چگونه از شر گرد و غبار در منزل راحت شویم؟ گرد و غبار و ذرات معلق این روز ها مهمان نا خوانده خیلی از خانه های ما مخصوصا در نواحی جنوبی کشور هستند که مدام شما را برای تمیز کردن و تمیز نگه داشتن منزل به زحمت می اندازند. با ما همراه باشید تا روش های رهایی از این گرد و غبار را با هم برسی کنیم.

اگر زمانی که در منزلتان هستید خیلی عطسه می‌کنید و یا دایما چشمانتان آب‌ ریزش دارند و خس خس کنان نفس می‌کشید، لازم است تا بدانید که شما به گرد و خاک آلرژی دارید. ما در لیست زیر ۲۱ راه برای کاهش گرد و خاک منزلتان ارایه کرده‌ایم:

قبل تر در هاو کن یو در قالب مقاله دیگری به این موضوع پرداختیم که روش های متفاوتی ارائه کردیم که این مطلب را نیز می توناید در لینک زیر مطالعه کنید.

چگونه از شر گرد و غبار خلاص شویم؟

رختخوابتان را تعویض نمایید.

مسلما رختخواب عزیز و دوست‌داشتنی شما  می‌تواند به راحتی تمامی تکه پوسته‌ها و گرد و غبار‌های موجود در محیط اطرافتان را در خود جمع کند. پس سعی کنید که هر هفته ملحفه‌ها و روبالشتی‌هایتان را بشویید و یا  بالشت‌هایتان را به خشک‌شویی برده و یا خودتان آن‌ها را بشویید.

خانه را مرتب جاروبرقی بکشید

برای پاک کردن تمامی گرد و غبار موجود در منزلتان و به خصوص مناطق پر رفت‌ و‌ آمد آن از جمله راهروهای ورودی و اتاق نشیمن، به صورت مرتب منزلتان را جاروبرقی بکشید و از جاروبرقی‌هایی که فیلتر مخصوص برای جذب جزییترین ذرات موجود در هوا را دارند و یا اصطلاحا  دارای فیلتر هوای هپا (HEPA) هستند، استفاده نمایید؛ زیرا این دسته از جاروبرقی‌ها قادر هستند تا ۹۹.۹٪ گرد و خاک، شوره‌های ریخته شده از حیوانات و باکتری‌های موجود در هوا را جذب خود می‌کنند.

کف زمین را جارو کنید

حتی اگر بخشی از منزلتان احتیاج به جاروبرقی کشیدن نداشت، حتما آن بخش از منزلتان را با جاروب و خاک‌انداز تمیز کرده و هر چند ماه یکبار جاروب و خاک‌اندازتان را حسابی شسته و قبل از قرار دادن آن‌ها در جایشان، آن‌ها را در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شوند.

کف زمین را تی بکشید

با استفاده از یک تی خیس می‌توانید گرد و خاکی را که پس از جاروب کشیدن نیز، همچنان باقیمانده‌اند، از بین ببرید. لازم است که بدانید، هر چه دیرتر برای تمیزکردن این گرد وخاک‌ها اقدام نمایید، پاک کردن آن‌ها برایتان سخت‌تر می‌شود.پس از همین امروز اقدام نمایید.

از دستگاه رطوبت گیر هوا استفاده نمایید

استفاده از یک دستگاه رطوبت‌گیر باعث کاهش رطوبت منزلتان می‌شود و یکی از بهترین راه‌ها برای کنترل کردن گرد و غبار موجود در منزلتان است.

کوسن‌ها و فرش‌ها را بتکانید

برای تکانذت فرش‌ها از یک ترکه چوب و یا دسته مخصوص تکاندن فرش‌ استفاده نمایید و تا زمانی که دیگر گرد و غباری در هوا نبینید این کار را ادامه بدهید.

از پارچه‌های میکروفیبر استفاده نمایید

برای پوشاندن برخی سطوح و مبلمانتان از پارچه‌های میکروفیبر استفاده نمایید. این پارچه دارای الیاف و تار‌های بیشتری هستند که به صورت فشرده به یکدیگر متصل هستند و گرد و خاک را گیر انداخته و نمی‌گذارند تا از آن‌ها بگذرد.

حیوان خانگیتان را برس بکشید تمیز کنید

با شستن مداوم حیوان خانگیتان، از ریخته شدن مو و شوره‌هایشان بر روی زمین جلوگیری کنید و هنگامی که آن‌ها را برس می‌کشید محلی سنگی یا بدون فرش را انتخاب کنید، که بعد از برس کردن آن‌ها، جمع‌ کردن زمین برایتان راحت‌تر باشد.

از دستگاه‌تصفیه کننده هوا استفاده کنید

 با استفاده از این دستگاه می‌توانید تا تمام ذرات گرد و غبار موجود در هوا را گیر بیاندازید و جمع کنید. دستگاهتان را نزدیک به پنجره قرار دهید تا ذرات آلوده‌ای که از طریق گردش هوا داخل منزلتان می‌شوند جذب این دستگاه شوند و داخل اتاق به گردش درنیایند.

کانال‌ها و دریچه‌های هوا را تمیز کنید

مجاری گردش هوا در منزلتان، می‌توانند باعث ایجاد بیشتر گرد و غبار و لایه‌ای از خاک بر روی سطوح منزلتان شوند. پس داخل آن‌ها را حسابی تمیز کرده و با این کار باعث شوید که تهویه منزلتان نیز بهتر کار کند.

اسباب‌ بازی‌های فرزندانتان را مرتب کنید

اگر فرزند شما به گرد و خاک حساسیت دارد، می‌توانید اسباب‌ بازی‌های او را خارج از اتاق خوابش نگه دارید. همچنین می‌توانید برای او اسباب‌ بازی‌های قابل شست‌وشویی که از جنس چوب، لاستیک و پلاستیک ساخته شده‌اند، تهیه کنید و آن ها را در جعبه‌ای بزرگ که گرد و خاک داخل آن وارد نشود قرار دهید.

از لباس‌هایتان به خوبی مراقبت کنید

اگر لباس یا کیف و یا وسیله‌ای دارید که آن را زیاد استفاده نمی‌کنید لایه‌ای پلاستیکی بر روی آن کشیده و یا آن را داخل کاور لباس قرار دهید تا گرد و خاک بر روی آن ننشیند.

در روزهایی که باد می‌وزد پنجره‌ها را ببندید

اگر همیشه گرد و خاک زیادی داخل منزلتان است، بهترین راه بستن پنجره‌های منزلتان در روز‌های بادی است.

از کاور‌های ضد گرد و خاک استفاده کنید

بر روی هر وسیله‌ای که از آن استفاده نمی‌کنید (مثلا کیبوردتان)، کاور بکشید. زیرا با این کار باعث می‌شوید تا ذرات گرد و خاک داخل منافذ و درزهای وسایلتان نروند.

هنگام ورود به منزلتان حتما کفش‌هایتان را دربیاورید

به محض ورود هر شخص به منزلتان، از او بخواهید تا کفش‌هایش را دربیاورد، زیرا با هر قدمی که  با کفش به داخل منزلتان برمی‌دارید، هر آلودگی‌ای که انتهای کفشتان باشد پس از ریخته شدن بر روی زمین و خشک شدن، در نهایت تبدیل به گرد و خاک می‌شود.

حتما از پادری استفاده کنید

 

با تهیه یک پادری و قرار دادن آن جلوی درب خروجی منزلتان، می‌توانید از ورود گرد و خاک و کثیفی محیط خارج منزلتان، به داخل منزلتان جلوگیری کنید. همچنین برای جلوگیری از تجمع گرد و خاک بر روی آن (هر چند وقت یک‌بار) پادریتان را بشویید.

از پرده‌های کر‌کره‌ای استفاده نمایید

به جای استفاده از پرده‌های معمولی می‌توانید از نوع کرکره‌ای آن‌‌ها که راحت‌تر باز شده و راحت‌تر شست‌و‌شو می‌شوند، استفاده نمایید و یا سعی کنید تا از پارچه‌هایی برای پرده منزلتان استفاده کنید که، می‌توانید آن‌ها را به راحتی توسط ماشین لباس‌‌شویی تمیز کرد.

داخل دستگاه خشک‌کن لباس‌ را حسابی تمیز کنید

داخل پرزگیر دستگاه خشک‌کنتان را چک کرده و گرد و خاک آن را تمیز کنید. با این روش خشک‌کنتان بهتر عمل خواهد کرد و با هر بار باز و بسته کردن درب آن، گرد و خاکی در هوا پخش نخواهد شد.

از شر وسایل خرد و ریزتان خلاص شوید

اگر منزلتان همیشه به‌هم ریخته است و خرده‌ریزهای کوچک دارید، لازم است تا بدانید که این اشیا کوچک نیز تاثیر به‌ سزایی در جمع کردن گرد و خاک دارند.

از منسوجات کمتری در منزلتان استفاده کنید

خاصیت انواع پارچه‌ این است که گرد و خاک را در خود گیر انداخته و هنگامی که از آن‌ها استفاده می‌کنید و تکانشان می‌دهید این گرد و خاک مجددا در هوا پخش می‌شوند. پس سعی کنید ازپرده‌‌ها و مبلمان سبک‌تری در منزلتان استفاده کنید. همچنین استفاده از سایر پارچه‌های ضخیم مثل پتو و… را کمتر کنید.

بهتر است تا کف منزلتان چوبی باشد

معمولا فرش‌ها گرد و خاک زیادی به خود می‌گیرند و با هر بار پا گذاشتن بر رویشان، این گرد و خاک مجددا در هوا پخش می‌شود. پس برای مقابله با این وضعیت می‌توانید از سطوح سخت‌تری از جمله چوب، سنگ، کاشی و وینیل برای کفپوشتان استفاده نمایید.