نحوه چیدمان مبلمان در منزل از چه قانون هایی پیروی می کند. چگونه مبلمان را در منزل بچینیم که علاوه برا فاضای کمتر زیبا تر به چشم بیایند. چیدن مبلمان یکی از دلهره آورترین و مهم ترین تصمیماتِ طراحی دکوراسیون است. این مقاله از هاو کن یو به شما اصول و نحوه چیدمان انواع مبلمان در مکان های مختلف را آموزش می دهد. با ما همراه باشید

فرقی نمی کند اتاقتان بزرگ باشد یا کوچک، شکی در این مورد نیست که نحوه چیدمان مبلمان در منزل یا چیدمان درست و صحیح مبلمان آنج مکان یا خانه را دوست داشتنی و لذتبخش می کند. در نمونه های ارائه شده در زیر ترفندها و نمونه هایی برای چیدمان اتاق نشیمن، تی وی روم، اتاق خواب و اتاق غذا خوری و … ارائه می شود که شما با مطالعه این موارد و همچنین استفاده از ان ها در دکوراسیون منزل می توانید خانه خود را زیبا تر جلوه دهید. البته قبل از پرداختن به این مقاله اموزشی چنانچه شما کاربران هنوز نسبت به خرید مبلمان اقدام نکرده اید می توانید مقاله اموزش زیر را در رابطه با آموزش و نکات مهم خرید مبلمان خوب را مطالعه کنید.

راهنمای خرید انواع مبلمان

نحوه چیدمان مبلمان در اتاق نشیمن

چینش مبلمان در سالن مستعطیل شکل

نحوه چیدمان مبلمان در منزل که این قسمت در نشیمن است بسیار ساده است و البته قوانین خود را دارد. در چیدمان اتاق های نشیمن نیازی به شلوغ کردن و پر کردن اتاق نیست. فضایی را برای رفت و آمد و همینطور ورودی اتاق را خالی بگذارید. صندلی های کلاسیک دنج که در حوالی شومینه رو به روی هم قرار دارند. از عسلی ها در فضای بازِ دو انتهای مبل راحتی استفاده کنید. صندلی ها را برای موزون کردن وزن بصری و به حداکثر رساندن فضای نشستن، جفت کنید.

چینش مبلمان در جلو و مرکز

چینش مبلمان منزل _ هاو کن یواگر همۀ دیوار ها با در و پنجره پر شده اند و شومینه ای در وسط قرار دارد، مبل هایی را در وسط اتاق قرار دهید. مبل و صندلی ها را رو به روی هم قرار دهید تا افرادی که روی آنها می نشینند به صحبت کردن و مکالمه با یکدیگر تشویق شوند. جمع مکالمه را با پهن کردن یک فرش در میان و گذاشتن یک میز قهوه روی آن کامل کنید. فضایی با صندلی ها و کمد های اضافی برای انبار کردن چیز های اضافی شکل دهید و آن ها را اطراف فضای اتاق در طول دیوار ها قرار دهید.

رو به منظره بودن

چینش مبلمان منزل _ هاو کن یواگر مطمئن نیستید مبلمان اتاق نشیمن را چگونه بچینید، صندلی ها را به نحوی بگذارید تا منظره ای از آنچه که اتاق خواب برای ارائه دادن دارد، قابل رؤیت باشد. این نما می تواند تلویزیون باشد یا پنجره. با آویزان کردن یک اثر هنری روی دیوار یا ایجاد مجموعه ای از اشیاء مورد علاقه تان روی میز کنسول یا در کتابخانه، خودتان کانون توجهی را ایجا کنید.

 

چگونه خانه‌ خود را رنگ کنیم؟ (نوع رنگ، انتخاب رنگ، نوع نقاشی و…)

نحوه چینش مبلمان برای مکالمات وصحبت ها

چینش مبلمان منزل _ هاو کن یوبرای مکالمه های دوستانۀ رو در رو فاصلۀ بین صندلی ها را بیشتر از ۸ اینچ (۲۰ سانتیمتر) قرار ندهید. در یک اتاق نشیمن بزرگ شماکاربران هاو کن یو می توانید از مبلمان برای ایجاد یک جزیرۀ راحت استفاده کنید. دو مبل راحتی را در وسط اتاق روبروی هم قرار دهید و دسته ای از صندلی ها و عسلی ها را در یک انتها بچینید تا یک محیط مکالمه ای جداگانه ایجاد کنید.

فضاهای کوچک

چینش مبلمان منزل _ هاو کن یو

چیدمان هر اتاق نشیمنی چالش انگیز است اما اگر اتاق به شکل مستطیلی باشد این کار سخت تر هم می شود. چه اتاقتان به شکل مستطیل باریک باشد یا مربع، ترفندهای ویدئوی زیر در خانه های کوچک مؤثر هستند. این کلیپ را تماشا کنید و ببینید قدرت جادویی آنها چه تأثیری دارند.

فضایی برای جابجا شدن

چینش مبلمان منزل _ هاو کن یویکی از رموز و اصول چیدمان عالی وسایل این است که فضای کافی بین قطعات گذاشته باشید. ۷۰-۸۰ سانتیمتر بین وسایلی که از بینشان رد می شوید و ۳۰-۴۰ سانتیمتر بین میز قهوه و مبل راحتی فضا لازم است، به این ترتیب نوشیدنی ها در فضای قابل دسترس قرار دارند.

نحوه چیدمان مبلمان در منزل و تعیین جای مناسب

چینش مبلمان منزل _ هاو کن یواز میزهای گرد پایه دار به عنوان عسلی بین صندلی ها و مبل های راحتی استفاده کنید. انحنای میزهای گرد قراردادن آنها را در اطراف خانه آسان می کند. وقتی فضا کم است از میزهای تو در تو استفاده کنید تا در صورت نیاز درون هم قرار بگیرند و جای کمتری بگیرند.

دربارۀ نور فضا هم فکر کنید

چینش مبلمان منزل _ هاو کن یونور یک عامل اساسی در وضعیت کلی اتاقتان است. بهتر است از هر نظر دقت کافی را در استفاده از نور های طبیعی و همچنین نورهای داخل منزل داشته باشید تا با مشکل نور مواجه نشوید. پنجره ها نور طبیعی کافی را تأمین می کنند در حالیکه لوسترها و لامپ ها در طول شب اتاق را روشن نگه می دارند. روزنه های الکتریکی زمینی نصب کنید تا چیدمان اثاثیه ای که آویزان هستند را پشتیبانی کنند.

نحوه چیدمان مبلمان در سالن خانوادگی

چیدمان بی نظم مبلمان

چینش مبلمان منزل _ هاو کن یودر یک اتاق بی نظم با مسیر رفت و آمد پهن، از محیط اتاق برای یک میز کامپیوتر و یک قفسه استفاده کنید. از مبل هایی که در زیرشان چرخ های کوچک دارند استفاده کنید تا جابجایی شان آسان شود. مبل ها را متمرکز بر شومینه و تلویزیون بچینید به گونه ای که هر دوی آنها از هر یک از صندلی ها قابل مشاهده باشند.

تی وی روم یا سالن تماشای تلویزیون

چینش مبلمان منزل _ هاو کن یونکتۀ اول در موقع یادگیری چیدمان اثاثیۀ اتاق نشیمن مطابقت آنها با تلویزیون است. تلویزیون را به گونه ای قرار دهید که صفحۀ آن رو به نور خورشید نباشد. فاصلۀ مناسب فرد با تلویزیون بین ۲.۵ تا ۳.۵ متر است و زاویۀ دید هم بهتر است بیشتر از ۳۰ درجه نباشد. وسایل را به گونه ای بچینید تا مسیر رفت و آمد در پشت سر بینندگان تلویزیون باشد، نه بین آنها و تلویزیون.

اضافه کردن انبار

چینش مبلمان منزل _ هاو کن یواتاق های خانوادگی اغلب محل انبار کردن وسایل اضافه هستند. در اتاق های کوچک تر از وسایل ساده و در اتاق های بزرگ تر از قطعات کار شده در دیوار استفاده کنید. مطمئن شوید که برای وسایل رسانه ای تان کمد یا قفسه ای در نزدیکی تلویزیون تعبیه کرده باشید.

نحوه چیدمان تخت و مبلمان در اتاق خواب

چینش مبلمان در اتقاق پنجره دار

چینش مبلمان منزل _ هاو کن یوموقع چیدمان اتاق خواب، در اتاق هایی که مثل مستطیل باریکی هستند، به یاد داشته باشید که تخت را مقابل پنجره ای قرار دهید که بیشترین منظره را دارد. یک میز تحریر، صندلی، و آینه در مقابل در ورودی قرار دهید. یک جفت نیمکت یا صندلی در انتهای تخت برای نشستن قرار دهید. شما کاربران هاو کن یو دقت کنید که  یک کمد پاتختی را در کنار تختتان قرار دهید و از فضای زیر تخت به صورت کشو های تعبیه شده در بغل و پایین آن استفاده کنید.

چینش مبلمان در اتاق مربعی شکل

چینش مبلمان منزل _ هاو کن یودر اتاق های مربعی شکل تخت را به گونه ای قرار دهید تا نقطۀ مرکزی اتاق باشد. یک انباری کوچک را با یک کمد دیواری ساده به بالای دیوار ببرید. کمد های کوچک جفت را به عنوان میزهای پای تخت در بالای تخت قرار دهید. تخت را روی فرش بزرگی قرار دهید که حداقل به اندازۀ نیم متر از دو طرف تخت و پایین تخت بیرون باشد.

همۀ گزینه ها را در نظر بگیرید

چینش مبلمان منزل _ هاو کن یودر صورتی که فضای اتاقتان بیشتر می شود از چیدمانی که کمی غیرعادی باشد هراسی نداشته باشید. هر جایی به نحوی با جاهای دیگر متفاوت است پس این کار مهمی است که وسایل را آنقدر در جاهای مختلف قرار دهید تا در نهایت چیدمان مناسب را پیدا کنید.

چیدمان را مطابق با اندازه انجام دهید

چینش مبلمان منزل _ هاو کن یودر اتاق های کوچکتر از وسایل کمتر با اندازۀ بزرگتر استفاده کنید تا فضای اتاق را به حداکثر برسانید. از وسایل بلندتر استفاده کنید تا علاوه بر اینکه فضای بیشتری به شما می دهند، جای کمتری از اتاق را اشغال کنند.

به راحتیِ اتاق اضافه کنید

چینش مبلمان منزل _ هاو کن یوبرای داشتن یک فضای دنج اضافه، صندلی یا نیمکتی را در پایین تخت ، یا یک صندلی راحتی را در کنج اتاق قرار دهید. اضافه کردن یک صندلی در کنار میز پاتختی را هم در نظر بگیرید. صندلی و تخت می توانند یک میز مشترک داشته باشند. اگر کنار تخت جای کافی برای میز پاتختی نیست به جای آن یک چهارپایۀ کوچک بگذارید که حکم یک میز کوچک را دارد بدون اینکه فضای زیادی را اشغال کند.

مسیری را برای رفت و آمد در نظر بگیرید

چینش مبلمان منزل _ هاو کن یودر دو طرف تخت حداقل نیم متر فاصله برای زمانی که می خواهید تخت را مرتب کنید قرار دهید. از قرار دادن تخت در فاصلۀ یک متری درب خودداری کنید، در غیر این صورت تخت تبدیل به یک راه بندان می شود.

اندازۀ درست را انتخاب کنید

چینش مبلمان منزل _ هاو کن یواگر به اثاثیۀ دیگر مانند کمدها نیازی ندارید می توانید از تخت بزرگتری استفاده کنید. به وزن بصری تاج تختتان هم دقت کنید. اگر تخت کمی برای اتاق بزرگ باشد تاج تخت باید کمی سبک تر باشد. تاج تخت مکعبی بار بصری زیادی را به خودش اختصاص می دهد. تاج تخت های بلندتر و سنگین تر برای اتاق های بزرگ با سقف بلند مناسب تر هستند.

۱۶ اشتباه که فضای خانه را بد جلوه می دهد

نحوه چیدمان میز  ناهار خوری

چیدمان نهار خوری در اتاقی بدون دیوارهای خالی

چینش مبلمان منزل _ هاو کن یودر یک اتاق ناهار خوری مستطیل شکل که دیوار خالی ندارد، برای داشتن یک نمای گلچین شده از صندلی ها و نیمکت ها به صورت ترکیبی استفاده کنید. با انتخاب میزی که هم شکل با اتاق است می توانید فضای آزاد را به حداکثر برسانید. مثلا اگر اتاق مستطیل شکل است میز مستطیلی انتخاب کنید. از کمدها و قفسه ها به عنوان فضایی برای انبار کردن وسایل اضافه استفاده کنید. برای پوشاندن فضای ناهار خوری از فرشی استفاده کنید که رنگی متضاد با کف زمین داشته باشد.

اتاق های بزرگ

چینش مبلمان منزل _ هاو کن یوبرای اتاق های بزرگ به دنبال میزهایی باشید که مناسب آن فضای باز باشند و مصارف دیگری هم داشته باشند. به عنوان مثال اگر فقط میزی با ۱۲ صندلی مورد نیازتان است میز بسیار بزرگ با ۲۰ صندلی خریداری نکنید. کمد هایی را در اتاق قرار دهید که برای همۀ فعالیت هایی که در اتاق انجام می شود مناسب باشد. موقع انتخاب صندلی ها، مدل هایی را انتخاب کنید که می توانند به راحتی برای میزهای بسیار بزرگ هم استفاده شوند. در قسمت های فرعی لامپ ها و میزهای مناسبتی قرار دهید.

کاربرد را در نظر داشته باشید

چه استفاده ای از اتاق نشیمن تان می کنید؟ غذا را به شکل خانگی در آن سرو می کنید یا سلف سرویس یا به شکل رستورانی؟ اثاثیۀ مخصوص این اتاق را به شکلی بخرید که متناسب با نیازتان باشد. سپس چیدمان آنها را متناسب با نقشۀ اتاق انجام دهید.

متناسب با فضای اتاق اقدام کنید

چینش مبلمان منزل _ هاو کن یومیزهای گرد با پایۀ ستونی به افراد اجازه می دهد که یکدیگر را ببینند. این میزها برای اتاق های ناهارخوری کوچک یا اتاق های مربعی شکل مناسب هستند. میزهای مستطیلی نشستن را محدود می کنند اما برای اتاق های ناهار خوری مستطیلی با طول ها و عرض ها متنوع، بسیار مناسب هستند. میزهای بیضی شکل نیز مناسب اتاق های مستطیل شکل هستند و بخاطر تناسبشان برای دورهمی های کوچک و بزرگ، انعطاف پذیر هستند.

متناسب با اندازه خریداری کنید

چینش مبلمان منزل _ هاو کن یوبرای چینش مطلوب مبلمان در منزل یا اتاق خواب حداقل فاصلۀ ۱ متر را، برای تمامی ضلع ها، بین میز و دیوار در نظر بگیرید. میز را به گونه ای قرار دهید تا فضای کافی برای رفت و آمد و جابجا کردن صندلی ها وجود داشته باشد.

اندازه گیری کنید

چینش مبلمان منزل _ هاو کن یووقتی می خواهید تعیین کنید چند صندلی می توانید دور تا دور میزتان بچینید، پهنای ۵۰ تا ۶۰ سانتیمتر و ارتفاع ۴۰ سانتیمتر را برای هر جای صندلی و حداقل ۱۵ سانتیمتر فاصله بین دو صندلی در نظر بگیرید. طراحی مبلمان به این شکل باعث می شود مهمانهایتان خیلی به هم نزدیک نباشند و احساس راحتی کنند.

کاربردی باقی بمانید

چینش مبلمان منزل _ هاو کن یوبیشترین قسمت را به دیوارهایی با قفسه ها اختصاص دهید تا فضای کافی برای استفاده های دیگر از اتاق ناهار خوری را فراهم کند، از جمله تجهیزات اداری، بازی ها و صنایع دستی، یا وسایل اضافی ناهار خوری مثل ظروف چینی، پارچه های کتانی، و لیوان ها.

اتاق را به خوبی نورپردازی کنید

چینش مبلمان منزل _ هاو کن یولامپ ها و روشنایی های متناسب با اتاق را در جای مناسب قرار دهید. لوستر ها و لامپ ها را به گونه ای نصب کنید که قابلیت تنظیم نور متناسب با موقعیت ،مثلا مطالعه یا غذا خوردن، وجود داشته باشد. برای این منظور می توانید از سوئیچ های تاریک کننده (دیمر) استفاده کنید.