چگونه امضا بزنیم؟ چگونه امضا زیبا داشته باشیم؟ چگونه امضا بزنیم که جعل نشود. این ها سوالاتی است که در قالب این مقاله با شما کاربران به تمامی آن ها پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید تا آموزش یک امضا متفاوت را با یکدیگر مرور کنیم.

بسیاری از همان دوران نوجوانی و حتی کودکی در پی کشف امضای مناسب خود هستند تا اینکه با بالا رفتن سن و استفاده از امضا در شرایط و مکان های مختلف کم کم امضای شما شکل خود را پیدا کرده و متعلق به شخص شما و نه فرد دیگری می شود. اما اصلا امضا چیست؟ بر اساس نوشته و گفته ها که ما عینا ذکر می کنیم امضاء “یک نمایش دست‌نویس از نام، لقب، یا شکل و اشکالی است که برای هر فرد متفاوت است. و افراد روی اسناد می‌نویسند تا مدرکی باشد دال بر حضور و آگاهی فرد از این سند. لحظه‌ای که فرد قلم را روی کاغذ قرار می‌دهد، کاراکترهای نوشته‌شده هویت پنهان شخص را نمایان می‌سازند. دست‌نوشته به هر شکل و فرم (دستخط، امضا، ترسیم اشکال و خطوط، رسم علائم، …) اثری فردی است که ویژگی‌های فیزیکی، روحی-روانی و هویت را نمایان می‌کند”

این تعریفی است که از امضا در بسیاری از مراجع و وبسایت ها آمده است. پس بنابراین امضا مختص هر فرد است و معمولا امضای یک فرد با فرد دیگر متفاوت است و از سوی دیگر امضای هر فرد نمایانگر شخصیت و روحیات فرد است. پس در هر شرایطی امضای زیبا و متفاوت شما می تواند حرف های زیادی در رابطه با شما برای گفتن داشته باشد. در بیزینس و شرایط کاری اهمیت آن مطمئنا چندین برابر خواهد شد.

نکاتی در باره امضای فارسی


در ایران افراد به دو صورت فارسی و لاتین امضاء می کنند. اگر میخواهید امضای زیبا داشته باشید باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • امضای شما باید خوانا باشد و همچنین بیش از حد طولانی نباشد.
  • زدن امضا نباید بیشتر از ۳ ثانیه طول بکشد.
  • طراحی امضا باید به نحوی باشد که بتوان آن را در هر حالت، با هر جنسی از خودکار و ورق آن را پیاده کرد.
  • یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید اندازه امضای خود است. امضای شما باید به حدی باشد که اولا قابل بزرگ یا کوچک نوشتن را داشته باشد. همچنین بهترین اندازه امضاء اندازه ای است که در کادر مخصوص دسته چک ها به راحتی قرار گیرد. منظور از قابلیت بزرگ یا کوچک نوشتن این است که اگر امضای خود را در مقیاس کوچکتر نوشتید جزییات آن از بین نرفته و همچنان مشخص باشد که امضای شماست.

ارتباط با بخش طراحی امضا

پورتال طراحی امضا برای شما عزیزان در گروه هاو کن یو فعال شد. از این پس میتوانید برای سفارش امضا مورد علاقه خود به اکانت تلگرامی زیر مراجعه کنید. توجه نمایید که سفارش امضا رایگان نیست. برای ارتباط با بخش طراحی امضا روی تلگرام یا اینستاگرام کلیک کنید. و یا از طریق تلگرام با شماره 09900287041 در ارتباط باشید.

اینستاگرام

تلگرام

 


اما حال چگونه می توانیم یک امضای خوب داشته باشیم و یا چگونه یک امضای خوب بسازیم؟

آنالیز امضای فعلی خود

امضا - howcanu

زمانی که این مقاله را مطالعه می کنید به احتمال خیلی زیاد دارای یک امضا هستید. حال تمایل به تغییر و بهتر کردن همین امضا را دارید و یا اینکه می خواهید کلا امضای جدید برای خود دست و پا کنید. به امضای خود نگاه کنید و ببینید که کدام قسمت ها باید باقی بمانند، کدام بخش ها باید از بین بروند و در نهایت چه آیتم هایی باید اضافه شوند.

امضا با حروف انگلیسی یا فارسی

بهتر است تصمیم خود را هرچه زود تر در رابطه با فارسی و یا انگلیسی بودن حرف و یا حروف مورد استفاده در امضا، بگیرید. این امر کاملا سلیقه ای و البته به شخصیت شما بستگی دارد. می تواند حتی مجموعه ای از حروف فارسی و انگلیسی و یا تنها اشکال باشد. این امر کاملا به خود شما بستگی دارد.

انتخاب قسمت نام خود برای امضا

آیا می خواهید تمامی نام و نام خانوادگی خود را برای امضا انتخاب کنید و یا یکی؟ شاید هم قسمتی از نام ها. این مورد هم کاملا سلیقه ایست اما شما میبایست دست به انتخاب بزنید و تصمیم خود را برای این کار بگیرید.

انتخاب حرف مناسب برای امضا

امضا - howcanu

تقریبا تمامی امضاء ها بر پایه یک حرف از نام و یا نام خانوادگی (و یا شاید انتخاب شما مورد دیگریست) که پایه امضای شماست. از بین حروفی که نام و یا نام خانوادگی شما را تشکیل می دهد، سعی کنید بهترین و شاید زیبا ترین حرف را که از لحاظ نستعلیق می تواند زیبا شود  را انتخاب کنید. مثلا در حروف فارسی بر روی حرف هایی همچون (ح، ج، ی،س، ن و… ) و در زبان انگلیسی بر روی (A، S، G، X، Z  و.. ) بیشتر از سایرین میتوان مانور داد. البته در اکثر مواقع حرفی که انتخاب می شود معلولا در ابتدا و یا انتهای اسامی دیده می شود که شاید شکیل تر باشد ولی اجباری روی این کار نیست.

یکپارچگی امضا

امضا - howcanu

اگر برای امضا تصمیم دارید از حروف انگلیسی استفاده کنید باید بدانید که به جز حرفی که برای پایه انتخاب کرده اید باید تمامی حروف با یکدیگر در ارتباط باشند و جدا جدا نوشته نشوند مگر اینکه بخواهید تمامی حروف را به صورت بزرگ به کار ببرید که شاید خیلی جالب نشود. این موضوع در رابطه با حروف زبان فارسی هم تقریبا صدق میکند. امضا بهتر است با یک، دو و یا نهایتا سه حرکت به پایان برسد و برای امضا زدن خیلی دست خود را از روی برگه بلند نکنید. پس سعی کنید پیوستگی و یا یکپارچگی را در امضای خود مد نظر داشته باشید.

استفاده از اشکال در امضا

امضا - howcanu

شاید لازم است بدانید که علاوه بر نوشته که مجموعه ای از حروف است از برخی اشکال و یا خط ها در امضای خود می توانید کمک بگیرید که می تواند به شکیل و زیبا شدن امضای شما بسیار کمک کند. البته دقت داشته باشید که در این امر زیاده روی نکنید و از این خط های صاف و یا منحنی و یا اشکال به جا و درست استفاده کنید.

کار کردن بر روی امضاء

امضا - howcanu

حال که تقریبا تمامی تصمیم ها و انتخاب ها را در رابطه با امضای جدید خود پشت سر گذاشته اید کم کم باید نسبت به خلق آن اقدام کنید. برای این کار به همراه یک تکه کاغذ و یک قلم شروع به کار کنید. تمامی موارد گفته شده در بالا را با دقت رعایت کنید و بر روی کاغذ پیاده کنید. سعی کنید بر روی هر قسمت و مخصوصا قسمت مهم کار یعنی همان حرفی که برای پایه در نظر گرفته اید خلاق باشید.

الهام گرفتن از سایر امضا ها

دقت کنید که قرار نیست کپی برداری کنید و این مورد تنها الهام گرفتن است و آن هم بخشی از یک امضا. به راحتی سرچ کنید و امضا های مختلف را مشاهده کنید. ببینید که سایرین چگونه بر روی حرف های مختلف مانور داده اند و سعی کنید خودتان خلاقیت به خرج دهید و این موارد را خودتان خلق کنید. ولی می توانید از این ترکیب ها در امضا های که خوب طراحی شده اند هم کمک بگیرید. دقت کنید که از کپی کردن بپرهیزید چرا که خیلی این کار را میکنند و دیگر امضا منحصر به فردی ندارید و با خیلی ها شبیه خواهد بود.

چگونه حرفه ای چک بنویسیم

چگونه امضای خود را غیر قابل جعل کنیم؟

  • پیچیدگی: یک امضا برای اینکه غیر قابل جع باشد باید به اندازه کافی سخت و پیچیده باشد. امضاهای ساده عموما بیشتر در معرض جعل هستند. منظور از پیچیده بودن امضاها این است که امضای شما باید حتما در برگیرنده یک نام یا اسم باشد. از طراحی یک امضای بدون نام یا استفاده از اشکال ساده خودداری کنید.
  • استفاده از خطوط روی هم: به استناد به اداره خزانه داری آمریکا، امضاهایی که خطوط آنها هیچ برخوردی با همدیگر ندارند به آسانی میتوانند در معرض جعل قرار بگیرند. سعی کنید در طراحی امضا خود در نظر داشته باشید که خطوطی را به صورت عمودی یا مورب از روی هم رد کنید. این کار علاوه بر بیشتر کردن زیبایی آن، امضایتان را غیر قابل جعل نیز میکند.
  • به اندازه ها توجه داشته باشید: هر قدر هم که در طراحی امضاء حرفه ای باشید باز هم نمیتوانید دوبار امضا را بدون کوچکترین تغییری بکشید. امضاء ها همیشه تفاوت های اندکی با یکدیگر دارند. اما مواردی هستند که باید سعی کنید همیشه به یک گونه آنها را پیاده سازی کنید تا امضا شما غیر قابل جعل شود. به طول عرض و اندازه نقاط امضای خود توجه داشته باشید. ابعاد و نسبت ها را بیشتر از حد زیر ذره بین قرار دهید.
  • امضای خود را سریع و روان بزنید: سعی کنید که تا حد ممکن سریع امضاء کنید. از امضای آرام و همانند نوشتن خودداری کنید. سرعت در کار شما باعث میشود تا آن را بیش از پیش غیر قابل جعل کند.

همه چیز در باره امضای دیجیتالی


تمرین کردن امضاء

حال که تقریبا کار به پایان رسیده است و امضای شما شکل گرفته است می بایست امضای خود را بار ها و بار ها تمرین کنید و بر روی کاغذ بزنید. زمانی که یک امضا دقیقا همانی است که می خواهید به حالات دست و همچنین محل برخورد دست و مچ خود با سطح دقت کنید. بار ها این کار را تکرار کنید تا امضا ملکه ذهنتان شود.