مهارت‌های ارتباطی نقش سازنده‌ای در روابط اجتماعی دارند. با بهبود مهارت‌های ارتباطی برگ برنده را در برقراری ارتباطات اجتماعی خواهید داشت. در این مقاله با شما کاربران ۱۰ روش برای بهبود مهارت‌های ارتباطی را معرفی خواهیم کرد.

برقراری ارتباط مؤثر یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی است؛ اما آمار و ارقام نشان می‌دهند تلاش اندکی برای کسب این مهارت صورت می‌گیرد. اینکه چگونه در مواقع لزوم توجه دیگران را جلب کنیم، در چه زمانی بتونیم به‌خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنیم، چگونه بتوانیم منظور خود را به‌خوبی به دیگران برسانیم و یا به‌درستی از زبان بدن و تکلم خود استفاده کنیم، همگی در چهار‌چوب مهارت‌های ارتباطی قرار می‌گیرند.

آیا تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چگونه می‌توانیم  در زندگی اجتماعی مؤثرتر ارتباط برقرار کنیم و ایده‌ها و افکار خود را به‌طور صحیح منتقل کنیم. در قالب 10 نکته این موضوع را بیشتر بررسی می‌کنیم. همراه ما باشید.

 

مراقب زبان بدن خود باشید

مهارت‌های ارتباطی و زبان بدن رابطه تنگاتنگی  با یکدیگر دارند. نمی‌توانید به‌طرف مقابل بگویید که آمادهٔ گفتگو و برقراری ارتباط با او هستید اما دست‌به‌سینه باشید؛ تا زمانی که هنوز چشم‌های خود را به موبایل خود دوخته‌اید نمی‌توانید انتظار داشته باشید که طرف مقابل شما را شنودهٔ خوبی در نظر بگیرد. باید یاد بگیرید که چگونه از زبان بدن بهره ببرید و در ارتباطات از آن ها استفاده کنید.؛ ارتباط چشمی هم در برقراری ارتباط مؤثر است. می‌توان بامطالعه مقالات زیر از هاوکن‌یو در رابطه با زبان بدن سایر افراد و درست نشستن و درست راه رفتن به اعتمادبه‌نفس مطالب زیادی را بیاموزید تا رفتار صحیح از خود بروز دهید. پیشنهاد می‌کنیم در این زمینه دو مقاله زیر را حتماً مطالعه کنید تا دید.
چگونه با زبان بدن صحبت کنیم ؟ ( ۱۸ روش انتقال پیام با زبان بدن )

جملات خود را با کلمات بی‌معنی و زائد پر نکنید

کلمات و اصواتی نظیر «اوه»، «اوووم»، «چیز» و … تأثیر  منفی در فن بیان دارند. کلام خود را باید عاری از حشو و زوائد کنید تا ترغیب کنندگی یا اعتمادبه‌نفس خود را افزایش دهید. هنگام صحبت کردن دست خود را از جیب‌هایتان دربیاورید و یا قبل از شروع صحبت مکث کنید و نفس عمیقی بکشید. این لحظات سکوت بیشتر برای شما عجیب هستند تا شنوندگان. به صورت کلی باید صحبت ها و مکالمات خود را ضبط کنید و آن‌ها را گوش کنید. با این کار اصوات و کلمات تکراری که اضافی و زائد به حساب می آیند شناسایی و به مرور از کلام حذف می شوند.  مقاله زیر هم می‌توانید در خوب صحبت کردن به کمک شما بیاید.

چگونه خوب صحبت کنیم و خوب بشنویم؟

 

برای گپ‌و‌گفت‌های خودمانی از قبل متن تهیه کنید

بیاید از همین مهمانی‌های خودمان شروع کنیم. فرض کنید در مهمانی نشسته‌اید. منتظر هستید کسی با شما صحبت کند. نمی‌دانید چه بگویید و از کجا شروع کنید. طبیعی است. شما در این زمینه تنها نیستید. هنر گپ و گفت ساده و صمیمی و خودمانی به تمرین نیاز دارد.

می‌توانید در مهمانی‌ها در رابطه با موضوعاتی که از قبل در ذهنتان ترسیم کرده‌اید صحبت کنید. همیشه سعی کنید بحث‌های که در این جلسات پیش می‌آیند را پیش‌بینی و خود را برای این بحث‌ها با اطلاعات بیش‌تر آماده کنید.  در زمینه‌های خانواده، شغل و تفریح حرف بزنید. حرف حرف می‌آورد. نگران نباشید. حرف زدن‌های ساده و کوچک به مهارت‌های ارتباطی شما تبدیل می‌شوند. پس از مدتی تأثیر آن را در مکالمات و مراودات اجتماعی خود به‌خوبی احساس خواهید کرد.

برای مهارت‌های ارتباطی بهتر داستان‌پردازی کنید

داستان عنصر قدرتمندی است. داستان‌ها مغز ما را فعال می‌کنند، ایده‌های ما را بهتر بیان می‌کنند و ما را ترغیب‌کننده‌تر جلوه می‌دهند. در مصاحبه‌ها هم به کمک ما می‌آیند. همهٔ ما کم‌وبیش قصه‌هایی برای گفتن داریم. قدرت  داستان‌پردازی خود را تقویت کنید.

سؤال بپرسید و حرف طرف مقابل را تکرار کنید

برای همهٔ ما پیش‌آمده که میان حرف‌های طرف مقابل، حواسمان پرت شده و یا کلام او را نشنیده‌ایم. برای همین با سؤال پرسیدن از او و تکرار آخرین کلمات جملاتش به او نشان می‌دهیم که به حرف‌هایش علاقه‌مند هستیم و هرگونه سوءتفاهم را از میان ‌بر‌می‌داریم. مثلاً اگر مخاطب شما در مورد برنامهٔ مسافرتش در آخر هفته با شما حرف می‌زند می‌تواند پس از تمام شدن حرفش به او بگویید: «پس آخر هفته برای مسافرت اقدام می‌کنید، درسته؟». با این کار سکوت را هم می‌شکنید.

در ضمن به‌جای اینکه در مورد موضوعات پیش‌پاافتاده‌ای نظیر آب‌وهوا و نظیر آن صحبت کنید می‌توانید از او بپرسید که آخرین کتابی که خوانده است و یا جدیدترین فیلمی که دیده است را برای شما کمی تشریح کند. به‌جای اینکه دیگران به شما علاقه‌مند باشند شما به دیگران و حرف‌های آن‌ها علاقه نشان دهید.

از عوامل پرت‌کنندهٔ حواس دوری‌کنید

کار درستی نیست که دیگری با شما حرف بزند و یا شما در حضور دیگران باشید و حواستان به موبایلتان باشد. البته متأسفانه یا خوشبختانه به‌طور کامل نمی‌توان خود را از تکنولوژی جدا کنید اما می‌توان لااقل تمام حواس خود را در اختیار دیگران قرارداد. البته در این رابطه اگر با مشکل فراموشی و حواس‌پرتی جدی روبه‌رو هستید در این رابطه هم می‌توانید مقالات زیر از هاوکن‌یو را مطالعه وبررسی کنید.
چگونه فراموشی را درمان کنیم ؟

مخاطب خود را خوب بشناسید

همه می‌دانیم که بهترین راه برقراری ارتباط با جمعیت‌ها و مخاطبین مختلف این است که در حد و اندازه‌های آن‌ها حرف بزنیم. با آن‌ها هم‌زبانی کنیم. نوع بیان و کلمات شما با رئیس و مدیر در مقایسه با همسر و فرندانتان متفاوت است. اگر می‌خواهید پیام خود را به‌خوبی منتقل کنید همیشه باید از زاویه دید دیگران قضایا را بنگرید. به قول مولوی: «چون سروکار تو با کودک فتاد / هم‌زبان کودکان باید گشاد) مدنظر داشته باشید که این مورد یک اصل مهم در برقراری مهارت‌های اجتماعی به‌حساب می‌آید. سعی کنید مخاطب خود را شناسایی و از بیان متناسب با شخصیت وی استفاده کنید.

موجز و گزیده گوی باشید

گاهی اوقات نیاز است  برای درک کامل به جزئیات رو بیاوریم و کامل یک مطلب و یا موضوع را توضیح دهیم ولی به‌صورت کلی باید یاد بگیریم که با کمترین کلمات و جملات منظور خود را به‌صورت کامل بیان کنیم. همیشه برای افرادی که در مقابل شما قرار می‌گیرند گزیده و خلاصه گویی بسیار بیشتر موردپسند خواهد بود.

لازم نیست زیاد حاشیه بروید. کلمات را، چه در متن نوشتاری و چه در سخنان شفاهی‌تان،  فشرده، موجز، کامل، صحیح و دقیق بیان کنید.

همدلی خود را بالا ببرید

ارتباط یک خیابان دوطرفه است. اگر تمرین کنید تا قضایا را از زاویه دید طرف مقابل خود ببینید، خیلی از دردسرها و اضطراب‌ها فرو خواهند نشست. سعی کنید طرف مقایل و شرایطش را به خوبی درک کنید و خود را جای وی بگذارید. حال برخورد متناسب تری خواهید داشت.

با همدلی می‌توانید حتی کلمات به زبان نیامدهٔ مخاطبتان را متوجه شوید و بهتر جواب او را بدهید. در روابط اجتماعی اگر فقط گاهی خود را در شرایط و موقعیت فرد مقابل تصور کنید بدون شک شرایط برای برقراری ارتباط تأثیرگذار مهیا می‌شود. این اصل در برقراری مهارت‌های ارتباطی بسیار حائز اهمیت است.

شنوندهٔ خوبی باشید

برخی بر این باورند که شنوده خوب بودن به‌اندازه گوینده و صحبت کننده خوب بودن بااهمیت است؛ اما باید بگوییم که اهمیت شنونده خوب بودن به مراتب بیش‌تر است. یکی از روش‌ها برای بهبود و تقویت مهارت‌های ارتباطی، دقت کردن و قطع نکردن حرف مخاطب است. این کار را تمرین و تکرار کنید.

یک ارتباط خوب از کلماتی تشکیل‌شده است که ستون اصلی آن، شنیدن است. ارتباط مؤثر و خوب مثل پینگ‌پنگ می‌ماند. وقتی به‌طرف مقابل خوب گوش کردید، او هم به حرف‌های شما خوب گوش خواهد داد. مقاله زیر بازهم می‌تواند به کم شما بیاید و در این رابطه اطلاعات تکمیلی را در اختیار شما قرار دهد.

چگونه شنونده خوبی باشیم؟ (۷ مهارت برای خوب شنیدن )