روغن موتور برای ماشین مثل خون برای بدن می ماند. باید پیوسته آن را چک کرد تا از عملکرد درست موتور اطمینان یافت. روغن‌موتور باعث می شود که قطعات داخلی موتور به صورت روان کار کنند و زود مستهلک نشوند. روغن متور همچنین، موتور را تمیز نگه می دارد و مانع از انباشته شدن آلودگی ها می شود و از داغ شدن بیش از حد هم جلوگیری می کند. در ادامه با هاو کن یو همراه باشید تا نحوه درست چک کردن روغن اتوموبیل را آموزش دهیم.

چک کردن سطح روغن آسان و سریع می تواند انجام شود. ما به شما توصیه می کنیم که هر وقت به پمپ بنزین رفتید تا باک ماشینتان را پر کنید روغن‌موتور را هم چک کنید. تمام چیزی که نیاز دارید یک دستمال کاغذی یا تکه پارچه و دفترچه راهنمای ماشین است.

روغن موتور ماشینتان را چک کنید

اول از همه، دفترچه راهنمای ماشین را چک کنید و از توصیه های سازنده ی خودرو اطلاع بیابید. برخی از ماشین های جدید مانیتور الکترونیکی برای روغن موتور دارند و نیازی به چک کردن دستی روغن‌موتور ندارند.

اگر خودتان روغن را چک می کنید، حتما ماشین را در سطح زمین جایی پار کنید. موتور ماشین باید خنک باشد تا دستتان نسوزد. سازنده ی برخی از ماشین ها توصیه می کنند که روغن موتو را پس از اینکه موتور سرد شد چک کنید. وقتی موتور خاموش بود، کاپوت ماشین را بزنید بالا ، میله ی اندازه گیری (گیج) روغن‌موتور را پیدا کنید. میله را از موتور در بیاورید و روغن را از انتهای آن پاک کنید. سپس میله ی روغن‌موتور را سر جایش قرار دهید و تا انتها فشار دهید.

چک روغن موتور howcanu.com

گژ را دوباره در بیاورید و این بار به هر دو طرف آن نگاه کنید و ببینید آیا روغنی است یا نه. هر میله ی روغن موتور به نوعی سطح روغن مناسب را نشان می دهد:‌خواه به شکل دو سوراخ سوزنی، حروف L و H (به معنای بالا و پایین) و یا کلمات MIN و MAX( به معنای ماکسیسمم و مینیموم) و یا صرفا یک منطقه ی هاشور خورده. اگر قسمت فوقانی رگه ی روغن بین دو علامت قرار دارد و یا در محدوده ی  هاشور خورده قرار دارد آنگاه سطح روغن خوب است.

اما اگر روغن پایین تر از علامت مینیموم قرار داشته باشد می بایست همانطور که در ادامه برایتان خواهیم گفت روغن موتور اضافه کنید.


چگونه بهترین روغن موتور را برای خودرو خود بخریم ؟


هچنین باید رنگ روغن موتور را هم چک کنید. روغن موتور خوب باید به رنگ قهوه ای یا سیاه باشد. اما اما شیری رنگ یا به رنگ روشن است به این معنی است که مایع خنک کننده به موتور نشت می کند. به دقت به دنبال ذرات فلزی در روغن موتور بگردید چرا که وجود این ذرات به معنای این است که موتور از داخل آسیب دیده است. اگر هر کدام از اینها را دیدید ماشینتان را به تعمیرگاه ببرید تا مکانیک تشخیص دهد.اگر هم شک دارید که مایع خنک کننده به موتور نشت می کند، به امداد خودرو زنگ بزنید تا ماشینتان را یدک بکشد.

اگر همه چیز خوب است و مشکلی نیست، میله ی اندازه گیری روغن موتور را بار دیگر تمیز کنید و آن را به درون لوله قرار دهید و مطمئن شوید که کاملا سر جایش قرار گرفته است. در انتها کاپوت را پایین بدهید.

چگونه روغن موتور را اضافه کنیم؟

چک روغن موتور howcanu.com

از درجه ی روغنی که در دفترچه راهنمای ماشینتان درج شده پیروی کنید.  معمولا بین OW-20 تا ۵W-30 خواهد بود. می توانید آن را از تعمیرگاه ها یا مغازه های لوازم خودرو و نیز سوپرمارکت ها و سایر مغازه ها خریداری کنید.

برای مطالعه آموزش کامل تعویض روغن موتور بر روی لینک زیر کلیک کنید


چگونه روغن موتور خودرو خود را تعویض کنیم ؟


برای افزودن روغن‌موتور، درپوش پرکننده ی روغن را که معمولا در بالای موتور قرار دارد بر دارید. از آنجا که ریختن بیش از اندازه ی روغن برای موتور بد است باید اندکی روغن بریزید و زیاده روی نکنید. اول حدود نصف لیتر روغن بریزید. با استفاده از قیف می‌توانید از پاشیدن روغن به اطراف جلوگیری کنید. چند دقیقه صبر کنید. اگر روغن هنوز پایین تر از سطح مینیموم است بقیه ی روغن را اضافه کنید. معمولا نیازی به بیش از یک لیتر روغن موتور نخواهد بود مگر اینکه موتور ماشینتان نشتی یا روغن سوزی داشته باشد و یا مدت های زیادی روغن موتور را چک نکرده باشید. اما اگر نیازی به لیتر دوم بود  باز هم باید به آهستگی اضافه کنید. وقتی کارتان تمام شد درپوش پرکننده ی روغن را محکم ببندید.