چگونه قهوه با کیفیت را تشخیص دهیم؟ در این مقاله از هاو کن یو به شما آموزش خواهیم داد که چگونه یک قهوه اصل و یا کیفیت از هر نوع را تشخیص دهید، با ما همراه باشید تا نکات مهمی را که به هنگام خرید و انتخاب قهوه خوب و با کیفیت باید مد نظر داشته باشید را مرور کنیم.

اگر علاقه به خوردن قهوه داشته باشید پس بدون شک تا به حال به نوشیدن این نوشیدنی گرم معتاد شده اید. اما سوالاتی که معمولا دوست داران و علاقه مندان به این نوشیدنی برایشان پیش می آید به دو قسمت تبدیل می شود اول اینکه چگونه یک قهوه خوب، با کیفیت و اصل را تشخیص دهیم و حال که این قهوه را خریداری و تهیه کردیم چگونه صحیح آن را دم کنیم. در این مقاله به مورد اول خواهیم پرداخت و در رابطه با روش صحیح دم کردن قهوه هم می توانید مقاله زیر از هاو کن یو را مطالعه کنید.

چگونه می توانید قهوه را به درستی دم کنید؟

  زمانی که یک فنجان اسپرسو درست می‌کنید، کیفت آن بسیار وابسته به مواد خامی است که برای تهیه آن استفاده کرده‌اید. خیلی از مردم تصور می‌کنند که دانه‌های قهوه برای تیه اسپرسو حتما باید به رنگ تیره باشند، و یا کافیین بالایی داشته باشند و حتما بر روی کیسه قهوه‌‌ای که خریداری می‌کنند کلمه”مخصوص اسپرسو”  نوشته شده باشد. اما کلیه این موارد تصوراتی اشتباه هستند. در حقیقت قهوه اسپرسو می‌تواند از هر نوعی از دانه‌های قهوه تهیه شود و کلمه اسپرسو بیانگر نوعی خاص از دانه‌های قهوه نمی‌باشد، بلکه در اصل  بیانگر روشی برای دم‌کردن این دانه‌ها است، اما لازم است تا بدانید که طعم این مدل قهوه، بسیار وابسته به حرفه‌ای بودن شما در دم‌کردن آن می‌باشد. در زیر می‌توانید برخی نکات مفید را که شما را در خرید بهترین قهوه‌ و در نهایت درست‌ کردن بهترین اسپرسو راهنمایی می‌کند، مطالعه نمایید.

همیشه قهوه را به صورت دانه‌های درسته بخرید

قطعا هر‌چه قدر هم که بر این مساله تاکید شود که، برای درست کردن یک قهوه با کیفیت، مهمترین نکته خریدن آن به صورت دانه‌های قهوه‌ است، کافی نمی‌باشد. برای داشتن بهترین حالت عصاره‌کشی از دانه‌های قهوه، باید بلد باشید تا  خودتان دانه‌های قهوه را به بهترین نحو تبدیل به ذرات ریز و آسیاب شده بکنید. اگر قهوه را به صورت از قبل آسیاب شده تهیه کنید، ( و آسیاب قهوه به بهترین نحو انجام نشده باشد.) قطعا روند عصاره‌کشی دانه‌ها، با بیشترین کیفیت ممکن اتفاق نخواهد افتاد.

 طعم خود دانه‌های قهوه، نسبت به  طعم پودر آن، بسیار با کیفیت‌تر و تازه‌تر هست و اگر آن‌ها را دقیقا در همان روزی که آسیاب شده‌اند دم بکنید، می‌توانید به یک فنجان قهوه بسیار خوش ‌بو و خوش‌طعم برسید. معمولا قهوه آسیاب شده، خیلی زود بو و خاصیتش را از دست می‌دهد و بعد از مدتی ماندن در مغازه و گذشتن از زمان آسیاب آن، کهنه می‌شود.

قهوه‌ اصل تهیه کنید که در بسته‌بندی و یا کیسه‌های هواگیری شده، فروخته شود. (قهوه بسته‌بندی شده تهیه کنید)

اگر چه شما می‌توانید تا قهوه اصل را  به صورت باز و خارج از بسته‌بندی هم  پیدا کنید، اما همیشه سعی کنید تا قهوه بسته‌بندی شده تهیه کنید، زیرا این دسته از قهوه‌ها از طعم و بوی بهتری برخوردارند و با گذشتن زمان، در اثر مجاورت با  هوا اکسیده نشده و خشک نمی‌شوند. اگر خودتان دستگاه قهوه‌ سرخ کن دارید و  قهوه‌تان را خودتان تفت می‌دهید و دستگاهتان مجهز به سیستم بسته‌بندی کردن بدون هوا نیست، سعی کنید تا حداقل قهوه ای که تهیه‌ می‌کنید در دو هفته اخیر تفت داده شده باشد. توجه داشته باشید که، هر چه این زمان کمتر باشد، قطعا کیفیت قهوه‌تان نیز بهتر می‌شود.

بر روی بسته‌بندی قهوه، به دنبال نوشته زمان تفت داده‌ شدن آن باشید

این زمان حداکثر باید ۲ تا ۳ هفته قبل از تاریخ روز باشد. هنگامی که می‌خواهید قهوه اصل تهیه کنید، اگر بر روی بسته‌ بندی آن زمان تفت داده شدن آن ذکر نشده بود، خودتان زمان آن را از باریستا (فروشنده قهوه) سوال کرده و اگر او زمان تفت‌ دادن این قهوه‌ را نمی‌دانست و یا اصلا برایش مهم نبود، بهتر است تا قهوه‌ اصل را از جایی دیگر تهیه نمایید، زیرا هر فروشنده حرفه‌ای قهوه، این را می‌داند که زمان تفت قهوه تاثیر به ‌سزایی در طعم و عطر مطلوب آن دارد.

نباید بر روی دانه‌های قهوه اصل اثری از روغن ببینید

اگر بر روی دانه‌های قهوه‌تان مقدار قابل ملاحظه‌ای روغن دیدید، این اتفاق ناشی از تفت داده شدن بیش از حد دانه‌های قهوه است. زمانی که این دانه‌ها تفت داده می‌شوتد، بر اثر گرما گاز کربن‌دی اکسید تولید شده واین گاز باعث می‌شود تا روغن دانه‌های قهوه‌، با فشاری بالا از منافذ موجود در سلول‌های دانه‌های قهوه بیرون بیاید. اگر این دانه‌ها با دمای بسیار بالا و در مدت خیلی طولانی تفت داده شوند، دیواره سلول‌های دانه‌های قهوه خراب شده و از هم باز می‌شوند و در نتیجه غلظت و چسبندگی روغن موجود در داخل دانه‌ها، کم شده و روغن بیشتری از دانه‌ها به بیرون تراوش کرده و روی سطح دانه‌ها می‌ریزد.

اما اگر این دانه‌ها در دمای کمتری سرخ شوند، دیواره سلول‌ها به راحتی سالم مانده و روغن به حدی چسبناک می‌شود که دیگر نمی‌تواند از داخل دانه‌ها خارج شده و بر روی آن‌ها بریزد. قهوه‌ای که بیش از حد تفت داده شود، حالت سوخته گرفته و خاصیت خود را از دست می‌دهد، در حالی که اگر قهوه به درستی تفت داده شده باشد، روغن دانه‌های آن در داخل دانه‌ها مانده و این امر منجر به ساخته شدن یک اسپرسوی خوب و خوش طعم می‌شود.

در اصل شما با تفت دادن نادرست دانه‌های قهوه اصل باعث می‌شوید، تا پودر حاصل از آسیاب دانه‌های قهوه، حالت چسبناک و لزجی به خود بگیرد. پس به خاطر داشته باشید که می‌توان حتی بدون بیش از حد تفت دادن دانه‌ها، به قهوه‌ای کاملا تیره و در عین حال سرخ شده برسید. پس اگر به دنبال قهوه تیره رنگ و برشته هستید، از دانه‌های قهوه‌ای استفاده کنید که حسابی توسط دستگاه سرخ کن، تفت داده شده‌اند.

اگر  همیشه قهوه‌‌های بسته بندی شده تهیه می‌کنید و در یک دستگاه سرخ کن مرغوب آن‌ها را تفت می‌دهید، مسلما دانه‌های قهوه‌ اصل هیچ وقت روغنی نخواهند شد.

درباره پیشینه قهوه‌تان و این که آن قهوه محصول کدام کشور است، سوال کنید.

حتی هنگامی که به کافی‌شاپ و یا قهوه ‌فروشی رفته و قهوه ترکیب شده (مثلا با شیرخشک و یا شکر قهوه‌ای یا سفید) از فروشنده و یا کارمند کافی‌شاپ می‌خواهید، فروشنده باید درباره این مساله که آن قهوه مورد تقاضای شما، تولید کدام منطقه است، اطلاعاتی دقیق داشته باشد. در صورتی که فروشنده اطلاعات لازم در این ضمینه را نداشت، این امر صرفا به معنای بی‌‌کیفیت بودن قهوه‌ای که انتخاب کرده‌اید نمی‌باشد، بلکه بدین معناست که فروشنده آن قهوه و کارمند آن کافی‌شاپ، اهمیت و تاثیر عناصر اصلی و سازنده یک اسپرسو و قهوه خوب را نمی‌داند. غالبا اکثر قهوه‌ فروشان و کافی‌شاپ‌های خوب، اطلاعاتی عمیق درباره این ‌که قهوه اصل شما محصول کجا می‌باشد و در چه شرایطی به عمل آمده  و چگونه تفت داده شده است، دارند و  از تاثیر عمیق کلیه این موارد بر روی طعم قهوه آگاهی دارند.