چگونه صحیح از تردمیل استفاده کنیم؟ تردمیل یکی از رایج ترین تجهیزات کلوپ های ورزش و سلامتی است. با اینکه استفاده از آن سخت نیست اما بسیاری از ورزشکاران اشتباه از آن استفاده می کنند. یادگرفتن طرز استفادۀ صحیح و مناسب از تردمیل کمکتان می کند که تمرین بدنی مؤثر و ایمنی داشته باشید. اینجا در هاو کن یو طرز استفادۀ مناسب از تردمیل ارائه شده است که با هم مرور می کنیم .

پ

با کنترل پنل (صفحۀ کنترل) تردمیل آشنا شوید

از یک مربی در باشگاهتان یا فردی که آشنا به انواع تردمیل است بخواهید که دستوالعمل های پایه را به شما آموزش دهد یا دستورالعمل های صفحۀ  تردمیل را بخوانید. اکثر ویژگی های در تردمیل های مختلف به یک شکل هستند از جمله انتخاب تمرین به صورت دستی یا خودکار، دکمه های شروع و پایان، تنظیمات سرعت و شیب، و ورودی وزن. همچنین شما می توانید از دفترچه راهنمای تردمیل هم کمک بگیرید و با تمامی ویژگی های تردمیل خود آشنا شوید.

چگونه تنفس کنیم؟ (روش ها و تکنیک ها)

 ‎

ویژگی های امنیتی را بدانید

یادبگیرید که سوئیچ وضعیت اورژانسی کجاست و امتحانش کنید. معمولاً یک دکمۀ قرمز بزرگ در وسط صفحۀ دستگاه است. همچنین سایر نکات امنیتی را که در تردمیل باید مد نظر داشته باشید از جمله مکان قرار گیری و همچنین شرایط استفاده را به دقت مد نظر داشته باشید.

روی سرعت کنترل داشته باشید

قبل از اینکه برای اولین بار روی تردمیل بروید، قبل از روشن کردن دستگاه، در حالی که پاهایتان را روی ریل های کناری گذاشته اید(نه کمربند میانی) ، روی دستگاه بایستید. برنامۀ دستی را انتخاب کنید و سرعت را تا ۲ الی ۳ MPH بالا ببرید تا دستگاه شروع به کار کند. هیچ وقت زمانی که پاهایتان روی کمربند میانی قرار دارید دستگاه را روشن نکنید. حتی اگر آمادگی هم دارید با سسسرعت بالا شروع نکنید.

با سرعت کم شروع کنید

برای شروع، راحت ترین کار برای یک مبتدی این است که دستگیره های مخصوص را بگیرد، یک پا را روی کمربند قرار دهید و هماهنگ با سرعت تردمیل گام بردارید. وقتی که دیگر به سرعت عادت کردید، دست هایتان را از دستگیره ها رها کنید و به طور طبیعی راه بروید.

برای شروع با سرعت پایین راه بروید

 برای شروع استفاده از تردمیل همیشه با راه رفتن ساده شروع کنید. راه رفتن را با یک سرعت آهسته و راحت شروع کنید، مثلاً ۲ MPH. سرتان را بالا بگیرید و در میانۀ کمربند قرار بگیرید (نه خیلی جلو و نه خیلی عقب). دقت داشته باشید که  همیشه با بدن از قبل گرم شده شروع به کارکنید.

سرعت راحت خودتان را پیدا کنید

یک سرعت راحت برای راه رفتنتان پیدا کنید. قبل از بالا بردن سرعت به مدت چند دقیقه با راه رفتن آهسته بدنتان را گرم کنید. کم کم و به صورت مرحلاه به مرحله سرعت را بالا ببرید و مطمئن شوید آمادگی کافی را برای سرعت مد نظر دارید.

۱۲ تمرین عالی برای ورزش در خانه

یک برنامه انتخاب کنید

بسته به نوع تردمیلتان اگر یک برنامۀ خودکار انتخاب کنید دستگاه خودش شما را به مراحل گرم کردن، تمرین و سرد کردن می برد. این روش برای مبتدیانی که می خواهند به طرز کار دستگاه عادت کنند عالی است. پس اگر مبتدی هستید بهتر است از برنامه های خود دستگاه استفاده کنید تا به بدن خود آسیب نسانید.

دوی آهسته و دویدن روی تردمیل را امتحان کنید

زمانی که به راه رفتن عادت کردید، دوی نرم و سپس دویدن روی تردمیل را امتحان کنید. این کار نیاز به تمرین دارد. بالا و پایین رفتن روی تردمیلِ در حال حرکت در ابتدا ممکن است کمی برایتان گیج کننده باشد، پس مراقب این احساس غیر منتظره باشید.

وقتی به سرعت عادت کردید دیگر دستگیره ها را نگه ندارید

بزرگترین اشتباه کسانی که از تردمیل استفاده می کنند این است که موقع راه رفتن یا دویدن دستگیره ها را نگه می دارند. این کار باعث مسائل متعددی برای ورزشکار می شود، از جمله:

  • کاهش شدت تمرین (سوزاندن کالری کمتر و کاهش مزایای شرایط هوازی بودن)
  • به خطر افتادن وضعیت اندامی و مکانیک بدن
  • افزایش خطر کشش ماهیچه ای
  • کاهش هماهنگی و تعادل
  • کاهش اثر عصب خودپذیر (توانایی حس طبیعی و تنظیم طبیعی وضعیت بدنی)

استفاده از شیب

می توانید برای افزایش تلاش ورزشی تان بدون اینکه سرعتتان را افزایش دهید، شیب دستگاه را بالا ببرید. اما باز هم نرده های مخصوص دستگیره ها را نگه ندارید. نگه داشتن دستگیره ها در زمان شیب دادن به تردمیل وضعیت بدنی را به خطر انداخته و مشکلات مربوط به آن را ایجاد می کند. وقتی از یک شیب بالا می رویم به طور طبیعی بدن را در قسمت باسن و زانو ها خم می کنیم و در همین حین بدن کمی به جلو خم می شود؛ نگه داشتن دستگیره ها در تردمیل دارای شیب مجبورتان می کند که کمرتان را خم کنید.

تردمیل را متوقف کنید

چندین راه برای متوقف کردن یک تردمیل در حال حرکت وجود دارد:

  • کاهش سرعت با استفاده از صفحۀ کنترل تا زمانی که کمربند متوقف شود.
  • ضربه زدن به دکمۀ قرمز که سرعت را به سرعت کاهش می دهد.
  • دستگیره ها را بگیرید، روی طرفین کمربند بایستید و دستگاه را خاموش کنید.

دو روش اول برای کاربران مبتدی تردمیل توصیه می شود، روش آخر به کمی هماهنگی و تمرین نیاز دارد.