فریلنسینگ چیست؟ چگونه فریلنسر شویم؟ اگر شما هم با توجه به مهارت و دانشی که دارید تمایل به یافتن شغل و انجامشان در محل کار شخصی خود و یا حتی در منزل دارید بد نیست با فریلنسینگ و فریلنسر ها و البته نکاتی که برای پیدا کردن پروژه های مناسب باید مد نظر داشته باشید، آشنا شوید. با ما همراه باشید.

خیلی از افراد در جامعه عمر گرانبهای خود را، به این امید که روزی استخدام یک شرکت یا سازمان بشوند، صرف پیدا کردن کار دائم با حقوق ثابت تلف می کنند. غافل از اینکه ورود به عرصه ی کارآفرینی راز موفقیت بسیاری از افراد بوده است، نه قفل و زنجیر شدن به میز این شرکت و آن شرکت. فرصت های شغلی مختلفی هم که وجود دارد را یا نادیده می گیرند یا اگر هم موقتا وارد یکی از آنها بشوند به طور جدی آنها را در نظر ندارند.

چگونه برنامه نویس شویم ؟ نکات مهم برای شروع برنامه نویسی

شروع کار فریلنس بهترین راه برای خوداشتغالی مخصوصا برای کسانی است  که دوست دارند رییس خود باشند. شما به عنوان یک فریلنسر می توانید برای افراد متعدد کار کنید و مهارت های زیادی کسب کنید. میزان کار را هم خودتان تعیین می کنید. می توانید خیلی زیاد یا خیلی کم کار کنبد. حتی اگر تا به حال تجربه ی کار فریلنس نداشته اید هم می توانید یک پروژه بگیرید و مهارت های خود را در معرض فروش قرار دهید!

چگونه فریلنسر شویم؟

آماده سازی

چگونه فریلنسر شویم _ هاو کن یو

بر مهارت های قابل ارائه ی خود تمرکز کنید. شاید در نویسندگی/ترجمه، عکاسی/فیلمبرداری، توسعه ی وب، طراحی، ریاضی، علوم مختلف، بازاریابی مهارت ها داشته باشید. مهم نیست. باید ببینید که از انجام چه کاری لذت می برید و در ضمن در کدام یک بیشترین مهارت و دانش را دارید؟ نقاط قوتتان چیست؟ لیستی از این موارد تهیه کنید و ببینید از کدام یک از توانایی هایتان می توانید پول در بیاورید. هیچ یک از علایق خود را نادیده نگیرید. هر چیزی را که فکر می کنید به آن علاقه دارید یا در آن توانایی دارید در لیست بنویسید. خود را محدود نکنید.

بازار را در نظر بگیرید

چگونه فریلنسر شویم _ هاو کن یو

قبول داریم که برخی از مهارت ها قابلیت درآمدزایی بیشتری دارند اما باید از ابتدا مشخص کنید که چه کسانی به این مهارت ها نیاز دارند. اگر قرار است که کار فریلنسینگ را به عنوان کار تمام وقت خود در نظر بگیرید باید مهارت هایی را در نظر داشته باشید که بسیاری از افراد برای دریافت آنها حاضر به پرداخت پول هستند. در این زمینه خوب است دست به تحقیق در بازار بزنید. شما کاربران یادتان نرود که اصل مهم اقتصاد عرضه و تقاضا است.

مواد مورد نیاز را جمع آوری کنید

چگونه فریلنسر شویم _ هاو کن یو اگر مثلا کار نویسندگی/ترجمه را در نظر گرفته اید، باید اینترنت، کامپیوتر و پرینتر داشته باشید. اگر هم عکاسی را انتخاب می کنید باید دوربین خوب و مناسبی داشته باشید. اگر می خواهید وارد کار آمار شوید باید نرم افزارهای مورد نیاز آن را به همراه قابلیت اجرایشان را داشته باشید و … بدون داشتن مواد مورد نیاز انتظار نباید دریافت کار نداشته باشید. باید حاضر به سرمایه گذاری هم باشید. یادتان نرود که پول، پول می آورد.

برنامه ایجاد کنید

چگونه فریلنسر شویم _ هاو کن یو نرخ مناسب و معقولی را برای هر ساعت کاری خود تعیین کنید. ببینید سایر رقبایتان جه نرخی اعلام می کنند. یادتان باشد که با افزایش سابقه و تجربه تان می توانید نرخ ساعتی تان را افزایش دهید. در ثانی تعیین کنید که در روز چند ساعت می توانید کار کنید. به محض شروع کار فریلنسینگ خواهید دانست که چند ساعت می توانید در روز کار کنید و چه تعداد پروژه خواهید توانست انجام داد.

با حرفه ای ها مشورت کنید

چگونه فریلنسر شویم _ هاو کن یوبهترین کار برای ورود به هر عرصه ای این است که با افراد با تجربه ی آن حیطه صحبت کنید و راهنمایی بگیرید. اگر فریلنسری را سراغ دارید با او مشورت کنید. اینترنت، دوستان، آشنایان، اعضای خانواده و … برای این کار مناسب هستند. او می تواند به شما در تعیین نرخ کمک کند و یا بهتر از این حتی چند پروژه ی کاری هم به شما پیشنهاد بدهند. فقط کافی است اشتیاق و انگیزه ی کافی برای کار داشته باشید.

قسمت دوم فروش مهارت ها در فریلنسینگ

 

ساخت برند شخصی

یادتان نرود که به عنوان فریلنسر، شما صاحب کسب و کار خودتان هستید بنابراین باید مهارت ها و دانش خود را در معرض دید و نهایتا فروش قرار دهید. ببینید که چیز شما را از سایر رقبا متمایز می کند. آیا با هوش هستید؟ آیا تحصیلات درخشانی دارید؟ هر چه که هست را لیست کنید. برند شخصی شما باید در رزومه تان، فضای مجازی ، کارت ویزیت و ارتباطاتتان با مشتری ها دیده شود.

فرصت ها را پذیرا باشید

چگونه فریلنسر شویم _ هاو کن یو

در اوایل کار، شاید سابقه ی چندانی نداشته باشید. بنابراین برای قوی کردن رزومه تان از هر شانس و فرصتی که ظاهر می شود استفاده کنید. حتی شده کار خیلی ارزان، یا حتی مجانی و داوطلبانه هم انجام دهید، و لی این موارد نتیجه بخش خواهند بود.  اینگونه می توانید دانش و سابقه و تجربه ی خود را افزایش دهید.

در اینترنت حضور داشته باشید

چگونه فریلنسر شویم _ هاو کن یوصفحه ای در اینستاگرام، لینکدین و توییتر بسازید و یا حتی یک وبلاگ برای خوددست و پا کنید. هر چه راحت تر بتوان شما را پیدا کرد بهتر است. وقتی درخواست کاری می دهید و رزومه ی خود را ارسال می کنید می توانید به شبکه های اجتماعی مختلفی که در آن حضور دارید لینک بدهید. اینطور، مشتری ها نمونه کارهای قبلی شما را می بینند. برای همین باید از هر فرصت استفاده کنید، حتی اگر آن فرصت ها پول خوبی برایتان همراه نداشته باشند.

از فرصت ها استفاده کنید

چگونه فریلنسر شویم _ هاو کن یو
در دنیای آزادکاری و فریلنسی، باید کاردان بود و روحیه ی رقابتی داشت. دلتان را به این خوش نکنید که وبسایت ساخته اید و برند شخصی هم دارید پس الان مشتریان مثل مور و ملخ به وبسایتتان هجوم می آورند.

اقدام و تلاش برای موفقیت

اولین پروژه ی خود را از  دوستان و آشنایان یا اینترنت به دست بیاورید. اوایل شاید درخواست های زیادی نداشته باشید اما نباید دلسرد شوید. چند با تلاش کنید و نا امید نشوید. کارت ویزیت خود را با دوستان و افرادی که فکر می کنند استعداد مشتری شدن دارند به اشتراک بگذارید.در اینترنت تبلیغ کنید و رزومه های خود را به وبسایت های مختلف بفرستید. در سایت های آگهی شغلی بگردید ببینید به مهارت های شما نیاز دارند یا نه. حتما پیدا خواهید کرد.

ارزش کارهای کوچک را درک کنید

چگونه فریلنسر شویم _ هاو کن یو

در اوایل فریلنسر شدن، کارهای کوچک تر با دستمزدهای پایینتر می توانند عالی باشند.  هرگز به واسطه کوچک بودن و کم ارزش بودن کار ها از آن ها نگذرید. هرچقدر هم که کار کوچک باشد آن را نادیده نگیرید. شما باید سعی کنید که کارتان را درست انجام دهید. کسب تجریه های کوچک و ارتباط ها مهمترین جز این گونه کار ها هستند که باید به راحتی این فرصت ها را از دست ندهید.

حتی اگر بیکار هم هستید، کار کنید

منتظر مشتری ننشینید و کار کنید. اگر در کار عکسی هستید، عکس بگیرید و در اینترنت و شبکه های مختلف به اشتراک بگذارید. کار خود را در معرض دیده شدن قرار دهید. سعی کنید با تنکات اولیه مارکتینگ آشنا باشید و بتوانید آن گونه که شایسته شما و مهارت های شماست کار خود را به نمایش بگذارید.

جدول زمانی در فریلنسر شدن

چگونه فریلنسر شویم _ هاو کن یوکار فریلنس این مزیت را دارد که ساعات کاری را خودتان تعیین می کنید. اما یک عیب این کار این است که شاید دچار  عدم برنامه ریزی و عق افتادگی کار های خود شوید. بنابراین باید حتما جدول زمانی تهیه کنید. آن را مطابق با سبک زندگی خود تهیه کنید. حتما زمانی را برای دریافت بزخورد از مشتریان و انجام اصلاحات مطابق خواسته ی او در نظر بگیرید. وقتی خودتان رییس خودتان باشید پیروی از جدول زمانی شاید سخت باشد. اما از طرف دیگر اگر کارها تلنبار شوند هم استرس زیادی متحمل خواهید شد. البته ما در هاو کن یو برای شما آموزش ها برای برنامه ریزی قبلا آماده کرده ایم که می توانید در لینک زیر آن را مشاهده می کند.


چگونه برنامه روزانه داشته باشیم؟


انتقادات را با روی خوش پذیرا باشید

فریلنسر ها برای افراد مختلفی کار می کنند و بنابراین هر کدام از آن افراد سلیقه خاص خود را دارند. این کار را کمی سخت می کند. اگر مشتری به شما بازخوردی داد و از کار انتقاد کرد سرتان را تکان دهید و انتقاد او را بپذیرید. بپذیرفتن نواقص و برطرف کردن این موارد از جمله نکاتی است که هر فریلنسر باید رعایت کند.

پلهای پشت سر را خراب نکنید

حالا که از شما انتقاد کرده اند نباید جبهه بگیرید و برخورد تند داشته باشید. نبایدمشتری ها را از خود دور نگه دارید. علیرغم این که رییس خودتان هستید اما وجهه ی شرکت خودتان هم هستید. نباید آن وجهه را خراب کنید. پس تا جایی که می توانید برخورد خوب داشته باشید.