چگونه خوب صحبت کنیم ؟ چگونه خوب حرف بزنیم؟ همیشه خوب صحبت کردن یک مهارت در روابط اجتماعی به حساب می آید و می تواند شما را به واسطه بیان خوب و تاثیر گذار در بسیاری از بحث ها، مذاکرات، و … پیروز کندو اما خوب شنیدن هم به همان اندازه حائز اهمیت است. با ما در این مقاله همراه باشید تا روش های خوب صحبت کردن و خوب شنیدن را مرور کنیم.

در همین ابتدا باید اعتراف کنیم که خوب صحبت کردن و البته خوب شنیدن هر یکدام یک هنر هستند. هر گفتگویی دو طرف دارد و وجود هر دو طرف در هنر گفتگو ضروری است. فکر می کنید مهارت های گفتگویی تان چقدر خوب است؟ آیا روان و روشن حرف می زنید یا پرت و پلا می گویید؟ آیا به دقت به حرف طرف مقابل گوش می دهید یا مدام وسط حرفش می پرید؟ ما در این مقاله از هاو کن یو می خواهیم به شما بگوییم که چگونه می توان به هنر گفتگوی دو طرفه تسلط پیدا کرد. با ما همراه باشید.

اول خوب فکر کنید بعد صحبت کنید

چگونه خوب صحبت کنیم_ هاو کن یو 05

رایج ترین علت ارسال پیام ها و حرف های گیج کننده تفکر آشفته و پریشان است. گاهی که حرف بی ربطی می زنیم به این خاطر است که به خوبی در موردش نیندیشیده ایم. یا حرف هایمان آنقدر زیاد است که نمی توانیم همه ی آنها را بیان کنیم. و یا شاید نظری داریم که آنقدر بار سنگینی دارد که نمی توانیم به خوبی بیانش کنیم. در نتیجه وقتی دهان باز می کنیم تا حرف بزنیم آمادگی لازم نداریم و به همین دلیل است که کلمات و جمله هایمان بی سر و ته می شوند و خوب به دل شنونده نمی شیند و هیچ کس هم نمی فهمد چه گفته ایم. اولین اصل حرف زدن روشن و صریح و شفاف این است که قبل از حرف زدن خوب فکر کنیم. افکارمان را مرتب کنیم و بعد دهانمان را باز کنیم.

منظورتان را بیان کنید

همان چیزی را که قصد گفتنش را دارید بیان کنید، اگر قرار است موضوعی را بیان کنید و صریح همان چیزی که منظورتان است را به زبان بیاورید. خیلی وقت ها فکر می کنیم که که شاید شنونده هنوز آمادگی شنیدن حرف هایمان را ندارد و شاید بهتر باشد که کمی مقدمه چینی کنیم این در حالیست که با این کار اوضاع را بد تر می کنید. منظورتان را همانطور که از ذهن و فکرتان عبور می کند بیان کنید و پر قدرت به زبان بیاوریدش.

صریح باشید و اصل مطلب را بگویید

چگونه خوب صحبت کنیم_ هاو کن یو 01افرادی که به خوبی حرف می زنند حاشیه نمی روند. اگر چیزی می خواهید آن را طلب کنید. لازم نیست همیشه همه جزئیات را بیان کنید چراکه شنونده شما معمولا با شنیدن جزئیات زیاد، اصل مطلب را هم از دست می دهد و دیگر فقط ظاهرا به شما گوش فرا می دهد.  اگر از کسی می خواهید کاری را انجام دهد دقیقا به او بگویید که باید چه کار کند.

چگونه با اعتماد به نفس و محکم صحبت کنیم؟

موجز صحبت کنید

کلمات را هدر ندهید. هر چقدر که تعداد کلماتتان زیاد شود سردرگمی مخاطب هم بیشتر خواهد شد. ساده و شفاف و با استفاده از کمترین و آشناترین کلمات سخنانتان را بیان کنید. بهتر است برای مدتی بر روی فرا گیری برخی کلمات جدید و کاربردی وقت بگذارید تا دایره لغتتان بیشتر شود و از توضیحات اضافه بپرهیزید.

واقعی باشید

هر کدام از ما یک شخصیت داریم – ترکیبی از ویژگی ها، طرح های فکری و رفتارها هستیم. اینها به ما کمک می کنند تا به روشنی گفتگو کنیم. برای اینکه شفافیت حرف هایان به حداکثر برسد، طبیعی باشید. خودتان باشید. اینطور قدرت متقاعده کنندگی تان بیشتر خواهد بود. خودتان هم بسیار راحت تر خواهید بود.

با تصاویر حرف بزنید

چگونه خوب صحبت کنیم_ هاو کن یو 033

شنیده اید که شنیدن کی بود مانند دیدن؟ این واقعا درست است. اما کلماتی که مردم برای بصری ساختن مفاهیم استفاده می کنند می توانند در رساندن یک پیام بسیار کمک کنند. اما حرف زدن یا ارسال پیام تنها نیمی از راه است. برای اینکه گوینده ی خوبی باشید باید بدانید که چطور باید شنونده ی خوبی باشید و پیام ها را دریافت کنید.

اگر با خودروی خود از پشت یک انحنای کور به راه آهن نزدیک شوید، برای آگاه کردن افراد پیرامون ریل بوق می زنید. اما این مهم ترین بخش ارتباطتان نیست. ارتباط اصلی وقتی انجام می شود که شما توقف می کنید – نگاه می کنید و می شنوید – و این ابزار خوبی برای گفتگو است.

 وقتی نوبت به شنیدن حرف دیگران می رسد…

با فکر و دقت گوش کنید

شنیدن، مانند صحبت کردن و نوشتن، به دقت و علاقه ی صادقانه نیاز دارد. اگر به هنر شنیدن تمرکز نکنید چیز زیادی نخواهید آموخت و بسیاری از چیزهایی را که آموخته اید را هم از یاد خواهید برد. اکثر ما تنها ۲۵ درصد از آنچه می شنویم را حفظ می کنیم – پس اگر قدرت حفظ و درک مطلبتان را افزایش دهید می توانید شنونده ی بهتری شوید.

از چشم هایتان استفاده کنید

چگونه خوب صحبت کنیم_ هاو کن یو 03

اگر تنها با گوش هایتان بشنوید، بسیاری از پیام ها را نخواهید گرفت. شنونده های خوب هنگام شنیدن چشم هایشان را باز نگه خواهند داشت. به دنبال احساسات باشید. چهره رسانه ی خوبی برای برقراری ارتباط اسست – بیاموزید که پیام های آن را بخوانید. وقتی گوینده دارد پیامی ارسال می کند چهره می تواند بگوید: “من جدی هستم”  یا ” شوخی کردم”  یا ” احساس بدی دارم از اینکه دارم این را به تو می گویم” یا ” احساس خیلی خوبی دارم”.

وقتی به حرف دیگران گوش می دهید به دنبال نشانه های زیر باشید

  • چگونه خوب صحبت کنیم_ هاو کن یو 08مالیدن یک چشم. وقتی شنونده می گوید “فکر کنم حق با تو هست” و یک چشم خودش را بمالد به این معنی است که غیر این چیزی که گفته فکر می کند و نمی تواند حرف شما را قبول کند.
  • پا کوبیدن. وقتی گزاره ای همراه با کوبیدن ژا بر روی زمین باشد معمولا نشانه ای از عدم اعتماد به چیزی که گفته شده است می باشد.
  • مالیدن انگشت ها. وقتی دیدید که کسی انگشت شصت و اشاره اش را به هم می مالد اغلب به این معنی است که چیزی را دارد مخفی می کند.
  • زل زدن و پل کزدن. وقتی دید که کسی به سقف زل می زند و به سرعت پلک می زند موضوع مورد گفتگو را دارد بررسی می کند.
  • لبخندهای کج و معوج. لبخندهای صادقانه لبخندهای متقارن هستند. و اکثر حالات چهره هم زود ناپدید می شوند. اگر لبخندی کج و معوج باشد به احتمال زیاد صادقانه نیست و تصنعی است.
  • عدم برقراری ارتباط چشمی. این نشانه ی عدم اعتماد به نفس است اما ممکن است نشانه ی عدم صداقت هم باشد.

البته تصمیم گیری تنها بر اساس این چند نشانه خردمندانه نیست. اما می توانید با استفاده از این نشانه ها بدانید که خوب است چه سوالاتی بپرسید و منتظر چه جواب هایی باشید.

حرف زدن را برای طرف مقابل راحت کنید

چگونه خوب صحبت کنیم_ هاو کن یو 01معمولا معدودی از افراد تمایل دارند تا برای ارائه ی اطلاعات مفید به نزد افرادی که شنونده ی خوبی نیستند بیایند. شنونده های خوب کار را برای طرف مقابل راخت می کنند. به روشنی نشان می دهند که که دوست دارند ببینند که او چه برای گفتن دارد.