خرید و میل کردن کلوچه و نان تازه بسیار لذت بخش است. از بوی تازه و گرم آن ها گرفته تا مزه ی تازه ی آنها. اما مواد آردی از جمله شیرینی و انواع نان در طول یکی دو روز با هوا واکنش نشان داده و طعم و مزه تازگی خود را از دست میدهند. در این شرایط نه تنها دیگر از رایحه خوشبو و شیرین آنها خبری نیست بلکه پس از گذشت چند روز مواد مغذی خود را از دست داده و عملا غیر قابل خوردن میشوند. اما راه هایی وجود دارد تا این خوراکی ها را در مدت طولانی تازه و خوشمزه نگه داریم. در ادامه آموزش های زیر با وبسایت هاو کن یو همراه باشید.

به طور کلی هر محصول پختنی دقیقا در همان لحظه که از فر، گاز یا تنور بیرون می آید، در اوج خوشمزگی و تازگی قرار دارد. در این میان انواع نان سرامد این موضوع است. اما با دانستن چند نکته که در زیر در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد میتوان تا حد زیادب از کهنه شدن نان ها و کلوچه ها جلوگیری کرد و مدت بیشتری آنها را تازه نگه داشت.

زمان و هوای زیاد = نان بیات

bread_howcanu-com
این دو عنصر بیشترین تاثیر را در کهنه شدن نان و کلوچه دارد. اولین عنصر که واکنشی شیمیایی به نام  “پس روی نشاسته” است، همان لحظه ی خروج نشاسته از تنور و مجاورت با هوا آغاز میشود. این واکنش ملکول های نشاسته را به سمت تولید بلور سوق داده و در نهایت ملکول های آب را با قدرت به خارج میراند که در نتیجه باعث خشک شدن و کهنه شدن سریع نان میشود. عنصر دوم عدم وجود کافی رطوبت در نان به دلیل مجاورت زیاد با هوای آزاد است (‌که به اصطلاح به آن خشک شدن نان و کلوچه نیز میگوییم)‌

نان و مواد آردی را در فریزر نگذارید

%d9%86%d8%a7%d9%86%db%b1%d9%80howcanu-comمعمولا همه ما پس از خرید مقدار زیادی نان، آن را به قسمت های کوچک تر تبدیل کرده و در فریزر نگه داری میکنیم. با اینکه این عمل تا حد زیادی از دفع رطوبت نان ها جلوگیری میکند، اما واکنش پس روی نشاسته را بسیار سریع تر از قبل طی خواهد کرد. اگر چاره ای جز ذخیره نان ها در فریزر ندارید بهتر است آن را به قسمت های کوچکتر تقسیم کرده و و در بسته های پلاستیکی مقاوم در برابر ورود هوا نگه داری کنید.

پلاستیک محافظ و دمای خانه

bread1_howcanu-comمحصولات را (جدا از هم)‌ در پلاستیک های بسته بندی قرار دهید. حتی در صورت امکان از پلاستیک های وکیوم دار نیز استفاده کنید. دمای نگهداری به دمای خانه نزدیک باشد تا از بلور شدن سریع ملکول های نشاسته جلوگیری شود. همچنین توجه داشته باشید، در محل نگهداری نان ها و کلوچه ها رطوبت وجود نداشته باشد چرا که بستر خوبی برای کپک ها و فاسد شدن سریع محصول است.

نگهداری کلوچه ها

%da%a9%d9%84%d9%88%da%86%d9%87_%d8%aa%d8%a7%d8%b2%d9%87_howcanu-comبهترین روش برای نگهداری کلوچه ها قرار دادن کاغذ های روغنی بین آنهاست. رد این صورت کلوچه ها خشک و به هم چسبیده نمیشوند. همچنین توجه داشته باشید که نگهداری کلوچه های تازه و مانده کاری بسیار غلط است که صد در صد باعث خراب شدن کلوچه های تازه نیز میگردند. برای گرم کردن دوباره کلوچه های قدیمی تر کافیست تا آنها را به مدت ۱۰ دقیقه در دمای ۱۴۰ درجه فر قرار دهید.

دو نکته مهم

نکته ۱
۱- مانند استیک یا ماهی تازه پخته شده، نان و کلوچه نیز به زمانی برای خنک تر شدن نیاز دارند. این مواد آردی زمانی که از فر بیرون می آیند،‌ دما در هسته ی آنهاست در صورتی که با مقداری خنک شدن دما به سطح آنها رسوخ کرده و حسی ترد (یا به اصطلاح بهتر خاشخاشی)‌ القا میکند. 

نکته ۲
۲- برای استفاده ی دوباره نان بهتر است که از مایکروفر استفاده نکنید. راه حل های بهتر گرم کردن مانند شعله مستقیم (بخاری، گاز و فر) طعم اصیل نان را حفظ کرده و مزه بهتری را خواهند داد.