یکی از روتین های خودروی شما که حتما باید به موقع به فکر آن باشید تعویض روغن موتور و فیلتر های مرتبط میباشد. اما خرید روغن موتور های گران از سمتی و پرداخت دستمزد های تعویض کاران روغن از سمت دیگر باعث میشود تا کم کم خودمان دست به کار شویم. تعویض روغن ممکن است در ابتدای امر قدری سخت یا گیج کننده باشد اما بعد از انجام آن برای اولین بار متوجه خواهید شد که بسیار آسان بوده و نیازی به مراجعه به تعویض روغنی ها، پرداخت پول و یا حتی نگرانی درباره روغن تقلبی نیست.

با استفاده از آموزش قدم به قدم و توضیحات همراه با عکس این مقاله از وبسایت هاو کن یو میتوانید در عرض چند دقیقه روغن و فیلتر روغن را خودتان تعویض کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

چه روغنی و چه مقدار نیاز داریدscreen-shot-2017-06-17-at-7-06-11-pm

قبل از خریدن روغن موتور باید توجه داشته باشید که چه برند و مقداری برای شما مناسب است. برای انتخاب روغن موتوذ مناسب بایستی نکات ریز و درشت متفاوتی را در نظر گرفته شود. در لینک زیر این نکات را به وضوح شرح داده ایم.

چگونه روغن موتور خوب و مناسب خودرو بخریم

نکته ای که در هنگام خرید روغن علاوه بر مطالب لینک بالا باید در نظر داشته باشید، مقدار روغن است. به عنوان مثال اگر خودروی شما ظرفیت ۳.۴ لیتر روغن داشته باشد از خرید روغن ۵ لیتری اجتناب کنید چرا که ۱.۶ لیتر آن تلف خواهد شد. به جای آن یک روغن ۴ لیتری بخرید تا ۰.۶ لیتر اتلاف روغن داشته باشید. برای اینکه بدانید ظرفیت روغن موتور خودرو شما چقدر است، کافیست عبارت “مقدار روغن مورد نیاز برای خودرو….” را جستجو کنید. (در جای خالی نام و برند خودرو خود را بنویسید) برای آسایش شما کاربران هاو کن یو فهرستی از ظرفیت روغن خودرو های متداول تهیه کرده ایم.

نام و مدل خودرو دنا سمند LX EF7 تندر ۹۰ باردو پژو ۲۰۶ TU5 پژو ۲۰۷ پژو ۴۰۵ TU5 پژو پارس TU5
روغن مورد نیاز (لیتر) ۵.۵ ۵.۵ ۴.۸ ۴.۵ ۳.۵ ۳.۵ ۴ ۴

برای اطلاع از ظرفیت روغن موتور دیگر خودرو ها نام و برند را همانگونه که گفته شد در گوگل جستجو کنید.

لوازم مورد نیاز برای تعویض روغن موتورscreen-shot-2017-06-17-at-7-06-26-pm

برای تعویض روغن و تعویض فیلتر روغن به تعدادی تجهیزات نیاز دارید که در زیر لیست آورده شده است.

  • یک عدد آچار با عدد پیچ کارتل (در ادامه توضیح داده خواهد شد)
  • گیره ی باز کن فیلتر روغن
  • یک تشت برای خالی کردن روغن کهنه
  • روغن موتور و فیلتر موتور نو و تازه
  • جک خودرو به منظور

شناسایی محل پیچ کارتل و فیلتر روغنscreen-shot-2017-06-17-at-7-07-30-pm

کاپوت ماشین را بالا زده و روی بدنه اصلی موتور به دنبال در پوش ورود روغن باشید. این همان محلی است که در مراحل بعدی قرار است روغن نو را از طریق آن وارد سیستم موتور خودرو شما شود. این در پوش جدا از نوع و برند ماشین دارای علامت یک روغندان است که روغن از آن در حال سرریز کردن است.

حال نوبت به شناسایی محل دقیق فیلتر روغن می‌شود. این فیلتر با توجه به نوع و برند خودرو شما از کاپوت و یا زیر خودرو دسترسی داشته باشد. توجه کنید که فیلتر های زیادی در خودرو وجود دارد. معیار شناسایی این فیلتر نسب به سایرین محل آن میباشد. محل این فیلتر باید دقیقا در نزدیکی و چسبیده به مخزن روغن موتور باشد. ضمنا به یاد داشته باشید که به دنبال فیلتری استوانه ای و کوچک تر از کف دست بگردید. (همانند شکل)

دسترسی به پیچ کارتل: این پیچ در اصل پیچ مخزن روغن موتور خودرو است و با باز کردن آن روغن کهنه به بیرون پاشیده میشود. برای این کار باید ابتدا سینی کف خودرو را باز کنید. سینی یک صفحه فلزی است که برخورد ادوات زیرین خودرو با پستی و بلندی های زمین جلوگیری میکند. معمولا سینی ها با ۴ عدد پیچ به بدنه متصل میشوند.

نکته
احتمالا برای دسترسی آسان به زیر شاسی نیاز خواهید داشت تا سطح زیرین خودرو را مقداری با استفاده از جک بالا بیاورید. با توجه به طولانی بودن نسبی عملیات و سنگین بودن کار، اقدامات ایمنی لازم را در حین جک زدن رعایت کنید.

تخلیه روغن قدیمی و کهنه screen-shot-2017-06-17-at-7-07-13-pm

برای تخلیه روغن کهنه باید ابتدا همانطور که گفته شد سینی فلزی یا پلاستیکی شاسی ماشین را از بدنه جدا کنید. برای این کار کافیست پیچ های متصل به بدنه را باز کرده و سینی را در کناری بگذارید. سپس مخزن فلزی زیر موتور را پیدا کنید. این بدنه قطعا در محلی دارای یک پیچ است که به آن پیچ کارتل میگویند. قبل از باز کردن این پیچ به دو پیشنیاز نیاز خواهید داشت:

  1. یک عدد تشت یا ظرف را در زیر پیچ کارتل قرار دهید. چرا که به زودی قرار است تا روغن کهنه تخلیه شود. (عملا ریختن روغن کهنه در کف حیاط یا پارکینگ کاری غیر عقلانی است)
  2. درپوش روغن موتو را از کاپوت باز کنید تا فشار هوا در مخزن زیاد شده روغن به خوبی تخلیه شود.

حال میتوانید پیچ کارتل را باز کنید. با باز کردن این پیچ خواهید دید که شریانی از روغن سیاه و کهنه خودرو خارج خواهد شد. برای خروج تمام و کمال روغن قدیمی حد اقل ۵ دقیقه صبر کنید.

نکته
اگر دستگاه ساکشن روغن موتور در خانه یا محل کار موجود دارید دیگر نیازی به طی مراحل بالا نبوده و فقط کافی است تا لوله ساکشن را از درپوش بالای موتور به داخل فشار دهید و دستگاه را روشن کنید.

تعویض فیلتر روغن screen-shot-2017-06-17-at-7-07-30-pm

حال نوبت به تعویض فیلتر می‌رسد. با استفاده از آچار مخصوص و گیره ی فیلتر، فیلتر را به صورت پاد ساعتگرد بچرخانید تا از رزوه های خود خارج شود. سپس در صورتی که میخواهید فیلتر جدید را جایگزین آن کنید عکس مراحل بالا را انجام دهید. در صورتی که میخواهید فیلتر قدیمی را دوباره استفاده کنید، کافیست تا ابتدا روغن آن را در تشت خالی کرده و با استفاده از یک دستمال نخی آن را کاملا خشک و تمییز کنید. سپس فیلتر را در جای خود ببندید.

اضافه کردن روغن تازه screen-shot-2017-06-17-at-7-07-52-pm

حال نوبت به اضافه کردن روغن جدید می رسد. در ابتدای امر پیچ کارتل را با استفاده از یک دستمال نخی کاملا تمیز کنید و در جای خود محکم ببندید. سپس با استفاده از قیف روغن جدید را به موتور اضافه کنید. توجه داشته باشید که بیشتر از مقدار نشان داده شده در جدول بالا روغن را اضافه نکنید. اگر تمام موارد درست پیش رفتند میتوانید سینی شاسی را بسته و جک ماشین را پایین بیاورید.

آیا همه کار ها را درست انجام داده اید؟screen-shot-2017-06-17-at-7-08-04-pm

به انتهای کار نزدیک شده اید. پس از اتمام کار میتوانید برای اطمینان از صحت کار های خود گیج روغن را چک کنید. در صورتی که شاخص گیج رنگ روشن روغن موتور تازه به خود گرفته و مقدار آن مناسب بود پس همه چیز درست پیش رفته است و میتوانید خودرو خود را استارت بزنید. انجام این مراحل ممکن است در دفعات ابتدایی کمی سخت و زمان بر باشد اما پس از تمرین و تکرار درخواهیت یافت که کمتر از ۳۰ دقیقه میتوان در منزل به آسانی هر بار روغن خودرو را خود شما عوض کرده و متقبل هزینه های بعضا سنگین و صرف وقت زیاد نشوید.