چگونه خروجی بهتری از عملکرد کولر خودروی خود داشته باشم؟ در این مقاله از هاو کن یو به شما آموزش خواهیم داد که چگونه با کار های ساده می توانید عملکرد کولر خودرو را بهبود ببخشیم؟ با ما همراه باشید تا یکایک این راه های ساده را با یکدیگر بررسی کنیم

شما با این روش ها آموزش خواهید دید که در ابتدا چگونهکولر و سیستم خنک کننده را تمیز کنید تا ضمن اینکه قدرت بیشتری را داشته باشید کیفیت هوای بهتر و مطبوع تری خواهید داشت و در ادامه به شما روش هایی را معرفی خواهیم کرد که هر یک به افزایش بازده و کارایی کولر و فن ها و سیستم تهویه منجرب مشود.. شما با انجام و دنبال کردن همین کار هاس ساده تا ۳۰ الی ۴۰ درصد بر عملکرد کولر خودروی خود تاثیر مثبت خواهید گذاشت. این کار ها را هر ۲ الی ۳ ماه باید تکرار کنید.

تمیز کردن دریچه های کولر 

استفاده از ابر و فوم ها

screen-shot-2017-05-06-at-7-07-08-pm

در ابتدا برای تمیز کردن دریچه ها که در طی روز های متمادی مملو از جرم و گرد و خاک شده است میبایست به دنبال روشی مناسب باشید تا بتوانید بخش مختلف آن را تمیز کنیم. یکی از روش های مناسب استفاده از فوم ها و ابر هاست که باید به روشی مناسب برای تمیز کردن دریچه ها از آن ها استفاده کنید.

این فوم ها و یا ابرها برای این کار بسیار مناسب هستند. مقداری تهیه و همانند شکل آن ها را برش بزنید و سپس با چسباندن یک قطعه چوب به سر آن ها  از آن برای تمیز کردن داخل شیار ها کمک بگیرید. به راحتی تمامی گرد و غبار را از بین ببرید. اما برای تکمیل و قبل از تمیز کردن مراحل زیر را هم برای تکمیل کار دنبال کنید

 ساخت محلول تمیز کننده

screen-shot-2017-05-06-at-7-07-34-pmاین محلول تمیز کننده لازمه کار برای تمیز کردن و بسیار کار آمد است. شما کاربران لازم است که به قسمت مساوی آب ولرم و سرکه سفید را با یکدیگر تمیز کنید. شما می توانید برای بوی بهتر از چند قطره لیمو هم در این محلول کمک بگیرید. همگی را با یکدیگر ترکیب و سپس داخل اسپری بریزید.

وارد کردن فوم ها به داخل شیار های دریچه

screen-shot-2017-05-06-at-7-07-55-pmحال مقداری از این محلول که در مرحله قبل ساخته شده است را  بر روی فوم یا ابر اسپری کرده و یا این فوم را داخل محلول زده و سپس شروع به تمیز کردن دریچه ها کنید. اگر با جرم ها رو به رو شدید مجدد ابر را در محلول بزنید تا به واسطه اسید های موجود در محلول تمامی آن ها را باز کنید. در نهایت با یک ابر یا فوم خشک اقدام به خشک کردن و تمیز کردن نهایی کنید.

استفاده مجدد از فوم ها

screen-shot-2017-05-06-at-7-07-08-pm

پس از پایان کار این فوم ها را در مقداری محلولی مایع ظرفشویی و آب ریخته و سپس خوب بفشارید و تمیز کنید و سپس با آب شسته و در ناحیه ای قرار دهید تا خشک شوند. مطمئنا طی ۲ الی ۳ ماه آینده شما مجدد از آن ها باید استفاده کنید.

تمیز کردن سیستم کولر خودرو 

تعویض فیلتر هوای کابین خودرو

screen-shot-2017-05-06-at-7-08-39-pm

این فیلتر های کاربردی  خودرو، با فیلتر کردن هوایی که از طریق ورودی های سیستم تهویه به داخل اتاق دمیده می‌شوند، از ورود ذراتی مانند گرد وخاک، گرده گیاهان و آلاینده های دیگر حداقل تا زمانی که شیشه های ماشین بالا هستند به قسمت سرنشینان جلوگیری می‌کنند. این فیلتر ها را نباید با فیلترهایی که از ورود آلودگی ها به داخل موتور ممانعت می‌کنند اشتباه بگیرید. تعویص و مکان قرار گیری فیلتر هوای کابین خودرو در خودرو های مختلف متفاوت است، برخی از این خودرو های دسترسی آسانی به شما شما برای فلیتر های هوای خودرو از داخل کابین خودرو می دهند و برخی در زیر کاپوت. شما با توجه به مدل خودروی خود و دفترچه راهنمای ان اقدام به پیدا کردن محل قرار گیری این فیلتر هوای کابین کنید.

  • در بسیاری از خودرو ها همانند برخی مدل های پژو و خودرو های هوندا و تیوتا معمولا این فیلتر هوای اتاق یا کابین در زیر داشبورد قرار دارند. شاید نیاز باشد شما برای دسترسی به آن ها چندین پیچ را باز کنید.
  • پس از باز کردن دریچه فیلتر هوای کابین شما میبایست فیلتر قبلی را خارج و سپس یک فیلتر جدید و نو را با آن تعویض کنید.
  • زمان تعویض این فیلتر بسته به مکان استفاده از خودرو می تواند متفاوت باشد. ولی برای داشتن هوای مطبوع تر بهتر است چند وقت یکبار (حداکثر یکسال) اقدام به تعویض این فیلتر های هوای داخل کابین کنید.

تمیز کردن مکنده های هوا

screen-shot-2017-05-06-at-7-09-24-pmدریچه های هوایی که در قسمت خارجی خودرو و معمولا زیر برف پاکن و شیشه جلو قرار دارد برای دریافت هوا هستند و مجهز به یک فیلتر، تا از ورود گرد و غبار و … به داخل خودرو جلوگیری به عمل بیاید. پس از مدتی این فیلتر ها احتیاج به تمیز کردن دارند. شاخ و برگ ها ریز جمع شده را از روی آن ها تمیز و یا آن ها را با یک فیلتر جدید جایگزین کنید. از اسپری های هوا هم برای تمیز کردن آن ها می توانید کمک بگیرید.

استفاده از اسپری های ضد عفونی کننده

screen-shot-2017-05-06-at-7-11-51-pm

تمامی درب و پنجره های خودرو را بسته و سپس مطمئن شوید خودرو خاموش و سویچ بسته است. حال این اسپری های گندزدا و یا ضد عفونی کننده را در تمامی دریچه های هوای خودرو که می بینید اسپری کنید.

روشن کردن سیستم تهویه

screen-shot-2017-05-06-at-7-11-23-pm

حال پس از انجام تمام کار های بالا باید خودرو را روشن و سپس اقدام به روشن کردن لوکر کنید و توان و قدرت آن را بر روی حداکثر قرار دهید. بعد از چیزی حدود ۱۰ دقیقه شما کلید A/C را خاموش و همه درب های خودرو را باز کنید و اجازه دهید ۵ دقیقه دیگر در همین حالت روشن باشد.

سرویس کردن خودرو

screen-shot-2017-05-06-at-7-11-03-pm

شاید باوجود مشکلات جدی در سیستم تهویه و وکولر ها نیاز باشد که خودروی خود را  برای سرویس های اساسی به تعمیر گاه ببرید. با تعمیر کار خود صحیت کرده و تمامی مشکلات را توضیح دهید شاید نیاز باشد که شما برخی قطعات را جایگزین کنید.

راهکار های استفاده صحیح از کولر

قبل از رسیدن به مقصد کولر خودرو را خاموش کنید

screen-shot-2017-05-06-at-7-12-06-pm

شما کاربران هاو کن یو باید توجه داشته باشید که یک عادت صحیح در رانددگی برای خود تدارک ببینید. همیشه قبل از رسیدن به مقصد شما باید توجه داشته باشید که کولر خودروی خود را خاموش کنید. تقریبا ۵ دقیقه قبل از رسیدن شما میبایست کولر خودروی خود را خاموش و به فن ها اجازه دهید در طی این ۵ دقیقه به کار خود ادامه دهند تا از این طریق شما به راحتی از جمع شدن و ایجاد مشکل در کولر خودروی خود جلوگیری کنید.

از جمع شدن گردو غبار در دریچه ها جلوگیری کنید

screen-shot-2017-05-06-at-7-09-51-pm

همانطور که در بالا گفتیم و راهکار هایی برای شما ارائه دادیم شما باید از جمع شدن گرد و غبار در هر یک از دریچه ها و یا فیلتر ها جلوگیری کنید، مدام با روش های معرفی شده و با وسایل تمیز کننده مناسب  این گرد و غبار ها را ار بین برده تا ضمن بهبود عملکرد عمر کولر خودرو و سیستم تهویه را هم نیز افزایش دهید.

استفاده از دمنده بدون استفاده از کولر

screen-shot-2017-05-06-at-7-10-46-pmهر چند وقت یکبار شما کاربران میبایست برای مدتی از فن ها خودرو خود بدون استفاده از کولر استفاده کنید تا بدین صورت از مرطوب شدن کانال های انتقال هوا و جمع شدن گرد و غبار جلوگیری به عمل بیایید.  تمامی در را باز کنید و سپس با خاموش کردن A/C فن ها را با حد اکثر توان روشن کنید، این کار را به صورت دوره ای تکرار کنید.