کاهش استرس چگونه است. چگونه استرس خود را کنترل کنیم؟ چگونه سریع استرس خود را از بین ببریم؟ چگونه با استرس مقابله کنیم؟ چگونه استرس را در مان کنیم؟ این ها سوالاتی است که امروز در این مقاله با شما کاربران عزیز به ان ها پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

در هر سن و سالی و در هر شرایطی مطمئنا با استرس رو به رو شده اید که گاها توانسته اید آن را کنترل کنید و در بسیاری از مواقع این مقدار از استرس به حدی شدید بوده است که توانایی ادامه کار را از شما گرفته است. شما کاربران حتما با شرایطی مواجه شده اید که به دلیل استرس بالا، هر آنچه در ذهنتان بوده است را فراموش کرده اید، یا اصلا به دلیل استرس، ضربان قلب شما بالا رفته و حتی توانایی صحبت کردن را از دست داده اید و از آن جدی تر اینکه حتی تنفس شما با اختلال مواجه شده است.

گاهی عدم توانایی در کاهش به موقع استرس و کنترل آن می تواند بسیار گران برای شما تمام شود. پس فارغ از اینکه در چه شغلی و یا چه شرایطی هستید، از یک دانش آموز تا یک مدیر شرکت بزرگ یا گوینده و مجری باید این روش ها را تمرین و البته به خاطر داشته باشید چرا که بسیاری از مواقع فرشته نجات شما خواهد شد. در این مقاله از هاو کن یو با شما کاربران روش هایی را بررسی خواهیم کرد که هر زمان با استرس مواجه شدید با این تکنیک ها و روش ها سریع استرس خود را کنترل و آن را کاهش دهید.

در این مقاله به کنترل سریع استرس می پردازیم اما اگر به دنبال ان هستید که فکری به حال استرسی شدن خود بکنید و این موضوع را در خود ریشه کن کنید می توانید مقاله دیگر از سایت هاو کن یو را در لینک زیر مطالعه کنید.

چگونه بر استرس غلبه کنیم

نفس عمیق بکشید

20171005223303-gettyimages-72954134

بر اساس گفته های Harvard Medical School   یک محیط آرام با نمای زیبا بسیار می تواند به شما در کنترل سریع استرس کمک کند. پس چنانچه این امکان را دارید به همچین مکانی مراجعه کنید و خود را آرام کنید ولی مثلا اگر در یک جلسه و یا ارائه مطلب درسی در کلاس هستید روش دیگر استفاده از نفس های عمیق است. برای این کار با یک ترفند مقداری زمان بخرید و هوا را از بینی به داخل کشیده و سپس اجازه دهید قفسه سینه و بالای شکم شما (دیافراگم) بزرگ شود، سپس به آرامی از طریق دهان این هوا را خارج کنید. با چند تکرار مقدار زیادی از استرس شما کاهش و در چند ثانیه می توانید با استرس کمتر و آرامش بیشتر کار خود را ادامه دهید.

شوخ طبعی و خنده

20171005223516-gettyimages-170114568

شوخ طبعی، خنده و شاد بودن همیشه موثر است و در این مورد هم مستثنا نیست. بر اساس پیشنهادات  the Mayo Clinic خنده و شوخ طبعی به هنگام اجرا، سخنرانی، امتحانات و هر موقعیتی سیستم immune  شما را تقویت و در نتیجه به شما در برقراری ارتباط با دیگران و همچنین کنترل استرس کمک شایانی می کند. در هر موقعیتی که هستید و دچار استرس شده اید می توانید با استفاده از یک شوخی به جا و مناسب و یا مزاح ذهن خود را منحرف کرده و از فشار استرس به خوبی بکاهید.

انجام اسکن ذهنی

20171009201724-gettyimages-604577959

بر اساس تحقیقات انجام شده و به گفته کارشناسان روش دیگری که نام ان اسکن ذهنی است برای کنترل و کاهش سریع استرس وجود دارد. در این روش شما به هنگام مواجهه با استرس، چشمان خود را برای مدت ۳۰ ثانیه بسته و سپس شروع به اسکن بدن خود می کنید و با همان چشمان بسته از سر تا به پا را به صورت ذهنی اسکن می کنید. با این کار تمرکز شما از روی موضوع استرس زا به اندام فیزیکی بدن معطوف شده و در نتیجه ذهن شما در گیر این اندام خواهد شد که نتیجه قابل قبولی در کاهش استرس و کنترل سریع آن دارد، ضمن اینکه آرامش نسبی هم برای شما به ارمغان می آورد.

آواز خواندن زیر لب

20171005223804-gettyimages-717230677

البته ممکن است این روش در برخی شرایط امکان پذیر نباشد اما در بسیاری دیگر از مواقع بسیار کار امد است. زین پس هر زمان با استرس رو به رو شدید و شرایطش را داشتید آرام یک آهنگ و یا شعر را زیر لب زمزمه کنید و سعی کنید دقیق تمام ریتم و آوا ها را دقیق شبیه به نمونه اصلی اهنگ ادا کنید. این مورد اثبات شده توسط مطالعه ای (study ) است که در ژاپن در سال ۲۰۱۴ انجام شده است و در آن اثبات شده است که آواز و شعر خواندن به راحتی بر روی فشار های عصبی و البته استرس تاثیر مثبت دارد و به درمان و غلبه بر استرس کمک می کند.

رایحه خوش، استشمام کنید

20171005223941-gettyimages-135556339

عطر و رایحه دل انگیز همیشه آرامش بخش است. لازم نیست که حتما از یک عطر گرانقیمت کمک بگیرید حتی دانشمندان بر این باورند که عطر های میوه ها و گیاهانی همچون لیمو ترش و یا عطر گل یاس بیشترین تاثیر را در کاهش اضطراب و استرس دارند. پس بد نیست در مواقعی که احساس می کنید ممکن است در معرض استرس قرار بگیرید یک لیمو ترش را در کیف و یا جیب خود داشته باشید.

شمارش اعداد

getty_507213599_145911ترفند و روش دیگر برای کنترل سریع استرس استفاده از شماردن اعداد است. این روش بر اساس (Anxiety and Depression Association of America recommends ) توصیه شده است و در آن گفته شده است که به آرامی از ۱۰ تا ۲۰ بشمارید و به همین راحتی خود را آرام کنید. این روش ساده در هر شرایطی قابل استفاده و البته به کار بردن است.

آب بنوشید

20171005224333-gettyimages-758560769

مواد نوشیدنی کافئین دار، یا نوشیدنی های الکلی، گاز دار و بسیاری موارد دیگر می توانند به راحتی باعث کاهش آب بدن شوند که نتیجه این کاهش آب بدن احساس اضطراب و همچنین کمی نگرانی است که هر دوی این موارد به استرس ختم می شوند. پس دقت داشته باشید که اگر قرار است به مکان و یا محیطی پر استرس وارد شوید و یا سخنرانی و سمیناری در پیش دارید از روز های قبل نسبت به دریافت آب کافی به بدن دقت کنید و ضمن اینکه در همان دقایق مواجه شدن با استرس نوشیدن آب را فراموش نکنید. به همراه داشتن و نوشیدن چند جر آب خنک حس خود را تغییر دهید.

دستان خود را گرم نگه دارید

20171009202209-gettyimages-121857013به هنگام اضطراب، ترس و نگرانی همانطور که می دانید دستان شما سرد می شوند و گرمای خود را از دست می دهند که دلیل ان هم هدایت جریان خون به سوی عضلات بزرگ تر از سوی مغز است که باعث می شود در سطح خون کمتری گردش پیدا کند و دستان شما سرد و بی روح شوند. پس شما می توانید با گرم نگه داشتن دستان خود به بازگشت جریان خون به شرایط طبیعی کمک کنید و در نتیجه از حس های نگرانی و استرس و اضطراب خود بکاهید.

جویدن آدامس

getty_620968562_240171

این روش شاید برای شما کمی آشنا باشد. چه بسیار ورزشکاران ایران و خارجی از احمدرضا عابدزاده گرفته تا فرگسن که از این روش برای کاهش هیجان کاذب و کاهش استرس خود استفاده می کردند. کار سختی پیش روندارید و تنها کافیست یک ادامس در دهان خود قرار داده و شروع به جویدن کنید.

تنها نباشید

20171009194240-gettyimages-504815583

یکی دیگر از روش های کاهش به موقع استرس خارج شدن از تنهایی و شروع به گفت و گو کردن است. حتی صحبت کردن در مورد موضوعی که شما را مضطرب کرده است می تواند به کاهش استرس کمک کند. پس بهتر است در این مواقع حتی در سخنرانی و ارائه مطالب، یک گذری گفتاری به موضوعی حاشیه ای داشته باشید و در این فرصت با تکنیک ها به کار برده شده در بالا به کنترل سریع استرس کمک کنید.