چگونه وقت شناس باشیم؟ چگونه می توانیم وقت خود را مدیریت کنیم؟ چگونه می توانیم یک برنامه منظم برای هر روز خود داشته باشیم؟ در این مقالات می خواهیم برسی کنیم که افرادی که وقت شناس هستند چگونه زمان و وقت خود را مدیریت می کنند. با ما همراه باشید.

همه زمان بیشتری می‌خواهند. افزایش کارایی یکی از راه‌های صرفه‌جویی در زمان است. در ادامه با هم ۸ راهکار انسان‌های وقت‌ شناس برای کارآمدتر بودن را می‌خوانیم. تقریبا همه دوست دارند کارآمدتر باشند. حتی فکر کردن به آن نیز خوشایند است، کمتر وقت گذاشتن روی چیزهایی که از آن لذت نمی‌برید و بیشتر وقت گذاشتن روی چیزهایی که موجب رضایت، خوشحالی و سودتان می‌شوند. بعضی افراد در متخصص کارآمد بودن هستند. آن‌ها تمام دقایق‌شان را مدیریت می‌کنند تا زمان بیشتری برای خودشان و کارهایی که دوست دارند، داشته باشند. در ادامه ۸ تکنیکی که این انسان‌ها برای به دست آوردن آزادی‌شان استفاده می‌کنند را می‌خوانیم. با هاو کن یو همراه باشید.

چند کار را به طور همزمان انجام ندهید

خیلی از افراد خود را گول می‌زنند و فکر می‌کنند در انجام دادن چند کار به صورت همزمان بسیار مهارت دارند. اما در واقع تعداد کمی از افراد می‌توانند روی بیشتر از یک یا دو کار تمرکز کنند، مخصوصا اگر آن کارها به تفکر و تمرکز عمیق نیاز داشته باشد. آن‌ها خود را گول می‌زنند و فکر می‌کنند اینطوری کار بیشتری انجام می‌دهند با این که در واقع آن‌ها کار کمتری را به انجام می‌رسانند و کیفیت کار بسیار پایین می‌آید. انسان‌های کارآمد می‌دانند که اگر روی یک کار تمرکز داشته باشند و بدون حواس‌پرتی برای آن تلاش کنند، در زمان کمتری نتیجه بهتری می‌گیرند. در غیر این صورت، ممکن است نتیجه نهایی کیفیت مطلوب را نداشته باشد و مجبور شوند انرژی و زمان بیشتری را صرف بازگشتن و درست کردن اشتباهات کنند.

تمام کارها را خودتان انجام ندهید

وقتی افراد بیشتر از توان خود وظایف را بر عهده می‌گیرند، کارایی کاهش پیدا می‌کند. مدیرعامل و رهبرانی که برنامه‌های خود را بیش از حد پر می‌کنند و تمام شب بیدار هستند را سرلوحه خود قرار ندهید. افراد کارآمدو وقت شناس در سپردن کارها به کسانی که آن‌ها را بهتر از خودشان انجام می‌دهند، بسیار خبره هستند. وقتی بدانید چطور کارها را بشکنید و دیگران را در تلاش برای آن کار سهیم کنید، می‌توانید کارهایی را برای خودتان انتخاب کنید که بیشتر از همه مناسب شما هستند و در زمان کمی، بدون هیچ گونه حواس‌پرتی، آن‌ها را انجام دهید.

آداب معاشرت را رعایت کنید

مهارت‌های ارتباطی ضعیف، یکی از عوامل هدر رفتن زمان است. یک ایمیل با دستورالعمل‌های نامفهموم یا یک رفتار زننده، می‌تواند ساعت‌های بیشماری را به یک پروژه اضافه کند. متخصصان کارآمد بودن، در ابتدا کمی وقت اضافی را به فکر کردن درباره نحوه ارتباط اختصاص می‌دهند. آن‌ها قبل از برداشتن گوشی تلفن، اهداف خود را مرور می‌کنند. آن‌ها ایمیل‌های‌شان را با دقت می‌نویسند و با زبانی می‌نویسند که تاثیر مطلوب را دریافت کنند. در ابتدا ممکن است وقت بیشتری بگیرد اما در نهایت زمان زیادی را از پروژه کم می‌کند.

برنامه زمانی برای انسان های وقت شناس

با تمام ابرازهای برنامه‌ریزی و افزایش کارایی شاید فکر کنید مردم بهتر می‌توانند برنامه‌های خود را کنترل کنند. اما بیشتر مواقع به جای اینکه مردم برنامه زمانی خود را کنترل کنند، برنامه زمانی آن‌ها را کنترل می‌کند. انسان‌های بسیار وقت‌شناس روال‌های استانداردی را در برنامه زمانی‌شان در نظر می‌گیرند تا به یک رویکرد قابل تنظیم برسند و برای رویدادهای مهم آماده باشند. هر چه بیشتر تقویم خود را کنترل کنید، دست و پنجه نرم کردن با غیرمنتظره‌ها، آسان‌تر می‌شود. داشتن برنامه زمانی برای انسان های وقت شناس ضروری است.

به هر چیزی جای مخصوص خودش را اختصاص بدهید

زمان زیادی صرف پیدا کردن اشیاء گمشده می‌شود. دنبال کلید، خودکار و لباس گشتن می‌تواند حواس‌پرتی یا ناامیدی ایجاد کند، مخصوصا وقتی کار مهمی برای انجام دادن دارید و یا باید جای مهمی بروید. با نظم و ترتیب بودن، کارایی را افزایش می‌دهد. برای تمام چیزهایی که دارید، مکانی در نظر بگیرید. شرکت‌هایی که خلق ارزش بیشتر برای مشتری با منابع کمتر (Lean) را تمرین می‌کنند، برای ابزارهای لازم، جاهای مخصوص در نظر می‌گیرند. شما هم می‌توانید همین کار را بکنید. لباس، کاغذ و وسایل الکترونیکی خود را به نحوی بچینید که راحت چیزی را که دنبالش می‌گردید، پیدا کنید. ممکن است چند دقیقه طول بکشد تا همه چیز را سر جایش بگذارید ولی بعداً که مجبور نباشید دنبال چیزهای مهم بگردید، اهمیت این کار را درک می‌کنید.

فعالیت‌های زمانی

آیا واقعا می‌دانید چه میزان زمان را مفید صرف می‌کنید و چه میزان را هدر می‌دهید؟ من تقریباً همیشه می‌دانم پشت تلفن دارم با یک آدم وقت‌شناس صحبت می‌کنم چرا که به من می‌گویند که دیگر وقت حرف زدن، تمام شده است. افراد وقت‌شناس برای تک تک کارهایشان زمانی را در نظر می‌گیرند و کار می‌کنند تا برنامه زمانی خود را نگه دارند. یک هفته، سعی کنید زمان تمام گفتگوها و فعالیت‌های خود را بنویسید. هفته بعد از آن، سعی کنید برای فعالیت‌ها و کارهای مشابه زمان خاصی را در نظر بگیرید تا با زمان کمتر، همان خروجی را داشته باشید. از نتایج به دست آمده، غافلگیر خواهید شد.

وقت استراحت داشته باشید

افراد خسته و بیش از حد کار کرده کارایی خوبی ندارند. کسانی که دوست دارند دیگران را از خود راضی نگه دارند، وقت استراحت خود را قربانی دیگران می‌کنند اما در واقع، کارایی آن‌هاست که افت پیدا می‌کند. افراد وقت‌ شناس وقت استراحت و بازیافتن انرژی دارند تا بتوانند از نهایت توانایی‌هایشان استفاده کنند. از آن جایی که یک کارمند عالی می‌تواند کار سه کارمند معمولی را انجام دهد، بهتر است اجازه دهیم تیم استراحت کند و ما بهترین‌ بازیکن باشیم.

برای پروژه‌هایتان برنامه‌ریزی کنید

معمولا وقتی مردم راه روشنی برای رسیدن به موفقیت ندارند، تلاش‌هایشان هدر می‌رود. عجول بودن دشمن اصلی کارایی است. افراد وقت‌شناس می‌دانند که باید برای تحقیق کردن، وقت بگذارند و یک پروژه را به چند قدم ساده برای رسیدن به موفقیت، بشکنند. بله، برنامه‌ریزی وقت‌گیر است اما اگر چالش‌ها، روند و مسئولیت‌ها را از قبل بدانیم، می‌توانیم تیم را در مسیر درستی پیش ببریم. با مهارت‌های ارتباطی خوب همه می‌توانند با اعتماد به نفس و کارایی بیشتری، در زمان کمتر اهداف را برآورده کنند.