با توجه به سپری کردن مدت‌زمان‌های طولانی در وسایل نقلیه عمومی در شبانه‌روز به نظر می‌رسد بخش اعظمی از وقت خودتان را در حال تماشای نما و منظره‌های تکراری شهر هستید بدون آنکه بدانید واقعاً این زمان از تایم روزانه‌تان تا چه اندازه می‌تواند به فراگیری و یا انجام کارهای دیگر بگذرد. اگر شما هم مجموعاً ساعت‌های زیادی را در حال طی کردن مسیر به‌عنوان مسافر هستید این مقاله را با ما دنبال کنید.

همین فردا که از خانه خارج می‌شوید دفترچه یادداشت خود را در دست گرفته و به‌محض سوارشدن به وسایل نقلیه عمومی از اتوبوس و تاکسی گرفته تا مترو و … تایم وارد شدن را بنویسید و به هنگام خروج همین کار را تکرار کنید. در پایان روز تمامی این زمان‌ها را جمع بزنید تا متوجه شوید که طی ۲۴ ساعت چند ساعت را به همین راحتی از دست می‌دهید و از آن استفاده و بهره‌ای نمی‌برید. اگر شما هم به دنبال استفاده  تایم‌های پِرت هستید با ما همراه باشید تا  ۱۰ روش برای استفاده مؤثر از این ساعات را باهم مرور کنیم. البته نگران نباشید این موارد تمامی به کتاب خواندن و فراگرفتن هم محدود نیست.

با در نظر گرفتن سطح بالای بی‌حوصلگی‌ای که مسافران مترو و اتوبوس دارند هیچ  نوعی از دکوراسیون کابین مترو یا ایستگاه انتظار اتوبوس این وسیله عمومی را برایمان جذاب نخواهد کرد.

بیشتر افراد بطور متوسط روزانه یک یا دو ساعت را در مسیر سفر می‌گذرانند. این به این معنی است که به‌طور متوسط حداقل ۲۰ تا ۴۰ ساعت در ماه باید در سکوت فرد کناردستی‌تان سپری شود.  این همان زمانی است که به جای بهره وری، باید مدام تمام حواستان به فردی باشد که در حال دست‌فروشی است و یا اینکه هدفون به گوش بزنید و اقدام به موزیک گوش دادن کنید.

ازآنجایی‌که شما نمی‌توانید دقیقاً روی وسایل حمل‌ونقل عمومی تمرینی ورزشی به جز بالا نگه داشتن دستتان یا آویزان شدن از دستگیره‌های مترو انجام دهید اینجا ده فعالیت متفاوت تر را با یکدیگر مرور می‌کنیم:

زبان جدیدی یاد بگیرید

کمتر پیش می‌آید در این زمانه کسی به دنبال فراگیری زبان جدید نباشد. شما با خواندن، گوش دادن و بازی های جذاب قادر خواهید بود پایه‌های اساسی زبان جدید را یاد بگیرید. مطمئناً شما وقتی به مقصد مشخص خود برسید می‌توانید بیرون بروید و با افراد صحبت کنید اما تنها ۲۰ یا ۴۰ ساعت مطالعه داخل قطار می‌تواند شما را به پایه قوی‌ای در دو ماه برساند. تنها کافیست به عنوان مثال نگاهی به اپلیکیشن duolingo بیاندازید که برای همین منظور ساخته سده است.

می‌توانید با استفاده از این برنامه‌های موبایلی، به راحتی با بازی و تمرین کردن  سطحی از لغات و دستور زبان‌ها را یاد بگیرید. می‌توانید اقدام به جستجوی لغات جدید یک رمان در فرهنگ لغت‌ها کنید و یا با خواندن کتاب‌های دستور زبان که ممکن است از کتابخانه ملی قرض گرفته باشید وارد زبان جدیدی شوید.

ویدئو تماشا کنید و یا یک بازی ویدئویی واقعی انجام دهید

اگر شما یک علاقه‌مند جدی به بازی‌های موبایلی هستید یا جزو افرادی هستید که ویدئوهای آموزشی یوتیوبی تماشا می‌کنید، بازی کردن در کنار شکل دادن به مهارت‌های برایتان جذاب خواهد بود. هارت استون یک نمونه‌ای از بازی‌های جدی است که ویرایش قابل‌استفاده هم‌زمان موبایل و رایانه آن‌هم به بازار آمده است. بیشتر ویرایش‌های موبایلی بازی‌های کلاسیک فانتزی هم اخیراً ارائه‌شده است. یک فرد علاقه‌مند می‌تواند بازی‌های کلاسیک مثل پوکمن را روی موبایل بازی کند. شما به مهارت‌های بازهای ویدئویی خود با این روش خواهید افزود.

اخبار  بخوانید

با تصور اینکه شما تمام اطلاعات موجود را بر روی تلگرام دنبال نمی‌کنید، سفر صبحگاهی راه بسیار خوب برای خبردار شدن ازآنچه در سراسر دنیا می‌گذرد است. وب‌سایت های موردعلاقه خودتان را بر روی موبایل مرور کنید و اگر مشتری واقعی روزنامه خاصی هستید می‌توانید نوع کاغذی آن را در کابین‌های مترو بخوانید  فقط تلاش کنید فردی که از بالای شانه شما روزنامه را همراه شما می‌خوانند نادیده بگیرید.

به پادکست (فایل‌های صوتی) گوش دهید

اگر از آن دسته افرادی هستید که از گوش دادن به پادکست‌ها لذت می‌برید هیچ زمانی بهتر از گوش دادن داخل مترو نیست. تقریباً به‌جرئت می‌توان گفت با این کمبود فضا و زمان پادکست‌ها و یادگیری به‌وسیله فایل‌های صوتی آموزشی یکی از بهترین و البته کارآمدترین کارهایی است که می‌توانید در اتوبوس، تاکسی و مترو انجام دهید. این مورد را از دست ندهید و در اولین فرصت نسبت به جمع‌آوری فایل‌های صوتی درگوشی همراهتان اقدام کنید. یک پادکست یا شوی رادیویی برای همه افراد می‌تواند سرگرمی یا علاقه‌ای برای فکر کردن به یک ایده جدید برای فراگیری باشد.

منوی غذایی هفتگی خود را برنامه‌ریزی کنید

اگر سفر مترویی‌تان زیاد طولانی نیست از سوارشدن مترو و اتوبوس برای برنامه‌ریزی منوی غذایی هفتگی خود استفاده کنید. ممکن است این کار زمان برتر ازآنچه به نظر می‌رسد باشد اما به آن نیاز دارید.

با استفاده از اینترنت دستور پخت هایی جستجو کنید و لیست محتویات آن را به‌صورت کارآمدی از سوپرمارکت‌ها خریداری کنید. بهتر است به‌جای راحت‌طلبی‌های دوست‌داشتنی این کار را در وسیله نقلیه انجام دهید.

به موسیقی‌های خوب گوش کنید

نوع  موسیقی‌هایی که برای شنیدن در صبح انتخاب می‌کنید تا حد زیادی روی حال شما در روز تأثیر دارد. اگر در شرکتی کار می‌کنید که از افراد مشغول به کار مدام صدای فریاد می‌شنوید یا کارفرمای پر سروصدا دارید ممکن است حتی تمایل داشته باشید وقت رسیدن به محل کار هم هدفون را در گوشتان نگه‌دارید. سفر شما می‌تواند زمان خوبی برای یافتن آلبوم‌های جدید یا غرق شدن در ژانرهای جدید موسیقی باشد.

کتاب بخوانید

میانگین سرانه مطالعه سنگاپوری‌ها آن‌قدر بالاست که  آماد دقیقی از رشد مطالعه در این کشور در سال های اخیر منتشر نشده است. البته سرانه مطالعه ما هم در ایران آن‌قدر پایین است که آن‌هم دقیقا مشخص نیست!!! مطالعات نشان داده است کمبود زمان برای آن‌ها یک مانع جلوگیری کننده از بیشتر خواندن است. ازآنجایی‌که به صورت متوسط ماهانه ۲۰ ساعت در اتوبوس و مترو هستید، به‌جای بالا و پایین کردن اینستاگرام و تلگرامتان برای گرفتن آخرین به‌روزرسانی‌ها این وقت بسیار زیاد را کتاب مطالعه کنید. کتاب بخوانید اما نه برای اینکه کتاب‌خوان دیده شوید بلکه برای آنکه به سواد و دانشتان اضافه شود. اگر به دنبال این هستید که چگونه می‌توانید عادت مطالعه را در خود به وجود بیاورید این مقاله از هاو کن یو را مطالعه کنید

 

فیلم تماشا کنید

آن دسته از افرادی که درام‌های کره‌ای را در قطار تماشا می‌کنند حتماً چیزی از آن عایدشان می‌شود. از تبلت ها و هدفون‌ها تشکر می‌کنیم که بدون توجه به اینکه کجا هستید شما را قادر می‌سازند از کیفیت بالای صوتی و بصری استفاده کنید. اگر بخواهید همیشه روی موج‌های جدید باشد یا تماشاگر برنامه‌هایی که اغلب مردم تماشا می‌کنند به شما سطح بالایی از کیفیت ارائه‌شده که می‌توانید از نمایش در حین مسیر سرکار رفتن بر روی آی پد شخصی لذت ببرید. اگر شما روزی یک ساعت در حال سفر هستید می‌توانید تماشای  یک فیلم را به‌صورت دوقسمتی به پایان برسانید.

برنامه‌ریزی کنید

اگر اهل برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری های  روزانه هستید که به خوبی می‌دانید چگونه می توانید از این تایم بهره ببرید. ولی اگر تابه‌حال برای انجام دادن کارها برنامه‌ریزی نداشته‌اید در همان اتوبوس و مترو یک دفترچه را در دستتان بگیرید و کارهایی که قرار است پس از پیاده شدن و یا برای فردا انجام دهید را مرور و یا در آن یادداشت کنید. همچنین می‌توانید زمان لازم برای انجام آن‌ها و یا اولویت و ترتیبشان را هم مشخص کنید یا اصلاً در همان اوایل صبح برای آن روز برنامه ریزی کنید.

مورد دیگر مدیریت هزینه‌ها و یادداشت کردن هزینه‌هایتان است که این امر هم چه به‌وسیله اپلیکیشن مای مدیریت پول و یا سنتی امکان‌پذیر است. چند روز دوام در این کارها داشته باشید تا بازخورد آن را در مدیریت انجام دادن کارهایتان به‌وضوح ببینید.

 بر روی مهارت‌های اجتماعی خودکار کنید

اگر هاوکن‌یو را دنبال می‌کردید حتماً با مقالات متعدد ما در رابطه با افزایش توانا یی های فردی و همچنین روابط اجتماعی ما را مطالعه کرده‌اید و یا اینکه خودتان با این دست مقالات و کتاب‌ها روبه‌رو شده‌اید. در این محیط اجتماعی شاید وقت آن رسیده است که بر روی برخی از مهارت‌ها اجتماعی خود کارکنید و آن‌ها را به مرحله عمل دربیاورید. مهارت‌های خود را در زمینه‌های صحبت کردن و برقراری روابط اجتماعی با افراد مختلف تمرین کنید.