انتخاب شامپوی مناسب مو همیشه کار سختی بوده است. این که موی شما در گدام گروه از مو ها قرار می گیرد و سپس کدام نوع و مدل شامپو برای شما مناسب است و یا اصلا آیا واقعا شامپو ها در نوع متفاوت هستند و فرقی با یکدیگر دارند. در این مقاله از هاو کن یو به تمامی این سوالات پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

گاهی اوقات انتخاب یک شامپوی مناسب، می‌توانید امری کاملا گیج کننده باشد. امروزه انواع مختلفی از شامپوها، ازجمله شامپوی آب رسان، حجم دهنده، تقویت کننده، صاف کننده، نرم کننده مو و یا شامپوهایی مخصوص موهای فر، خشک، چرب و… در بازار موجود می‌باشند.

با توجه به این حجم از تنوع نوشته‌های روی انواع این شامپوها، ملاک شما برای انتخاب شامپوی مناسب موی سرتان چه چیز می‌باشد؟ با تعیین کردن خواسته‌های دقیق و (انتظارتان از یک شامپو مناسب)، دیگر  برایتان انتخاب شامپو مناسب امری گیج کننده نخواهد بود. راهنمای زیر از هاو کن یو به شما کمک می کند تا نتایج نهایی استفاده از هر کدام از این شامپوها را با نوع موهایتان مقایسه کنید و به سلامت خود اهمیت بیشتری بدهید.

روش های درمان خانگی شوره سر و علل ایجاد آن

بررسی کنید که نوع پوست سرتان چگونه است؟

قبل از انتخاب شامپو، بسیار مهم است تا بدانید که شامپوی انتخابیتان برای چه کاری ساخته شده است؟ چگونه باید آن را استفاده کنید؟ و آیا اصلا این شامپو برای پوست سر و موی سر شما مناسب می‌باشد یا خیر؟

وظیفه اصلی یک شامپو مناسب، تمیزکردن مو و علاوه بر آن از بین بردن چربی پوست سر و مو‌هایتان است، همچنین باید بتواند باقیمانده محصولات آرایشی و بهداشتی‌ مو را که قبلا استفاه کرده‌اید از روی موهایتان کاملا پاک کند. بیشتر افراد بر این باورند که وظیفه اصلی شامپو فقط تمیز کردن موی سر می‌باشد در صورتی که باید بدانید هنگام انتخاب کردن شامپو، حتما باید به نوع پوست سرتان نیز توجه داشته باشید.

چگونه می توانید مو های خود را صحیح بشویید؟

طبق یک قاعده کلی می‌توان بدین صورت گفت که: شامپوی مناسب برای شما باید با توجه به وضعیت پوست سر شما انتخاب شود و برای درمان موهایتان نیز باید از نرم‌ کننده‌ای  مناسب استفاده  کنید. به این ترتیب، اگر پوست سر شما چرب باشد و موهایتان خشک باشد (که این امر مشکلی کاملا رایج است) شامپویی را انتخاب کنید که با پوست خشک سر شما بیشترین سازگاری را داشته باشد.

همچنین نرم ‌کننده‌ای را انتخاب کنید که بتواند مو‌هایتان را آب رسانی کند، زیرا همانند پوست صورت، درمان کردن چربی پوست سرتان، چه پوست سرتان خشک باشد و چه چرب و چه حدی مابین این دو حالت، باید با پاکسازی صحیح آن شروع شود. همچنین تامین رطوبت  کامل و مناسب برای موهایتان، با انتخاب یک نرم کننده مناسب، نیز امکان‌پذیر می‌باشد.

نکاتی برای استفاده از شامپو‌های مناسب پوست سر چرب

اگر پوست سرتان چرب و روغنی است، احتمالا با امتحان کردن ۱۰ها مدل شامپو هم ، همچنان به نتیچه‌ای نرسیده‌اید. حتی ممکن است همه چیز را، از جمله روزانه یک بار و یا دو بار شستن موهای سرتان را امتحان کرده‌ باشید تا بتوانید میزان چرب شدن و روغنی شدن موهایتان، در روزهایی بعدی که به حمام نمی‌روید، کنترل کرده باشید. مسلما این که همیشه احساس کنید که پوست سرتان چرب شده، برایتان امری ناراحت کننده است. در نوشته زیر می‌توانید راهنمایی‌هایی را در رابطه با این که برای پوست سر چرب باید به دنبال چه شامپوهایی باشید و از انتخاب چه شامپوهایی اجتناب کنید؛ را مطالعه بفرمایید.

از استفاده از شامپوهای آب‌ رسان، مرطوب کننده، صاف کننده و شامپوهای مناسب موهای مجعد و فر اجتناب نمایید، زیرا با توجه به چرب بودن ذاتی پوست سرتان، این شامپو‌ها نیز میزان رطوبت پوست‌سرتان را بالاتر می‌برند.

شما می توانید از شامپوهای حجم دهنده، تقویت کننده و یا متعادل کننده (معمولی) استفاده نمایید. زیرا نسبت به سایر شامپوها، میزان رطوبت رسانی این دسته از شامپوها کمتر بوده و می‌توانند چربی اضافی پوست سرتان را بر‌طرف نمایند.

استفاده روزانه از یک شامپو تمیز کننده، می‌تواند کمکی بزرگ به افرادی با پوست سر بسیار چرب باشد. اما پس از انتخاب شامپوی مناسبتان، مراقب باشید که بیش از حد موهای خود خشک نکنید، زیرا خشک کردن بیش از حد موهای سر، عمدتا باعث افزایش تولید روغن و چربی‌ بیشتر می‌شود.

اگر چربی پوست سرتان بسیار بالا رفته و واقعا از کنترل شما خارج شده است، برای پاکسازی‌ آن به سراغ  یک درمان فوق العاده قوی بروید.

 مطمین شوید که شامپویی  که برای موهای چربتان انتخاب کرده‌اید، رنگ موهایتان را تغییر ندهد.

برای از بین بردن چربی پوست سرتان هنگامی که درحمام هستید کمی بیشتر وقت صرف کرده و شامپو را روی پوست سرتان کمی ماساژ دهیدو سپس موهایتان را کاملا آب‌کشی نمایید. مراحل زیر را برای آگاهی از نحوه شست و شوی صحیح مطالعه نمایید

بعد از شامپو کردن موهایتان، بلافاصله از نرم‌کننده استفاده نکنید و نرم کننده را فقط از وسط ساقه مو به پایین و بر روی نوک موهایتان استفاده کنید. سپس موهایتان را کاملا آب کشی نمایید.

آموزش خشک کردن صحیح مو

نکاتی برای انتخاب شامپو‌های مناسب برای افرادی با پوست سر خشک

بهترین راه برای مقابله با شرایط ناراحت کننده و حتی برخی اوقات خجالت آور ناشی از خشکی شدن پوست سر، خارش و پوسته پوسته شدن آن، انتخاب یک شامپوی کاملا مناسب می‌باشد. این امر که شامپوی انتخابیتان خشکی پوست سرتان را بیشتر از قب نکند، بسیار حایز اهمیت می‌باشد.  اگر پوست سرتان خشک است با استفاده از نکات زیر می‌توانید شامپویی مناسب  برای خود انتخاب نمایید.

از به کار بردن شامپو‌های تقویت کننده و حجم دهنده پرهیز نمایید، زیرا این دسته از شامپوها رطوبت مورد نیاز پوست سرتان را از بین می‌برند.

اگر پوست سر شما فقط کمی خشک است و خارش آن بسیار ناچیز است  و پوسته پوسته هم  نمی‌شوند، می‌توانید از شامپوهایی استفاده کنید که رطوبت پوست سرتان را بالاتر برده و آن را آب ‌رسانی کنند. علاوه بر آن شما نیز می‌توانید از شامپوهای مخصوص موهای صاف و یا مجعد نیز استفاده کنید. (شامپوهای مخصوص به پوست سر خشک تاثیر خوبی بر روی موهای فر و وز دارند.) این دسته از محصولات رطوبت پوست سر را  افزایش داده و کاملا برای پوست سر شما مفید هستند.

اگر پوست سرتان بسیار خشک است و یا به طور مدام خارش دارد و یا پوسته پوسته می‌شود، شامپوهایی را که مخصوص پوست سر خشک فرموله شده‌اند را تهیه کنید. برخی از  این شامپوها شامل عناصری همچون منتول (نوعی الکل که از روغن نعناع استخراج می‌شود)و  روغن درخت چای هستند، که هر دوی آن‌ها خاصیت بالایی در مرطوب سازی پوست سر دارند.

همچنین ماده نایسین(Nioxin) نیز می تواند درمانی عالی برای خشکی‌های متوسط تا شدید پوست سر باشد.

 همچنین حواستان باشد که شامپوهای حاوی سولفات، نیز باعث خشک شدن بیش از حد پوست سر و موهایتان می‌شوند.

برای رسیدن به نتایج بهتر، حتی اگر پوست سرتان خشک است، همیشه موهایتان را به طور صحیح شامپو کنید.

توضیحاتی در رابطه با انواع شامپو

حتی اگر پوست سرتان خشک و یا چرب نباشد، شاید دوست داشته باشید با انواع شامپو و کاربرد آن‌ها کمی آشنا شوید و بدین صورت می‌توانید مناسب‌ترین شامپو را برای رسیدن به مدل موی دلخواهتان انتخاب نمایید.

شامپوی آب‌ رسان و مرطوب کننده

این دسته از شامپو‌ها برای مرطوب سازی و براق کردن و علاوه بر آن نرم و لطیف کردن مو‌هایتان عالی هستند و کاملا مناسب مو‌های ضخیم، مجعد و زبر هستند. انواع برندهای معتبر شامپو، شامپوهایی برای نرم و ابریشمی کردن موها تولید می کنند که به دلیل سبک و ملایم بودنشان می تواند آن‌ها را هر  روز استفاده نمایید.

شامپوی حجم دهنده

این دسته از شامپو‌ها بهترین انتخاب برای تار مو‌های نازک و نرم هستند. اگر دوست دارید که موهایتان و یا استایلتان بیشتر جلوه کند و موهایتان پرحجم تر شوند، قطعا استفاده از شامپوی حجم دهنده انتخابی مناسب برای شما می‌باشد. امروزه شامپوهایی مخصوص با فورمولاسیون مناسب برای تارهای نازک مو موجود می‌باشند که علاوه برفراهم کردن رطوبت کافی موهایتان، آسیبی‌هم به آن‌ها نمی‌رسانند.

شامپو تقوییت کننده  و مغذی کننده

این دسته از شامپوها، انتخابی مناسب برای موهای آسیب دیده، بیش از حد دست‌کاری شده، رنگ شده، ضعیف و شکننده هستند و فرمولاسیون آن‌ها به گونه‌ای مب‌باشد که برای بهبود وضعیت موی سرتان حاوی پروتیین بیشتری نسبت به سایر شامپوها هستند. شامپوهایی که دارای عنصر کینین (Quinine) هستند علاوه بر حجیم سازی مو، تاثیر خوبی بر روی موهای آسیب دیده و شکننده می‌گذارند.

شامپوی مناسب موهای معمولی

این دسته از شامپوها نیز انتخابی کاملا میانه و متعادل هستند و نه بسیار خاصیت مرطوب کنندگی دارند و نه خیلی موهایتان را خشک می‌کنند .شما به راحتی می‌توانید شامپوهاییی با قدرت تمیز کنندگی بالا که در عین حال رطوبت موهایتان را حفظ می‌کنند، را از این دسته انتخاب نمایید.

شامپوی صاف کننده‌ی (حاوی مواد نرم کننده)

وجود مرطوب کننده‌های اضافی و برخی عناصر تاثیر‌گذار در صاف شدن مو، در این نوع از شامپو‌ها باعث می‌شود تا کوتیکول موی شما (خارجی‌ترین لایه مو) هموار و صاف شود. به وسیله این نوع از شامپوها می‌توانید موهایی لخت و نرم داشته باشید و وزهای ناخواسته موی سرتان را کاهش دهید و موهایتان را نرم و صاف‌تر کنید. همچنین  این دسته از شامپو‌ها باعث می‌شوند تا هنگامی که گرمای زیادی به موهایتان می خورد(مثلا هنگامی که از سشوار و یا اتو مو استفاده می‌کنید.)، موهایتان آسیب کمتری ببینند.

شامپو مخصوص موهای مجعد و فر

شامپوهایی که مخصوص موهای فر، فرموله شده اند، معمولا خاصیت مرطوب کنندگی بالایی دارند و تاثیر به سزایی در از بین بردن وز موهایتان دارند و در عین حال باعث بیش از حد باز شدن مدل فر موهایتان نمی‌شوند.