ستون فقرات تشکیل شده از چند مهره است که از گردن تا بالای استخوان لگن ادامه پیدا میکند. این مجموعه مهره ها علنا مانند ستونی هستند که بدن ما را صاف نگه میدارند. هر گونه فعالیت ایستاده و ورزشی به صورت مستقیم بر روی این مجموعه استخوان تاثیر می گذارد. در زندگی روزمره کار های بسیاری انجام می دهیم که باعث ایجاد فشار بر روی ستون فقرات می شود. اما در صورتی که این کار ها را به طرز صحیح انجام ندهیم مشکلات بسیاری برای کمر و ستون فقرات و یا حتی نخاع ما به وجود خواهد آمد. در زیر چند راهکار ساده در انجام کارهای روزمره را معرفی خواهیم کرد که تا حد زیادی فشار را از روی کمر به دیگر قسمت های بدن منتقل خواهد کرد. با هاو کن یو همراه باشید.

مسواک زدن%db%b1

بدن انسان در حالت ایستاده فشار بسیار زیادی را بر ستون فقرات وارد میکند. این فشار بسیار بیشتر از یک پیاده روی طولانی است. اگر جزو افرادی هستید که روزانه مقدار زیادی را سرپا هستند باید به فکر راه حلی باشید تا نیرو را از روی ستون فقرا به دیگرماهیچه های بدن منتقل کنید.

راه حل

در حین مسواک زدن اصلا کمر خود را خم نکنید. در تمام طول مسواک زدن کمر خود را صاف نگه دارید. بهتر است کف یک دست خود را به دیوار یا سینک دستشویی تکیه  دهید تا فشار وزن بدن بر ماهیچه های دست وارد شود.

شستن ظروفستون فقرات www.howcanu.com

بسیار دیده شده که خانم های خانه دار (به خصوص در کشور ما) ساعت ها ایستاده و مشغول شستن ظروف باشند. بدون آنکه بدانند که کمر آنها در این زمان متحمل چه فشار سنگینی می شود. ایستادن در هنگام شستن ظروف در طولانی مدت میتواند باعث عارضه ای به نام دیسک کمر شود که علاوه بر درد بسیار زیاد، خطرات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

راه حل

در حین شستن ظروف یک صندلی یا نیمکت زیر زانو های خود قرار دهید. این کار باعث کم کردن فشار بر روی ستون فقرات میشود. هر چند دقیقه نیمکت را جابجا کرده و در زیر زانوی دیگر قرار دهید.

تعویض چرخ خودروستون فقرات www.howcanu.com

هر راننده خودرویی تا بحال حد اقل یک بار با این شرایط روبرو بوده است. از آنجایی که تعویض تایر خودرو نیازمند صرف انرژی بسیار زیادی است، پس کمر و ستون فقرات بسیار در معرض خطر هستند.

راه حل

در هنگام کار با تایر های ماشین به هیچ عنوان بیش از حد خم نشوید تا مشکلی برای کمرتان پیش نیاید. پاها و زانوهای خود را روی زمین بگذارید. سطح بدن شما باید به حدی پایین باشد که چشم دقیقا در راستای سپر ماشین قرار گیرد. سپس اقدام به تعویض تایر کنید.

 

حمل بسته ها و پلاستیک ها

ستون فقرات www.howcanu.com

قطعا شما نیز روزانه خرید های خود را از سوپرمارکت تا خودرو و از خودرو تا خانه حمل میکنید. اما در صورتی که توجه لازم را نکنید، همین حمل ساده میتواند آسیب های جدی به ستون فقرات شما وارد نماید.

راه حل

  1. به یاد داشته باشید که هنگام بلند کردن اجسام و پلاستیک های سنگین حتما از زانوهایتان را خم کنید. منظور از اجسام سنگین برای زنان، هر جسمی بیشتر از ۲ کیلوگیرم، و برای مردان منظور از جسم سنگین هر جسمی سنگین تر از ۵ کیلوگرم است.
  2. توجه کنید که تعداد پلاستیک ها را بین دو دست پخش کنید. به طوری که وزن آنها تقریبا یکسان باشد.

چگونه صحیح اجسام را بلند کنیم؟

تمیز کردن زمینستون فقرات www.howcanu.com

اگر هر روز کف خانه را با دستمال سنگین و مرطوب تمیز نکنیم، حداقل یک بار در هفته این کار را انجام می دهیم. خم شدن و شستن زمین با دست بدون زانو های خم، همانند یک وزنه ی ۱۰۰ کیلویی بر روی استخوان های پشت عمل میکند. جدا از این مسئله بلند کردن حوله ها و دستمال هایی که با آب تر شده و بسیار سنگینند دقیقا شنکجه ای برای کمر است.

راه حل

  1. به هیچ عنوان از دست و حوله برای شستشوی کف خانه استفاده نکنید. حتما برای این کار از یک دسته بلند خشک کن و یا دسته تی استفاده کنید.
  2. در بدترین شرایط اگر مجبور بودید که با دستان خود زمین را بشویید، حتما این کار را نشسته انجام دهید.

بستن بند کفش هاستون فقرات www.howcanu.com

به طور کلی هر کاری که باعث خم شدن کمر ما به حالت دوار میشود، میتواند آسیب های جدی به ستون فقرات و نخاع وارد کند.همه میدانیم که مواد مغذی و معدنی باعث افزایش استقامت بدن ما در برابر فشار ها خواهد شد. اگر یکی از قسمت های بدن مانند کمر در طولانی مدت خم باشد، مواد مغذی در از آن منطقه دور شده و تا استراحت کامل به آن منطقه باز نخواهند گشت. به همین دلیل ساختار آن منطقه تحت فشار صاف و شکننده خواهد شد. به عنوان مثال اگر هر روز بند کفش های خود را به صورت غلط نشان داده شده در تصویر می بندید، حتما در طولانی مدت دچار درد کمر و مشکلات بعدی خواهید شد.

راه حل

بهترین راهکار این است که روی صندلی یا یک الی دو پله بالاتر بنشینید و زانوی خود را به سمت شکم خم کنید. حال میتوانید بدون وارد کردن هرگونه فشاری به کمر و استخوان های کمر بند کفش هایتان را ببندید.

استفاده از کوله پشتیستون فقرات www.howcanu.com

احتمالا بارها شنیده اید که باید از دو بند کوله پشتی استفاده کرد. خب صحیح است. کوله پشتی ها فقط در بین دانش آموزان محبوب نیست. حتی بزرگسالان نیز در شرایط و وقایع متنوع از کوله پشتی استفاده میکنند. اما به دلیل این که استخوان افراد کم سن و سال نرم بوده و قابلیت شکل گیری دارد باید از استفاده یک بنده کوله پشتی جلوگیری کرد. استفاده تنها از یک بند کوله پشتی ممکن است آسان تر باشد اما در طولانی مدت باعث کج شدن ستون فقرات و شکننده شدن آن خواهد شد.

چگونه از گردن درد جلوگیری کنیم و آن را درمان کنیم

راه حل

  1. کوله پشتی ها به یک دلیل دارای دو بند مجزا هستند. آن دلیل تقسیم فشار است. حتما از دو بند کوله پشتی استفاده کنید تا دچاره عواض گردن و کمر در آینده نشوید.
  2. کوله پشتی هایی با بند پهن و نرم انتخاب کنید چرا که بیشترین تاثیر را در تقسیم فشار خواهند داشت و در استفاده طولانی مدت و سنگین به گردن درد و شانه درد دچار نخواهید شد.