بازاریابی در شبکه های اجتماعی کار سختی نیست ولی دقت و کمی مهارت احتیاج دارد. اینکه چگونه در شبکه های اجتماعی بازاریابی کنیم؟ چگونه از شبکه های اجتمای در کسب و کار خود استفاده کنیم. چگونه از شبکه های اجتماعی نهایت استفاده را در بازاریابی ببریم؟ اول باید دانست که شبکه های اجتماعی مجانی نیستند. ثانیا نتایج فوری در بر ندارند. و ثالثا اگر محصول یا خدماتتان بد باشند، کاری برایتان انجام نمی دهند. ما در این مقاله می خواهیم ۷ نکته را برای استفاده ی موثر از شبکه های اجتماعی به شما ارائه کنیم.

اول حرف مشتری را گوش کنید و سپس پاسخگو باشید

بازاریابی در شبکه های اجتماعی _ هاو کن یو

بگذارید خاطره ای را برایتان تعریف کنیم. چند سال پیش بود که کرپن، متخصص شبکه های اجتماعی یه هتلی در لاس وگاس رفته بود. صف پذیرش این هتل خیلی طولانی بود. کپرن بهترین چیزی که به ذهنش رسید این بود که در توییتر با هشتگ “شکست” بنویسد که :”در هتل آریا ۴۵ دقیقه تو صف وایسادم. ارزشش رو نداره. “

به نظر شما آیا مسئولیت هتل آریا جوابی به او دادند؟ نه. در عوض مدتی بعد مدیر یک هتل به نام ریو در همان لاس وگاس با او همدلی کرده و  برای او نوشته بود که : “تجربه ی ناگواری است و امدیواریم دفعات بعدی به شما در لاس وگاس خوش بگذرد.” البته دیوید کپرن در ان سفر هال خود را عوض نکرد اما هتل ریو را در فیسبوک لایک کرد و این هتل را به دوستانش معرفی و پیشنهاد کرد.

 

تبلیغات آنلاین چیست؟ (آموزش کامل تبلیغات اینترنتی به صورت گام به گام)

او گفت که به نظرش این هتل آنقدر هم لوکس و عالی نیست اما حداقلش این است که به حرف شما گوش می دهند، با شما همدلی می کنند و به توییت شما پاسخ می دهند. او پیشنهاد می کند که شما هم بهتر است اینطور رفتار کنید، فارغ از اینکه مشغول چه کسب و کاری هستید. برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی باید تک تک این نکات را مد نظر داشته باشید.

به همه پاسخ بدهید

بازاریابی در شبکه های اجتماعی _ هاو کن یوبه نظر کپرن ۶ درصد برندها – اغلب بزرگترین آنها – در حال حاضر پاسخ مشتریان را در توییتر، فیسبوک و نظایر سایر شبکه های اجتماعی نمی دهند. در نتیجه اگر شما پاسخ مشتریانتان را بدهید نسبت به این برندها  مزیت رقابتی خواهید داشت (مثل هتل ریو). مثلا اگر مشتری از شما گله مند بود کامنت او را دیلیت نکنید، در عوض جلوی چشم همه به او پاسخ بدهید و بگویید که آماده هستید تا مشکل او را حل کنید. سپس به او خصوصی پیام بدهید تا مشکلش را حل کنید. شرکت ها مرتکب اشتباهات بزرگی می شوند.

 البته این مشکلات انقدر مهم نیستند که معذرت نخواستن مهم هستند. اگر کامنت شکایت مشتری را پا ک کنید دارید به او می گویید که تو برای ما مهم نیستی و دارید عملا او را ترغیب می کنید تا بر علیه شما هر جا که نشست حرف بزند. تنها کامنت هایی که باید پاک کنید کامنت هایی هستند که حاوی الفاظ رکیک بوده و یا از سر تعصب و دشمنی شخصی یا شما یا دیگران نوشته شده اند. این اصل برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی تقریبا فراگیر و البته بسیار تاثیر گذار است.

قصه پردازی کنید

اگر از شبکه های اجتماعی بیشتر از اینکه برای فروش محصولاتتان استفاده کنید برای بیان قصه های شخصی خود استفاده کنید قدرت بیشتری خواهند داشت. مثلا داستان زندگی و موفقیت خود را تعریف کنید، و بگویید که چگونه از صفر شروع کردید، خصوصیات رهبری خود را بیان کنید، تعریف کنید که چگونه به مشتریان کمک کرده اید تا از موانع عبور کنند. به کارمندان، محصولات یا مشتریانتان نگاه کنید و داستانی بسازید که مردم دوست داشته باشند راجع به آن حرف بزنند و سپس آن را برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی منتشر کنید. یا می توانید از وبینارها، کتاب های الکترونیکی و اوراق سفید استفاده کنید. تنها راه که بهتر از داستانسرایی است ترغیب مشتریان به بیان داستان های خودشان است.

خودتان باشید و بزرگ تر از خودتان نشان ندهید

خوش سفر باشیم www.howcanu.com

روراست، صادق و منطقی باشید. به مشتریان بگویید که کجا کسب و کار و یا زندگی می کنید، و کارتان به چه صورت است. از مشکلات خود تا جاییکه امکان پذیر است برای مشتریان خود در قالب پست های شبکه های اجتماعی صحبت کنید. مزیت ها و البته تفاوت های خود را به صورتی که خیلی اغراق آمیز نباشد باز گو کنید. پست های منظم و مقالاتی در رابطه با هداف و البته سبک کار خود برای مشتریان منتشر کنید . اجازه دهید ان ها هم با پلن ها و برنامه های شما تا جاییی که خطری استراتژی و پلن شما را تهدید نمی کند آشنا باشند.

با دقت و متفاوت تبلیغ کنید

بازاریابی در شبکه های اجتماعی _ هاو کن یوشبکه های اجتماعی برای سرگرمی نیستند، از آنان می توان برای جذب مشتری و سرنخ استفاده نمود. مثلا در فیسبوک به جای اینکه در برابر میلیونها کاربر به تبلیغ بپردازید، کافی ست افراد مناسب را بر اساس شغل، علایق، سن و مکان زندگی شان انتخاب کنید. به جای تبلیغ برای یک میلیون نفر، بر تبلیغ برای ۱۰ نفر، ۱۰۰ نفر یا هزار نفر که معنی و مفهوم تبلیغ شما را میفهمند و یا به دنیال تبلیغات از این دست هستند تمرکز کنید تا نتایج بهتری کسب کنید. یکی دیگر از ترفندهای تبلیغ در شبکه های اجتماعی تبلیغات دهان به دهان است.

دوستان کسانی که برند شما را لایک کرده اند را لایک کنید، و وقتی آن افراد تبلیغ شما را دیدند لیستی از اسامی دوستانشان که که برند شما را لایک کرده اند را هم خواهند دید. ترفند های زیادی برای تبلیغات در شبکه های اجتماعی وجود دارد که می تواند از هر یک به درستی استفاده کنید.

تخفیف دهید

بازاریابی در شبکه های اجتماعی _ هاو کن یواگر تخفیف ۱۰ درصدی بدهید، دارید بازاریابی می کنید؛ اگر تخفیف ۵۰ درصدی بدهید دارید ارزش از دست می دهید ولی اگر تحفیف ۱۰۰ درصدی بدهید دارید مشتریانتان را تا آخر عمر به خود وفادار می سازید.

محتویات خوب، وبینارها، مقالات آموزشی و اوراق سفید استفاده کنید. خواهید دید که مشتریان و کاربرانتان به خاطر اطلاعات مفیدی که به آنها ارائه داده اید از شما قدردان خواهند بود. مشترینتان افزایش خواهند یافت.

قدردان فالور های خود در شبکه های اجتماعی باشید

بازاریابی در شبکه های اجتماعی _ هاو کن یو

در پست های شبکه های اجتماعی مرتبا از مشتریان و شرکای خود تشکر کنید. ما به شما کاربران هاو کن یو توصیه می کنیم هر روز سه بار در پست ها قدردانی و تشکر خود را اعلام کنید هم برای روحیه ی خودتان خوب خواهد بود هم برای مشتریانتان.بدانید که با یاد کردن از مشتری ها و فالور های خود در شبکه های اجتماعی انگیزه آنان برای اشتراک گذاری مطالب شما برای سایر دوستان و آشنایان افزایش پیدا می کند.