رویای شفاف یا آگاهانه چیست؟ چگونه آگاهانه خواب ببینیم؟ چگونه بر خواب خود کنترل داشته باشیم؟ چگونه می توانیم از قبل پیش بینی کنی که در چه مورد خواب ببینیم؟ این مواردی است که امروز در وبسایت هاو کن یو به آن خواهیم پرداخت و روش ها و تکنیک های آن را با یک دیگر مرور خواهیم کرد تا بتوانید یک خواب کنترل شده ببینیم.

رویای شفاف یا آگاهانه خوابی است که شما تقریبا از این موضوع که در حال خواب دیدن هستید مطلع اید. این مطلع بودن می تواند درجه ها و شرایط مختلفی داشته باشد. این اتفاق زمانی به وقوع می پیوندد که شما وسط یک خواب معمولی هستید و سپس متوجه می شوید که هم اکنون در حال خواب دیدن هستید. به این اتفاق  lucid dream می گویند.  همچنین دیگر منابع در رابطه با این نوع خواب اشاره می کنند که

“رؤیای شفاف یا رؤیای آگاهانه (به انگلیسی: Lucid Dream) به رؤیایی اطلاق می‌شود که رویابین در آن از این واقعیت که در حال رؤیا دیدن است، آگاه می‌شود در رؤیای شفاف رویابین همچنان توانایی کنترل محیط فیزیکی را ندارد ولی بصورت آگاهانه روی رؤیا کنترل دارد و می‌تواند صحنه رؤیا را به میل خود تغییر دهد. به همین دلیل بسیاری از فانتزی‌ها و غیرممکن‌ها می‌توانند قابل تجربه باشند. مغز کسانی که رؤیای شفاف را تجربه می‌کنند، مقدار بسیار بیشتری از باند بسامد beta-1 را که حدود ۱۳ الی ۱۹ هرتز می‌باشد را بطور فعال تجربه می‌کند که منجر به فعال شدن قوه هوشیاری و آگاهی در لوب آهیانه‌ای مغز (parietal lobes) است که درنهایت منجر به تجربه رؤیای شفاف می‌شود. شک‌هایی که در حین تحقیق در مورد این پدیده به وجود آمده‌اند مبنی بر اینکه رویای شفاف حالت خواب نمی‌باشد ولی چون همچنان عدم توانایی ارادی درکنترل محیط فیزیکی برفرد غالب است می‌توان گفت قسمتی از خواب است، یا به نوعی بیداری مختصر است. رؤیای شفاف توسط دانشمندان مختلف در زمان‌های مختلف مورد مطالعه علمی قرار گرفته است و با تمرینات خاصی قابل دسترسی می‌باشد.”

 اما حال سوالی که ما اینجا در هاو کن یو به آن پاسخ خواهیم داد اینجاست که چگونه می توانیم رویای شفاف و یا آگاهانه ببینیم و این مورد به چه کار ما می آید. اولین مورد اینجاست که شما در دنیایی قرار خواهید گرفت که همه ی محدودیت های این دنیا در آن از بین خواهد رفت هرچند کنترل کامل بر آن ندارید ولی بسیاری از اتفاقات را خودتان می توانید رقم بزنید. از سوی دیگر کار کردن بر روی این نوع از رویا می تواند یک راه حل برای کسانی باشد که از کابوس های شبانه رنج میبرند و حتی در مواردی با مقابله با افسردگی هم از این رویا استفاده شده است.

رویا های آگاهانه معمولا کمی جالب و جذاب تر و البته بسیار لذت بخش هستند و معمولا با آرزو ها  و آرمان شهر های فرد در ارتباط هستند که به سبب لذت بخش بودن در خاطر فرد هم می مانند. اما حال اجازه دهید به سراغ چگونگی انجام این کار برویم.

استفاده از تکنیک آگاهی از خواب 

 

شما باید در ابتدا اقدام به داشتن تمرینات و همچنین آمادگی هایی برای این نوع خواب های کنترل شده داشته باشید که در ادامه این تمرینات را با هم مرور می کنیم

خواب مورد نظر خود را یادداشت کنید

چگونه رویای شفاف ببینیم؟ - هاو کن یو

چگونه رویای شفاف ببینیم؟ – هاو کن یو

دفترچه و خودکار مخصوص خود را شب های قبل از خواب در کنار خود و یا تخت قرار دهید. شما معمولا به صورت طبیعی یا به هر دلیل دیگری شب ها از خواب برای مدتی بیدار می شوید. بلافاصله که از خواب بیدار شدید به سراغ قلم و دفتر خود رفته و هر آنچه که در خواب دیده اید را با ذکر جزئیات یادداشت کنید. اگر خواب ندیده بودید همان احساسات خود را به هنگام بیدار شدن بنویسید. این تکنیک به شما کمک خواهد کرد که خواب های خود را از این به بعد بهتر به خاطر بیاورید که یک نکته مهم برای خواب های شفاف است.

  • اگر علاقه ای به یاداشت ندارید می تواند با گوشی یا هر وسیله دیگری با صدای خود تمام اتفاقات و یا احساسات خود در بیداری و خواب را ضبط کنید.
  • شاید قبل از شروع به نوشتن یا ضبط صدا بهتر باشد ابتدا به خواب خود خوب فکر کنید و سعی کنید همه جزئیات را به خاطر بیاورید و سپس شروع به یادداشت کنید.

مدام چک کنید که بیدار هستید

nurse-checking-watchدر طی روز شما کاربران هاو کن یو باید مدام به چک کردن این موضوع کنید که آیا الان بیدار هستید. از خودتان بپرسید که آیا در حال خواب دیدن هستم یا بیدارم. شاید کمی این مورد خنده دار باشد ولی یک تمرین بسیار خوب برای کنترل خواب است. تمرین هایی که برای بیداری می توانید استفاده کنید به قرار زیر است.

  • به یک کتاب و یا ساعت خود یک نگاه بیندازید و مدتی بعد مجدد ساعت خود را چک کنید. در خواب معمولا تایم ها به صورت غیر شفاف هستند و یا هر بار یک عدد و ساعت را نشان می دهند. همچنین جالب است بدانید چک کردن ساعت در خواب کمی سخت است.
  • نوک بینی خود را بفشارید و یا دهان خود را باز و بسته کنید و شرایط تنفس خود را چک کنید.
  • به دست و پای خود نگاه کنید. در رویا و خواب دست و پا ها اگر از زاویه نزدیک دیده شوند کمی انحنا و خمیدگی دارند.

تکرار عبارت “من از خواب خود آگاه هستم” زمانی که در حال به خواب رفتن هستید

چگونه رویای شفاف ببینیم؟ - هاو کن یو

چگونه رویای شفاف ببینیم؟ – هاو کن یو

شب ها و زمانی که تقریبا در حال به خواب رفتن هستید به صورت مدام عبارت “من از خواب خود آگاه هستم” را تکرار کنید. از این تکنیک با عنوان Mnemonic Induction شناخته می شود که باز آورنده مواردی است که راز است به خاطر سپرده شوند. شما با این ترفند در واقع تنها از حافظه خود کمی بیشتر از معمول برای یاد اوری خواب و رویا ها استفاده می کنید.

مشخصه های خواب های خود را تشخیص دهید

چگونه رویای شفاف ببینیم؟ - هاو کن یو

چگونه رویای شفاف ببینیم؟ – هاو کن یو

 

خواب های شما معمولا مشخصه هایی دارد که به صورت مرتب در خواب های شما دیده می شوند. به مرحله یک بازگشته و خواب هایی که یادداشت کرده اید را بازخوانی کنید وسعی کنید این مشخصه ها را پیدا کنید. هرچند شما معمولا برخی موارد را خودتان می توانید تشخیص دهید. مثلا محل خاصی که در خواب های شما تکرار می شوند و یا به همراه داشتن وسیله ای خاص و یا وجود فردی در خواب های شماو …

  • این مورد از این جهت است که شما به هنگام خواب بودن و با مشاهده این موارد متوجه خواب بودن خود شوید.
  • شما کاربران هاو کن یو جالب است بدانید که اتفاقاتی که به صورت معمول در خواب اتفاق می افتند شامل : فرار کردن از دست یک فرد و یا حیوان معمولا با سایز بزرگ یا خطرناک، از دست دادن یا شکستن و افتادن دندان ها، و یا حضور در محل های عمومی با لباس نا مناسب و یا حتی بدون آن و یا حس خوب پرواز و حس های مشابه و … هستند.

سعی کنید خواب دیده شده را ادامه دهید

چگونه رویای شفاف ببینیم؟ - هاو کن یو

چگونه رویای شفاف ببینیم؟ – هاو کن یو

 

زمانی که بیدار می شوید و خواب خود را به خاطر دارید در اولین اقدام شروع به یادداشت آن کنید و در مرحله بعد اگر مجدد تمایل به خواب دارید سعی کنید با چشمان بسته به خواب خود فکر کنید و به فکر کردن به آن ادامه دهید تا کم کم مجدد به خواب بروید. این احتمال برای وارد شدن به یک خواب شفاف و یا آگاهانه بسیار بالاست.

  • خواب های شفاف و آگاهانه معمولا در شرایطی اتفاق می افتند که شما در خواب عمیق هستید و ۲۵ درصد خواب های شفاف از همین طریق گفته شده آغاز می شوند.

استفاده از چراغ های بیداری به جای ساعت هشدار برای بیدار شدن

بهتر است برای بیدار شدن از خواب از چراغ هایی که به صورت زمانی قابل تنظیم هستند به جای زنگ هشدار بیداری کمک بگیرید و این چراغ ها را برای ۶ یا ۷ ساعت پس از بیدار شدن تنظیم کنید. بدین صورت شما به جای صدا و یا موارد دیگر با نور مستقیم چراغ بیدار خواهید شد.

تکنیک بازگشت به تخت و خواب 

بدانید رویا های شفاف چه زمانی اتفاق می افتند

همانطور که بالا تر اشاره کردیم معمولا رویاها های شفاف و آگاهانه زمانی اتفاق می افتند که شما در خواب عمیق  یا اصطلاحا فاز REM هستید. این زمان چیزی حدود ۹۰ دقیقا پس از زمانی است که خواب شما شروع شده است. شما باید به گونه ای برنامه ریزی کنید که در عمق خواب و زمانی که در حال خواب دیدن هستید بیدار شوید تا مجدد به خواب بروید و بتوانید خواب خود را این بار کنترل شده و آگاهانه ادامه دهید.

  • پیش بینی کردن زمان دقیق خواب عمیق شما بسیار سخت است  مگر اینکه شما یک برنامه خواب بسیار منظم داشته باشید. با گذشت زمان و تمرین این تایم را حدودی به دست خواهید آورد.

بدن خود را به خواب عمیق و خوب تشویق کنید

شما با داشتن یک خواب عمیق و خوب احتمال بیشتری برای داشتن یک رویای شفاف و یا خواب آگاهانه دارید. حتما ساعت خواب مشخص و دقیق داشته باشید. ما از تکرار مکررات پرهیز کرده و تمامی نکات برای داشتن خواب با کیفیت را در مقاله زیر منتظر کرده ایم که می توانید از مقاله زیر شما کاربران هاو کن یو مطالعه کنید

چگونه می توانید خواب راحت تری داشته باشید؟

برای مدتی بیدار بمانید

چگونه رویای شفاف ببینیم؟ - هاو کن یو

چگونه رویای شفاف ببینیم؟ – هاو کن یو

بالا تر اشاره کردیم که قرار است در عمق خواب بیدار شوید و مجدد به خواب بروید. بهتر است این بیدار شدن را کمی طولانی تر کنید و این بار با بیدار شدن و یاداشت خواب خود گذری هم به یخچال بزنید و چیی برای خوردن آماده کنید. هدف از این کار هوشیاری کامل قبل از خواب مجدد است و این خواب در حالی است که بدن شما هم اکنون مملو از هرمون های خواب است.

  • مطالعات نشان می دهد که زمان مناسب برای بیدار ماندن در این مقطع چیزی حدود ۳۰ دقیقه است.

بر روی خواب تمرکز کامل کنید و مجدد به خواب بروید

 

پس از گذراندن این نیم ساعت بیداری باید مجدد به خواب بروید. چشمان خود را ببندید و به خواب قبلی خود فکر کنید و سعی کنید جزئیات با به خاطر بیاورید. خود را در حال ادامه دادن خواب قبلی تصور کنید.

استفاده از روش های تمرکزی دیگر

چگونه رویای شفاف ببینیم؟ - هاو کن یو

چگونه رویای شفاف ببینیم؟ – هاو کن یو

 

اگر نتوانستید از روش های بالا برای به خواب رفتن و تمرکز کردن قبل از خواب بهره ببرید پس روش های زیر را دنبال کنید. برای این کار می توانید یک الگوی انگشتان را در نظر بگیرید، به عنوان مثال قبل از خواب مجدد، انگشتان خود را بدین صورت قرار دهید که انگشت وسط شما روی زمین باشد و انگشتان دیگر یکی در میان بالا و پایین. این حرکت را تا به خواب رفتن برای هوشیاری بیشتر تمرین کنید.

استفاده از روش های دیگر برای رویای شفاف

متد های دیگری برای کمک به داشتن رویای شفافا و یا کنترل شده همچون مدیتیشن یا گوش دادن به بیت های خاص موسیقی و یا حتی انجام بازی های ویدئویی وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند ولی بیش و اصل داشتن رویای شفاف همانطور که ما از منبع ترجمه کردیم و سایر منابع هم نظر مشترکی داشتن همین مواردی است که بالاتر ذکر کردیم.