چگونه مودب باشیم؟ چگونه فردی مودب باشیم؟ چگونه باکلاس باشیم؟ چه چیزهایی افراد بسیار مودب را از افراد معمولی یا بی ادب متمایز می کند؟ گاهی اوقات انسان به افرادی بر می خورد که بسیار مودب هستند. افکار حیرت انگیزی دارند. در ذهن ما جای می گیرند. اما این افراد چه ویژگی هایی دارند؟ اگر شما هم این ویژگی ها را در خود بپرورانید نه تنها دوست داشتنی می شوید بلکه همه مایل خواهند بود با شما دوست شده و همکاری کنند. البته باید گفت که در این مقاله راجع به افراد واقعا مودب حرف می زنیم نه افرادی که ادای آدم های مودب را در می آورند و ادبشان صادقانه نیست. این افراد حس احترام به ما می دهند. ما هم دوست داریم با آنها همکاری کنیم. ما در این مقاله ده ویژگی افراد بسیار مودب و فهمیده را بر می شماریم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

افراد مودب همیشه پیش قدم می شوند

فرض کنیم در یک مهمانی هستید. دوستی به فردی در چند قدمی شما اشاره می کند و او را معرفی می کند و می گوید :‌ “ایشان آقا سعید هستند”. شما به سمت سعید می روید. و او همانجا می ایستد و تکان نمی خورد تا شما به سمتش بروید. این نشان می دهد که سعید کمی مغرور است.

اما افراد بسیار مودب فارغ از اینکه در چه جایگاه اجتماعی قرار داشته باشند پیش قدم می شوند و لبخند می زنند و دست می دهند و خود را معرفی می کنند و طوری رفتار می کنند که انگار آنها هستند که از آشنایی با شما خوشبخت هستند نه بر عکس.

چگونه یک مرد با شخصیت باشیم؟

آنها نام شما را صحیح بر زبان می آورند

افراد بسیار مودب همان نامی را به کار می برند که با آنها خودتان را معرفی کرده اید. فرض کنید در یک جمع هستید. خودتان را سیاوش معرفی می کنید. حرف می زنید. چند دقیقه بعد طرف مقابل شما را “سیا” صدا می کند. با خودتان فکر می کنید که چقدر بی ادب است. شاید در جمع خانوادگی و دوستان صمیمی سیا هم صدایتان بکنند. اما در این مورد تازه با شما آشنا شده است. باید بدانید که آدم های بسیار مودب دقیقا از همان نامی استفاده می کنند که خود را با آن به آنها معرفی کرده اید.

 به هنگام صحبت با دیگران از گوشی استفاده نمی کنند

چه حسی به شما دست خواهد داد و قتی زمانی که با فردی صحبت می کنید و یا برای جمعی سخنرانی می کنید متوجه شوید که کسی حواسش به شما نیست؟ همیشه حواستان باشد که افراد مودب حداقل وانمود می کنند که حرف دیگران برایشان جذاب است. چنانچه به هنگام تعاومل با دیگران دست به گوشی شوید این حس بی توجهی و بی تفاوتی خیلی سریع منتقل می شود. حواستان به این موضوع در جمع ها باشد.

چگونه بر اعتیاد وسایل الکترونیکی غلبه کنیم؟

آنها زندگی خصوصی خود را برای خود نگه می دارند

یک سر به شبکه های اجتماعی بزنید تا ببیند چه فضایی از زندگی خصوصی مردم وجود دارد. این افراد تمام راز و رمز زندگی خود را به نمایش گذاشته اند تا بقیه بدانند در زندگی شان چه خبر است. اما آدم های بسیار مودب و فهمیده در شبکه های اجتماعی خود در مورد آب و هوا، ورزش، سیاست و اجتماع حرف می زنند و زندگی خصوصی خود را برای خود نگه می دارند. در کشور های دیگر این موضوع به جد در حال برسی و واکاوی است تا افراد بتوانند تمایزی بین فضای شبکه های اجتماعی و زندگی خصوصی خود ایجاد کنند.

آنها حواسشان به همه چیز هست

فرض کنیم مادر یکی از آشنایتان چند هفته پیش فوت کرده است. و شما اتفاقی او را ملاقات می کنید. نمی دانید به او تسلیت بگویید یا نه.

افراد خیلی مودب تسلیت می گویند. آنها خیلی ساده سعی در ایجاد یک احترام متقابل می کنند و خود را در غم و شادی شما شریک می دانند. حتما فکر می کنید یک مقدار عحیب است.  افراد مودب به خوبی تمامی نکات ریز و جزئی را در روابط و برخورد خود با دیگران زیر نظر دارند و هر گز اجازه نمی دهند که رنجشی از رفتارشان در دیگران ایجاد شود. هرچند که این کار کار سختی است.

افراد مودب هرگز پشت سر دیگران صحبت نمی کنند

بعضی اوقات مقاومت در برابر حس غیبت سخت می شود. در مورد کارهایی که دیگران کرده اند، لطمه هایی که به شما وارد آورده اند، دلخوری هایی که پیش آمده و … معمولا در تماس های تلفنی از این دست موضوعات مطرح می شوند. اما افراد بسیار مودب می دانند که اگر در برابر افراد غیبت دیگران را بکنید آنها هم خیال می کنند پشت سر آنها غیبت آنها را هم می کنید. وقتی کسی جلوی افراد مودب غیبت دیگری را بکند آنها با مغذرت خواهی مجلس را ترک می کنند. آنها اصلا هم نگران این نیستند که فرد غیبت کننده با اینکارشان پشت سرشان چه خواهد گفت. بالاخره هر کسی که غیبت می کند احترام کسی را ندارد و غیبت همه را می کند.

اگر هم واقعا از کسی ناراحت هستید پیش روی او مطرح کنید. اینطور صادقانه هم خواهد بود. این همان کاری است که افراد مودب می کنند.

آنها زیاد راجع به خودشان حرف نمی زنند

چطور می توان این را فهمید. اگر شما راجع به چیزی که اطلاع دارید صحبت می کنید و به طرف مقابل هم مجال حرف زدن نمی دهید باید بدانید متکلم وحده شده اید و دارید مدام از خودتان تعریف می کنید و شاید دیگران از این موضوع خیلی لذت نمی برند.

وقتی افراد بسیار مودب می خواهند راجع به خودشان حرف بزنند از طرف توصیه می خواهند. سوالاتی را بپرسید که نشان می دهد برای تخصص و دانش طرف مقابل ارزش قایل هستید. به طرف مقابل حس خوبی دست می دهد چون به طور تلویحی به او می گویید به نظر او اعتماد دارید. نه سیخ می سوزد نه کباب. و کاملا هم مودبانه است.

آنها هرگز عقاید و نظرات خود را تحمیل نمی کنند

همه ی ما راجع به چیزهایی اطلاعات داریم. فقط باید در موقع مناسب آنها را با دیگران به اشتراک بگذاریم. اگر معلم یا مربی هستیم دانش و تخصص خود را با دیگران تقسیم کنیم. اما اگر مثلا رژیم گیاه خواری را انتخاب کرده ایم لزومی ندارد سر میز غذا همه را گیاه خوار کنیم. افراد کاملا مودب می دانند که چیزی که برای آنها مناسب است لزوما برای دیگران مناسب نیست. و تازه اگر هم مناسب باشد به خودشان مربوط است.

ارائه ی توصیه های مفید باید در وقت مناسب انجام شود. افراد مودب دقیقا می دانند که وقت مناسب زمانی است که کسی از آنها توصیه بخواهد. افراد مودب هرگز قضاوت نمی کنند. آنها فردی را که دارند با او حرف می زنند را قضاوت نمی کنند. آنها افراد دیگر را قضاوت نمی کنند. کشورها و فرهنگ های دیگر را قضاوت نمی کنند چون می دانند خود آنها هم بی عیب و نقص نیستند.

آنها استاد تعاملات اجتماعی هستند

فرض کنیم با کسی آشنا شده اید. نیم ساعت حرف می زنید و از هم جدا می شوید و با خودتان می گویید چه گفتگوی خوبی بود. چه آدم جالبی بود. البته وقتی چند روز بعد به آن مکالمه فکر می کنید می بینید که اصلا آن آدم را نشناختید. افراد بسیار مودب استاد تعاملات اجتماعی هستند. منظور این است که بی اینکه از طرف مقابل حرف بکشند و با سوالاتشان او را بمباران کنند او را می شناسند.  آنها سوالاتی می پرسند که سیر تحول درونی شما، مسیر شغلی تان، علایق و سلایقتان را خودتان برای آنها بگویید. شما برای آنها فوق العاده اید و به شما اجازه می دهند حس کنید که فوق العاده اید.

چگونه روابط اجتماعی قوی داشته باشیم؟

تعاملات اجتماعی ساده است. فقط کافی است سوالات مناسب بپرسید. به طرف اجازه بدهید خودش توصیف و شرح و بسط ارائه کند. چگونگی و چرایی را از او بپرسید. اگر این رشته را انتخاب کرده چرا؟ و چطور شد به این مرحله و جایگاه رسیده است. اینها را از او بپرسید. وقتی اندکی او را شانختید از او اینها را بپرسید. با اینکار به او نشان داده اید که به زندگی و شخصیت او علاقه نمد هستید. آنها هم راجع به علایق زندگی شان با شما حرف خواهند زد.و این را هم یادتان نرود: اگر از طرف مقابل بخواهید راجع به خودش حرف بزند تلویحا به او احترام گذاشته اید. احترام هم مادر ادب است.

آنها همیشه مودب هستند

آنها فقط دفعه ی اول و در ملاقات اول برای گول زدن شما مودب نیستند. افراد بسیار مودب همیشه مودب هستند: بخشی از آن هم به این دلیل است که نمی توانند طور دیگری باشند و بخشی هم به این دلیل که می دانند نمی توانند طور دیگری باشند.