وقتی به دیوار رنگ شده یا کاغذ دیواری شده خانه تان مینگرید احتمالا تمییز به نظر می‌رسند. اما آیا واقعا تمیز هستند؟ کافیست تا نگاهی دقیق تر به دیوار ها بیندازید تا لکه های مداد و خودکار، مداد شمعی های کودکانتان و یا حتی در موارد وخیم تر لکه های زرد شده آب و قارچ ها را مشاهده کنید.

همه میدانیم که تمیز کردن گردو خاک کار آسانی است اما از بین بردن لکه های نامبرده در بالا نیازمند یک خانه دار حرفه ای و با سابقه است. در ادامه این مقاله روش های پاک سازی دیوار های خانه را از هر گونه لکه (موارد متداول) را آموزش خواهیم داد. با هاو کن یو همراه باشید.

چگونه لکه ها را از روی لباس و مبل پاک کنیم؟

لکه روغن آشپزیپاک کردن لکه www.howcanu.com

پاشیدن قطرات روغن در حین آشپزی یکی از عواقب غیر قابل کنترل آن است. این روغن ها پس از مدتی جلوه دیوار مقابل گاز و یا دیوار های دیگر خانه را زشت میکند. لکه روغن به مرور زمان خشک شده و رنگ کدر و یا حتی بوی بدی به خود می گیرد. شاید شما نیز اقدام به پاک کردن آن از روی دیوار کرده باشید اما تغییری حاصل نشده است.

خبر خوب این است که این لکه ها پاک شدنی هستند. کافیست تا ۱/۳ لیوان سرکه خوراکی و مورد استفاده آشپزی و ۲/۳ دیگر لیوان را از آب گرم پر کنید. سپس با استفاده ار یک دستمال نخی مقداری روی لکه ها بکشید. در ادامه ۱/۴ صابون مایع دستشویی را به ۳/۴ لیوان آب داغ اضافه کرده و هم بزنید. پس از کف کردن، با استفاده از یک دستمال خشک دیگر محلول را آنقدر روی لکه ها بکشید تا پاک شده و حسی صیقلی و روان زیر دست شما حس شود.

گرد و خاک و دودهپاک کردن لکه www.howcanu.com

گرد ها و دوده ها همواره در محیط زندگی ما وجود دارند. این گرد و دوده در اثر زمان بر سطح اجسام نشسته و رنگ قهوه ای و خاکستری ماتی به جای میگذارند. برای حل مشکل گرد و خاک همانگونه که همگی میدانیم با استفاده از دستمال نخی یا کتان مرطوب میتوان مشکل را حل کرد. اما لکه های دوده را چگونه پاک کنیم؟ دیگر دستمال مرطوب کارایی نداشته و باید فکر دیگری کرد. با تهیه محلول قدرتمند زیر میتوان هرگونه لکه از این دست را پاک نمود.

  • ۱ پیمانه آمونیاک
  • ۱/۲ پیمانه سرکه تصفیه شده
  • ۱/۴ پیمانه جوش شیرین
  • چند لیوان آب گرم

را اضافه کرده و هم بزنید. سپس محلول نهایی را با یم تکه ابر یا اسکاچ روی قطعه لکه دار دیوار بکشید.

مداد شمعی و جوهر خودکارپاک کردن لکه www.howcanu.com

یکی از بهترین عملگر ها برای پاک کردن رنگ های مداد رنگی شمعی پاک کن است. با کشیدن پاک کن میتواند رنگ را به خود جذب کند. اما در صورتی که مداد شمعی ماندگار تر از حد انتظار بود، باد داغ یک سشوار را به سمت آن گرفته و پس از چند ثانیه گرم شدن دیوار با استفاده از یک ستمال تمییز آن را پاک کنید.

ماهیت جوهر خودکار نیز روغن است و با هر چیزی پاک نمیشود. یکی از مواردی که میتواند جوهر را از سطح دیوار پاک کند، خیمر ریش است. مقداری خمیر ریش را به صورت فوم دراورده و با دست روی قسمت لکه دار بکشید. پس از گذشت چند ثانیه با استفاده از یک دستمال خشک روی فوم کشیده و کاملا پاک کنید.

برای مطالعه روش های دیگر در از بین بردن انواع خط و خش از سطح دیوار به لینک زیر مراجعه کنید.

چگونه می توانید خط و خش و لکه را از روی دیوار پاک کنید

ماژیک های دائمی

از بین بردن محل رنگ ماٰژیک های دائمی مقداری سخت تر از بقیه لکه هاست. اما میتوان آن را با استفاده از دستمال و الکل های صنعتی پاک نمود. در صورتی که الکل در دسترس ندارید میتوانید از اسپری های مو یا اسپری های خوش بو کننده بدن استفاده کنید. مقداری از آن را روی محل اسپری کنید و سپس با دستمال پاک کنید.

لکه رطوبت و آب

پاک کردن لکه www.howcanu.com

این لکه که بروز آن بسیار متداول است بر اثر نشتی سقف یا دیوار رخ میدهد. برای از بین بردن این لکه یک پیمانه وایتکس یا صفید کننده های دیگر را به ۴ لیتر آب اضافه کنید و با دستمال روی لکه نم بکشید. در صورتی که لکه تازه به وجود آمده باشد، به سرعت پاک خواهد شد. اما اگر لکه قدیمی باشد باید به دنبال راهکار های دیگری بود. یکی از این راهکار ها در صورتی دیوار یا سقف گچی است، لایه برداری است. از دیگر کارهایی که میتوانید برای از بین بردن این لکه انجام داد، رنگ گردن دوباره آن قسمت از دیوار یا سقف است

نکته
توجه داشته باشید که این لکه ها ناشی از نشتی لوله ها یا دیوار هاست و قبل از مرحله از بین بردن لکه بایستی تعمیر شوند چرا که در غیر این صورت این لکه ها دوباره بروز خواهند داد.

لکه قارچ و شوره

پاک کردن لکه www.howcanu.com

این لکه ها معمولا در اثر رطوبت در فضای خانه به وجود آمده و در جاهای تاریک رشد میکنند. در صورتی که از بین نروند رشد کرده و سطح بیشتری از دیوار و کنج ها را میگیرند. برای از بین بردن آنها کافیست ۱ قاشق غذا خوری سرکه به یک پیمانه آب اضافه کنید. سپس با فشار زیاد یک دستمال آغشته به محلول مورد نظر را روی آن کشیده و با آب آبکشی کنید. در صورتی که شوره ها مقاومت نشان دادند، میتوانید از ترکیب پودر ماشین لباسشویی آنزیم دار با آب استفاده نموده و مراحل بالا را طی کنید.