چگونه ثروتمند شویم؟ شاید این سؤال کمی کلیشه‌ای به نظر برسد. قرار نیست با این مقاله به‌یک‌باره ثروت عظیمی به دست بیاورید ولی با قدم‌های مشترک تمام افراد ثروتمند آشنا خواهید شد. این بار ما به شما ۹ قدمی که از دید انسان‌های ثروتمند هر فردی باید انجام دهید را با شما مرور می‌کنیم.

کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که به فکر ثروتمند شدن نباشد، اما معمولاً ما فکر می‌کنیم برای ثروتمند شدن همیشه باید دارای شانس، یک برنامه جامع و حرفه‌ای، شرایط محیطی مناسب و… باشیم تا همگی این موارد دست در دست یکدیگر، ما را به ثروت و موفقیت برساند. شاید جالب باشد بدانید که قدم‌هایی که امروز معرفی می‌کنیم، ریشه در عادت‌های ساده روزمره دارد. یکی از این موارد ساده یادگرفتن و مدیریت خرج‌ها چه در سطح خرج‌های روزمره و چند ده هزارتومانی و چه در سطح هزینه‌های میلیاردی یک شرکت است. برای اینکه این عادت‌ها را در شخصیت خود به وجود بیاورید قدم‌های زیر را بررسی کنید. اگر شما هم دارای شخصیت و هدفی برای درگیر شدن با پول و ثروت هستید با ما همراه باشید.

وقتی خرج بیشتر از دخل می‌شود

clark-howard_835372954

یکی از ابتدایی‌ترین و ساده‌ترین قدم‌ها در ثروتمند شدن جلوگیری از بیشتر شدن خرج از درآمد است. این مورد را باید یاد بگیرید که هرگز خرج‌های شما نباید از دریافتی و یا درآمدهایتان پیشی بگیرد. این شما هستید که باید این موضوع را به‌خوبی مدیریت کنید و یاد بگیرید که برای ثروتمند شدن یک سری عادت‌های غلط درزمینهٔ خرج کردن را باید ترک کنید.

برای خودتان مالیات در نظر بگیرید

اگر دولت به‌یک‌باره هزینه‌های مالیات را افزایش دهید شما به‌ناچار این مقدار مالیات را در کنار سایر هزینه‌ها در نظرخواهید گرفت و از پس آن به‌اجبار بر خواهید آمد؛ اما هر زمان پای پس‌انداز کردن پول به میان می‌آید به‌سختی می‌توانید از پس آن بربیاید و علت آن‌هم شاید این است که اجباری بالای سر شما نیست.

حال چه می‌شود اگر این اجبار و مالیات را خودتان برای خودتان در نظر بگیرید. هر آنچه خریداری می‌کنید و یا برای آن هزینه می‌کنید را در نظر بگیرید و درصدی از آن را صرفاً به دلیل اینکه پولی پرداخت کردید به‌صورت جداگانه کنار بگذارید و یا جمع‌آوری کنید. با این کار شما ضمن ذخیره‌سازی و جمع‌آوری پول به این عادت هم خواهیم رسید که هزینه خود را کنترل و آن را مدیریت کنید.

حواستان به سرمایه‌گذاری‌ها باشد

bachelor-degree-in-business-management-marketing

چنانچه قصد سرمایه‌گذاری پول اندوخته شده رادارید با دقت و آگاهی کامل این کار را انجام دهید. به‌عنوان‌مثال در دوره‌ای هر فردی که پولی به دست می‌آورد، در اولین قدم آن را برای سرمایه‌گذاری در بورس به کار می‌بست، بدون آنکه از بورس اطلاعات کاملی در اختیار داشته باشد. گول حرف‌های مردم را نخورید و همیشه استثنا و اتفاقات را در نظر بگیرید. ممکن است دوست یا آشنایی بنا بر اتفاق و شانس و یا شاید مهارت در یک بیزینس، سرمایه‌ای کسب کرده باشد که این موضوع دلیلی کافی برای سرمایه‌گذاری بدون اطلاع و دانش شما نیست،

چندین منبع درآمد داشته باشید

aaeaaqaaaaaaaaegaaaajdvkotq3ymrlltyxyzmtngq3mi1hmthiltk5ytu4ogiwmgzlnq

حتی ثروتمندترین افراد همیشه راه‌های فرار از شکست‌های مالی شدید را با ایجاد چندین منبع درآمد مهیا کرده‌اند. بر اساس گفته‌های Warren Buffet معمولاً بیلیونر ها برای خود به‌صورت میانگین ۷ راه و منبع درامد مختلف تهیه می‌کنند. این منابع مختلف شاید دردسرهای شمارا زیاد کند ولی ریسک‌های سرمایه‌گذاری را درمجموع کاهش می‌دهد و احتمالاً باشهامت بیشتری به‌واسطه پشتیبانی مالی از منابع مختلف روی هر یک سرمایه‌گذاری می‌کنید. در رابطه با منابع درآمد مختلف و رابطه و اشتراک آن‌ها با یکدیگر با دقت تحقیق کنید.

در تصمیم‌گیری‌ها بر داشته‌های فعلی بیشتر تمرکز کنید

claiming-your-2016-home-office-expenses-change-accountants

در کشورهای خارجی این موضوع می‌تواند بخشی مربوط به کارت‌های بانکی و اعتباری که دولت در آن برای شما مهیا می‌کند استوار باشد و بخشی هم وام‌های بانکی، در این کشورها همیشه افراد به‌صورت معمول بر روی اعتباری که دولت برای آن‌ها در نظر گرفته است و در آینده آن‌ها مجبور به بازگرداندن آن هستند تکیه می‌کنند که در ایران همین موضوع بیشتر در رابطه با وام‌های بانکی صدق می‌کند. هرچند که این وام‌های بانکی همیشه یک گزینه خوب و حتی لازمه برای سرمایه‌گذاری باشند ولی شما سعی کنید در تصمیم‌گیری‌های بزرگ و کوچک بیشتر بر روی اندوخته‌های فعلی و در دسترس خود حساب بازکنید تا خطر مواجه با شکست را کمتر کنید.

هر سه ماه یک هدف مالی داشته باشید

yourstory_itr

وقتی‌که یک هدف‌دارید مطمئناً شانس بیشتری برای موفقیت خواهید داشت، همچنین شما در قبال این اهداف مسئولیت‌پذیرتر خواهید بود. در ابتدای هر فصل و یا به انتخاب خود در فواصل مشخص برای خود یک هدف مالی مشخص در نظر بگیرید و سعی کنید در پایان این دوره مشخص‌شده به این هدف رسیده باشید و یا حداقل به آن نزدیک شده باشید و برای آن تلاش کرده باشید. این اهداف کوتاه‌مدت باید خود در قالب یک هدف بلندمدت باشند.

قانون ۵۰،۳۰، ۲۰ را اجرایی کنید

the-80-20-rule

یک قانون شناخته‌شده در رابطه با خرج‌ها و هزینه‌های هر فرد، شرکت و سازمان وجود دارد. این قانون به این موضوع اشاره می‌کند که همیشه از تمام درآمد شما ۵۰ درصد از آن می‌بایست برای احتیاجات همچون خوردوخوراک و کرایه‌های خانه و … هزینه شود و ۳۰ درصد برای هر آنچه شما می‌خواهید داشته باشید و ۲۰ درصد باقی‌مانده باید ذخیره و جمع‌آوری شود.

این قانون را در ذهن داشته باشید تا بتوانید در بلندمدت ضمن مدیریت و آگاهی کامل نسبت به هزینه‌ها یک منبع مالی خوب هم برای خود داشته باشید.

با افراد موفق مالی در ارتباط باشید

افراد موفق لزوماً به معنی افراد ثروتمند نیست بلکه منظور شخصی است که ازلحاظ مالی مسئولیت‌پذیری هستند. شما با رفت‌وآمد و همراهی این افراد از آن‌ها آموزش‌های مالی زیادی خواهید آموخت و از سمت دیگر از آن‌ها به‌صورت ناخواسته الگوبرداری خواهید کرد. همچنین بر مخارج خود کنترل بیشتری خواهید داشت و مقدار آن را کاهش خواهید داد چراکه همیشه بدون آنکه بدانید درصد زیادی از هدر رفت پول زمانی اتفاق می‌افتد که با انسان‌های بی‌مسئولیت ازلحاظ مالی رفت‌وآمد می‌کنید و ناخواسته بر روی شما هم این تأثیر منفی را خواهند گذاشت.

خود را در پایان سال قضاوت کنید و نه در پایان ماه

financial

این موضوع که خود را مدام زیر ذره‌بین داشته باشید خیلی خوب و مثمر ثمر است ولی انجام این کار حداقل برای موارد مالی در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت شاید خیلی درست و صحیح نباشد. شما شرایط یکسانی در بازه‌های ۳۰ الی ۴۰ روزه ازلحاظ مالی نخواهید داشت و ممکن است با مشکلات و اتفاقات مختلفی که هزینه‌بر هستند دست‌وپنجه نرم کنید ولی در بلندمدت به‌عنوان‌مثال یک سال می‌توانید نتیجه را صحیح و کامل‌تر بررسی کنید و خود را ارزیابی کنید.