چگونه با فرد خودشیفته برخورد کنیم؟ اصلا خودشیفته کیست؟ اگر شما هم با افراد خودشیفته یا نارسیس رو به رو هستید خوب می دانید که برخورد کردن با این افراد گاهی سخت و البته گاهی همنشینی با آن ها غیر ممکن می شود. در این مقاله برای شما ۸ روش برای نحوه برخورد با این دسته از افراد را مهیا کرده ایم. با هاو کن یو همراه باشید.

گرایش به خودشیفتگی کم و بیش در همۀ افراد دیده می ‌شود. گاهی تا وقتی که وارد رابطۀ عمیق با فردی نشوید متوجه نمی ‌شوید که او خود‌شیفته است، و تشخیص نمی ‌دهید چیزی که در ابتدا مجذوبتان کرده و الان آزارتان می ‌هد همان خود‌شیفتگی است. احتمالاً خواهر، برادر، پدر، مادر یا خویشاوند خودشیفته ‌ای دارید که مجبورید با او مواجه شوید ولی نمی ‌دانید چگونه او را کنترل کنید یا به چالش بکشید. یا ممکن است مجبور باشید با رئیس، همکار، معلم، دانش‌آموز یا کارمندی که به شدت خود‌شیفته هستند در ارتباط باشید.

خودشیفته بودن شخص دلیل بر دوست داشتنی نبودنش نیست. ممکن است افراد خود‌شیفته شوخ و جذاب باشند و در کاری که انجام می‌ دهند خوب عمل کنند. حضور آنها بهتر از نبودنشان است و در محل کار، موفقیت کار تیمی را بالا می ‌برند. اگر در مورد افراد خود‌شیفته حق انتخابی داشته باشید ممکن است ترجیح دهید به جای بیرون کردن آنها از زندگی ‌تان، با ایجاد کمی تغییر در آنها حضورشان را حفظ کنید. خود‌شیفتگی برخی از افراد ممکن است آنقدر آنها را نسبت به رد شدن آسیب ‌پذیر کند که شما از ترس آسیب رسیدن به آنها هرگز تردشان نکنید.

البته همۀ افراد خودشیفته به این شکل نیستند، بنابراین طرز برخورد شما به نوع خود‌شیفتگی آنها بستگی دارد. “وینسنت اگان” Vincent Egan و همکارانش در دانشگاه ناتینگهام یک بررسی آنلاین را روی بیش از ۸۵۰ نفر انجام دادند تا رابطۀ بین بهزیستی ذهنی و گرایشات خود‌شیفتگی را مشخص کنند.

محققان در بررسی ‌های قبلی دو نوع «آسیب‌پذیر» و «بزرگنما» را برای خودشیفتگی تعیین کردند:

  • خود‌شیفتۀ آسیب ‌پذیر، پوسته ای از خود محوری و خود جذب شدگی دارد که روی هستۀ ضعیفش را می ‌پوشاند.
  • در مقابل یک خودشیفتۀ بزرگنما حقیقتاً به عالی بودن خودش اعتقاد دارد- و گاهی حتی ممکن است به همان خوبی که بقیه تصور می ‌کنند باشند.

هر دوی اینها گونه ‌هایی از خود‌شیفتگی هستند که شما کاربران ممکن است زیر چهرۀ دیگران مشاهده کنید و یا خودتان به آن دچار باشید. ناسازگاری آنها باعث می‌شود زندگی کردن با آنها سخت باشد و همیشه سر راه رسیدن شما به اهدافتان قرار داشته باشند. افراد خود‌شیفته هنر خود ‌برتر‌ بینی دارند و سعی می کنند در حالیکه روی نظرات و احساسات دیگران تأثیر می‌ گذارند، برتری خود نسبت به دیگران را نشان دهند.

محققان اذعان دارند که ارتباط ماکیاول گرایی (مکتبی که بر پایۀ فرصت طلبی و واقع ‌بینی قرار دارد) و جامعه ستیزی با شادی نسبت به ارتباط خود‌شیفتگی با شادی متفاوت است. به عبارت دیگر ما می توانیم یک خود‌شیفتۀ شاد داشته باشیم اما نمی ‌توانیم جامعه‌ستیز شاد داشته باشیم.

شرکت کنندگان در بررسی اِگان در یک آزمون شخصیت شرکت کردند که طی آن شخصیت کلی شان را بر اساس ۵ فاکتور درجه بندی می کردند. این فاکتورها عبارت بودند از برون‌گرایی، ثبات هیجانی/ روان رنجور خویی، سازگاری، پذیرای تجربه بودن و پیروی از وجدان. بهزیستی ذهنی ‌شان هم از طریق ارزیابی میزان شاد بودن و رضایت از زندگی سنجیده شد.

پش از ارزیابی و تحلیل امتیازات به دست آمده از این ارزیابی ها تیم اگان توانستند گروه شرکت کننده را به ۴ دسته تقسیم بندی کنند: خود‌شیفته ‌های آسیب ‌پذیر، خود‌شیفته های عالی ‌نما، گروهی که با مشکلات کلی شناسایی می شوند و در نهایت گروهی که با شادی کلی و امتیازات کم در خود‌شیفتگی شناسایی می ‌شوند.

در مقایسه‌ی دو گروه آسیب‌پذیر و عالی نما، محققان دریافتند که گروه عالی ‌نما شاد تر، برون‌گرا‌ تر، و از نظر هیجانی باثبات ‌تر هستند. گروه آسیب ‌پذیر از سازگاری کمتری برخوردارند و از نظر هیجانی ثبات کمتری دارند.

با در ذهن داشتن این یافته ها و مقدمه ای که ارائه کردیم، روش هایی را برای مدیریت هیجاناتتان در برخورد با افراد به شدت خود‌شیفته بررسی می کنیم.

تعیین کنید با چه نوع انسان خود‌شیفته ای در تماس هستید

چگونه با افراد خودشیفته رفتار کنیم

چگونه با افراد خودشیفته رفتار کنیم

افراد خود‌شیفتۀ آسیب پذیر عمیقاً حس خوبی نسبت به خودشان ندارند. برعکس خود‌شیفته‌ های بزرگ‌نما کمتر درگیر هیجاناتشان می شوند و در نتیجه شما نمی توانید بفهمید کی روی دست شما بلند می ‌شوند یا سر راهتان قرار می ‌گیرند. اگر می خواهید در یک کار تیمی بهترین بهره را ببرید افراد خود‌شیفتۀ عالی نما می توانند بهترین گزینه باشند چرا که می توانید آنها را همگام با هدف کلی پیش ببرید.

روش های برخورد صحیح با فرد خشمگین

دلخوری ‌تان را اعلام کنید

چگونه با افراد خودشیفته رفتار کنیم

چگونه با افراد خودشیفته رفتار کنیم

همانطور که گفته شد افراد خود‌شیفته ممکن است عالی‌نما باشند و شما را کلافه کنند. اگر سعی می ‌کنید کاری را به سرانجام برسانید اما کسی مدام حرف یا کار شما را قطع می کند و می‌ خواهد خودش نقطۀ عطف باشد، دانستن نقطه‌ی ضعفتان می‌ تواند به شما کمک کند قدرت لازم را کسب کنید تا جلوی آن فرد را بگیرید.

بفهمید که این رفتار از کجا ناشی می شود

چگونه با افراد خودشیفته رفتار کنیم

چگونه با افراد خودشیفته رفتار کنیم

افراد خود‌شیفتۀ آسیب ‌پذیر نیاز دارند تا حس خوبی را نسبت به خودشان ایجاد کنند و به همین دلیل است که سعی می کنند آب زیر کاه باشند یا روی دست شما بلند شوند. ممکن است فقط از روی شیطنت و زرنگ بودن، قدرت شما را زیر سوال ببرند. وقتی مطمئن شدید این کار را بدون اطمینان کافی انجام می دهند، می توانید اطمینان کافی برای آنها فراهم کنید تا آرام شوند و بتوانید به بقیۀ کارتان برسید. اگر اطمینان بخشی شما بیش از حد باشد به خودبینی آنها دامن می زنید اما مقدار کافی آن این امکان را به شما می‌دهد تا آنها را آرام کنید و به کارتان برسید.

زمینه را ارزیابی کنید

چگونه با افراد خودشیفته رفتار کنیم

چگونه با افراد خودشیفته رفتار کنیم

خودشیفتگی یک ویژگی همه-یا-هیچ نیست. بعضی از موقعیت ها ممکن است بی‌اعتمادی فرد را بیش از سایرین برانگیزد. فرض کنید تقاضای ترفیع یک کارمند خانم رد می شود و بعد این پست به شخص دیگری داده می شود. بی اعتمادی او با گذشت زمان بدتر می ‌شود و این منجر به خودشیفتگی، انتقام و کینه توزی می ‌شود. اگر فردی مانند این را می‌شناسید بهتر است به یاد داشته باشید که موقعیت کمک می کند تا از چنین فردی یک هیولا درست شود.

چگونه با همکاران خود رفتار کنیم؟ (۱۳ روش برای برقراری ارتباط و همکار خوب بودن)

دیدگاه مثبتتان را حفظ کنید

چگونه با افراد خودشیفته رفتار کنیم

چگونه با افراد خودشیفته رفتار کنیم

اگر با فرد خودشیفته ‌ای در ارتباط هستید که از دیدن رنج کشیدن بقیه لذت می‌ برد، دیدن دردی که آنها باعثش شده اند فقط در جهت یک رفتار پرخاشگرانه‌تر تحریکشان می‌ کند. حتی اگر با این رفتار اذیت می ‌شوید سعی کنید آشفته به نظر نرسید تا در نهایت این رفتار کاهش یابد. به علاوه با به خاطر داشتن نکات قبلی ممکن است بتوانید به آسان شدن موقعیت و در نتیجه بهتر شدن اوضاع کمک کنید.

اجازه ندهید که خودتان از خط خارج شوید

چگونه با افراد خودشیفته رفتار کنیم

چگونه با افراد خودشیفته رفتار کنیم

وقتی یک فرد خود شیفته سعی می کند میدان را به دست بگیرد، گم کردن هدف شما آسان می شود. نیازی نیست که شما در هر چیزی که این فرد می گوید یا انجام می دهد حضور پیدا کنید. مهم نیست این فرد چقدر مصرانه تلاش می کند تا توجه شما را جلب کند. بین حرکت در راستای هدف خودتان و آرام کردن اضطراب و بی اعتمادی فرد خودشیفتۀ آسیب پذیر تعادل برقرار کنید. اگر خودشیفتگی فرد از نوع عالی نمایی باشد بهتر است از احساسش قدردانی کنید اما مجددا به مسیر خودتان برگردید.

چگونه بر حسادت غلبه کنیم؟

حس شوخ طبعی تان را حفظ کنید

چگونه مشتری یابی کنیم - هاو کن یو

چگونه مشتری یابی کنیم – هاو کن یو

اگر دست یک فرد خودشیفته را بخوانید این به معنی نادیده گرفتن آن فرد است. البته می تواند به این معنی نیز باشد که حداقل هر از گاهی با خنده یا بلوف او مواجه می شوید. با یک لطیفه یا یک لبخند-بدون اینکه رفتار ظالمانه ای داشته باشید- می توانید به نامناسب بودن رفتار عالی نمایی فرد اشاره کنید. این کار برای افراد خودشیفتۀ عالی نما، که این کار را تفریح یا احتمالاً آموزنده می بینند، مؤثرتر است.

بفهمید که ممکن است فرد به کمک نیاز داشته باشد

چگونه با افراد خودشیفته رفتار کنیم

چگونه با افراد خودشیفته رفتار کنیم

از آنجایی که افراد خودشیفته عزت نفس پایین و حس بیکفایتی زیادی دارند، فهمیدن اینکه چه موقع به مداخله های حرفه ای نیاز دارند حائز اهمیت است. علی رغم این باور که شخصیت غیرقابل تغییر است، تحقیقات روانشناختی نشان داده اند که افراد می توانند حتی رفتارهایی که برای طولانی مدت داشته اند را تغییر دهند. تقویت عزت نفس یک شخص کاری نیست که بتوانید به تنهایی از پسش بر بیایید اما می توانید از طریق کمک های بیرونی آنرا انجام دهید.