مستقل کیست؟ چه ویژگی‌ها و یا رفتارهایی باعث می‌شود که ما شخصیت یک فرد و یا خود فرد را مستقل بنامیم؟ در این مقاله با شما کاربران یاد خواهیم گرفت که استقلال داشتن در شخصیت و رفتار به چه شاخصه‌هایی مرتبط است. پس‌ازاین آشنایی، با یکدیگر روش‌های پرورش شخصیتی مستقل را مرور خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

مستقل بودن از چند بعد قابل‌بحث و بررسی است ولی در این مقاله مطابق همیشه ما به سراغ پایه و اساس موضوع رفته ایم. مطمئناً بدون داشتن روحیه استقلال‌طلبان شما نمی‌توانید در کار، زندگی و مشغله خود مستقل باشید. اما حال استقلال یا مستقل بودن به چه معناست؟ یا اصلاً چرا باید مستقل بود و شخصیت مستقلی داشت؟

استقلال به‌خودی‌خود دارای معانی متفاوتی است که شاید خیلی ساده و خلاصه بتوان آن را وابسته نبودن تعریف کرد؛ اما برای فردی که در یک شرایط اجتماعی زندگی می‌کند آیا می‌شود کاملاً از بقیه جدا شود و هیچ وابستگی‌ای از هر نظر به سایر افراد نداشته باشد؟

آنچه در داشتن شخصیت مستقل مدنظر است  جدایی از دیگران نیست بلکه داشتن شخصیت محکم با اعتمادبه‌نفس بالاست. این فرد برای رسیدن به اهداف مصمم است هرچند در این راه، هوشمندانه از کمک دیگران استفاده کند.  شخصیتی که به خود و توانایی‌های خود ایمان دارد، اگر کمبودی در خود احساس کند برای جبران آن تلاش می کند. اگر به دنبال داشتن شخصیت قوی، محکم و البته بااراده هستید پس ناخواسته باید شخصیت مستقل خود را بسازید. در ادامه شاخصه‌هایی که از شما یک شخصیت مستقل می‌سازد را بررسی می‌کنیم.

خود را بشناسید

getty_642792008_327885

تا زمانی که خود را نشناسید نمی‌توانید مستقل باشید. آیا تابه‌حال به این سؤال‌ فکر کرده‌اید که شما چه کسی هستید و چه ویژگی‌های شخصیتی دارید؟ همین‌الان برای چند دقیقه به این سؤال و سؤالات مشابه فکر کنید. چه مواردی نکات مثبت و چه مواردی معایب و نقاط ضعف شخصیت شماست؟ دیگران در مورد شما چه می‌گویند؟ از سوی دیگر در طول یک شبانه‌روز چه‌کارهایی انجام می‌دهید. وجه تمایز شما از دیگران چیست؟ آیا برای آینده خود قدم برمی‌دارید؟

شما باید با شخصیتی که تا به امروز ساخته‌اید بیشتر آشنا شوید و در صورت نیاز خود را برای تغییر و تحولاتی آماده کنید. اگر می‌خواهید مستقل باشید باید اقدام به آنالیز خود و رفتارهای خود کنید و در کمترین زمان معایب آن را برطرف کنید.  درنهایت همه این سؤال‌ها و همچنین شناخت خود برای این مورد است که می تواند کمک کند تا شخصیتی کامل تر و قوی تر بسازید.

تفکرات و عادات خود را به چالش بکشید
getty_457813103_232886

به انواع تفکرات و عقاید خود فکر کنید؟ به کارهای که ناآگاهانه انجام می‌دهید و تابه‌حال به آن‌ها فکر نکرده‌اید نیز همچنین؟ چند درصد از کارهایتان نادرست و از روی عادت است. شکی نیست که محیط و افراد دیگر با این وضعیت بر شما تأثیر پیش از حد گذاشته‌اند. دیگران اجازه تصمیم‌گیری و تفکر را از شما گرفته‌اند. زمان آن رسیده است که بر روی اندیشه‌ها و مواردی که صرفاً از دیگران تقلید کرده‌اید تجدیدنظر کنید. زمان آن رسیده است خودتان از خودتان تأثیر بپذیرید و واقعاً خودتان باشید.

اعتمادبه‌نفس خود را افزایش دهید
getty_519436035_2000115920009280231_126937

با داشتن اعتمادبه‌نفس تقریباً یک گام بلند برای داشتن شخصیت مستقل برداشته‌اید. خیلی از مواردی که بالاتر اشاره کردیم و در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد بر پایه داشتن یک اعتمادبه‌نفس کامل است. اعتماد به نفس به مرور شکل می‌گیرد و برای کسب آن باید تلاش خود را بیشتر کنید.


آموزش افزایش اعتماد به نفس توسط Todd Dewett با دوبله فارسی


باجرئت، جسارت و محکم باشید
getty_158634594_2000133320009280121_114213

کم‌کم باکار کردن روی مهارت‌های بالا، پایه‌ریزی  برای داشتن یک شخصیت محکم و با جسارت انجام‌شده است، و زمان آن رسیده است پرقدرت‌تر از همیشه با خود و محیط خود برخورد کنید. اشتباه نکنید که با جسارت بودن هرگز به معنی برخورد نامناسب، نامودبانه و یا خارج شدن از چهارچوب‌ها نیست، جسارت در اینجا احترام به خود در عین احترام به دیگران و عقایدشان است. جرئت در اینجا توانایی نه گفتن به مواردی است که باید نه بگوید و تابه‌حال قدرت آن را نداشتید. محکم بودن در اینجا ایستادگی در برابر گفته‌ها و تفکراتی است که قبل‌تر بادانش و اطلاع کامل گرفته‌شده‌اند و حال منطقاً قابل دفاع هستند.

شروع به تصمیم‌گیری کنید
getty_92366752_20001500181884320563_326440

در این مورد در مقالات قبلی مفصل صحبت کردیم ولی بدانید که تمرین‌های مختلفی برای پیش رفت در تصمیم‌گیری و گرفتن تصمیم‌های درست وجود دارد. توجه داشته باشید قبل از اینکه شما تصمیم‌گیری درست را فرابگیرید باید مهارت‌های تصمیم‌گیری و اقدام برای تصمیم‌گیری را تمرین کنید. می‌توانید باکارهای روزانه خود شروع کنید و تصمیمات کوچک روزانه را تمرین کنید. با این تصمیمات شما دیگر اجازه نمی‌دهید که روزتان همچون برگی در باد به هر سو که می‌خواهد برود. سعی کنید روزتان را با وجود همه حوادثش، خودتان برای خودتان رقم بزنید. با برنامه‌های هفتگی و روزانه آن را تمرین کنید و پس از مدتی برای تصمیم‌های بزرگ‌تر اقدام کنید.

مدام به فکر پیشرفت خود باشید
getty_77931908_9709369704500280_75215

همان‌طور که کیم وو چونگ مدیر عامل سامسونگ  می‌گوید: بزرگ‌ترین خطر زمانی است که احساس کنید بهترین و یا کامل‌ترین هستید چراکه با داشتن این تفکر از تمرین و ادامه دادن مسیر موفقیت دست می‌کشید. از سعی و تلاش در مسیر بهتر شدن هیچ‌وقت دست نکشید. مدام انواع مهارت‌های فردی و اجتماعی خود را بهبود ببخشید تا اعتمادبه‌نفستان را در مقابل دیگران بهبود ببخشید. هیچ‌وقت و هیچ روزی از بهتر شدن دست نکشید.

باانگیزه باشید و محیط را برای آن آماده کنید
getty_462344345_318581

اگر به دنبال شخصیت مستقل هستید باید کم‌کم با آهنگ‌ها، فیلم‌ها، دوستان و بازی‌هایی که شمارا به انزوا و تنهایی می‌کشند خداحافظی کنید و از آن‌ها فاصله بگیرید. خیالتان راحت، هیچ‌کس توجهی به انزوا و این حالت افسرده شما نمی‌کند. چیزی که برای دیگران قابل‌توجه و ملموس است موفقیت است. کافی است ذره‌ای به موفقیت برسید و آن زمان است که در مرکز توجه دیگران قرار می‌گیرید. از جای خود بلند شوید و تمامی مواردی که غیر از موارد رسیدن شما به اهدافتان است فاصله بگیرید. شروع به مطالعه کنید و حواستان را جمع کنید که زمان زیادی باقی نمانده است. باید زودتر دست‌به‌کار شوید.