دسته چک ها یکی از روش های پرداخت پول به صورت مدت دار در خرید و فروش ها و تجارت های بازاری هستند. چک ها زمانی به کار میروند که مشتری یا خریدار به هر دلیلی توان پرداخت ۱۰۰ درصد مبلغ را نداشته و به صورت مدت دار هزینه باقی مانده را طی یک یا چند فقره چک پرداخت میکند. برای دریافت دسته چک بایستی در یک بانک معتبر کشور حساب جاری افتتاح شده و پس از تکیمل فرم صدور دسته چک دریافت میشود. اما در این میان به دلیل مبالغ بعضا بالا دست بسیاری از کلاهبرداران در زمینه جعل یا صدور چک قلابی باز است. در این مقاله نکات نوشتن یک چک از ابتدا در اختیار شما عزیزان قرار داده و چند ترفند حرفه ای برای بستن راه کلاهبرداران و جاعلان چک عرضه خواهیم کرد. در ادامه با هاو کن یو همراه باشید.

قسمت های مختلف چک

یک برگه چک از چند قسمت مهم تشکیل شده که در زیر همراه با تصویر به شرح آن میپردازیم.

check_howcanu-com

قواعد چک نویسی

%da%86%da%a9در قسمت حروفی رقم چک (شماره۴) برای جلوگیری از مشکلات احتمالی بعدی حتما معادل تومان آن را نیز بنویسید. به عنوان مثال: بیست و دو میلیون ریال معادل دو میلیون و دویست هزار تومان. در محل شماره پنج (در تصویر بالا) نام شخصی را که چک در وجه او صادر میشود را بنویسید. نکته ای که بایستی به خاطر داشت این است که، اگر در این قسمت واژه حامل نوشته شود، هر کسی میتواند چک را به بانک برده و نقد کند، در صورتیکه اگر نام یه نفر حقیقی یا حقوقی را بیاورید آن شخص باید چک را پشت نویسی کرده و مهر و امضای خود را بزند. به عبارت بهتر نمیتواند چک شما را به عنوان پول به کسی دیگر داده و در بازار نقد کند. در صورتی که صاحب امضا ی حساب جاری بانکی خود شما هستید، بانک تنها امضای زمان افتتاح حساب شما را شاناسایی میکند، پس امضای دقیق و یا قدیمی خود را به یاد داشته باشید.

نکات و ترفند های مهم چک نویسی

  1. همانطور که در بالا متذکر شدیم مورد های کلاهبرداری بسیاری در خصوص جعل امضا و یا مبلغ چک مشاهده شده است. لذا با در نظر گرفتن نکات زیر سلامت حساب بانکی و دسته چک های خود را تضمین کنید.
  2. سعی کنید از امضایی استفاده کنید که نام و نام خانوادگی شما را به لاتین یا فارسی در بر داشته باشد. در غیر این صورت در پای برگه چک های خود از نام و نام خانوادگی خود به دستخط خودتان استفاده کنید تا امکان جعل آن کمتر شود.
  3. بر روی تاریخ و مبلغ چک مقداری چسب نواری بچسبانید تا بعدا افرادی نتوانند تغییری بر روی عدد آن حاصل نمایند. بهتر است پس از چسباندن با ناخن بر روی نوار چسب بکشید تا جدا شدن آن از روی چک ممکن نباشد.
  4. از چک ها و اسنادی که در بازار پاس میکنید یک فایل اسکن شده یا یک رونوشت کاغذی داشته باشید تا در صورت مشکلات بعدی و نیاز به مطابقت به خطایی بر نخورید.
  5. همیشه به یاد داشته باشید که ابتدا تمام قسمت های بالا (در عکس) را پر کرده و سپس امضا کنید. به عبارت دیگر هیچگاه چک هایتان را بدون تاریخ و مبلغ مشخص امضا نکنید.
  6. برای نوشتن اطلاعات چک همیشه از خودکار شخصی خود استقاده کنید، چرا که خودکار ها و روان نویس هایی وجود داشته که پس از گذشت مدتی پاک شده و میتوان دوباره بر روی آن از نو نوشت.
  7. بر روی قسمت متصل به دسته چک خود تاریخ، علت و وجه چک را بنویسید به طوری که گوشه ای از نوشتیتان تا خود برگه اصلی چک ادامه پیدا کند. با استفاده از این ترفند راه جعل و دزدی را به طور قطع خواهید بست.
  8. در پایان همیشه دسته چک های خود را نزد خود نگه داشته و جدا کردن بی مورد برگ های آن اکیدا خودداری کنید.

با استفاده از ترفند های بالا راه را کاملا به روی دزدان و کلاهبرداران بسته و به آنها اجازه سوءاستفاده را نخواهید داد. در صورتی که تجربیات و ترفند های بیشتر دارید با ما و کاربران عزیز در بخش نظرات در میان بگذارید.