در مقاله قبل گفتیم که چگونه ماشین حساب خوب بخریم و  از راهنمای خرید ماشین حساب ها نکاتی را ذکر کردیم و موارد مهم را برای خرید ماشین حساب ذکر کردیم که به دلیل حجم بالای مطالب تنها نیمی از موارد در مقاله قبل ذکر شد و در این مقاله ادامه این موارد را برای شما ذکر خواهیم کرد. با ما همراه باشید تا این ادامه این موارد را برای انتخابق بهترین ماشین حساب با شما کاربران ادامه دهیم.

برای مطالعه مقاله قبل می توانید به لینک زیر بروید و پس از مطالعه مطالب این مقاله را ادامه دهید. پیشنهاد ما در هاو کن یو این است که در اتبدا لینک زیر و مقاله قبل را مطالعه و سپس به ادامه این مقاله بپردازید.

قسمت اول: راهنمای خرید ماشین حساب مهندسی (دانشجویان، محصلان و اساتید)

ماشین حساب های گرافیکی: توصیه ها و نظر هاو کن یو

موقع جواب دادن به سؤالات جبر، هندسه و حتی آمار، استفاده از ماشین حساب مناسب تفاوت فاحشی ایجاد می کند. انتخاب یک دستگاه مناسب به برنامه ریزی شما برای استفاده از آن بستگی دارد. پس از بررسی نمونه های رایج در بازار توصیه های ما از این قرار هستند:

ماشین حساب مناسب برای دانش آموزان

تگزاس اینسترومنت مدل Nspire CX تقریباً تمامی ویژگی های لازم برای مقطع دبیرستان را دارد و بسیاری از ویژگی هایش هم قابل استفاده برای دروس دانشگاه هستند. در حالی که سیستم آن CAS نیست اما از الگوهای ریاضیاتی استفاده می کند که به صورت عبارت های کتابی تبدیل می شوند و درک آن ها آسان تر می شود. برای اکثر آزمون های استاندارد قابل استفاده است. صفحۀ نمایشش دارای صفحۀ پشت روشن است و درنتیجه محاسباتتان را راحت تر می توانید ببینید. ماشین حساب Casio PRIZM هم برای دانش آموزان مفید است. بسیاری از ویژگی های TI-Nspire CX را ارائه میدهد و کاربر پسند تر است. با این حال مورد پذیرش اکثریت نیست و به طور گسترده در کلاس های درس استفاده نمی شود.

ماشین حساب مناسب برای معلمان

TI-Nspire CX برای معلمان هم گزینۀ خوبی است. این ماشین حساب در آزمون های رسمی و استاندارد مورد قبول است و استفاده از چنین ماشین حسابی در کلاس های درس این امکان را به شما می دهد که طرز کار این ماشین حساب را قبل ورود به آزمون های بزرگ به دانش آموزانتان آموزش دهید. باطری قابل شارژ این ماشین حساب اجازۀ استفاده از آن در تمامی دوره های کلاس را به شما می دهد. برند تگزاس اینسترومنت به طور کلی برند ایده آلی برای کاربرد معلمان است زیرا منابع آموزشی چندگانه مثل وبینار و نرم افزار های یادگیری را به آنها ارائه می دهد. به عنوان معلم می توانید از ویوپنلی که در جلوی این ماشین حساب تعبیه شده و امکان استفاده از پروژکتور را برای شما فراهم می کند بهره ببرید، درنتیجه دانش آموزانتان می توانند ببینند شما در حال انجام چه معادلاتی هستید. قاب هایی که این برند به شما ارائه میدهد توانایی تفکیک ماشین حساب دانش آموزان از ماشین حساب کلاس را به شما می دهد.

برای حرفه ای ها و متخصصان

ماشین حساب های پیشرفتۀ زیادی برای متخصصان از جمله مهندسان برق و اساتید وجود دارد اما HP 50g با قابلیت های CAS در کنار امکانات قالب بندی جبری و RPN، کتابخانۀ معادلات انبوه و ظرفیت بالا برای ذخیرۀ معادلات، از تمامی آنها پیشی گرفته است. تمامی این خصوصیات باعث می شود شما چیزی فراتر از یک ماشین حساب علمی سنتی را تجربه کنید. همچنین یافتن راه حل معادلات در رشته های نجوم، مهندسی برق و فیزیک را آسان می کند.

ماشین حساب کاسیو مدل  FX-9750GII


منوی آیکونی این ماشین حساب استفاده از آن را آسان کرده است. این ماشین حساب ابتدایی ترین عملیات و همینطور بعضی از عملیات های پیچیده را ارائه میدهد و از اینرو برای دروس ریاضیات، اقتصاد و علوم مقطع دبیرستان مناسب است. اما غیر CAS است و قابلیت های نمایش طبیعی را ندارد. سیستم CAS امکان دستکاری کردن نمادهای عبارات ریاضی و بازگشت به عبارات نمادین به عنوان جواب را فراهم می کند. این باعث می شود بتوانید معادلات ریاضی را همانطور که روی کاغذ هستند در ماشین حساب وارد کنید. همچنین درمورد معادلات هندسی و گرافیکی سه بعدی این ماشین حساب در برابر دیگر ماشین حساب های پیشرفته ناقص است. این ماشین حساب دارای عملیات آماری مورد نیاز دانشجویان رشته آمار به ویژه برای سطوح پیشرفتۀ دبیرستان است.

از آنجایی که این ماشین حساب گرافیکی فاقد نرم افزار CAS است برای امتحانات رسمی و استاندارد مجاز می باشد. این دستگاه دارای بسیاری از معادلات ابتدایی و پیشرفتۀ گرافیکی است، از جمله نمودار های قطبی یا معکوس، اعداد پیچیده، توالی های بازگشتی و توابع هزلولی. اما این ماشین حساب ها نمودارهای مدور هندسی یا قابلیت های منحنی را ارائه نمی دهد. کارایی این ماشین حساب آنرا برای دروسی مثل جبر، حساب دیفرانسیل، آمار، کسب و کار، فیزیک و شیمی مناسب می سازد.

اگرچه صفحه نمایش رنگی ارائه نمیدهد، اما صفحه نمایش آن LCD است و دکمه های رنگی دارد که ورودی داده و دیدن اطلاعات را آسان می کند. همچنین دکمه ای برای یادآوری داده های قبلی دارد و از این طریق می توانید به مراحل قبل بازگردید.

این دستگاه دارای یک پردازندۀ سریع برای محاسبات سریع است اما ROM آن فقط ۶۲کیلو بایت است که ذخیره سازی معادلات، فرمول ها و برنامه ها را با مشکل مواجه می کند. به روز رسانی برنامه ها به شکل الکترونیکی ممکن نیست، اما کابل USB برای اتصال به کامپیوتر یا پروژکتور وجود دارد.

این ماشین حساب چهار باطری سه آمپر دارد که قابل شارژ نیستند. اما برای ذخیرۀ انرژی یک دکمۀ power-off اتوماتیک دارد و پس از مدتی که از ماشین حساب استفاده نشود دستگاه به طور خودکار خاموش می شود.

این مدل بسیاری از عملیات نموداری مورد نیاز دانش آموزان دبیرستانی را دارد و برای آزمون های استاندارد مجاز است. با این وجود فاقد بعضی از عملیات پیچیده است و فضای ذخیرۀ کافی ندارد.

کاسیو مدل  FX-9860GII S


این مدل از ماشین حساب های گرافیکی برند کاسیو کاربرد راحتی دارد و دارای عملیات چندگانۀ ریاضیات، علوم، هندسه و آمار است که این ویژگی ها آنرا تبدیل به مدل مناسبی برای مقطع دبیرستان و دانشگاه و حتی استفادۀ حرفه ای کرده است. صفحه نمایش آن رنگی نیست اما با دکمۀ پاور اتوماتیکش که دستگاه را پس از چند دقیقه عدم فعالیت خاموش می کند در ذخیرۀ انرژی بسیار مؤثر عمل می کند. به این ترتیب کارایی و عمر باطری را تقویت می کند.

منوی آیکونی آن انتخاب بین مواردی مثل محور XY، جدول، بردار و ساختارهای هندسی و همچنین میانگین، نما و دامنه را آسان می کند. صفحۀ پشت نور LCD آن قابلیت رنگ ندارد اما روشن است و با کنتراست بالایی که دارد به راحتی قابل مشاهده بوده و خواندن صفحه را راحت می کند.

مدل فوق الذکر سیستم غیر CAS دارد، یعنی نرم افزار لازم برای اینکه بتوانید معادلات را دستکاری کنید را ندارد. با این وجود یک صفحه نمایش طبیعی برای داده دارد که معادلات را همانطور که در کتب دیده می شوند نمایش می دهند. این ماشین حساب گرافیکی کاسیو در کلاس های درس برای دروسی مثل مثلثات، دیفرانسیل، جبر و هندسه خوب عمل می کند. چون سیستم غیر CAS دارد برای تمامی آزمون های رسمی مجاز می باشد.

برنامه هایی که به طور پیش فرض بر روی این ماشین حساب گرافیکی نصب شده اند عبارتند از برنامه های هندسه، eActivity، و صفحه گسترده (spreadsheet). همچنین یک ذخیره سازی ۱.۵ مگابایتی امکان نصب برنامه ها و نرم افزار های جدید را به شما می دهد. این مدل دارای کابل USB نیز می باشد که به روز زسانی برنامه ها، انتقال داده به ماشین حساب های کاسیوی دیگر (و کامپیوترتان)، و اتصال به پروژکتور را ممکن می سازد.

چهار باطری سه آمپر همراه با ماشین حساب وجود دارد که البته قابل شارژ نیستند اما دکمۀ پاور اتوماتیک که با عدم کارکرد دستگاه، آنرا خاموش میکند به افزایش عمر باطری کمک می کند. یک قاب محکم  همراه دستگاه می باشد اما تنوع رنگی ندارد. در صورت نیاز به حافظۀ بیشتر می توانید از یک کارت SD استفاده کنید.

ماشین حساب گرافیکی Casio FX-9860GII S صفحۀ نمایش رنگی ندارد، اما اکثر ویژگی های مورد نیاز برای درس های مقاطع دبیرستان و دانشگاه را ارائه می دهد. از این رو گزینۀ خوبی برای دانش آموزان و معلمان است.

کاسیو مدل  PRIZM FX-CG10


این مدل یک صفحه نمایش کاملاً رنگی LCD، منوی آیکونی و قابلیت تنظیم نور صفحه را دارد. برای نمودارهای پیچیده و محاسبات طولانی از یک پردازندۀ سریع، صفحه نمایشی که به دو نیمه تقسیم می شود، و قابلیت نمایش جدول استفاده می کند.

Casio PRIZM FX-CG10 یک ماشین حساب با سیستم غیر CAS است. همانطور که گفته شد سیستم CAS اجازۀ دستکاری کردن نمادهای عبارات ریاضی و برگرداندن عبارت ریاضی به جواب را به کاربر میدهد. همچنین به شما اجازه می دهد معادلات را همانگونه که روی کاغذ دیده می شوند در ماشین حساب وارد کنید.

با این حال حتی اگر نتوانید معادلات را مانند آنچه روی کاغذ می بینید وارد کنید، دستگاه از زبان طبیعی استفاده می کند تا زمانی که معادلات را برنامه ریزی میکنید بیشتر شبیه چیزی که در کتاب ها دیده اید به نظر برسند. خود ماشین حساب چند برنامه را به طور پیش فرض دارد و دارای ۱۶ مگابایت حافظه است. چندین برنامۀ گرافیکی پیچیده نیز دارد. این دستگاه به عنوان یک سیستم غیر CAS برای استفاده در آزمون های استاندارد و رسمی مجاز است.

مشاهدۀ صفحه نمایش آن به خاطر اندازۀ کامل و قابلیت رنگش راحت است. قابلیت تنظیم روشنایی صفحه بر اساس نور محیط به ذخیرۀ انرژی باطری کمک می کند. این ماشین حساب به چهار باطری سه آمپر یا چهار باطری نیکل فلزی هیدرید برای ۲۵۰ ساعت استفاده نیاز دارد. دکمۀ پاور اتوماتیک که پس از مدتی عدم فعالیت دستگاه را خاموش می کند.

کاربرد این دستگاه با استفاده از برخی از برنامه های ترکیبی برای هندسه، صفحه گسترده و مخروط ها قابل بسط است. از جمله ویژگی های ابتدایی و پیشرفتۀ دستگاه جدول، نمودار پراکندگی، و یک ابزار است که امکان روی هم قرار دادن نمودار ها روی تصاویر واقعی را به شما می دهد. این ویژگی این مدل را به یک مدل مناسب برای دروس دانشگاهی و دبیرستانی مانند جبر، دیفرانسیل، هندسه، مثلثات، فیزیک، شیمی و اقتصاد تبدیل می کند.

کابل USB، نرم افزار رابط برنامه و کابل دستگاه به دستگاه، امکان متصل کردن این ماشین حساب گرافیکی به سایر ماشین حساب های کاسیو را فراهم می کند. همچنین برای دانلود نرم افزار و انتقال داده می توانید ماشین حساب را به کامپیوترتان هم متصل کنید.

کمبود ویژگی سیستم CAS با وجود صفحه نمایش طبیعی و منوی آیکونی کاربر پسند جبران می شود. این مدل هم برای دانش آموزان و هم برای معلمان مناسب است.

 ماشین حساب HP 50g


این مدل یک ماشین حساب CAS است با ویژگی های فرمت سازی چندگانه است. صفحۀ نمایش رنگی ندارد اما یک صفحۀ بزرگ با قابلیت تنظیم کنتراست (رنگ زمینه) دارد. حافظۀ زیادی برای به روز رسانی ها و برنامه های جدید وجود دارد. همچنین مجموعه ای از معادلات در آن ذخیره شده است. اگرچه این ماشین حساب برای دانش آموزان و کاربران حرفه ای مناسب است اما به خاطر سیستم CAS فقط در بعضی از آزمون های استاندارد مجاز می باشد.

بیش از ۲۳۰۰ عملیات در این ماشین حساب وجود دارد، از جمله عملیات پیش رفته مثل نمودار پراکندگی، نمودار سه بعدی، تبدیل زاویه، تست فرضیه و تمایز نمادی. این ویژگی آن را برای دروس مقطع دبیرستان و دانشگاه مناسب می سازد. همچنین آنرا به یک ابزار عالی برای شغل های حرفه ای مرتبط با ریاضیات، تحلیل و علوم مهندسی تبدیل می کند.

سیستم این ماشین حساب گرافیکی CAS است و سه گزینه برای ورودی داده دارد: RPN (علامت گذاری لهستانی معکوس)، ورودی داده به صورت کتابی و فرمت های جبری. همین ویژگی های کاربرد آن در امتحانات را محدود می کند.

HP 50g یک صفحه نمایش LCD با قابلیت تنظیم نور پس زمینه دارد که البته رنگی نیست، اما صفحه آن به راحتی قابل خواندن است. منوی آن منطبق بر ۶ عملیات کلیدی در ماشین حساب است و فقط آن ۶ عملیات را می تواند به طور همزمان نمایش دهد، در نتیجه می توان گفت منو بر اساس چیزی که شما می خواهید انجام دهید تغییر می کند.

این دستگاه حافظۀ زیادی برابر با ۲.۵ مگابایت در کنار اسلتی برای کارت حافظه دارد، بنابراین برای به روز رسانی های آینده و ذخیرۀ معادلات فضای کافی در دسترس می باشد. همراه با دستگاه یک کابل USB و چهار باطری سه آمپر قرار دارد. دکمه پاور اتوماتیک وظیفۀ حفظ انرژی را به عهده دارد. قابی که البته رنگی نیست، از دیگر ویژگی های این ماشین حساب است.

با وجود محدودیت استفاده در اکثر جلسات امتحانی باز هم این دستگاه هم برای دانش آموزان و برای معلمان و هم برای متخصصان گزینۀ خوبی به شمار می رود. این ماشین حساب ظرفیت بالا، گزینه های فرمت چندگانه و معادلات پیش فرض را در خود دارد.

ماشین حساب تگزاس اینسترومنت مدل TI-73 Explorer


تگزاس اینسترومنت مدل TI-73 Explorer دانش آموزان مدرسه ای را با کشیدن نمودار، آنالیز داده و تبدیل داده آشنا می کند. یک صفحۀ LCD بزرگ و صفحۀ اصلی رونده دارد. نمودارهای ابتدایی و عملیات علمی پایه و همچین تبدیل های استاندارد را ارائه می دهد. بدنۀ محکمی دارد و از چهار باطری سه آمپر استفاده می کند.

این ماشین حساب گرافیکی بسیاری از نیازهای دانش آموزان مقاطع بالای دبیرستان، مانند نمودار مدور و نمودار ستونی را بر آورده می کند. همچنین دارای استایل های نموداری چندگانه، جدول و تبدیل زاویه می باشد. اگرچه فاقد برخی از عملیات پیشرفته تری که در سایر ماشین حساب ها یافت می شود است، اما برای این مقطع تحصیلی مناسب است. سیستم این ماشین حساب غیرCAS است در نتیجه برای آزمون های رسمی مجاز است.

با پنل ویو اسکرین LCD برای اهداف آموزشی سازگار است. همچنین برای استفاده های آینده قابل به روز رسانی می باشد. صفحه نمایش LCD آن رنگی نیست اما اندازۀ صفحه نمایش بزرگ است و مشاهدۀ آن، هنگامی که برای دستیابی به کاتالوگ کاملی از عملیات ماشین حساب صفحۀ رونده را بالا و پایین می کنید، کار آسانی است.

هیچ برنامۀ پیش فرضی در این ماشین حساب وجود ندارد، RAM 25 کیلو بایتی و ROM 128 کیلو بایتی برای ذخیره سازی و دانلود برنامه دارد. یک کابل دستگاه به دستگاه دارد که امکان انتقال داده بین این ابزار و دیگر دستگاه های تگزاس اینسترومنت را به شما می دهد.

چهار باطری سه آمپر همراه با این دستگاه است که قابل شارژ نیستند اما یک باطری پشتیبان لیتیوم-یون حافظۀ ذخیره شده را هنگام تعویض فوری باطری محافظت می کند. یک قاب مقاوم که در چند رنگ موجود است و با سبک شخصی تان تناسب دارد همراه ماشین حساب است.

اگرچه TI-73 Explorerیک ماشین حساب ابتدایی بوده و بسیاری از عملیات های پیشرفته را انجام نمی دهد، اما یک صفحه نمایش LCD بزرگ، قابلیت های نموداری چندگانه و یک باطری پشتیبان دارد. در نتیجه ابزار مناسبی برای دانش آموزان و معلمان دورۀ دبیرستان است.

تگزاس اینسترومنت مدل TI-83 Plus


تگزاس اینسترومنت مدل TI-83 Plus یک ماشین حساب گرافیکی غیر CAS با سیستم قابل ارتقاء است. چهار برنامه، کابل اتصال تگزاس اینسترومنت و یک باطری پشتیبان لیتیوم-یون دارد. ROM بالایی ندارد اما چندین عملیات ابتدایی و پیشرفته روی آن به صورت پیش فرض وجود دارد. برای اکثر دروس دبیرستان و دانشگاه مناسب است و برای استفاده در امتحانات استاندارد هم مجاز می باشد.

این ماشین حساب گرافیکی ویژگی های نموداری، ریاضیاتی، هندسی و علمی زیادی دارد، از جمله عمیلیات ماتریسی دترمینان، تحلیل آماری، هیستوگرام، جدول و محور XY. این ماشین حساب برای دروسی مثل جبر و دیفرانسیل بسیار مناسب است. در علوم هم می تواند برای دروسی مثل زیست، شیمی و فیزیک استفاده شود.

TI-83 Plus سیستم CAS ندارد در نتیجه نمی توان از طریق آن نماد معادلات را تغییر داد و آنها را به پاسخ برگرداند. این دستگاه به شما اجازه می دهد معادلات را آنگونه که روی کاغذ است وارد کنید که البته این مورد برای مقاطع دبیرستان یک مزیت به شمار می رود. مزیت دیگر دستگاه مجاز به استفاده بودن آن برای آزمون های استاندارد و رسمی است.

این مدلِ تگزاس اینسترومنت صفحۀ رنگی ندارد اما صفحۀ LCD دارد که به دو بخش تقسیم می شود و امکان مشاهدۀ دو نمودار به طور همزمان را به شما می دهد. ROM دستگاه ۱۶۰ کیلوبایت است که برای ذخیرۀ ۱۰ نمودار کفایت می کند.

چهار برنامه به طور پیش فرض روی این مدل نصب است که عبارتند از study card، science tools، Varnier EasyData، و Probability Simulation. با استفاده از کابل TI می توان برنامه های دیگر هم دانلود کرد و همینطور برنامه های موجود را ارتقاء داد. اگرچه این کابل از نوع کابل های سریالی است و کابل USB نیست، اما با بقیۀ مدل های TI و همینطور کامپیوتر شخصی تان سازگار است. برای انتقال داده ها به کامپیوتر و دیگر ماشین حساب های TI هم می توان از این کابل استفاده کرد.

تگزاس اینسترومنت مدل TI-83 Plus از چهار باطری سه آمپر استفاده می کند. یک باطری لیتیوم-یون هم برای محاظت از حافظۀ دستگاه در حین تعویض فوری باطری موجود است. جعبه اسلایدی با رنگ های متنوع متناسب با سلیقۀ شخصی شما از دیگر امکانات این مدل است.

تگزاس اینسترومنت مدل TI-84 Plus

تگزاس اینسترومنت مدل TI-84 Plus یک ماشین حساب غیر CAS بوده و برای بسیاری از آزمون های ورودی مجاز می باشد. این ماشین حساب می تواند ۷ سبک نموداری را نشان دهد و همچنین عملیات ماتریکسی و تجاری را اجرا کند. چندین برنامۀ پیش فرض دارد و برای اکثر دروس مقطع دبیرستان مناسب است. یک قاب دو تایی و یک کابل اتصال همراه دستگاه است.

معمولا بهترین ماشین حساب، ماشین حسابی است که هم عملیات ابتدایی و هم عملیات پیشرفته را پشتیبانی کند. این دستگاه تا حدودی این کار را می کند و امکان محاسبۀ معادلات ابتدایی و استفاده از عملیات تجاری مانند جریان مالی و استهلاک وام را فراهم می کند. اگرچه سیستم آن غیر CAS است اما MathPrint در آن، امکان مشاهدۀ معادلات همانطور که در کتب درسی دیده می شود را به شما می دهد.

بسیاری از برنامه ها مانند Area Formulas, Cabri Jr. Geometry, CellSheet and Inequality Graphing به طور پیش فرض روی این ماشین حساب نصب هستند. این امکانات در کنار قابلیت حل معادلات ابتدایی و پیشرفته این ماشین حساب را به یک ماشین حساب مناسب برای دروس جبر، دیفرانسیل، شیمی و اقتصاد در مقطع دبیرستان بدل کرده اند. به علاوه این ماشین حساب برای بعضی از آزمون های ورودی مجاز است.

یک قاب مقاوم در برابر ضربه استحکام این مدل را تأمین می کند. کابل اتصال TI روی این دستگاه اجازۀ انتقال داده به کامپیوتر و دیگر ابزارهای تگزاس اینسترومنت را می دهد. به روز رسانی برنامه های ماشین حساب گرافیکی نیز از طریق این کابل امکان پذیر است. لوازم جانبی دیگر مانند نرم افزار نمونه ساز TI-SmartView برای کاردبرد معلمان در کلاس درس قابل دانلود است. نرم افزار نمونه ساز با تکنولوژی پروژکتور موجود در کلاس های درس کار می کند، در نتیجه معلمان می توانند محاسباتشان اعم از جدول، نمودار و چارت را روی یک صفحل بزرگ به نمایش بگذارند.

این ماشین حساب RAM 24 کیلو بایتی و یک باطری لیتیوم-یون پشتیبان دارد که در صورت اتمام چهار باطری ۳ آمپری از حافظۀ RAM محافظت می کند.

این ماشین حساب گرافیکی جبری عملیات لازم برای دروس فنی دانشگاه را ارائه نمی دهد. با این وجود به حل معادلات پیچیدۀ مربوط به ریاضیات و علوم دبیرستان کمک می کند. همچنین باطری پشتیبانی دارد که حاظۀ RAM شما را ایمن نگه می دارد. به علاوه برنامه ها و نرم افزار های اختیاری زیادی همراه با این دستگاه ارائه می شوند که آنرا به گزینۀ خوبی برای معلمان و دانش آموزان بدل می کنند.

تگزاس اینسترومنت مدل TI-89 Titanium

این مدل از تگزاس اینسترومنت سیستم CAS دارد، با این برای بسیاری از امتحانات ورودی مورد تأیید بوده است. از ویژگی های این مدل می توان به برنامه های پیش فرض، دسکتاپ آیکونی، فلش ROM 2.7 مگا بایتی برای ذخیرۀ اطلاعات و برنامه، اشاره کرد. از لوازم جانبی آن می توان به کابل USB و کابل اتصال TI اشاره کرد. از نقاط ضعف این ماشین حساب می توان به غیر قابل شارژ بودن باطری و رنگی نبودن صفحۀ نمایش آن اشاره کرد. اما این دستگاه چندین عملیات نموداری را ارائه می دهد که آن را برای بعضی از دروس دبیرستان و دانشگاه مناسب می کند.

این ماشین حساب گرافیکی از قابلیت CAS استفاده می کند که معادله را به Pretty Print یا همان چیزی که در کتب درسی دیده می شود، تبدیل می کند. از ویژگی هایی که این ایزار TI ارائه می دهد می توان به نمودار سه بعدی، طرح های پراکندگی، محور های XY، معکوس کردن عملیات ماتریکس و راه حل های متقابل معادلات عددی اشاره کرد. عملکرد دستگاه، آنرا برای دروس دیفرانسیل، فیزیک، و ریاضی دانشگاه  همینطور مهندسی برق و مکانیک مناسب کرده است. اگرچه معدلات جبر خطی را به خوبی اجرا می کند اما با این حال انتخاب مناسبی برای جبر استاندارد نیست. تگزاس اینسترومنت این مدل را برای دروس آمار و اقتصاد پیشنهاد نمی کند. همینطور فقط برای بعضی از آزمون های وروردی و استاندارد مورد تأیید است.

تگزاس اینسترومنت مدل TI-89 Titanium 16 برنامۀ پیش فرض دارد و در حال گسترش کاربرد آن است. به علاوه می توانید برنامه های اضافی، مانند برنامه هایی که برای تدریس ماتریکس و بردار، دیفراسیل و آمار به کار می روند را دانلود کنید. ROM دستگاه که برای ذخیره سازی و ارتقاء برنامه ها به کار می رود ۲.۷ مگابایت است.

به منظور انتقال داده بین ابزارها و همچنین دانلود نرم افزار این دستگاه به کابل اتصال IT و کابل USB مجهز است. از این طریق می توانید به ابزار های TI دیگر متصل شوید. اگرچه صفحۀ نمایش رنگی نیست اما از منوی آیکونی و صفحۀ تاریخچه با ظرفیت یادآوری بالا برخوردار است.

از دیگر لوازم جانبی می توان به چهار باطری سه آمپر و جعبۀ ضد ضربه در چند رنگ متنوع شامل صورتی، بنفش، طوسی، سفید و قرمز اشاره کرد.

این ماشین حساب در تمامی آزمون های استاندارد مورد تأیید نیست اما کارایی و برنامه های پیشرفته ای دارد که به واسطۀ آنها برا بسیاری از اهداف آموزشی، هم برای معلمان و هم برای دانش آموزان، مفید است.

تگزاس اینسترومنت مدل TI-Nspire CX

سیستم این مدل از ماشین حساب های تگزاس اینسترومنت غیر CAS است که معمولا عملیاتی مثل خطوط XY، رسم نمودار، محاسبات معادله و انیمشن های هندسی آنرا برای دروسی مانند جبر، هندسه و آمار مفید می سازد. از ویژگی های دیگر می توان عملکرد پیشرفته و صفحۀ نمایش پشت نور رنگی را نام برد. این مدل برای اکثر آزمون های استاندارد مورد تأیید است، یک مجوعه از معادلات، رسم نمودار سه بعدی و باطری قابل شارژ دارد.

بر خلاف سایر ماشین حساب ها این ماشین حساب صفحه کلید کامل شامل دکمه هایی برای اعداد، حروف و علامت ها دارند. این ویژگی مانع سردرگمی شما در به یاد آوری کلیدهای ترکیبی برای بعضی از حروف و علامت ها می شود.

این ماشین حساب گرافیکی به جای فرمت Pretty Print که به راحتی قابل فهم است، معادلات و عبارات را با فرمت ترکیبی نمایش می دهد و ازاینرو سیستم این دستگاه را تبدیل به سیستم غیر CAS میکند. این سیستم غیر CAS باعث مس شود این ماشین حساب برای استفاده در کلاس درس و آزمون های رسمی مجاز و مورد تأیید باشد. یک نسخۀ CAS از این ماشین حساب هم موجود است که شامل الگوهای ریاضی می شود و امکان وارد کردن عبارات را آنگونه که در کتب درسی هستند به شما می دهد.

این ماشین حساب گرافیکی جبری بسیاری از عملکرد های ابتدائی و پیشرفته را ارائه می دهد که همۀ آنها را روی یک صفحۀ نمایش رنگی ۳.۵ اینچی مشاهده می کنید. ماشین حساب می تواند تصاویر دیجیتال را وارد کند، که از این طریق شما می توانید تصاویر را هم در محاسباتتان ضمیمه کنید، همچنین می توانید تصویر دلخواه خودتان را وارد کنید و سپس معادله و نمودار را روی آن قرار دهید.

این ویژگی بینش دنیای واقعی را در مورد چگونگی کار کردن معادله به شما می دهد. از ویژگی های دیگر این ابزار رسم نمودار سه بعدی، وارد کردن فرمول های شیمیایی و برنامه های چندگانه مانند Vernier DataQuest است امکان دیدن جدول، نمودار و مقیاس را می دهد و همچنین از طریق آن می توانید داده هایی که می خواهید تحلیل کنید را به صورت دستی وارد کنید یا از حسگر Venier برای وارد کردن و جمع آوری داده استفاده کنید.

با وجود کابل USB و باطری پشتیبان لتیوم-یون می توانید بدون وقفه و خاموش شدن دستگاه از آن برای یادگیری و آموزش استفاده کنید. مقاومت و تنوع را جعبه های رنگی موجود، تأمین می کنند.

اگرچه تگزاس اینسترومنت مدل TI-Nspire CX سیستم غیر CAS دارد اما عناصر دیگرش آن را از یک گزینۀ گرافیکی فراتر می برد. این دستگاه صفحه نمایش رنگی دارد، تقریباً برای تمامی آزمون های استاندارد مجاز می باشد. از عملکردهای پیشرفته مثل الگوهای ریاضیاتی و وارد کردن تصاویر دیجیتالی برخوردار است.

تگزاس اینسترومنت مدل TI-Nspire CX CAS


این ماشین حساب یک ابزار گرافیکی دستی با عملکردهای ابتدایی و پیشرفتۀ فراوان در زمینۀ ریاضیات، هندسه و علوم است. از ویژگی های آن می توان به صفحه نمایش رنگی و باطری قابل شارژ اشاره کرد. به خوبی با نرم افزار های کامپیوتری مشابه کار می کند و آن را یک ماشین حساب ایده آل برای دروس دبیرستان و دانشگاه ی کند. می توانید آن را برای اکثر آزمون های استاندارد استفاده کنید.

تگزاس اینسترومنت مدل TI-Nspire CX CAS با شش استایل نموداری و ویژگی درشت نمایی یا همان قابلیت زوم کردن، امکان کشیدن سریع نمودار به شکل دو بعدی و سه بعدی را فراهم می کند. عملکردهای دیگر ماشین حساب به شما در پیدا کردن مد، میانه و میانگین کمک می کنند. حتی قابلیت خطوط XY وجود دارد که به شما در تعریف کردن بردارها و نمایش سه بعدی همبستگی ها کمک می کند. همچنین این ماشین حساب از ویژگی نمودار پراکندگی برخوردار است که به شما اجازه می دهد تا چگونگی تأثیر یک متغیر بر دیگری را ببینید. سیستم CAS ورودی را به فرمت Pretty Print تبدیل می کند در نتیجه معادلات و عبارات مانند چیزی که در کتاب ها است به نظر می رسد و درک معادلات را نسبت به فرمت های دیگر آسان تر می کند.

این ماشین حساب یک صفحه نمایش رنگی بزرگ دارد که دیدن منوی کشویی را برای شما آسان می کند. منوی کشویی به شما در هدایت اسناد داخل دستگاه کمک می کند. همراه با این ماشین حساب یک نرم افزار کامپیوتری است در نتیجه می توانید از آن روی کامپیوتر با ماشین حساب CAS استفاده کنید. نرم افزار معلم هم همراه با مرکز منبع رایگان، وبینار و کارگاه ها موجود است.

این ماشین حساب برای دروس ریاضی مقطع دبیرستان مانند مثلثات، هندسه و دیفرانسیل گزینۀ خوبی است. شاید این مدل برای درس جبر کمی پیشرفته است اما برای جبر خطی گزینۀ مناسبی است. برای دروسی مثل آمار و اقتصاد هم گزینۀ خوبی به شمار می رود. بر خلاف ماشین حساب های آنلاین دیگر این ماشین حساب برای اکثر آزمون های رسمی قابل استفاده است. این سیستم، یک سیستم غیر CAS هم دارد که برای بقیۀ آزمون های رسمی مورد تأیید است.

هنگام خرید، باطری قابل شارژ لیتیوم-یون روی آن است درنتیجه به جای تعویض باطری می توانید آنرا شارژ کنید. شارژ مجدد از طریق کابل USB انجام می شود. قاب محکمی هم در رنگ های مختلف در کنار دستگاه موجود است.

TI-Nspire CX CAS برای برخی از آزمون های رسمی مورد تأیید نیست اما برای دروس دبیرستان و دانشکاه مناسب است. از ویژگی های دیگرش می توان مناسب بودن آن برای انجام عملیات ابتدایی و پیشرفته و گزینه های نرم افزاری را نام برد که این ویژگی ها آن را به گزینۀ خوبی برای معلمان و همینطور دانش آموزان تبدیل کرده است.