شما همیشه نمی توانید برای چک کردن فشار خونتان به مطب دکتر مراجعه کنید. اما می توانید به راحتی این کار را در خانه انجام دهید، مخصوصا زمانی که پزشک توصیه کرده باشد به طور منظم فشار خونتان را چک کنید. حال آموزش چک کردن فشار خون برای شما، یک امر واجب است.

چند نکته برای بررسی فشار خون :

عوامل خاصی به طور موقت باعث به وجود آمدن فشار خون می شوند. برای مثال عوامل زیر باعث افزایش فشار خون می شوند:

  • استرس
  • استعمال دخانیات
  • ورزش
  • کافئین
  • داروهای خاص

سعی کنید از این عوامل در زمان هایی که می دانید دچار فشار خون هستید اجتناب کنید. همچنین شما باید در روز حدود یک بار فشار خون خود را بررسی کنید. شاید پزشک از شما بخواهد چندین بار فشار خونتان را بررسی کنید تا زمان هایی که دچار نوسان می شود را پیدا و بررسی کند.

قبل از بررسی فشار خونفشار خون www.howcanu.com

  • یک مکان آرام و بدون سروصدا برای بررسی فشار خونتان پیدا کنید زیرا باید به تپش قلبتان گوش بدهید.
  • مطمئن شوید که مثانه تان کاملا تخلیه شده است و آرام و راحت هستید. (پر بودن مثانه می تواند بر روی بررسی و خواندن تاثیر بگذارد)
  • آستینتان را تا روی بازو تا بزنید یا اگر آستین لباستان تنگ است، آن را در بیاورید.
  • بر روی صندلی در کنار یک میز به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه استراحت کنید. بازو باید در این هنگام هم سطح قلبتان باشد. درست بنشینید و کاملا به صندلی تکیه بدهید. در این هنگام به هیچ وجه پاهای خود را روی یک دیگر و به صورت ضربدری قرار ندهید. همچنین دستانتان را به یک میز صاف تکیه دهید تا به صورت ۹۰ درجه قرار بگیرد طوری که کف دستتان رو به بالا باشد.

بررسی فشار خون، مرحله به مرحله

می توانید یک دستگاه فشار خون دستی یا دیجیتال خریداری کنید و دستورالعمل آن را به دقت مطالعه کنید.

مراحل زیر به خوبی به شما کمک می کند تا بتوانید فشار خون خود را در دست چپ خود اندازه گرفته و آن را بررسی کنید، روش کار و شرایط برای هر دونوع دستگاه دیجیتال و دستی مشابه است. همچنین با تعویض دست فشار خونتان رابه سادگی برای دست راستتان اندازه بیرید.

تعیین محل  ضربانفشار خون www.howcanu.com

برای تعیین محل ضربان خود می توانید انگشت اشاره و میانه خود را خیلی آرام بر روی مرکز خمیدگی مچ دستتان (جایی که شاهرگ در جریان است) فشار دهید. اگر نمی توانید محل ضربان خود را پیدا کنید، سر گوشی ضربان قلب پزشکی را (در دستگاه دستی) بر روی مچ دست خود از طرف داخل قرار دهید و یا بازو بند فشار خون را (در دستگاه های دیجیتال) بر روی یک مکان که شاهرگ در جریان است، مانند بازو ببندید.

اطمینان از بستن بازوبند

فشار خون www.howcanu.com

بازوبند را بر روی بازو خود ببندید و سر گوشی ضربان قلب را بر روی مکانی که شاهرگ عبور کرده است قرار دهید و از درست بودن مکان آن اطمینان حاصل کنید. (در دستگاه های دستی) احتمالا محل درست قرار گیری سر گوشی روی بازو بند توسط یک فلش مشخص شده است. بازوبند باید حدود ۲ الی ۳ سانتی متر بالا تر از آرنج قرار بگیرد. برای نگه داشتن آن از چفت یا چسب خود بازوبند استفاده کنید اما توجه داشته باشید خیلی محکم نبندید. سر گوشی ضربان سنج را در گوش خود قرار دهید و مطمئن شوید که طوری قرار داده شده که بهترین صدا را دریافت میکنید. سر دیگر گوشی را بین بازو بند و دست خود بر روی شاهرگ قرار دهید.

باد کردن بازوبندفشار خون www.howcanu.com

  • اکنون زمان اندازه گیری فشارخون توسط بازو بند فرا رسیده است. مراحل زیر را به صورت دقیق و گام به گام پشت سر بگذارید:
  • عقربه فشار سنج را در دست چپ خود و تلمبه را در دست راست خود قرار دهید. گوشی ها را نیز در گوش خود قرار دهید تا صدای ضربان خود را به بهترین نحو بشنوید.
  • پیچ جریان خروجی هوا را در کنار تلمبه لاستیکی به صورت ساعتگرد بچرخانید تا بسته شود.
  • حال تلمبه را در دست خود فشار دهید تا بازو بند شروع بزرگ شدن کند. احتمالا در این حالت ضربان خود را در گوشی خواهید شنید.
  • بازو بند را آنقدر باد کنید تا عقربه فشار سنج عدد ۳۰ را نشان دهد. این فشار باعث بسته شدن رگ هایتان خواهد شد و دیگر صدای نبز خود را نخواهید شنید.
  • حال باید والف و پیچ جریان برگشتی هوا را در کنار تلمبه به آهستگی باز کنید تا هوا به آرامی از بازو بند خارج شود. چشمان خود را کاملا به عقربه ی فشارسنج بدوزید. عقربه باید با هر ضربان قلب حدود ۲-۳ درجه افت کند. پس از باز کردن آرام والف اولین ضربانی را که شنیدید، عدد فشار آن را به خاطر بسپارید. این عدد ضربان انقباضی قلب شماست.
  • پس از شنیدن اولین ضربان قلب به دقت به صدا گوش فرا دهید. به محض اینکه صدای ضربان قطع شد عدد مرتبط را در فشار سنج بررسی کرده و به خاطر بسپارید. این عدد انبساطی ضربان قلب شماست. (عده ای به محض شنیدن ضربان دوم عدد را یادداشت میکنند که صحیح است)
  • پس از گذراندن مراحل بالا با بازوبند را به کلی خالی کرده و بازوبند را از دست خارج کنید.
نکته اول
در صورتی که مراحل بالا به درستی پیش نرفت، بازو بند را در حالت فشار دست رها نکنید. به سرعت بار آن را خالی کرده و پس از یک الی دو دقیقه دوباره امتحان کنید.
نکته دوم
در صورتی که صدای ضربان را در گوشی نشنیدید، بازوبند را از دست خارج کرده و به بازو هایتان استراحت دهید. پس از گذشت یک الی دو دقیقه دوباره امتحان کنید. اینبار محل گوشی را در زیر بازو بند کمی جابجا کنید.
نکته سوم
باز کردن پیچ تخلیه هوا به آرامی میتواند قدری نیازمند تمرین و زمان بر باشد. پس ناامید نشوید و این کار را تمرین کنید.

مراحل و شرایط فشار خونفشار خون www.howcanu.com

در زیر مراحل و شرایط فشار خون در قالب یک جدول به صورت اختصاصی تهیه و تدوین شده است. در صورتی که در مرحله دوم یا شرایط سبز قرار ندارید حتما پزشک خود را از این موضوع مطلع کنید.

حواستان به فشار خونتان باشد

حال که نحوه اندازه گیری فشار خون خود را آموختید میتوانید به صورت دائمی آن را تحت نظر قرار دهید. و یا در شرایط خاص فشار خون خود یا دیگران را بگیرید. اما نکته مهمی که باید به یاد داشته باشید این است که پس از خرید دستگاه (چه دستی و چه دیجیتالی) ابتدا حتما به یک پزشک مراجعه کنید و از صحت و سلامت دستگاه خود اطمینان حاصل کنید.