مدیریت زمان به‌نوعی توانایی برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی برای تخصیص زمان به فعالیت‌های و کارهای مختلف است. بدون برنامه‌ریزی فارغ از اینکه چند ساعت در روز برای کارهای خود فرصت دارید، به مشکل خواهید خورد.

احتمالاً این مبحث قبلاً آن‌قدر برای شما مهم بوده است که در برخی از مراحل زندگی به کلاس‌های مدیریت زمان مراجعه کرده باشید، درباره آن کتاب‌خوانده باشید و سعی کنید از یک اپلیکیشن برای سازمان‌دهی، تعیین اولویت و برنامه‌ریزی روز خود استفاده کنید؛ اما چگونه از آموخته‌های خود برای مدیریت زمان بهره ببریم؟

پاسخ ساده است، همه‌چیزهایی که تاکنون درباره مدیریت زمان خوانده‌اید و آموخته‌اید زیر سؤال خواهند رفت اگر به چند توصیه مهم توجه نکنید.

قبل از این‌که بخواهید زمان را مدیریت کنید، باید یاد تعریف درستی از زمان داشته باشید. باید بدانید چگونه می‌توان آن را برنامه‌ریزی کرد و چگونه از این برنامه‌ریزی در انجام کارهای خود بهره ببریم.

دو نوع زمان وجود دارد: زمان ساعت و زمان واقعی. در زمان ساعت، ۶۰ ثانیه در یک دقیقه، ۶۰ دقیقه در یک ساعت، ۲۴ ساعت در روز و ۳۶۵ روز در سال وجود دارد. همه زمان‌ها به همان اندازه که هستند عبور می‌کنند، وقتی کسی ۵۰ سالش می‌شود، دقیقاً ۵۰ ساله است، نه بیشتر نه کمتر.

در زمان واقعی،  زمان نسبی است. بسته با آن کاری که انجام می‌دهید می‌تواند سریع به اتمام برسد و یا بیش از انتظار شما به طول بیانجامد. دو ساعت در اداره وسایل نقلیه موتوری می‌تواند ۱۲ سال احساس شود.

شما واقعاً در کدام زمان که جهان را توصیف می‌کند زندگی می‌کنید، زمان واقعی یا زمان ساعت؟

دلیل عدم موفقیت شما در مدیریت زمان این است که این سیستم‌ها برای مدیریت زمان ساعت طراحی‌شده‌اند. خبر خوب این است که زمان در ذهن شماست. در بین دو گوش شما قرار دارد. شما آن را ایجاد می‌کنید و هر چیزی که ایجاد می‌کنید را می‌توانید مدیریت کنید. وقت آن رسیده است که تفکرات خرابکاری و محدودیت خودتان را اصلاح کنید.

تنها سه راه برای مدیریت زمان وجود دارد: افکار، گفتگوها و اقدامات.

به‌عنوان فردی که کارهای زیادی در طول روز برای انجام دارید، با مشکلات مختلفی همچون وقفه‌های متمادی، عدم استفاده مفید از زمان، تخصیص نامناسب زمان به فعالیت‌های مختلف و … برخورد کنید. در مدیریت زمان شما یاد می‌گیرید که اولویت با انجام کدام کار است و برای هر یک چه مقدار زمان و انرژی باید صرف کنید.

۱۰ تکنیک برای مدیریت زمان

برنامه‌ریزی و ثبت تمام‌کارها، گفتگوها و فعالیت‌های خود برای یک هفته

از یک دفترچه کمک بگیرید و تمامی فعالیت‌های مختلف که برایان زمان می‌گذارید را  یادداشت کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد که بدانید در طول یک روز چه‌کارهایی را می‌توانید انجام دهید و لحظات گران‌بهای شما کجا از بین می‌رود. با این کار فعالیت‌های تکراری هرروز شناسایی و برای آن‌ها برنامه‌ریزی ثابتی خواهید داشت. سعی کنید به زمانی که تقریباً برای هر فعالیت صرف می‌کنید نیز توجه داشته و آن یادداشت کنید.

هر فعالیتی که در مسیر موفقیت شماست باید یک‌زمان اختصاصی به آن داده شود

لیست کارهای اجرایی در هرروز به‌مرور طولانی و طولانی‌تر می‌شوند تا جایی که غیرقابل اجرا هستند. باید یاد بگیرید که در لیست کردن کارهای روزانه اولویت‌بندی کنید و کارهای مهم‌تر را زودتر انجام دهید. سعی کنید نوع فعالت و ارزش هر یک را تشخیص داده و بر این اساس تصمیم‌گیری کنید. مطمئناً فعالیت‌های کم‌اهمیت‌تر باید قربانی فعالیت‌های مهم و بااهمیت شوند.

برنامه‌ریزی زمانی برای وقفه‌ها

هر فردی در روز ساعات مشخصی را به استراحت، تفریح، خوراک و سایر فعالیت‌های غیر کاری می‌گذراند. شما باید این تایم‌ها را در هرروز مشخص کنید. دقت کنید که قرار نیست فعالیت‌های کاری و غیر کاری را در ساعات مشخصی انجام دهید، بلکه هدف مشخص کردن تمامی ساعاتی است که به کار یا تفریح و یا استراحت می‌گذرانید. باید به‌صورت تقریبی مدت‌زمان هر یک را مشخص کنید.

هرروز ۳۰ دقیقه برای برنامه‌ریزی برنامه روزانه‌تان  قرار دهید

بزرگان جمله معروفی دارند و می‌گویند روز خود را بدون برنامه‌ریزی آغاز نکنید. بدانید که برنامه‌ریزی کردن زمان، مهم‌ترین کاری است که در هرروز می‌توانید انجام دهید. استفاده مفید یا غیرمفید از 24 ساعت پیش رو در همان ساعات ابتدایی که در حال برنامه‌ریزی کردن زمان هستید مشخص می‌شود. سعی کنید همه روز پیش از خواب برای کارهای قطعی و غیرقطعی فردای خود برنامه‌ریزی کنید.

پنج دقیقه قبل از هر فعالیت تصمیم بگیرید که می‌خواهید ازآنچه نتیجه‌ای بگیرید.

فارغ از اینکه در مدیریت زمان چه اندازه مهارت دارید، به‌مرور مهارت شما با شناخت فعالیت‌ها، بهبود پیدا خواهد کرد. هدف از انجام این کار برنامه‌ریزی برای سازمان‌دهی زمان در روزهای بد است. این به این معنی است که هر فعالیت با چه هدفی آغاز می‌شود و در پایان تا چه اندازه به هدف مدنظر خود نزدیک شده‌اید. سعی کنید نتایج را در همان دفترچه یادداشت کنید و در روزهای آینده با توجه به نوع هدف و درصد موفقیت، برایش برنامه‌ریزی کنید.

فعالیت‌های نیمه‌کاره را علامت بزنید

در بین فعالیت‌های کاری و غیر کاری، مواردی هستند که به‌صورت مکرر نیمه‌کاره رها می‌شوند و یا همیشه برای تمام کردنشان با کمبود وقت مواجه می‌شوید. سعی کنید این فعالیت‌ها را مشخص و در زمان مناسب مشکل آن‌ها را یک‌بار برای همیشه برطرف کنید.

مدیریت کردن عوامل حواس‌پرتی در حین انجام کارها

می‌توانید زنگ گوشی باشد یا اعلان‌های شبکه اجتماعی‌تان، شاید هم فرزند و خانواده. عوامل حواس‌پرتی متعدد هستند و واقعاً نمی‌شود از وقوع همه آن‌ها جلوگیری کرد. باید یاد بگیرید چگونه آن‌ها را مدیریت کنید. سعی کنید تا جایی که از دستتان برمی‌آید از وقوع آن‌ها جلوگیری کنید.

همراه داشتن دفترچه برنامه‌ریزی

دفترچه برنامه‌ریزی شما چه به‌صورت فیزیکی و چه نرم‌افزاری، باید همیشه همراهتان باشد، مدام در دسترس باشد و مرور، اصلاح و یا تکمیل شود.

سعی کنید کمال‌گرا نباشید

انجام تمامی کارهای مدنظر امکان‌پذیر نیست. سعی کنید اهداف و برنامه‌ریزی‌های معقول داشته باشید و از فشار بیش از اندازه به جسم و ذهن خود پرهیز کنید. تعادل و برنامه‌ریزی کلیدهای موفقیت و انسجام در ادامه دادن مدیریت زمان است.