چگونه در شب عکاسی کنیم؟ چه نکاتی را برای عکاسی در شب باید مد نظر داشته باشیم؟ اگر اهل عکاسی و گرفتن دوربین به دست هستید خوب میدانید که با واسطه شب و زیبایی ها بی مااندش چه تصاویری با دوربین می تواند به ثبت رشاند هرچند که عکاسی در شب چالش های خاص خود را دارد. با ما همراه باشید تا بر نکات عکاس در شب نگاهی بیاندازیم. ضمنا در صورت علاقه به عکاسی صورت میتوانید این آموزش را تماشا کنید: 

گرفتن عکس های دراماتیک در شب با دوربین خودتان راحت‌تر از چیزی است که فکر می کنید. با کمی صبر، تمرین و چند نکته شما می‌توانید تصاویر تماشایی در طول شب بگیرید. شب به واسطه وجود نور های جذاب در میان تاریک فرصتی است که هر عکاسی دوست ندارد از دست بدهد ولی به واسطه کمبود نور و مشکلات مرتبط با آن دردسر هایی ایجاد می شود. با یکدیگر در ادامه در هاو کن یو چندین نکته را که متخصصان عکاسی برای عکاسی در شب به شما پیشنهاد کرده اند را برسی می کنیم.

راهنمای جامع خرید دوربین حرفه ای

فلش عکاسی در شب را خاموش کنید

اگر گزینه حالت اتوماتیک (فلش دوربین) شما روشن است سعی کنید برای جبران نور کم گزینه فلش پاپ آپ pop-up flash را روشن کنید. با فعال کردن این گزینه شرایط برای استفاده از فلش و عکاسی در شب برای شما مهیا می شود. استفاده از هر یک از این گزینه‌های pop-up flash دوربین این مشکل را حل می‌کند.

از سه پایه استفاده کنید

برای اینکه شات های شب عالی بگیرید دوربین باید به مدت طولانی در معرض نور شب باشد و این به این معنا است که شما نیاز به یک سه پایه دارید. اگر سه پایه های شما کمی شل و لرزان است از قسمت مرکز آن یک کیف سنگین آویزان کنید تا از تکان خوردن آن جلوگیری کند. حتی کمترین وزش باد می‌توانند پایه را در حال عکس گرفتن تکان دهد و شما نمی توانید تیرگی ملایم صفحه دوربین را ببینید. بیشتر احتیاط کنید.

چگونه دوربین DSLR را تمیز کنیم؟ (۳ روش)

از تایمر خودکار استفاده کنید

با فشار دکمه شاتر تنها کاری که می کنید لرزاندن دوربین است، حتی با بودن سه پایه. از گزینه تایمر خودکار دوربین تان همراه با گزینه قفل آیینه (اگر دوربین شما این ویژگی را دارد) استفاده کنید تا از تار شدن عکس‌ها جلوگیری کنید.

آزاد کردن شاتر یا کنترل از راه دور گزینه‌های دیگر یک سرمایه گذاری خوب برای هر عکاسی است که مدت زمان طولانی به طور منظم عکاسی می کند. مطمئن شوید که چیزی را می‌خرید که مختص دوربین شماست.

تایم نوردهی را بیشتر کنید

برای اینکه شات هایی که در شب می گیرید عالی باشند باید بگذارید نور کم محیط به اندازه کافی به حسگر تصویر برسد و برای این کار لازم است مدت زمان طولانی در معرض نور قرار گیرد.

یک زمان حداقل ۳۰ ثانیه زمان خوبی برای شروع است. و زمان نوردهی می‌تواند در صورت لزوم از این مدت هم بیشتر باشد. در مدت ۳۰ ثانیه هر چه که در شات‌های شما در حال حرکت باشند از جمله ماشین می توانند به مسیرهای شیک نوری تبدیل شوند.

اگر این مدت نوردهی خیلی طولانی شود می تواند خارج از بازه سرعت شاتر دوربین شما باشد. بسیاری از دوربین ها می توانند فقط تا ۳۰ ثانیه پیش روند اگر لازم است مدت طولانی تری نوردهی کنید از تنظیم لامپ استفاده کنید. با استفاده از این مورد می توانید شات‌ها را تا زمانی که دکمه شات فشار داده می‌شود باز نگه دارید. آزاد کردن شات در این مورد لازم است و معمولا در این صورت قفل می شود که شما واقعاً نباید کل زمان دکمه را نگه دارید (فقط در تاریکی، این مورد یادتان نرود).

لازم به ذکر است که دوربین برای پردازش این تایم مدت بیشتری لازم دارد. صبور باشید و صبر کنید قبل از اینکه عکس دیگری بگیرید کار پردازش دوربین تمام شود. عکاسی در شب روند کندی دارد و علاوه بر این شما می خواهید صفحه نمایش را ببینید، پس شما می توانید برای عکس بعدی تایم را تنظیم کنید تا عکس کاملی داشته باشید.

تغییر به فوکوس دستی

حتی بهترین دوربین ها و لنز ها با فوکوس خودکار مشکل دارند و احتمالاً بهتر است که لنزتان را به فوکوس دستی تغییر دهید. حتی اگر پیدا کردن چیزی برای تنظیم فوکوس در تاریکی برای شما دشوار است از تنظیم فاصله بر روی لنز استفاده کنید. برآورد کنید سوژه شما بر حسب فوت یا متر چقدر از شما فاصله دارد، سپس از نور فلش استفاده کنید تا این فاصله را بر روی لنز ببینید و تنظیم کنید.

اگر سوژه عکس بسیار دور است لنز را روی بی‌نهایت تنظیم کنید و اجازه دهید تا جایی که می تواند حداقل ۱۶ فوت فوکوس کند و همه چیز در فوکوس باید قرار گیرد.
شما می توانید همیشه صفحه دوربین تان را چک کنید و با توجه به آن شات بعدی را تنظیم کنید.

عمق زمینه را بیشتر کنید

عمق بزرگ زمینه برای شات های شب بهترین گزینه است علی الخصوص زمانی که از ساختمان ها و سازه های نوری عکس می گیرید. حداقل ۱۱ فوت باید استفاده شود اگرچه ۱۶ فوت و بالاتر بهتر است. به خاطر بسپارید که این به این معنا است که نور کمتری می‌تواند به لنز برسد و لازم است شما طبق آن سرعت شات را تنظیم کنید.

برای هر توقفی که انجام می دهید تایم نوردهی دو برابر خواهد شد. اگر شما ۱۱ فوت در ۳۰ ثانیه عکس می‌گیرید پس لازم است یک دقیقه نوردهی شود. زمانی که فاصله ۱۶ فوتی را عکس می گیرید اگر می خواهید از فاصله ۲۲ فوت عکس بیندازید مدت زمان لازم ۲ دقیقه خواهد بود. اگر دوربین شما به این تایم نمی‌تواند برسد از تایمر گوشی خود استفاده کنید.

ISO خود را مشاهده کنید

اگر سرعت شاتر و دیافراگم دوربین را تنظیم کرده اید و همچنان نور کافی در عکس ندارید، می‌توانید به قسمت تنظیمات ISO دوربین خود بروید. این گزینه این امکان را به شما می دهد که در نور کم هم عکس بگیرید. یادتان باشد اگر چه هر چه ISO بالاتر باشد نویز بیشتری به عکس شما می دهد.

نویز در سایه ها بزرگترین نمایش را ایجاد میکند و عکاسی در شب با سایه ها پر می‌شود. اگر از پایین‌ترین ISO استفاده کنید می‌توانید با خیال راحت آن را انجام دهید.

باتری یدک دم دست خود داشته باشید

استفاده طولانی می‌تواند باتری‌های دوربین‌تان را به سرعت خالی کند. مطمئن شوید که باتری یدکی دارید، اگر تصمیم دارید عکس های زیادی در شب بیاندازید.

آزمایش حالت های اولویت شاتر و دیافراگم


اگر می خواهید به خودتان کمک کنید تا در حین عکاسی آموزش هم ببینید به آزمایش این دو حالت توجه کنید. AV (یا A- حالت اولویت دیافراگم) به شما این امکان را می‌دهد که دیافراگم را انتخاب کنید و TV (یا S- حالت اولویت شاتر) نیز به شما امکان انتخاب سرعت شاتر وتغییر را می دهد. دوربین تنظیمات بعدی را خودش انجام می‌دهد.

این روش عالی برای این است که یاد بگیرید چگونه دوربین عکس می گیرد و به شما کمک خواهد کرد تا عکس های درست بیاندازید.