چگونه همکار خوبی باشیم؟ چگونه با همکاران خود رفتار کنیم؟ چگونه ارتباط صمیمی و خوبی با همکاران خود داشته باشیم؟ در هر مکانی که کار می کنید مطمئنا با افرادی سر و کار دارید که در کنار شما به شغل خود مشغول هستند که ما این افراد را همکار می نامیم؟ اما چگونه می توانیم همکار خوبی باشیم و با رفتار خود بر روی این همکاران تاثیر گذار باشیم؟ همکار خوب بودند یک لازمه محیط کاری است که باید تسط افراد مهم تلقی شود. حال با شما ۱۳ مورد برای یک همکار خوب بودن را با شما مرور می کنیم.

داشتن رابطه خوب در محیط کار موجب جذب سایر افراد و در نتیجه ایجاد یک محیط دوستانه و صمیمی می شود که بر روی عملکرد شما در محیط کار و البته در منزل نتایج بسیاری دارد. حتما شما به خوبی می دانید که اگر از کار خود لذت نبرید و یا محیط کاری خوبی نداشته باشید و نتوانید با همکاران خود ارتباط برقرار کنید مطئنا نتایج منفی آن در تمامی قسمت ها و ابعاد زندگیتان نمود پیدا می کند. از سوی دیگر همکار خوب بودن به پیشرفت شغلی و اییجاد علایق نسبت به شغلی که در ان مشغول هستید هم بسیار تاثیر گذار است. با ما در هاو کن یو همراه باشید تا ۱۳ روش برای داشتن محیط کاری خوب و روابط صمیمی را با یکدیگر مرور کنیم.

با روی خوش سلام کنید

چگونه با همکاران خود رفتار کنیم _ هاو کن یو 03

چگونه با همکاران خود رفتار کنیم _ هاو کن یو ۰۳

آیا تقریبا هر روز، با ناخوشی و به زور سر کار می‌روید و  جزو آن دسته از افرادی هستید که همیشه  با چشمانی خواب‌آلود و خسته و شانه‌هایی افتاده به محل کارشان رفته و سریعا مشغول به کار می‌شوند؟ اگر شما جز این دسته از افراد هستید، در بهترین حالت همکارانتان رفتار و حالات شما را نادیده گرفته و در بدترین حالت از شما دوری خواهند کرد. سعی کنید تا عادت کنید، هنگامی که به محل کارتان می‌رسید و یا شیفتتان شروع‌ می‌شود، با همه همکارانتان سلام و احوالپرسی کنید و لبخند بر روی لب داشته باشید. در واقع شما با به خرج دادن کمی تواضع و مهربانی، می‌توانید تاثیر سریع و شگفت‌آور آن را (در برطرف سازی جو سنگین و روابط سرد برقرار شده مابین خود و همکارانتان)، ببینید.

 

چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنیم ؟ (مهارت های برقراری ارتباط اجتماعی)

هنر برقرار کردن مکالمات کوچک را یاد بگیرید

چگونه با همکاران خود رفتار کنیم _ هاو کن یو 02

چگونه با همکاران خود رفتار کنیم _ هاو کن یو ۰۲

از همکارانتان در رابطه با علاقه‌مندی‌هایشان مثل موزیک، فیلم، کتاب و یا سرگرمی محبوبشان بپرسید و با نشان دادن علاقه قلبیتان (توجه عمیقتان) به گوش دادن به صحبت‌های آن‌ها، باعث شوید تا احساس راحتی بیشتری با شما داشته باشند. همچنین در زمان‌های آزادتان  و در وقت مناسب، از زندگی خارج از محیط کارتان نیز با آن‌ها صحبت کنید و با این روش به آن‌ها یاد آوری کنید که شما قبل از یک کارمند یا کارفرما برای آن‌ها، یک فرد عادی ( با زندگی‌ای خارج از فضا و محیط کار) هستید.

چگونه خوب صحبت کنیم و خوب بشنویم؟

نظر همکارانتان را در مسایل مختلف بپرسید

چگونه با همکاران خود رفتار کنیم _ هاو کن یو 08

چگونه با همکاران خود رفتار کنیم _ هاو کن یو ۰۸

همه مردم دوست دارند تا نظراتشان پرسیده شود. پس می‌توانید از این راه اقدام کرده و مثلا از آن‌ها بپرسید که به نظر آن‌ها چه چیز در گزارشتان کم است و یا این‌ که بپرسید، چگونه می‌توانید شرایط پیش‌آمده در رابطه با موضوعی را کنترل کنید؟  و در نهایت حتی اگر اید‌ه‌های آن‌ها چندان هم موثر نبود، از صمیم قلب از آن‌ها تشکر کنید.

غیبت نکنید و از شایعات دوری کنید

چگونه با همکاران خود رفتار کنیم _ هاو کن یو 07

چگونه با همکاران خود رفتار کنیم _ هاو کن یو ۰۷

مسلما شما هم دوست ندارید که کسی پشت سرتان حرف بزند، پس خودتان نیز از این کار اجتناب کرده و به جای آن کار خوب دیگری انجام دهید. اگر همکارتان  نزدتان آمد و شایعاتی در رابطه با روابط عاشقانه دو نفر در محل کارتان و یا احتمال اخراج یکی از کارمندان را برایتان بازگو کرد، در پاسخ به او فقط بگوید “واقعا؟” و سپس موضوع بحث را عوض کرده و یا به سراغ کارتان بروید.  شما کاربران هاو کن یو با واکنش نشان ندادن به شخص غیبت کننده، باعث می‌شوید تا در آن لحظه او از شما دوری کرده و از پیشتان برود و در عین حال باعث می‌شوید تا احترام و اعتمادی متقابل مابین شما و سایر همکارانتان شکل بگیرد.

اگر همکاری بداخلاق و پر دردسر دارید با او طوری رفتار کنید که انگار فرزندانتان در حال تماشای شما هستند

چگونه با همکاران خود رفتار کنیم _ هاو کن یو 11

چگونه با همکاران خود رفتار کنیم _ هاو کن یو ۱۱

 

قطعا با تصویرسازی این شبیه‌سازی در ذهنتان، شما در آن شرایط سخت و ناخوشایند خونسرد‌تر عمل خواهید کرد  و در اصل با این طرز برخورد، نحوه برخورد مناسب را در زندگی به فرزندانتان، نیز آموخته‌اید. زمانی که کودکان خود را ناظر بر اعمالتان می‌بینید، مسلما این که رفتار خود را هم‌سطح آن همکار بداخلاقتان کنید را، اتفاقی ناخوشایند خواهید دید که در سطح شخصیت شما نمی‌باشد.

در میان جمع از همکارانتان تعریف کنید

چگونه با همکاران خود رفتار کنیم _ هاو کن یو 13

چگونه با همکاران خود رفتار کنیم _ هاو کن یو ۱۳

( اگر می‌دانید که همکارتان کاری خوب انجام داده است) در میان جمع سوال‌هایی از قبیل این که آیا او مجددا دستگاه فتوکپی را تعمیر کرده است؟ و یا این که آیا او سیگار کشیدن را ترک کرده است؟  را بازگو نمایید. در حقیت هدف از بازگو کردن تمامی این پرسش‌ها، نشان دادن تعریف و تمجیدتان از دستاوردهای همکارتان در زمینه های  مختلف زندگی شخصی و یا کاریش می‌باشد. زیرا غالبا افراد همیشه بر روی کارهای نادرست اطرافیانشان تمرکز می‌کنند.

رفتار و کارهای خوب بیشتری انجام دهید و دلخوشی‌های کوچک برای همکارانتان ایجاد کنید

این امر بدین معنا نیست که شما لزوما باید آدمی بسیار خوش‌بین و خوش‌اخلاق باشید، اما سعی کنید که حداقل در هفته یک حرکت و یا رفتار مهرآمیز و خوشایند انجام دهید و هر سری برای این کار یکی از همکارانتان را انتخاب کنید. به عنوان مثال یک هفته با خود شیرنی‌های بیشتری به محل کار ببرد و به همکارتان تعارف کنید و یا هفته بعد به یک همکار دیگرتان یک کارت پستال هدیه دهید و یا یادداشتی محبت آمیز بابت کمکی  که در انجام وظایف هفته گذشته‌تان به شما کرده است برای او بنویسید و یا برایش یک جاشمعی کوچک هدیه بگیرید و یا برای آن همکارتان که این روز‌ها کمی غمگین و ناخوش است یک کارت بامزده و خنده‌دار بخرید تا حال او را تغییر دهید.

ایمیل‌ها و تماس‌های همکارانتان را سریعا پاسخ دهید

برای ایجاد یک رابطه خوب با همکارانتان لازم است که آداب معاشرت و رسوم محل کار را کاملا یاد بگیرید. برای افرادی که مشغله کاری زیادی دارند، هیچ چیز بدتر از نادیده گرفتن ایمیل‌ها و تماس‌هایشان توسط سایر همکارانشان نیست زیرا نادیده گرفتن این تماس‌ها نه‌ تنها باعث می‌شود که کار آن‌ها سخت‌تر شود، بلکه باعث می‌شود تا آن‌ها برداشت ناخوشایندی از این کار شما کرده و تصور کنند که برای شما مهم نبوده‌اند.

اگر لازم است تا از همکارتان قدر‌دانی کنید، این کار را حتما انجام دهید

چگونه با همکاران خود رفتار کنیم _ هاو کن یو 04

چگونه با همکاران خود رفتار کنیم _ هاو کن یو ۰۴

 

حواستان باشد تا قدردانی و تشکرتان را از همکارانی که لایق آن هستند،  دریغ نکنید. زیرا اگر آن‌ها  را نادیده بگیرید و باعث دلخوری آن‌ها شوید، مسلما آن‌ها هم زمانی که شما به آن‌ها احتیاج دارید در کنارتان نخواهند بود. (و یا مایل نخواهند بود که در جمع‌هایی مثل، ناهار‌های دسته جمعی در کنار آن‌ها باشید). لازم است تا  این طرز تفکر را همانطور که قبل تر بار ها در هاو کن یو به آن اشاره کردیم بپذیرید،  که همه کارمندان، در کنار یکدیگر و با کمک یکدیگر برنده خواهند بود و اگر کسی فراتر یا بیش از حد وظیفه‌اش در پروژه‌ای کاری انجام داد، این مساله را تحت عنوان نوعی تشکر و قدر‌دانی جلوی دیگران بازگو نمایید.

همچنین اگر شخصی به اشتباه برای انجام وظیفه‌ای خاص از شما قدردانی و تمجید کرد، به او گوشزد نمایید که  اشتباه برداشت کرده است و همکار دیگرتان که آن وظیفه خاص را انجام داده مستحقق این قدر‌دانیست. قطعا این کارشما در ذهن همکارانتان باقی خواهد ماند.

چگونه به بهترین شکل تشکر و قدردانی کنیم ؟

حتی اگر سرپرست یا رییس هستید از زیر انجام وظایفتان در نروید

سعی کنید تا همیشه، حداقل به سختی و پشتکار کسانی که با شما و یا برای شما کار می‌کنند کار کنید و به همه ثابت کنید که هیچ وقت  زحمت کاری را که خودتان مایل به انجام دادن آن نیستید، بر روی دوش شخص دیگری نمی‌گذارید.

همیشه وقت شناس باشید

چگونه با همکاران خود رفتار کنیم _ هاو کن یو 142

چگونه با همکاران خود رفتار کنیم _ هاو کن یو ۱۴۲

این که شما همیشه وقت‌ شناس باشید، نشان دهنده احترام شما به زمان و وقت دیگران است.

چگونه وقت شناس باشیم؟ ۸ عادت افراد وقت شناس

(ایده‌هایتان را متواضعانه بیان کنید)

اگر ایده‌های خوبی در ضمینه کارتان دارید،‌ آن را طوری بیان نکنید که سایرین این‌طور برداشت کننده که شما بر این باورید که فقط خودتان بهترین ایده‌ها و روش‌ها را دارید و طوری اید‌ه‌هایتان را بیان کنید که دیگران به این نتیجه برسند که شما بر این باورید که دیدگاه‌ سایر افراد نیز می‌تواند در تکمیل ایده شما نقش به سزایی داشته باشد.

درباره آن‌ چه که نمی‌دانید با دید مثبت فکر کنید.

بسیار خند‌ه‌‌دار است که همیشه در یک مجموعه، تیم‌های مختلف این‌طور می‌پندارند که نسبت به سایر تیم‌ها سخت‌تر کار می کنند؟ و یا با خود فکر می‌کنند که رییس شرکت شخصی بی‌ادب است. حتی اگر این طرز تفکر سمی و ناخوشایند در اطرافیانتان فراگیر شده باشد، باز هم آن را قبول نکنید و تحت تاثیر آن قرار نگیرید، زیرا این طرز تفکر، در اصل نگرشی منفیست که محیط کار را برایتان عذاب‌آور خواهد ساخت.

در عوض حتی اگر از وظایف سایرین آگاه نیستید، باز با این نگرش تفکر کنید که سایر افراد نیز به  سختی  شما کار می‌کنند و تمام تلاششان را در راستای تحقق وظایفشان انجام می‌دهند. شما باید علاوه بر این که به عملکرد خود ایمان دارید، این ایمان را نسبت به سایر افراد و تشکیلات سازمانتان نیز داشته باشید و اگر در محل کارتان به این طرز تفکر نرسیده‌اید، شاید وقت آن فرارسیده تا محل کارتان را ترک کنید.