میوه خشک یکی از خوراکی های محبوب ما در طول سال است. عمل خشک کردن میوه معمولا روی میوه های تابستانی صورت میگیرد. اما چگونه میتوان میوه ها را به درستی خشک کرد. اگر می خواهید میوه های تابستانی را در فصلی مانند زمستان نیز استفاده کنید فقط کافیست سه کار را انجام دهید. آن ها را فریز کنید یا کنسرو کنید و یا خشک کنید. در ادامه با آموزش خشک کردن میوه ها با هاو کن یو همراه باشید.

میوه خشک در بین مردم طرفدار های زیادی دارد زیرا هم به خوبی می شود آن ها را نگهداری کرد و طعم آن ها نیز بسیار عالی می باشد. برای رسیدن به این هدف فقط باید میوه را در دمایی قرار بدهیم تا آب آن تبخیر شود و احتمال رشد باکتری ها کاهش یابد.

اگر چه می توانید از دستگاه خشک کن میوه استفاده کنید اما اگر آن را هم ندارید به راحتی می توانید خودتان میوه ها را خشک کنید. برای این کار نیاز به یک فر، کاغذ پوستی یا ورقه سیلیکونی و صفحه پیتزا دارید.

میوه ها را آماده کنید

چگونه میوه را خشک کنیم ؟ www.howcanu.com

  • میوه های رسیده یا بیش از حد رسیده و انواع توت ها را انتخاب کنید
  • سپس با آب سرد بشورید
  • هر گونه نقص را از میوه جدا و پاک کنید
  • هرگونه حفره و هسته را از میوه جدا کنید
  • اگر می خواهید توت ها رو خشک کنید ساقه آن ها را جدا کنید
  • برش های مساوی بزنید تا تمامی قطعه ها با هم و در یک زمان خشک شوند

 

چگونه میوه را خشک کنیم ؟ www.howcanu.com

چگونه میوه را خشک کنیم ؟ www.howcanu.com

چگونه میوه را خشک کنیم ؟ www.howcanu.com

میوه ها را پوست بگیرید (اختیاری)

برای میوه هایی مانند هلو ها، آلو ها و سیب ها بهتر است پوست آن ها را جدا کنید. برای این کار به راحتی می تواند یک برش سطحی به صورت “X” بر روی آن بزنید سپس به مدت ۳۰ ثانیه درون آب جوش قرار دهید و بلافاصله آن را درون ظرف آب همرا با یخ بیاندازید و با کشیدن به راحتی پوست آن ها جدا خواهد شد.

چگونه میوه را خشک کنیم ؟ www.howcanu.com

میوه ها را بخیسانید

برای زیبایی و حفظ رنگ میوه ها پس از خشک شدن، باید زمانی که آن ها را شستید و پوست گرفتید به مدت ۱۰ دقیقه در مقداری آبلیمو و آب بخوابانید. و بعد از ۱۰ دقیقه آن ها را خارج کرده و با یک حوله تمیز خشکشان کنید.

میوه را در فر قرار دهید

فر را در ۵۵-۷۰ درجه سانتی گراد قرار دهید. از درجه حرارت کمتر برای میوه های نازک تر مانند سیب ها و هلو ها استفاده کنید. و از درجه بالا تر برای خشک کردن انواع توت ها.

کاغذ پوستی یا کاغذی که نسوز باشد را بر روی یک سطح قرار دهید. تکه های میوه را به صورتی که با هم برخورد نکنند بر روی آن بچینید. سپس یک کاغذ سیلیکونی یا صفحه پیتزا را بر روی آن قرار دهید تا هنگامی که میوه ها خشک شد چروکیده و مچاله نشود.

حال ظرف را درون فر قرار دهید و هر ۲ ساعت آن را بچرخانید.

چگونه میوه را خشک کنیم ؟ www.howcanu.com

چگونه بفهمیم که میوه آماده شده است؟

برای این که بدانید کی میوه ها خشک شده اند ما یک جدول زمانی به شرح زیر برای شما آماده کرده ایم.

چگونه میوه را خشک کنیم ؟ www.howcanu.com

اطمینان از خشک شدن میوه ها

پس از این که میوه خشک ها را از فر خارج کردید آن را درون یک ظرف پلاستیکی یا شیشه ای بریزید سپس به مدت ۴ الی ۵ روز درب آن را باز بگذارید تا اگر رطوبت یا بخاری مانده است به خوبی خشک شود و هر چند روز یک بار آن را تکان دهید تا تمام سطح آن خشک شود. حال می توانید درب آن را ببندید و به مدت ۱۰ ماه به خوبی از این میوه خشک شده خوشمزه استفاده کنید.

چگونه میوه را خشک کنیم ؟ www.howcanu.com

روش دوم: خشک کردن میوه در آفتاب

در این روش نیز تمامی مراحل را تا مرحله قرار دادن در فر به همان صورت انجام دهید. حال باید میوه ها را در یک ظرف مناسب (فایبر گلاس، سینی و …) که کف آن را با پارچه مناسب و یا کاغذ سیلیکونی پوشانده اید بدون برخورد با هم بچینید. برای خشک شدن باید هوای آن روز حداقل ۳۰ درجه سانتی گراد و رطوبت کمتر از ۶۰ درصد باشد. به یاد داشته باشید که خشک کردن در فضای باز چند روز به طول می انجامد پس باید روز های گرم را انتخاب کنید.

چگونه میوه را خشک کنیم ؟ www.howcanu.com

  • سینی را مستقیما در زیر نور خورشید و بر روی دو بلوک مانند آجر قرار دهید تا از زمین جدا باشد.
  • سینی را بر روی بلوک قرار میدهید مواظب باشید تا از رطوبت دور باشد.
  • یک ورق آلومنیومی و یا براق در زیر سینی قرار دهید تا نور خورشید را به زیر سینی منعکس کند.
  • از یک محافظ و یا طوری برای سینی استفاده کنید تا از پرندگان و حشرات در امان باشد.
  • همچنین به یاد داشته باشید که در شب سینی را به جایی برده که در سرما و رطوبت نباشد.

خشک شدن میوه چندین روز طول میکشد پس هر روز آن ها را بررسی کنید تا به خوبی خشک شوند و سپس آن ها را جمع کنید و از آن ها لذت ببرید.