انسان های منفی نگر و بد قلق در اطراف ما کم نیستند. گاهی وقت ها تحمل کردنشان سخت می شود و گاهی توانایی بودن کنارشان را نداریم؛ اما همیشه راه حل وجود دارد. اگر شما هم در اطراف‌تان، محیط کار، دوستان، خویشاوندان و خانواده از این دست افراد دارید ده روش پیشنهادی برای برخورد و روابط مناسب با این افراد را با یکدیگر مرور می کنیم.

بیایید نقل قول های زیر که از زبان یک روانشناس و بیمارانش در مورد افراد منفی نگر بیان شده است نگاهی بیاندازیم:

  • بحث درباره موارد منفی بسادگی به قدرتش می افزاید. من در حد مرگ او را دوست دارم، اما صحبت با او خسته کننده است.
  • هر زمان با دوستم تماس می گیرم می دانم که برای چه تماس گرفتم: نیم ساعت درباره اتفاق هایناخوشایند و بدبختی صحبت می کنیم.
  • او همیشه به افرادی توجه می‌کند که به او بد کرده‌اند و مواقع دیگر به ناامیدی عمومی از زندگی فکر می‌کند. او هیچ وقت با من که همسرش هستم تماس نمی‌گیرد و به‌ندرت به حرف‌های من با دقت گوش می کند. به خودم می‌گویم به این دلیل با او تماس می‌گیرم چون به او اهمیت می‌دهم، اما برخی اوقات با خود فکر می‌کنم آیا انگیزه درونی برای ترغیب نفسم دارم؟

این روانشناس در ادامه می افزاید:

زمانی یکی از خوانندگان سوال جالبی از من پرسید:

شما چطور برای کسی که به نظر می‌رسد شایسته دلسوزی نیست، دلسوزی می‌کنید؟

من به عنوان روانشناس معتقدم همه شایسته دلسوزی هستند، درک می‌کنم منظور آن خواننده بعد از برخور با شخصیت های عجیب و غریب چیست. او به شرح رئیسش که همه را می‌رنجاند پرداخته است. رئیسی که احترام کمی برای خانم‌ها قایل است، نژادپرست است و اطرافیان را خسته کرده. این رئیس برای وی بیشتر از هر شخص دیگری نفرت انگیز است.

اما این افراد یک چیز مشترک دارند: انرژی منفی بی حد‌و‌حصر که همه اطرافیانشان را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
بنابراین، من امروز شروع به فکر کردن درباره این مسئله کردم که ما چگونه با افراد منفی یا بدرفتار تعامل می‌کنیم، کسانی که به‌طرز ‌مزمنی انتقادی، متخاصم، بدخلق، عصبانی یا فقط گستاخ به‌نظر می‌رسند.
زمانیکه شخصی مدام اطرافیانش را می‌آزارد، شما چگونه حسی از دلسوزی را حفظ می‌کنید، بدون اینکه درگیر اوضاع بد آنها شوید؟ و چگونه طوری عمل می‌کنید که حالت منفی آنها را تشدید نمی کنید.

در ادامه با شما کاربران هاو کن یو ۱۰ مورد از مهم ترین مواردی که باید به هنگام برخورد با افراد منفی گرا فرا بگیریم را با هم مرور می کنیم.

مقاومت در مقابل قضاوت و تصور

کنترل رفتار و دل‌رحم بودن زمانی که فردی رفتار تهاجمی دارد سخت است. شاید تا به حال رفتار های عجیب و غریب زیادی از وی دیده باشیم و یا بار ها با بدرفتاری، شما را ناراحت کرده باشد. ولی هیچ کدام نباید مانع از تلاش شما برای کمک به وی شود.
زمانیکه به اتفاقات منفی فکر می‌کنید، این موارد در زبان بدن شما نسبت به این افراد بروز می‌کنند. سعی کنید ذهنیت خود را در برخورد با این افراد کنترل کنید. هیچ وقت از پیش، رفتار و گفتار آن ها را مورد قضاوت قرار ندهید و شرایط آن ها را درک کنید.

عمیق‌تر حفر کنید، اما خارج از گودال بایستید

اگر علت و دلیل رفتار های ناخوشایند این افراد را بدانید به مراتب راحت تر می توانید با آن ها کنار بیایید. تلاش برای یافتن دلیل این رفتار ها باعث ایجاد همدلی، اعتماد و صمیمت بیشتر مابین شما می شود. اما زیاده روی نکنید. شرایط را مورد بررسی قرار دهید. کمی صبور باشد و رفتار های آن ها را زیر نظر بگیرید. برخورد مستقیم نداشته باشید. در زمان مناسب اقدام به سوال و کاوش در راستای رسیدن به دلایل این رفتار های بد داشته باشید.

مرز مثبتی را برقرار کنید

شاید باورش سخت باشد ولی اگر از نزدیکان افراد منفی نگر هستید بدانید که رفتار و برخورد های شما هم در این وضعیت نقش داشته است. به محض برخورد با این افراد سعی کنید جو و فضای مثبتی ایجاد کنید. تلاش کنید کنترل محیط را به دست بگیرید. بحث، روابط و تعاملات مثبتی برقرار کنید.

پس در این شرایط دو وظیفه بر عهده دارد:

  • در ابتدا میبایست اقدام به مثبت نگه داشتن فضا و جو کنید.
  • این حس مثبت را به فرد مقابل خود منتقل کنید.

رفتار های آن ها را کنترل کنید

ما می‌دانیم که فرد افسرده درباره بی‌انصافی‌های زندگی تا وقتی به او اجازه دهیم صحبت خواهد کرد. در این گونه مواقع در ابتدا باید نقش یک فرد مهربان را بازی کنید و سپس همانند یک روانپزشک با وی برخورد کنید. نباید برخورد تهاجمی داشته باشید. در ابتدا اجازه دهید صحبتشان تمام شود. اقدام به تایید یا رد کردن نکنید. سعی کنید تنها شنونده خوبی باشید. با پرسش های بیشتر نشان دهید که به خوبی به این اتفاق اهمیت نشان می دهید و سپس اقدام به کنترل رفتار ها و صحبت های وی کنید.

پاسخ هیجانی خود را کنترل کنید

افراد منفی اغلب به سمت کسانی که عکس‌العمل قوی نشان می‌دهند تمایل پیدا می‌کنند (افرادی که به‌راحتی همدلی می‌کنند یا از کوره در می‌روند و رنجیده می‌شوند). گمان می رود این کار به آن‌ها نوری اندک در تاریکی دنیای درونشان می‌دهد (حسی که آن‌ها در خشم و ناراحتی خود تنها شناور نیستند).
اگر در موقعیتی با هیجانات مختلف قرار گرفتید، به آن‌ها یاد دهید که می‌توانند از شما الگو برداری کنند. هیچ وقت بدون واکنش ان ها را رها نکنید. واکنش نشان ندادن سخت است، زیرا ما انسان هستیم، اما ارزش ممارست را دارد.
تا جایی که می‌توانید همدلانه به صحبت‌هایشان گوش ‌کنید، تا جایی که امکان دارد به‌آرامی پاسخ دهید. اگر با فردی گستاخ و عصبانی سروکار دارید، می‌توانید موضوع را با چیزی نامربوط تغییر دهید.

مجبور به تغیییرشان نکنید

علی رغم اینکه می‌دانید رفتار آنها نیازمند تغییر است ولی انتظار تغییر فوری نداشته باشید. ان ها را مجبور به اصلاح نکنید. شاید بهتر باشد در ابتدا از اصلاح و تغییر صحبت نکنید. با ان ها مدارا کنید و در بلند مدت رفتار ها و برخورد هایشان را زیر نظر بگیرید. برای اصلاح رفتارشان برنامه ریزی کنید. قدم به قدم و آرام پیش بروید. صبر داشته باشید. به زودی تلاشتان اثراتش را نشان خواهد داد.

سلامتی روحی و فیزیکی فرد را زیر نظر بگیرید

تحقیقات نشان می‌دهد که افراد ناراحت و منفی نگر به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای در معرض استرس هستند. حالت روانی یک فرد نقش مهمی در سلامت جسمی او دارد. پس این عادت به راحتی از وضعیت روانی گرفته تا سلامت فیزیکی، بر فرد تاثیر گذار خواهد بود. گاهی این رفتار ها ناشی از یک مشکل سلامتی است که شما اطلاعی از آن ندارید یا از شما پنهان شده است. سعی کنید از وضعیت سلامت روحی و فیزیکی این افراد اطلاع پیدا کنید.

آن را شخصی نکنید، اما بدانید که گاهی اوقات شخصی است

پیشنهاد می شود که هرگز زمانی که با یک فرد با رفتار نامناسب سروکار دارید، موارد را شخصی کنید. ممکن است در برخورد با این افراد با رفتار‌ها ، کلمات و جملاتی برخورد کنید که بحث را شخصی کند ولی بدانید این کلمات خارج از کنترل به زبان آورده می شوند.

بجای واکنش نشان دادن، عمل کنید

اغلب اوقات ما منتظر می‌مانیم تاکسی عصبانی یا افسرده شود قبل از اینکه تلاش کنیم آن‌ها را خوشحال کنیم. اگر شما شخصی را می‌شناسید که به نظر می‌رسد با افکار یا احساسات سخت سروکار دارد، اغلب (همانطورکه در رفتارشان پیداست) منتظر موقعیت برای کمک به آن‌ها در ایجاد احساسات مثبت نباشید.
برای کاری که به‌خوبی انجام دادند، از آن‌ها تعریف کنید. مواقعی که خوشحال بودند را به یادشان آور و تلاش خود را برای بدتر نشدن شرایط به کار بگیرید.

واقع بین باشید

علاوه بر تمامی نکاتی که بالاتر به آن ها اشاره کردیم باید واقع بین هم باشید. به همان اندازه ای که دلسوز هستید باید منطقی هم باشید. گاهی شرایط از چیزی که فکر می‌کند متفاوت و مشکل طرف مقابلتان جدی تر است. در این گونه مواقع به دلیل پیشرفت مشکلات، برای اصلاح رفتار ها به یک روانپزشک نیاز خواهید داشت. به تنهایی نمی توانید از پس این رفتار ها بربیایید و علاوه بر روانپزشک سایرین را هم برای کمک به این فرد باید مطلع کنید.