تعویض لنت ترمز اتوموبیل امری است که افراد کمی به فکر دست به کار شدن به آن می افتند. پیش تر در مقاله های متعدد تعویض آینه های بغل خودرو و همچنین روغن و … را خدمت شما عزیزان آموزش دادیم اما در این مقاله میخواهیم ابتدا لنت مناسب خودروی شما را معرفی کرده و سپس با استفاده از عکس های متحرک یا Gif کل پروسه تعویض لنت ها را آموزش دهیم. در ادامه با هاو کن یو همراه باشید. 

قبل از شروع باید توجه داشته باشید که ابتدا این آموزش را خوانده و تمام مراحل را ابتدا به صورت تئوری انجام دهید. سپس پس از رفع هر گونه مشکل در خصوص مرحله ها اقدام به تعویض کنید. به یاد داشته باشید که تعویض لنت ترمز در ظاهر ممکن است امری سخت باشد اما در واقعیت کمتر از ۱۰ دقیقه طول میکشد.

وسایل مورد نیاز را تهیه کنیدتعویض لنت ترمز www.howcanu.com

  1. برای انجام این تعمیرات لازم است تا موارد زیر را تهیه نمایید.
  2. یک عدد جک خودرو (حتما توان تحمل وزن خودرو را داشته باشد)
  3. دو عدد پایه نگهدارنده (میتوانید از هر جسمی استفاده کنید)
  4. آچار چرخ
  5. آچار بوکس
  6. لنت های نو و تازه

نکته مهم که باید به آن توجه داشته باشید این است که تهیه این لوازم عموما در صورتی که آنها را در خودرو یا خانه خود نداشته باشید کمی هزینه بر خواهد بود اما در همه خودرو های ایرانی یک عدد جک و آچار پیدا میشود. پس تنها خرج اضافی شما لنت های تازه است که به هر حال به آن نیاز دارید.

نکته
عمل تعویض لنت ها در حین یادگیری ممکن است برای دفعه اول قدری زمان بر باشید اما برای دفعات بعد مطمئنا سرعت بیشتری پیدا خواهد کرد. 

قدم اول: ماشین را از زمین بلند کنیدتعویض لنت ترمز www.howcanu.com

ابتدا باید در محل درست ماشین را جک بزنید تا دیگر تایر ها به با زمین تماس نداشته باشند. اما قبل از جک زدن توسط آچار چرخ ۴ پیچ هر چرخ را شل کنید چرا که در صورتی که در مرحله بعد بخواهید پیچ ها را شل کنید چرخ ها به صورت هرز در هوا میچرخند. (پیچ ها در زیر قالپاق یا درپوش رینگ هستند) پس از شل کردن پیچ ها جک هیدرولیک را بالا برده تا ماشین از سطح زمین جدا شود. پس از اینکه حدودا ۱۰ سانت چرخ ها با زمین فاصله گرفتند میتوانید به مرحله بعد بروید.

نکته
به یاد داشته باشید که در مواقع بسیار نادر عملکرد جک های هیدرولیک دچار اخلال شده و ممکن است درست عمل نکند پس برای جلو گیری از سقوط ماشین حتما پایه های آهنی را همانند تصویر در محل درست زیر شاسی قرار دهید.

تعویض لنت ترمز www.howcanu.com

قدم دوم: باز کردن چرخ ها

با استفاده از آچار پیچ ها را شل تر کرده و از محل خود دراورید. سپس کل لاستیک را از ماشین جدا کرده و به همراه پیچ ها در گوشه ای قرار دهید.

قدم سوم: باز کردن گیره هاتعویض لنت ترمز www.howcanu.com

گیره ها وظیفه محکم چسباندن لنت ها به روتور را دارند. پس برای تعویض لنت ها باید ابتدا گیره را باز کنید. گیره که با ۲ عدد پیچ بسته شده است را به وسیله آچار بوکس باز کنید

یک یا چند شلنگ هیدرولیک به گیره روتور متصل است پس به هیچ عنوان آنها را باز نکرده و گیره را آویزان نگه ندارید. بهترین مکان برای قرار دادن گیره بالای دیسک ترمز است. (همانند تصویر)تعویض لنت ترمز www.howcanu.com

پس از باز کردن گیره ها به احتمال زیاد لنت به قالب خود چسبیده و از کنده شدن ممانعت میکنند. در این حالت دو راه دارید. یا اینکه چند دقیقه صبر کنید تا دیسک و لنت ها خنک شوند و سپس به راحتی آن را از روتور خارج کنید. یا اینکه با استفاده ااز یک جسم بلند و باریک اما محکم اقدام به کندن لنت ها با قدرت کنید. پس از جدا کردن لنت به مرحله بعد میرویم.

قدم چهارم: تعویض لنت هاتعویض لنت ترمز www.howcanu.com

در این مرحله اگر تمامی کار های مراحل قبل را درست انجام داده باشید، میتوانید لنت قدیمی را به راحتی از چرخ جدا کنید. توجه داشته باشید که در صورتی که به تازگی از ماشین استفاده کرده اید احتمال دارد لنت ها داغ باشند. بسته به نوع و مدل خودروی شما ممکن است لنت ها به صورت کشویی بیرون آمده و یا به بیرون بپرند. در این قسمت باید به دو نکته مهم توجه کنید:

  • مراقب باشید تا به دیگر قسمت ها و ادوات دیسک و روتور ضربه نزنید.
  • مراحل و طریقه ی خارج کردن لنت را به همراه تمام جزئیات آن به یاد داشته باشید تا در هنگام جاسازی کردن لنت جدید، همان مراحل را به صورت عکس انجام دهید.

حال لنت های جدید را آماده کرده و مراحل را به صورت عکس طی کنید. در صورت نیاز میتوانید از بازار گریس های ترمز را خریداری کنید. این گریس ها صدای ناهنجار جیغ را هنگام ترمز گرفتن از بین می برند.تعویض لنت ترمز www.howcanu.com

نکته بسیار مهم
توجه کنید که این گریس ها باید به پست لنت ها مالیده شوند. به هیچ عنوان گریس ها را به صفحه ترمز و یا جلوی لنت ها نمالید چرا که عملکرد ترمز را بسیار پایین خواهد آورد.

سپس گیره ها را با استفاده از آچار بوکس و جغجغه ای ببندید. لنت ها باید محکم در جای خود باشند.

قدم آخر: پایین آوردن ماشین و بستن چرخ هاتعویض لنت ترمز www.howcanu.com

در آخرین مرحله چرخ ها را به روتور بسته و پیچ ها را تاحد معمول سفت کنید. سپس جک را پایین آورده و یا پایه های فلزی را از زیر شاسی خارج کنید. پس از اینکه جک هیدرولیک را از زیر شاسی خارج کردید، میتوانید با استفاده از آچار چرخ پیچ ها را کاملا سفت کرده و درپوش أنها را جایگذاری کنید.
برای تایید صحت عملیات خود حتما خودرو را با سرعت کم رانده و چندین بار ترمز بگیرید.