وسواس یک اختلال اضطرابی است که می تواند در صورت عدم درمان به معنای واقعی کلمه یک زندگی شخصی را خراب کند. این اختلال با افکار تهاجمی همراه است که دائما در حال ترساندن ذهن و اضطراب، ترس و نگرانی را بوجود می آورد. به احتمال زیاد فرد مبتلا به وسواس دائما در حال خواهد بود با اندیشه های غیر منطقی درباره مذهب، خشونت، روابط و غیره. برای آموزش درمان طبیعی وسواس با هاو کن یو همراه باشید.

علائم وسواس:

علائم رفتاری آن بیشتر عبارتند از شستشوی مکرر، بررسی مکرر، تمیز کردن بیش از حد، دائما تنظیم کردن وسایل خانه و غیره. برخی از افراد مبتلا به وسواس نیز با افکار پوچ و مضر روبرو می شوند، برای مثال از استفاده از برخی اعداد یا درب های ورودی یا دیگر چیز ها خودداری می کنن.

خوشبختانه وسواس را می توان به کمک چند درمان خانگی کنترل و درمان کرد و مبارزه با آن را آسان تر کرد. با ما برای آشنایی با این درمان ها همراه باشید.

خوردن غذاهای طبیعی

اضافه کردن غذاهای مغذی و مقید می تواند به شدت اضطراب و استرس مرتبط با وسواس را از بین ببرد. غذاهایی که اسیدهای چرب امگا ۳، اسیدهای چرب ضروری، منیزیم، کربوهیدراتهای پیچیده و ویتامین B12، C و D را شامل می شود.این غذا ها علاوه بر تقویت بدن باعث تثبیت سطح قند خون می شود، همچنین باعث تولید شدن پیام رسان عصبی (neurotransmitter) می شود که به آن سروتونین می گویند و اثرات آرام بخش بر روی ذهن دارد. چند نمونه از بهترین غذا هایی که برای درمان وسواس می توانید بخورید شامل میوه ها، سبزیجات، دانه های غلات، ماهی، گردو و محصولات لبنی کم چرب مانند شیر و ماست می باشد.

چگونه وسواس را درمان کنیم ؟ www.howcanu.com

عادت های غذا خوردن را تغییر دهید

چگونه وسواس را درمان کنیم ؟ www.howcanu.com

وسواس و علائم آن به طور قابل توجهی به کمک عادت های غذایی سالم می تواند کنترل شود. هرگز هیچکدام از وعده های غذایی را از دست ندهید زیرا این کار باعث کاهش قند خونتان می شود که می تواند اضطراب و سردرد بوجود آورد و باعث بوجود آمدن علائم وسواس شود. عجله ای غذا خوردن نیز باعث بروز علائم وسواس می شود. همچنین با استرس غذا خوردن هیچ نتیجه ای جز چاقی برای شما ندارد و کمکی به درمان و کنترل وسواس نمی کند. پس همیشه سعی کنید قبل و به هنگام غذا خوردن کامل آرام و راحت باشید.

به جای سه وعده غذایی بزرگ و سنگین سعی کنید در وعده های بیشتر و کوچکتری غذا بخورید. زمان و وقت خود را برای درست غذا خوردن تنظیم کنید. همچنین سعی کنید هنگام غذا خوردن ذهنتان را به سمت افکاری که به شما آرامش می دهد هدایت کنید.

نوشیدنی های کافئین دار نخورید

چگونه وسواس را درمان کنیم ؟ www.howcanu.com

اگرچه قهوه، چای، شکلات و نوشابه حاوی مقدار کمی کافئین می باشد اما باید از خوردن آن اجتناب کنید زیرا کافئین می تواند علائم وسواس را تشدید کند. اگر زیاد کافئین می خورید سعی کنید با یک روند ملایم آن را کاهش دهید تا بتوانید کم کم آن را کنار بگذارید.

سیگار نکشید

سیگار و نیکوتین می تواند به صورت موقت و کوتاه علائمی مانند اضطراب را از بین ببرد اما در بلند مدت باعث افزایش و تشدید علائم وسواس می شود. پس باید سعی کنید مصرف آن را کاهش دهید و آن را برای همیشه کنار بگذارید و یا حداقل تا زمانی که وسواستان درمان شود.

چگونه وسواس را درمان کنیم ؟ www.howcanu.com

تمرین نفس عمیق

یکی از بهترین راه ها برای کنترل علائم وسواس، تمرین های ذهنی هنگامی که علائم وسواس بروز می دهد است تا بتوانید در این لحظات آرام باشید. راه های آن نیز تمرین نفس عمیق و تکنیک های آرام بخش در هر روز است.

این تکنیک ها می تواند استرس را که یکی از اصلی ترین علائم وسواس می باشد را کاهش دهد و آن را از بین ببرد. رایجترین این تکنیک ها تنفس عمیق، مدیتیشن و یوگا است. همچنین کارهایی مانند گوش دادن به موسیقی، خواندن کتاب، باغبانی و یا شنا را هر زمان که احساس می کنید استرس دارید انجام دهید.

چگونه وسواس را درمان کنیم ؟ www.howcanu.com

دوش آب گرم بگیرید

گاهی بهترین راه برای آرام کردن یک اعصاب خرد شده، گرفتن یک دوش آب گرم است. اگر در حمام وان هم داشته باشید که عالی می شود. زیرا فرو رفتن در آب گرم در حدود ۲۰ دقیقه می تواند باعث احساس آرامش و راحتی شود و همچنین استرس را آزاد کند.

چگونه وسواس را درمان کنیم ؟ www.howcanu.com

ماساژ

چگونه وسواس را درمان کنیم ؟ www.howcanu.com

از یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود هر زمان که احساس تنش و اضطراب می کنید، بخواهید تا بدنتان را ماساژ بدهد. همچنین می توانید هر زمان که از کار به خانه برمیگردید ماساژ را انجام دهید، زیرا این کار بردن و ذهن شما را آرام می کند و باعث می شود تا بهتر کار ها و وظایف خود را در خانه بدون اضطراب و استرس انجام دهید.

به طور منظم ورزش کنید

چگونه وسواس را درمان کنیم ؟ www.howcanu.com

هر روز یک تمرین ۳۰ دقیقه ای را به طور منظم انجام دهید. این کار کمک می کند تا تمرکز را بهبود ببخشید و استرس و اضطراب را در بدنتان کنترل کنید. از جمله تمریناتی که می توانید انجام دهید پیاده روی، دویدن، شنا، هوازی و غیره می باشد که نتیجه آن آزاد شدن هورمون اندورفین در بدنتان است که باعث بوجود آمدن احساس خوب، در نتیجه افزایش سلامت جسمی و روانی می شود.

و در نهایت! خواب مناسب
چگونه وسواس را درمان کنیم ؟ www.howcanu.com

خواب کم می تواند شرایط بی خوابی را ایجاد کند که باعث به وجود آممدن استرس و شرایط وسواس می شود. باید سعی که در هر شرایطی حداقل ۶ ساعت در روز که حتما ۴ ساعت آن بی وقفه باشد، بخوابید. با این کار بدن و ذهن شما زمانی که از خواب بیدار می شوید احساس آرامش و راحتی می کند، و باعث می شود تعادل احساسی خود را حفظ کنید و شرایط و علائم وسواس راکنترل کنید.