بارکد QR Code بارکد های مربعی شکل هستند که برای ارسال یا خوانش سریع در تلفن های هوشمند استفاده میشوند. به عبارت ساده تر این بارکد ها دستوری را در گوشی همراه شما ایجاد میکنند که اگر بخواهید به صورت دستی آن را وارد کنید زمان بیشتری را باید صرف آن نمایید. مثلا برای باز کردن یک صفحه خاص از یک وبسایت در اینترنت باید نام صفحه را در URL و یا گوگل وارد کنید تا اقدام شما نتیجه یابد. اما اگر یک QR Code خاص به آن صفحه در فضای اینترنت اختصاص یافته باشد می‌توانید بدون هیچ گونه صرفه زمانی آن صفحه را در مرورگر خود باز کنید. با هاو کن یو همراه باشید

QR Code ها فقط برای باز کردن صفحات وب استفاده نمی شوند. این کد برای دانلود فایل ها، نصب برنامه های جدید، پرداخت سریع تر و ده ها روش دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. اما چگونه میتوان از این بارکد های مفید در آیفون استفاده کرد.

برای IOS های قبل از ۱۱

کار با بارکد QR Code www.howcanu.com

در ورژن های نرم افزاری IOS پیش از ۱۱ قابلیت استفاده از QR CODE در خود دستگاه وجود ندارد. برای استفاده از این قابلیت شما باید روش های دیگر مانند استفاده از نرم افزار های بیرونی را امتحان کنید. یکی از این نرم افزار ها مرورگر Google Chrome نسخه موبایل است که به طور پیش فرض قابلیت اسکن بارکد های QR را دارد. برای استفاده از این قابلیت ابتدا نرم افزار را نصب کنید. و سپس به ترتیب مراحل زیر را پیش بروید.

اگر آیفون ۶S و یا جدید تر دارید

  • دلیل جدا کردن آیفون های جدید از قدیمی قابلیت ۳D Touch آن است
  • ابتدا آیکن Chrome را محکم فشار دهید تا پنجره مرتبط به ۳D Touch باز شود.
  • گزینه دوم یعنی گزینه Scan QR Code را انتخاب کنید.

کار با بارکد QR Code www.howcanu.com

اگر آیفون ۶ ویا قدیمی تر دارید

  • برای این آیفون ها از قابلیت Spotlight کمک بگیرید
  • برای این کار در قسمت خانه آیفون خود صفحه را به سمت راست بکشید.
  • در صفحه جدید یک فیلد سرچ مشاهده خواهید کرد. در قسمت سرچ عبارت Qr Code را وارد کنید.
  • سپس برای شما پنجره ای باز خواهد شد که اگر CHrome را نصب کرده باشید قطعا یکی از گزینه ها آیکن گوگل کروم خواهد بودکه عبارت Scan QR Code در جلوی آن نوشته شده است.
  • بر روی این گزینه تپ کرده و به مرحله بعد بروید.

کار با بارکد QR Code www.howcanu.com

کار با QR Code 

اگر برای بار اول از این قابلیت کروم استفاده می‌کنید حتما برای دسترسی به دوربین از شما اجازه درخواست خواهد شد.

کار با بارکد QR Code www.howcanu.com

در صفحه دوربین باز شده یک قاب مربعی مشاهده خواهید کرد. حالا باید برچسب بارکد QR را در این قاب چهارگوش قرار دهید. توجه داشته باشید که در این صفحه نیازی به گرفتن عکس نیست. پس از اسکن اتوماتیک بارکد، صفحه مورد نظر یا دستور خاص در تلفن هوشمند شما باز خواهد شد.

نکته
نرم افزار های دیگری هستند که میتوانند بارکد های کیو آر را اسکن کنند. اما گوگل کروم بهترین و آسان ترین نرم افزار موجود است. برای مشاهده اپلیکیشن های دیگر در Appstore عبارت QR code Scanner را جستجو کنید.

برای آیفون های IOS 11

ios11-800x500خوشبختانه در آپدیت جدید نرم افزاری اپل این قابلیت به صورت پیش فرض در دستگاه وجود دارد. یعنی نیازی به نصب نرم افزار دیگری نیست. برای اسکن کردن بارکد های QR در آی او اس جدید از طریق زیر پیش بروید.

برای شروع، اپ دوربین خود را باز کنید. دقت داشته باشید که Mode دستگاه روی Photo یا Square باشد. هر دوی آنها این توانایی را دارند که بارکد ها را اسکن کنند.

کار با بارکد QR Code www.howcanu.com

حالا دوربین خود را به سمت برچسب کد بگیرید و مقداری به آن نزدیک کنید. بهتر است گرید دوربین شما روشن باشد تا بهتر فاصله مناسب را تنظیم کنید. در تصویر زیر فاصله مناسب مایل به دور برای که دوربین آیفون میتواند کیو آر را تشخیص دهد معلوم شده است.

کار با بارکد QR Code www.howcanu.com

نکته
اگر گرید (خط های کمرنگ افقی و عمودی)‌ تصویر شما روشن نیست، میتوانید از مسیر Settings , camera گرید را روشن کنید.

با توجه به دستوری که در کد QR مخفی است، این کد میتواند کار های بسیار زیادی را برای شما انجام دهد. در تصاویر زیر به عنوان مثال از دو قابلیت باز کردن یک صفحه وب و ذخیره کردن نام و شماره یک مخاطب جدید استفاده کرده ایم.