ماشین هایی که در خانه برای شستشوی ادوات به کار می روند خود نیز نیازمند تمیز کردن و جرم گیری می باشند. ماشین ظرف شویی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما تمیز کردن این ماشین ترفند هایی دارد که ممکن است اگر به آن توجه نداشته باشیم باعث از کار افتادن و خراب شدن دستگاه شویم.

از طرف دیگر تمییز و جرم گیری کردن ماشین ظرف شویی تاثیر بسیار مثبتی بر روی کیفیت شستشوی ظرفها خواهد داشت. پس در ادامه وسایل و مواد مورد نیاز را جمع آوری کنید و با هاو کن یو همراه باشید.

وسایل و مواد مورد نیازجرم گیری ماشین ظرف شویی www.howcanu.com

  • سرکه سفید تصفیه شده
  • جوش شیرین
  • یک تکه اسفنج
  • پیچ گوشتی (قبل از شروع کار پیچ های ظرف شویی را چک کنید)
  • خلا دندان یا سوزن، برای تمیز کردن شیار ها
  • مایع ظرف شویی
  • مسواک یا یک عدد فرچه
  • پاک کننده سطوح استیل

ظروف را خارج کنید و دستگاه را از برق بکشیدجرم گیری ماشین ظرف شویی www.howcanu.com

اگر ظرف شویی در حال کار است صبر کنید تا سر مدت مقرر ظرف ها را خشک کرده و خاموش شود. پس از آن تمام ظرف ها را از آن خارج کنید. سپس ماشین ظرف شویی را از برق شهری جدا کنید که خطری شما و این وسیله را تهدید نکند.

متعلقات را جدا کنیدجرم گیری ماشین ظرف شویی www.howcanu.com

هر ماشین لباس شویی دارای متعلقات مخصوص به خود است. قبل از پاک سازی باید تمام سبد ها، محفظه ها و آویز ها را از ماشین ظرف شویی خارج کنید. میتوانید برای سرعت بخشیدن به کار خود آنها را در سینک پر از آب قرار داده و رها کنید تا چند دقیقه خیس بخورند.

جرم گیری ماشین ظرف شویی www.howcanu.com

سپس آب فشان های چرخان موجود در سقف و کف محفظه ماشین ظرف شویی توجه کنید. اولین موردی که باید پاک سازی شود آنها هستند. اگر به سطح آنها دقت کنید چند عدد سوراخ در آنها تعبیه شده که آب را با فشار به ظروف میپاشند. این سوراخ ها ممکن است با گذر زمان رسوب گرفته و عملکرد خوبی نداشته باشند. پس میتوانید با استفاده از یک خلال دندان یا سوزن این سوراخ ها را کملا تمیز کنید.

بدنه ی داخلی ظرف شویی را تمیز کنید
جرم گیری ماشین ظرف شویی www.howcanu.com

کف اکثر ماشین های ظرف شویی دارای یک فیلتر است که بر سر راه خروجی آب قرار میگیرد. این فیلتر وظیفه ی جلوگیری از ورود ته مانده های غذا را بر عهده دارد. ابتدا قبل از شستشوی دیواره های داخلی این فیلتر را خارج کرده و کاملا با آب داغ بشویید.‌(چراکه احتمالا چربی مواد غذایی به آن چسبیده است) سپس با استفاده از دستمال و مایع تمیز کنند سطوح استیل کاملا تمام قسمت های بدنه را پاک کنید.

 

نکته مهم
توجه داشته باشید که برخی قسمت ها مانند زیر درب ها و لای شیار ها ممکن است همچنان کثیف بمانند، برای مطمئن شدن از پاکی آن کاملا از همه زوایا به بدنه ماشین ظرف شویی بنگرید.

شستن صحیح فیلتر(ها)جرم گیری ماشین ظرف شویی www.howcanu.com

در قدم قبل فیلتر کف بدنه را خارج کردیم. اما باید یادآوری کنیم که این فیلتر ممکن است به دلیل تماس بسیار زیاد با مواد غذایی شسته شده بسیار چرب باشد و با آب به تنهایی کاملا پاک نشود. برای پاک کردن تمام و کمال آن از ترفند زیر استفاده کنید.

یک لیوان را تا نیمه از آب پر کنید. سپس مقداری مایع ظرف شویی به آن اضافه نمایید. مقداری جوش شیرین نیز در لیوان ریخته و به خوبی هم بزنید. سپس یک مسواک یا فرچه را به محلول حاصل اغشته کنید و بر روی فیلتر بکشید. توجه داشته باشید که فشار دستتان به اندازه ای باشد که به توری های فیلتر آسیبی وارد نشود.

بسیاری از ماشین های ظرف شویی فیلتر را با چند عدد پیچ به بدنه متصل کرده اند. برای جدا سازی این پیچ ها توجه کنید که اولا از ابزار درست کمک بگیرید و ثانیا پیچ ها را در یک محل امن بگذارید و در خاطر بسپارید. که هنگام سر هم کردن فیلتر در انتهای کار به مشکل برنخورید.

واشر در را تمیز کنیدجرم گیری ماشین ظرف شویی www.howcanu.com

واشر در به دلیل استفاده زیاد گیر افتادن آب در آن میتواند یکی از کثیف ترین قسمت های یک ماشین ظرف شویی باشد. برای تمیز کردن آن ابتدا یک دستمال تمیز را به سرکه آغشته کنید و سپس آن را روی تمام قسمت های واشر بکشید. اگر برخی قشسمت های واشر تنگ است یا با دست قابل شستشو نیست، دستمال را روی یک جسم باریکتر قرار داده و از آن کمک بگیرید.

نکته مهم
نیازی به جدا کردن واشر از بدنه نیست. ممکن است برای جا انداختن واشر به دردسر بیفتید.

سبد ها و محفظه ها را تمییز کنیدجرم گیری ماشین ظرف شویی www.howcanu.com

حال نوبت به پاک سازی سبد های اصلی که در مرحله اول در سینک قرار داده بودید است. با استفاده از یک مسواک و فرچه حاوی سرکه تمام سطوح این محفظه ها را تمیز کنید. اگر نیاز بود چند بار این کار را انجام دهید تا تمام مواد غذایی چسبیده به آنها پاک شود. سپس آنها را کاملا آبکشی کنید و در سر جای خود در ماشین ظرف شویی قرار دهید.

شروع دوره پاک سازیجرم گیری ماشین ظرف شویی www.howcanu.com

احتمالا برخی از لکه های سرسخت تر هنوز روی سطوح باقی مانده اند. این مرحله دوره پاک سازی نام دارد. پس از اینکه تمام ادوات داخلی را به جای خود برگرداندید، ۲ استکان سرکه را در کف ظرف شویی بریزید. سپس درب ماشین را ببندید و استارت کنید. این کار باعث میشود تمام لکه های آب و هرگونه کدری دیگر از بدنه دستگاه پاک شود.

نکته
برای جلوگیری از مصرف بی مورد برق حتما تنظیمات ماشین را بر روی کم انرژی low Energy قرار دهید.

پس از گذشت نیمی از زمان شستشو ماشین را متوقف کرده و درب آن را برای حدودا بیست دقیقه باز نگه دارید. بگذارید تا تمام سرکه دوباره ته نشین شود. پس از گذشت این زمان دوباره درب را ببندید و اجازه بدهید تا کار ماشین خاتمه یابد.

سطوح بیرونی ماشین را تمیز کنیدجرم گیری ماشین ظرف شویی www.howcanu.com

اگر اسپری شستشو وسایل آشپزخانه در خانتان موجود است میتوانید از آن استفاده کنید. یک دستمال نخی خشک را به مقداری از این محلول آغشته کرده و به آرامی بر روی سطح ماشین بکشید. اگر میخواهید ظاهری براق به ماشین ظرف شوییتان ببخشید، یک دستمال خشک دیگر را بر روی سطح بیرونی آن بکشید.

کار تمام است

اقدامات لازم برای شستشوی کامل ماشین ظرف شویی انجام شد. برای بالابردن بازدهی ماشین هر ۱-۲ ما این مراحل را تکرار کنید. در صورت بروز هر گونه مشکل قبل از اقدام سوالات خود را در قسمت نظرات از ما بپرسید.