درمان زانو درد و یا روش های قوی کردن زانو برای جلوگیری از آسیب و یا درد ها در این مقاله گنجانده شده است و قصد داریم بار دیگر در قالب روش های ساده اینبار به درمان زانو و همچنین زانو درد بپردازیم.

زانو درد یک مشکل متداول است که می‌تواند بلند مدت یا کوتاه مدت باشد. خیلی از مشکلات کوتاه مدت زانو درد بدون کمک دکتر، حل می‌شوند و مردم معمولاً می‌توانند به درمان خود کمک کنند. بهتر است قبل از اینکه مشکل زانوی شما تبدیل به یک مشکل بزرگ و دردسرساز شود به فکر درمان باشید. چنانچه مشکل شما جدی است باید هر چه سریع تر به پزشک معالجه خود مراجعه کنید و از خود در مانی بپرهیزید. اما چنانجه احساس می کنید مشکل هنوز جدی نیست و با درمان و ورزش های صحیح می توانید از پس آن بر بیایید با درمان‌های خانگی به خیلی از مشکلات بلند مدت زانودرد را برطرف خواهید کرد. با ما در هاو کن یو همراه باشید.

محتوای این مقاله:

  1. درمان‌های خانگی برای زانو درد
  2. درد در جلوی زانو
  3. علل زانو درد
  4. چه وقت برای زانو درد به دکتر مراجعه کنیم

درمان‌های خانگی برای زانو درد

در ادامه با هم راه حل‌های ساده‌ای برای از بین بردن زانودرد را می‎خوانیم.

درمان زانو درد با ورزش

ورزش به کند کردن روند آرتروز که یکی از دلایل معمول زانو درد است، کمک می‌کند. فعالیت فیزیکی برای سلامت بافت غضروفی مهم است. ورزش کردن همچنین به قوی کردن بدن کمک می‌کند که برای مفاصل خوب است. برای زانو، قوی کردن عضله‌های پا بخصوص خوب است. ایروبیک در آب نیز برای درد مفصل خوب است. چرا که بدون فشار وارد کردن به زانو می‌توان از آن سود برد.

۱۲ تمرین عالی برای ورزش در خانه

ورزش‌های تقویتی

فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند بهترین ورزش‌ها و برنامه‌ها را در اختیار افراد، قرار دهند. ورزش‌هایی برای قوی کردن عضله‌های فوقانی پا می‌توانند به محافظت از مفصل زانو کمک کنند. این عضلات که به عضله‌های چهارگوش معروف‌اند، رو و بغل ران‌ها قرار دارند. پا را صاف بالا آوردن در حالت نشسته با خوابیده، نرمشی است که این عضلات را قوی می‌کند و به زانو کمک می‌کند. ورزش‌های دیگری که به کاهش زانودرد کمک می‌کنند، عبارتند از: استفاده از استپ؛ یک پا را روی استپ می‌گذارید و سپس پای دیگر، پایین می‌آیید و دوباره همین کار را تکرار می‌کنید.

طرز ایستادن و اتکا

یکی از راه‌های آسان برای جلوگیری از فشار آوردن به زانو این است که از نشستن روی صندلی‌های کوتاه و نزدیک به زمین و مبل‌هایی که باعث فرو رفتن می‌شوند، خودداری کنید. نشستن روی یک بالش به این وضعیت کمک می‌کند. هر چند بالش گذاشتن زیر زانو می‌تواند مشکل را بزرگتر کند. درست نشستن نیز مهم است. کفش‌های طبی هم کمک می‌کنند. کفش‌هایی که پاشنه شکسته دارند، ممکن است فشار غیرطبیعی تولید کنند و باعث زانودرد شوند. از تکان نخوردن‌های طولانی باید خودداری کرد. مثلاً در آرتروز، نشستن طولانی باعث دردناک شدن مفصل و خشک شدن آن می‌شود.

کاهش وزن و رژیم غذایی

افراد چاق و دارای اضافه وزن، احتمال بیشتری برای زانودرد دارند. حمل وزن اضافه، باعث کار بیشتر مفاصل می‌شود. لاغر شدن به کاهش زانودرد طولانی مدت و درد ناشی از آرتروز، کمک می‌کند. رژیم غذایی سالم به کاهش وزن و نگه داشتن آن، کمک می‌کند. رژیم غذایی سالم یعنی یک رژیم غذایی متعادل که:

  • چربی کمی دارد
  • میوه، سبزیجات و فیبر بالایی دارد
  • چربی و گوشت حیوانات کمی دارد

رژیم غذایی خاصی وجود ندارد که به طور خاص برای زانودرد یا آرتروز خوب باشد. دنبال کردن رژیم غذایی‌ای که برای زانودرد خوب است ممکن است بیشتر از این که فایده‌ای داشته باشد، ضرر بزند.

درمان‌های جایگزین و مکمل

طب سوزنی ممکن است به بعضی از افراد کمک کند. این که آیا طب سوزنی به آرتروز در زانو کمک می‌کند یا نه، مشخص نیست. ماساژ ممکن است میزان درد را کاهش دهد. رژیم غذایی سالم، ورزش، کاهش وزن (در صورت داشتن اضافه وزن یا چاقی) و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی گزینه‌های اثبات شده برای کاهش زانو درد ناشی از آرتروز هستند. آب و هوای گرمتر به خودی خود درد زانو را کم نمی‌کند اما زندگی کردن با درد را از لحاظ روانشناسی راحت‌تر می‌کند. ممکن است فرصت‌های بیشتری برای زندگی سالم نیز به دست بدهد.

درد در جلوی زانو

درد در جلوی زانو یکی از معمول‌ترین دردها می‌باشد. در رده دوم بعد از کمردرد قرار دارد و نزدیک به یک چهارم افراد بالاخره روزی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. معمولا نوجوانان، مخصوصاً ورزشکاران خانم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بیشترین استعمال مفرط میان ورزشکاران است. اکثر دردهای جلوی زانو همانطور که قبلا در هاو کن یو گفتیم  به علت گرم نکردن قبل از ورزش و یا آسیب‌های ورزشِ بیش از حد می‌باشد. معمولاً این مشکلات خودشان حل می‌شوند و بعد از کاهش درد می‌توان به فعالیت‌های ورزشی ادامه داد.

این درد می‌تواند به شکل‌های مختلفی باشد:

  • درد کمی که به تدریج شروع می‌شود و به فعالیت‌ها مرتبط است
  • باعث به وجود آمدن تلق تلق یا صدای دیگر می‌شود
  • در مواقع بالا رفتن از پله‌ها یا بلند شدن پس از مدت طولانی نشستن، چرت زدن یا زانو زدن خودش را نشان می‌دهد
  • در پاها ضعف ایجاد می‌کند

درمان‌های پیشنهادی برای درد در جلوی زانو عبارتند از:

  • انجام ندادن فعالیت‌هایی که باعث زانودرد می‌شوند تا زمانی که مشکل حل شود
  • یخ گذاشتن هنگام احساس درد
  • خوردن مسکن‌های دم دستی مانند ایبوپروفن یا ناپروسکن
  • انجام دادن حرکت‌های ورزشی تقویتی

علل زانو درد

در ادامه با هم متداول‌ترین علل زانودرد را می‌خوانیم.

آرتروز

یکی از دلایل ابتلا به زانودرد طولانی مدت نوعی آرتروز به نام اُستئوآرتریت می‌باشد. بر اثر ساییدگی و پارگی در مفصل به وجود می‌آید. معمولا افراد مسن‌تر از ۶۵سال به آن دچار می‌شوند. زانو به خاطر وجود غضروفی که دو سر استخوان‌های موجود در یک مفصل سالم را می‌پوشاند، به راحتی خم و راست می‌شود. وقتی این غضروف آسیب طولانی مدت می‌بیند اُستئوآرتریت حرکت را محدود می‌کند و دردی ایجاد می‌کند که به تدریج بدتر می‌شود.

این درد با تحمل وزن بدتر می‌شود و استراحت آن را تسکین می‌دهد. این درد همچنین پس از بیدار شدن و و بعد از تکان نخوردن‌های طولانی خودش را نشان می‌دهد. حرکت، از خشکی می‌کاهد.نوع دیگری از آرتروز که می‌تواند باعث درد در زانو شود، آرتریت روماتوئید نام دارد. آرتریت روماتوئید معمولاً با التهاب زانو همراه است. مفاصل دردناک معمولا سرخ، حساس، گرم و ملتهب می‌شوند.

این درد معمولاً با گرفتگی همراه است که صبح زودتر بیشتر است. کوفتگی بعد از ظهر هم می‌تواند وجود داشته باشد. زانودردهایی که این علائم را دارند، به تشخیص و درمان دکتر احتیاج دارند. درمان سریع آرتریت روماتوئید سودمندی دارد.

پیچ خوردن، کشیدگی عضله و صدمات

پیچ خوردن و کشیدگی هنگامی اتفاق می‌افتد که بافت موجود در زانو توسط فعالیت ناگهانی یا بیش از حد، یا در یک چرخش بیجا یا زمین خوردن، کشیده می‌شود. یک راه خوب برای به خاطر سپردن کارهایی که باید بعد از پیچ خوردن یا کشیدگی زانو انجام داد، فکر کردن به “زابکپ” است:

  • زانو را در برابر آسیب بیشتر محافظت کنید
  • استراحت به مدت ۲ تا ۳ روز
  • برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه یخ بگذارید
  • کمپرس – باندپیچی کنید یا فشار وارد کنید
  • پا را بالا بیاورید و آن را روی یک بالش قرار دهید

هر نوع کشیدگی باید پس از چند روز کاهش پیدا کند و بالاخره خوب شود. همچنین باید در هفته‌های بعد از آن، پیشرفت تدریجی وجود داشته باشد. پیچ خوردن معمولاً خود به خود خوب می‌شود ولی بعضی مشکلات به درمان بیشتری نیاز دارند. برای مثال، آسیب بافت موجود در مفصل زانو که به آن منیسک گفته می‌شود ممکن است به عمل جراحی نیاز داشته باشد.

نقرس

نقرس نوع دیگری از آرتروز است. که باعث دردهای شدید ناگهانی زانو به همراه سرخ شدن و باد کردن می‌شود. این مشکل با درمان مناسب، حل شدنی‌ست.

چه وقت برای زانودرد به دکتر مراجعه کنیم

آسیب جدی به زانو که ناشی از سانحه ناگهانی مانند تصادف جاده‌ای یا زمین خوردن است، ممکن است به رسیدگی پزشکی نیاز داشته باشد. اگر در زانو درد زیاد، بریدگی‌های عمیق، باد کردن مشاهده شده و یا فرد قادر به استفاده از پای خود نباشد، باید به دکتر مراجعه کرد.

در موارد دیگر زانودرد، دکتر باید مشکل را بررسی کند:

  • اگر برای زمان طولانی ادامه پیدا کرد
  • به تدریج بدتر می‌شود
  • فعالیت‌های روزانه را مختل می‌کند

اگر زانودرد شما به همراه مفاصل متورم، داغ، حساس و سرخ است، بسیار مهم است که برای درمان و تشخیص، به دکتر مراجعه کنید. اگر نشانه‌ها مداوم هستند، مفاصل دیگر را هم درگیر کرده‌اند و نشانه‌های دیگری مانند خشکی اول صبح هم وجود دارد، ممکن است آرتریت روماتوئید باشد. پزشک می‌تواند هم برای بیماری و هم برای دردی که ایجاد می‌کند، دارو تجویز کند.

اگر زانوی شما متورم است، داغ می‌کند و دردناک است و اگر علایم دیگری هم وجود دارند و حال شما خوب نیست، وقت آن است که سریعاً کمک پزشکی بگیرید. ممکن است زانو عفونت کرده باشد و عفونت جدی می‌تواند بسیار خطرناک باشد. یک زانوی سپتیک باید سریعاً تحت درمان قرار بگیرد.

اگر زانودرد شما تحت درمان و زیر نظر یک پزشک است و مشکل شما بدتر می‌شود، باید دوباره به پزشک مراجعه کنید. دلیل دیگر برای این که دوباره به دکتر مراجعه کنید می‌تواند این باشد که داروهایی که استفاده می‌کنید، عوارضی داشته‌اند.