چگونه سُس درست کنیم؟ امروز در هاو کن یو به صورت کلی و مختصر ضمن آشنایی با سُس کچاپ و تاریخچه و روش های تهیه آن روش اصلی تهیه را نیز به صورت قدم به قدم برای شما به نمایش خواهیم گذاشت. با ما همراه باشید.

اجازه دهید ابتدا در هاو کن یو با تاریخچه جالب و مختصری از این سُس معروف که با نام های Ketchup یا catsup هم شناخته می شوند آشنا شویم، سپس به سراغ طرز تهیه آن برویم. بنابر تاریخچه موجود، در ابتدا این سُس از ماهی و یا حتی قارچ تهیه می شد و خبری از گوجه فرنگی نبود در اوایل قرن نوزدهم میلادی بود که کم کم نام کچاپ رواج پیدا کرد و جالب است شما کاربران هاو کن یو بدانید که در آن زمان به هر سُسی که در آن سرکه یافت می شد سُس کچاپ می گفتند. سُس کچاپ امروزی نخستین بار توسط “هینز” در سال ۱۸۷۶ ساخته شد و هم اکنون این برند امریکایی نام آشنا برای سُس که به انگلیسی Heinz نوشته می شود چیزی بیش از ۷۵ درصد مارکت جهانی سس کچاپ را در اختیار خود دارد و در کشور خودمان ایران هم به وفور در دسترس است.

اجازه دهید به سراغ طرز تهیه این سس برویم

پیش نیاز ها برای این مقاله
مواد مورد نیاز
  • گوجه فرنگی نیم کیلو
  • شکر سه قاشق غذا خوری
  • فلفل قرمز یک قاشق چای خوری
  • سرکه چهار قاشق غذاخوری
  • نمک به مقدار لازم

 

تجهیزات مورد نیاز
  • چاقو
  • زودپز یا قابلمه
  • صافی ریز
  • مخلوط کن یا همزن
  • ظرف مناسب برای نگهداری سُس

نکات مهم

برای تهیه این سُس از رسپی ها و یا دستورات مختلفی که شامل هزاران دستور است استفاده می شود ولی در هاو کن یو پایه ای ترین دستور  را استفاده کرده ایم که در خود مقاله اشاره و گذری به سایر دستورات هم خواهیم زد

 

گوجه فرنگی ها را خُرد کنید 

captureبرای تهیه این سُس ابتدا میبایست گوجه مناسب را انتخاب کنید. بهتر است از گوجه های رسیده استفاده کنید چراکه گوجه های سفت آبدار هستند. مقدار لازم گوجه که در مواد اولیه ذکر شده است ابتدا خوب شسته و سپس به قطعات کوچک برش بزنید.

نکته: گاها برای تسریع در انجام کار به جای استفاده از گوجه از رب استفاده می شود که این کار با اینکه شما را چند مرحله در این آموزش پیش میبرد ولی شما مطمئنا با گوجه علاوه بر دستیابی به سُس سالم تر مزه بهتری را نیز نتیجه خواهید گرفت

گوجه ها را داخل ظرف پُخت بریزید

02حال گوجه هایی که به قطعات کوچک تبدیل شده اند را داخل قابلمه بریزید. بهتر است برای تسریع در انجام کار و نتیجه مطلوی تر از “pressure cooker” یا همان زودپز برای این کار کمک بگیرید. فراموش نکنید همراه با گوجه های نصف لیوان آب هم به آن اضافه کنید و سپس درب آن را ببندید. چیزی حدود ۳ تا ۶ دقیقه به آن فرصت دهید

گوجه ها را خوب میکس کنید 

03حال در همان ظرف یا در ظرفی دیگر گوجه ها را با یک همزن خوب به هم بزنید و میکس کنید اگر همزن دستی در اختیار ندارید میتوانید گوجه ها را داخل مخلوط کن بریزید و خوب هم بزنید تا یکدست شود.

گوجه میکس شده را از صافی رد کنید

04حال گوجه های میکس شده که خوب یکدست شده اند را از یک صافی ریز با کمک یک قاشق رد کنید و مایع رد شده از صافی را داخل ظرف دیگری مثل تابه بریزید و مجدد بر روی حرارت قرار دهید

سایر مواد را اضافه کنید

06حال نوبت اضافه کردن سایر مواد است که شما میباست به نویت شکر، نمک، سرکه و فلفل قرمز است را به آن اضافه کنید. مقدار هر یک در بالا اشاره شده است. خوب به هم بزنید.

دقت کنید که در برخی از دستورات دیگر برای این سُس از پودرپیاز، پودر سیر، جوز هندی، فلفل قرمز و بسیاری دیگر از ادویه جات و سبزیجات استفاده می کنند که اگر تمایل به استفاده از آن ها دارید تنها کافیست در همین مرحله موارد مورد نیاز خود را اضافه کنید.

سُس کچاپ را از روی حرارت بردارید

07برداشتن به موقع سس از روی حرارت نکته مهمی است که باید به آن توجه ویژه ای شود. اگر سُس کچاپ را زود از روی حرارت بردارید آب باقی مانده از گوجه داخل آن پس از سرد شدن علاوه بر تاثیر روی مزه در ظاهر ان هم تاثیر گذار خواهد بود. بهترین زمان برای برداشتن سُس از روی حرارت زمانی است که وقتی چند قطره از سُس را داخل یک بشقاب ریختید پس از سرد شدن آب اطراف آن مشاهده نشود. اگر به این ویژگی رسیدید زیر ظرف را خاموش و پس از سرد شدن سُس را داخل بزری یا ظرف مورد نظر خود ریخته و در یخچال نگهداری کنید.

در ادامه ویدئوی این کار هم برای شما دوستداران هاو کن یو تدارک دیده شده است که می توانید آن را هم مشاهده کنید