدن و حالات مختلفی که اعتماد به نفس و قدرت شخصیتی را به رخ مصاحبه کننده می کشد.

یکی از شایع ترین دلایل بروز اضطراب در شما به عنوان مصاحبه شونده  توجه نکردن پرسشگران و مصاحبه گران و چهره ناراضی آنهاست که مدام انرژی و حس منفی به شما منتقل می کند. در مصاحبه های کاری چند سوال عمومی و فنی درباره تخصص شما پرسیده می شود که بایستی به نحو احسن به آنها پاسخ دهید.

اما پاسخ به سوالات کافی نیست و باید در مدتی محدود علاقه، مهارت و اعتماد به نفس خود را به افراد حاضر نشان دهید. در این مقاله از هاو کن یو به معرفی روش هایی می پردازیم که با انجام آنها می توانید نظر پرسشگران و رئیسان را به نفع خود تغییر داده و فرصت شغلی را از آن خود کنید. با ما همراه باشید.

نحوه نشستن روی صندلی

چگونه در مصاحبه شغلی موفق باشیماز آنجایی که افراد حاضر در محل به تمامی حرکات شما دقت می کنند، یکی از روش های متقاعد کردن آنها نحوه نشستن شما روی صندلی است. یعنی اولین موردی که مورد توجه فرد مصاحبه کننده قرار می گیرد. برخی ها هم می گویند موفقیت شما در مصاحبه شغلی در همان نحوه نشستن شما مشخص می شوند.

پس از ورود به اتاق، آرام و استوار روی صندلی نشسته و کاملا تکیه دهید. خود را مضطرب نشان ندهید و  اگر به طور معمول خمیده مینشینید و قوز می کنید، تجسم کنید که چند نخ از سقف آویزان شده و سر وشانه های شما را به بالا می کشد. این نحوه نشستن به طرز چشمگیری نشان دهنده اعتماد به نفس بالای شماست. البته باید دقت کنید که خیلی غیرطبیعی و خشک نباشید. تنها کافیست چند مورد از نحوه نشستن سیاست مداران روی صندلی ها را جست و جو کنید و از آن ها تبعیت کنید.

تماس های چشمیچگونه در مصاحبه شغلی موفق باشیم

برقراری ارتباط چشمی در مصاحبه های شغلی همچون شمشیر دو لبه است. از نگاه کردن مداوم به چشمان گوینده اکیدا خودداری کنید. این عمل توجه شما را نشان نداده و در عوض باعث معذب شدن وگهگاه عصبانی شدن پرسشگر می شود. از طرفی هم مدام چشمان خود را به اطراف نچرخانید. هر کجا لازم است به صورت مصاحبه کننده نگاه کنید و هر کجا لازم نمی دانید از آن خود داری کنید. در عوض نگاهی همراه با لبخند به تمام اعضای صورت پرسشگر بیاندازید و هر دوثانیه جهت نگاه خود را تغییر دهید. به عنوان مثال دو ثانیه به چشمان و دو ثانیه بعد به لبهای او نگاه کنید. سعی کنید تا به آرامی پلک بزنید تا آرامش شما به آنها نیز القا شود.

حرکات دست ها به هنگام صحبت کردن

چگونه در مصاحبه شغلی موفق باشیمبه هیچ عنوان به هنگام صحبت کردن دست های خود را پنهان نکنید. در علم زبان بدن پنهان کردن دستان نشانگر دروغگویی و پنهان کاری و حتی ترس است. همواره با دستان خود علامات و حرکات متعددی انجام دهید تا علاوه بر ارسال سیگنال های مثبت به سمت داوران، اشتیاق خود را نیز نسبت به کسب این شغل نشان دهید. به یاد داشته باشید که کف دست همواره باید باز بوده و به طرف داوران باشد.

لازم به ذکر است که حرکات دست و بدن بیشترین تاثیر را در نظر افراد می گذارد پس همواره در طول مصاحبه به آنها توجه کنید تا باعث بروز مشکلات بعدی نشوند. اگر ژست ها و حرکات مثبت و منفی را نمی دانید در زیر مثال هایی در باره هر کدام آورده شده است.

کف پاهای خود را فراموش نکنید

چگونه در مصاحبه شغلی موفق باشیمدر طول مصاحبه سعی کنید تا کف کفش خود همواره روی زمین باشد.بانوان به هیچ عنوان پا روی پا نیندازید چرا که علاوه بر بهتر ایستادن لباس، عده ای این عمل را به دور از آداب می دانند. برای اینکه احساس راحت تری به هنگام صحبت کردن داشته باشید می توانید مچ یک پا را روی پای دیگر بگذارید. ضمنا‌ با تحقیقات انجام شده مشخص می شود که پاسخ دادن سوالات سخت و خلاقانه زمانی که پاهایتان گره نخورده و صاف است آسان تر میباشد.در رابطه با آقایان هم می توانید پا ها را روی یکدیگر بیاندازید ولی به گونه ای نباشد که مغرور به نظر برسید.

روی راه رفتن خود کار کنید

چگونه در مصاحبه شغلی موفق باشیمآمارها نشان می دهد که رییسان تصمیم خود را در ۱۰ ثانیه اول راجع به متقاضی می گیرند. این نشان دهنده تاثیر راه رفتن و دست دادن شما با پرسشگر است. هنگام وارد شدن به اتاق صورت و شانه های خود را کاملا به سمت جلو صاف کرده و با وقار به سمت شخص قدم بردارید. قدم های شما باید نه آرام باشد و نه تند. طول هر قدم بین ۳۰-۶۰ سانتی متر ایده آل است. وقتی که با او دست می دهید، به صورتش با لبخند نگاه کنید و کمی نیز اطراف را بنگرید.

به یاد نفس عمیقتان باشید

چگونه در مصاحبه شغلی موفق باشیمیکی از راه های حیاتی کاهش استرس در اینگونه جلسات، نفس کشیدن درست و آرام است. به یاد داشته باشید که قبل از شروع صحبت حتما نفس عمیق بکشید و روی بازدم خود صحبت کنید. خیلی بلند صحبت نکنید تا نفستان کم نشود. علاوه بر این بسیار آرام و با کنترل نیز صحبت نکنید تا صدایتان به لرزش نیفتد.

حرف هایشان را تایید کنید

هر از چند گاهی علاوه بر تماس چشمی می توانید سر خود را به نشانه تایید تکان دهید. تایید کردن صحبت های طرف مقابل نشان می دهد که از مکالمه با آنها لذت میبرید و گفته هایشان را تصدیق می کنید.  البته در کنار گردن بیش تر سعی کنید با کلام این موارد را تایید کنید. حرکت سر تاثیر مثبتی در نظر داوران خواهد داشت. حتما از آن استفاده کنید.