چگونه نام وای فای خود را مخفی کنیم؟ چگونه مانع از دیده شدن نام شبکه وای فای خود توسط دیگران شویم؟ در این مقاله از هاو کن یو شما آموزش مخفی کردن وای فای و جلوگیری از هک شدن آن را آموزش خواهید دید. با ما همراه باشید.

دیگر کمتر خانه، محیط کار و مراکز مختلفی را می توان دید که به شبکه های اینترنت بی سیم یا همان وای فای متصل نباشند و یا به نوعی از آن استفاده نکنند. اما این استفاده ساده، راحت و پر سرعت همیشه با مشکلات و دردسر هایی همراه بوده است. شما با مخفی کردن نام شبکه و در واقع مخفی کردن وای فای می توانید به بسیاری از این مشکلات تا حدودی پایان دهید.

یکی از ترسناک ترین این مشکلات هک شدن شبکه وای فای شما توسط دیگران است که به راحتی به مودم شما نفوذ کرده و بدون اطلاع شما شروع به استفاده کردن از حجم اینترنت شما می کنند همچنین از طرف دیگر چه بسیار مواقعی که شما دوستان و آشنایان را به منزل و یا محیط کاری خود دعوت می کنید و این آشنایان بلافاصله بعد از دیده شدن و رویت نام شبکه وای فای شما به راحتی از شما در خواست رمز کرده و شما هم راهی جز به اشتراک گذاشتن اینترنت خود ندارید که همگی این مشکلات و دردسر ها به راحتی و البته تا درصد بالایی با مخفی کردن وای فای و نام شبکه وای فای بر طرف می شود. اما چگونه این کار را انجام دهیم؟

شما در بخش تنظیمات مودم خود با SSID یا  wireless network name رو به رو هستید که در واقع یک مشخص کننده یا شناساگر برای شناسایی آن توسط دیوایس های دیگر است. زمانی که دیوایس یا گوشی یا هر وسیله دیگری با سرچ کردن شروع به جست و جوی شبکه وای فای می کند در واقع توسط همین SSID شناسایی می شود تا از طریق آن به شبکه دسترسی پیدا کند. به صورت پیش فرض این قابلیت بر روی تنظیمات مودم شما فعال است. یعنی شیکه وای فای یا بی سیم شما با فعال بودن این گزینه به راحتی توسط دیگر دیوایس ها قابل دستیابی و دسترسی است.

شما کاربران هاو کن یو به راحتی و با غیر فعال کردن SSID Broadcast از در معرض رویت و دیده شدن وای فای خود جلوگیری می کنید و از این طریق و با غیر فعال کردن آن دیگر دیوایس ها و گوشی و تبلت ها قادر نخواهند بود به صورت معمول نام شبکه شما را پیدا و شناسایی کنند. اما حال قبل از اینکه به سراغ آموزش غیر فعال کردن این روش برویم ما قبلا در هاو کن یو به شما روش شناسایی گوشی ها و دیوایس های متصل شده به اینترنت و همچنین قطع دسترسی آن را آموزش دادیم که شما کاربران عزیز هاو کن یو این آموزش را در لینک زیر می توانید مشاهده کنید و از آن بهره ببرید.

چگونه می توانید با گوشی خود دستگاه های متصل به وای فای را شناسایی و بلاک کنید؟

روش مخفی کردن وای فای 

وارد تنظیمات مودم خود شوید

netgear-router-login-setup

مرورگر گوشی یا کامپیوتر خود را باز کنید و سپس به قسمت مدیریت مودم خود بروید. برای این کار معمولا شما کافیست آدرس ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ را(با اعداد انگلیسی) ادرس بار یا درمکانی که آدرس وبسایت ها را وارد می کنید بزنید و سپس در صفحه جدید در هر دو گزینه admin  را بزنید. اگر از این راه به جواب نرسیدید در مقاله دیگر ما در این لینک  به دنبال جواب خود باشید. بعد از این که به بخش مدیریت مودم خود وارد شدید مراحل بعد را دنبال کنید.

برروی گزینه wirless بزنید

captureتنظیمات و منو های هر مدل و برند از مودم با دیگری متفاوت است ولی تقریبا در شکل و گزینه ها همگی یکی هستند. شما در همان صفحه اول که پس از مرحله بالا وارد شدید میبایست به دنبال گزینه wirless یا گزینه های مشابه همچون Wireless Settings بگردید که معمولا در منوی اصلی قابل دسترسیست.

نکته: شما ممکن است به جای wirless با گزینه های دیگری و یا خود گزینه wirless را از منو های دیگری پیدا کنید یا اسم ان متفاوت باشد ولی با همه این اوصاف شما تنها باید به دنبال گزینه SSID Broadcast بگردید که پیدا کردن ان از منو های مربوط به wirless تنظیمات مودم کار سختی نخواهد بود.

به دنبال گزینه SSID Broadcast بگردید

capture

حال به راحتی به دنبال گزینه ای همچون SSID Broadcast و یا Enable SSID Broadcast بگردید و در صورت فعال بودن ان تیک و یا گزینه فعال بودن را بردارید و سپس تنظیمات را با زدن بر روی گزینه apply ذخیره کنید.

از این طریق مشاهده خواهید کرد که دیگر نام شبکه وایرلس یا وای شما در جست و جو های گوشی و تبلت و … یافت نمی شود و در واقع مخفی شده است. تا به اینجا شما دسترسی به این شبکه وای فای را به تحوی از بین برده اید و در واقع گوشی های دیگر قابل به سرچ و پیدا کردن ان نیستند. حال سوال اینجاست که چگونه می توانید خودتان به وای فای دسترسی داشته باشید؟

دسترسی به وای فای مخفی شده

02-wifi-routers-group-shot-2000حال که شما این نام و دسترسی را مخفی کردید به گفته parsia.net از این طریق می توانید به آن دسترسی پیدا کنید. راحت ترین روش برای پیدا کردن SSID مخفی که پنهان شده، استفاده از ابزارهای مانند: inSSIDer, NetStumbler, یا Kismet برای اسکن شبکه می باشد که در زمان کوتاهی قادر به نمایش تمامی شبکه های خارجی مجاور می باشد. به همین سادگی شبکه های وایرلس مخفی را می توان اسکن کرد و البته تعداد زیادی از این ابزارهای هستند که کار مشابه ی را انجام میدهند و در عین حال برخی از این ابزارها بصورت رایگان در اختیار عموم قرار دارد.

معمولا این گونه ابزارها توانایی شناسایی مک آدرس مودم ، نوع امنیت ، استاندارد وایرلس ، WPS ، قدرت سیگنال وایرلس ، برند مودم و… را دارند. بعنوان مثال یکی از نرم افزارهای پیدا کردن SSID مخفی Acrylic Wi-Fi Home  می باشد که بصورت رایگان از وب سایت مربوطه قابل دریافت است، پس از نصب نرم افزار و اجرای آن تمامی شبکه های وایرلس که در مجاور شما قرار دارند اعم از آنهای که Broadcast شده اند و یا مخفی شده اند توسط نرم افزار اسکن شده و قابل شناسایی خواهند بود. این نرم افزار آخرین استاندارد وایرلس ۸۰۲.۱۱ac در زمان نوشتار این مقاله را نیز قادر به شناسایی می باشد.