چگونه ذهن افراد را بخوانیم؟ خواندن ذهن امکان پذیر است؟ چگونه فکر سایر افراد را بخوانیم؟ در این مقاله به این موضوع و مهارت های مربوطه خواهیم پرداخت تا در نهایت با تمرین و تلاش بتوانیم به آنچه در ذهن دیگران می گذرد پی ببریم.

خواندن ذهن افراد شاید در نگاه اول شبیه به یک قدرت تخیلی باشد و کسی واقعا همچین قدرتی را نداشته باشد، ولی به گفته کارشناسان و همچنین روانشناسان، خواندن ذهن سایر افرا بیشتر از اینکه یک قدرت خارق العاده باشد، یک مهارت است که شما با دانش و تمرین به راحتی می توانید به آن دست پیدا کنید.

حتما می دانید که خواندن ذهن و پی بردن به افکار دیگران تا چه اندازه می تواند در شرایط مختلف به کمک شما بیاید. سود و منافع بسیاری با کسب مهارت های خواندن ذهن برای شما نتیجه خواهد شد. شما می توانید با پی بردن به افکار و ذهنیت همکار، خانواده، رئیس و مدیر، کارکنان، دوستان و … جلوی اتفاقات ناخوشایند و برخورد های نادرست را بگیرید و یا اینکه مهارت های اجتماعی خود را در تعاملات و مشارکت  های اجتماعی تا حد بسیاری بالا ببرید.

مدیر اجرایی Decision Toolbox می گوید ” همیشه افراد ژرف گرا و کسانی که ریز بین هستند در کار و مخصوصا کار خود بسیار موفق تر از دیگران هستند. همیشه افراد با عملکرد بالا، افراد با هوش نیستند و این این مجموع رفتار، برخورد، عملکرد و هوش شماست که یک شخصیت موفق در کار و یا زندگی می سازد که ما این شاخصه را همان هوش هیجانی یا EQ  میگوییم.

افراد همیشه در رابطه با افکارو ذهنیت های خود در رابطه با موارد گوناگون در لحظه سیگنال هایی ارسال می کنند، که البته این نشانه ها در برخی بارز تر و در برخی پنهان تر است. اجازه دهید یک مثال خیلی ساده بزنیم، به عنوان مثال زمانی که در یک گفت و گوی ساده و نه بحث و مجادله، متوجه شدید که فرد نظراتش با نظرات شما در تقابل است، این یک نشانه برای متوقف کردن موضوع مورد صحبت و یا تغییر آن است. بدین صورت شما از یک تجربه و تعامل اجتماعی بد به همین راحتی جلوگیری می کنید. در ادامه ۵ روش را برای افزایش مهارت در جهت خواندن ذهن دیگران به شما معرفی خواهیم کرد. با هاو کن یو همراه باشید.

با تفاوت های معمول و همگانی شروع کنید

 

خواندن ذهن

در ابتدا و هنگام برخورد با دیگر افراد سعی کنید یک دید کلی نسبت به فرد وشخصیتش پیدا کنید. رفتارها، نوع برخرود، نحوع صحبت کردن و ظاهر فرد می تواند اطلاعات خوبی را در رابطه با شخصیت وی به شما بدهد. با داشتن یک درک کلی نسبت به شخصیت تا حدودی هم می تواند نسبت به آن چیزی که در ذهن فرد به هنگام برخورد با هر موضوع گذر می کند پی ببرید.

اجازه دهید در این رابطه باز هم مثال دیگری بزنیم. برای یک موضوع کاری به شرکتی دیگر مراجعه می کنید و متوجه می شوید که فرد مورد نظر شما یک فرد پشت میز نشین، درگیر و آشنا با کامپیوتر و گجت هاست که مدام وقت خود را در محل کار با این وسایل سپری میکند و در مجموع نسبتا خجالتی و غیر اجتماعی است. حال اگر شما قرار باشد قرار ملاقات دیگری در با این فرد داشته باشید با این موارد که از ظاهر شخص برداشت کردید باید بدانید که این فرد معمولا خیلی اهل ملاقات های رو در رو نیست و احتمالا دوست دارد این قرار ها در محیط های مجازی و با استفاده وسایل الکترونیکی انجام پذیرد. همچنین با توجه به یافته های بالا باید بدانید که این فرد معمولا علاقه ای به تشریفات ندارد و سرعت انجام کار ها برایش مهم است. مستقیم به سراغ اصل مطلب بروید و حاشیه را در صحبت کردن ها فرا موش کنید.

چنانچه شما این موارد را رعایت کنید و در نظر بگیرید مطمنا در معاملات و یا قرار ملاقات و … شخصیت نزدیک تری به این فرد خواهید داشت و نتیجه حاصله مطمئنا مطلوب تر خواهد بود.

مرز ها را تشخیص دهید

خواندن ذهن

روش دیگر برای پی بردن به آنچه که در ذهن دیگران می گذرد، شناخت و تشخیص مرز های روحی، عاطفی و البته رفتاری است. شاید پرسیدن سوالات مناسب و به جا یکی از بهترین روش های این کار باشد. شما باید بدانید که چه مواردی برای فرد مقابل شما مهم است و از اهمیت بیشتری برخوردار است.

کدام سوالات و یا موضوعات فرد را کمی برانگیخته و یا مظطرب می کند؟ و پاسخ گویی به کدام سوالات برایشان آسان و راحت است. در این سوالات شما میبایست بیشتر یک شنونده باشید تا یک فرد سخنران. شاید پیشنهاد خوب برای این شناسایی استفاده از بحث های از قبل آماده شده و یا تجربه شده توسط شما باشد. سوالاتی بپرسید که معمولا جواب دقیق و صریحی ندارند و اصطلاحا پایان بازی دارند. بدین صورت فرصت بیان تمام آنچه فرد تمایل دارد بیان کند پیش خواهد آمد. شما هم از خود داستان هایی به اشتراک بگذارید تا با نزیک شدن فرد تمایل بیشتری برای مشارکت در موضوعات و بحث های شما داشته باشد. با این روش به گفته کارشناسان  ۱۰ نفر از هر ۹ نفر مرز بندی های فکری و روحی را برای شما ناخواسته و با نزدیک شدن شما آشکار خواهند کرد. با مشخص شدن این مرز بندی ها شما مطمئنا برخورد و رفتار صحیح تری برای جذب و یا کشف فرد قابل خواهید داشت.

شخصیت ها را در نظر بگیرید

خواندن ذهن

بالاتر هم به این موضوع اشاره کردیم. شما کاربران برای خواندن ذهن و فکر افراد باید ناچارا با شخصیت های آنان هم آشنا شوید. شما باید بدانید که به چه فردی سر و کار دارید. بدین صورت متوجه خواهیدشد که چه مواردی برای فرد مهم و جالب تر است.

به جزئیات دقت کنید و تک تک رفتار ها را در همان برخورد های اولیه زیر نظر داشته باشید. به عنوان مثال معمولا فردی که در جست و جوی برتری های خود است به هنگام دست دادن با شما دستان خود را محکم تر نگه می دارد و شاید کمی فشار را چاشنی دست دادن کند.

افرادی که معمولا شوخی را همراه گفت و گو های خود می کنند مطمنا با انتقاد ها و شوخی های نا خواسته خود نباید باعث نارحتی شما شوند و شما آن را موضوع جدی بپندارید، و یا اینکه فرد با اعتماد به نفس معمولا با نگاه های مستقیم و البته چالش هایی که ایجاد می کند شما را به روش خود تست خواهند کرد. نحره برخورد با هر یک از این افراد زمانی که بدانید چه شخصیتی را دارا هستند به مراتب ساده و راحت تر خواهد بود.

برای خواندن ذهن به دنبال گفت و گو های غیر زبانی باشید

خواندن ذهن

روابط و گفت و گوهای غیر زبانی هم از اهمیت بالایی برای خواندن ذهن و پیش بینی رفتار افراد بر خورد است. اینجاست که اهمیت زبان بدن و درک زبان بدن مجدد جایگاه خود را در روابط اجتماعی نشان می دهد. هر حرکت فرد به هنگام برخورد با شما حامل پیامی خواهد بود که این وظیفه شماست با دانش خود در این زمینه محتویات ان را کشف کنید. برای این کار سخن را کوتاه کرده و مقالات کامل زیر را می توانید مشاهده کنید.

زبان بدن چیست و چگونه زبان بدن بخوانیم ؟

یک شنونده خوب باشید

خواندن ذهندر پایان شما کاربران هاو کن یو باید بدانید که به خوبی به صحبت های دیگران و البته نوع کلمات و لحنشان دقت کنید، به همان اندازه که به موارد گفته شده دقت و توجه می کنید باید مراقب مطالب گفته و ارائه نشده هم باشید. این کار به هنگام مکالمات تلفنی اهمیتش چندین برابر خواهد شد.

دقت داشته باشید که هرگز مطالب و موضوعاتی که شامل عوامل و بار احساسی است را چه در شرایط کاری و چه در زندگی با مسیج و البته ایمیل منتقل نکنید. سعی کنید از ملاقات های رو در رو و یا در نهایت تلفنی کمک بگیرید. برداشت های اشتباه و البته نا به جا در این شرایط چندین برابر می شوند و البته شاید این اشتباه جای جبرانی نداشته باشد.