این که همیشه به دنبال شارژ گوشی تان باشید امری همیشگیست. گوشی‌های موبایل  وسیله‌ای برای اتصال ما به دنیای واقعی و مجازی هستند. این گوشی‌ها  تقریبا هیچ وقت به اندازه یک روز کامل شارژ  را در باتری خود نگه نمی‌دارند و به محض این‌که شارژ موبایلتان کم می‌شود، به دنبال جایی هستید که بتوانید آن را شارژ کنید. حتی بعضی اوقات  شارژ کردن موبایلتان در منزل هم می‌تواند کاری  سخت باشد، خصوصا اگر این که دستگا‌ه‌های برقی دیگری به شارژ باشند و یا با افراد دیگر خانواده از یک جا برای شارژ موبایلشان استفاده نمایید. این معضل می‌توانید تا با  کمی برنامه‌ریزی حل شود.

متاسفانه هیچ استراتژی جهانی‌ای برای شارژ کردن وجود ندارد و هر کس باید روشی را که با شیوه زندگی، عادت ها و استفاده روزانه از گجت‌هایش (به وسائل و تجهیزات کوچک و تازه‌ اختراعی گفته می‌شود که در آن‌ها فناوری نویی به کار رفته باشد و برای انجام کارهای مخصوصی بدرد بخورد)   تطابق دارد را برای خود طراحی کند. با این حال، ما  درباره مساله شارژ با چندین کارشناس و همچنین کارمندان دفتر تکنولوژی Verge صحبت کرده‌ایم و می‌توانیم  تا شما را در رابطه با این که چگونه موبایلتان را به بیشترین مقدار ممکن، شارژ کنید و محیط منزل و یا  کارتان را طوری تغییر دهید که برای شارژ موبایلتان ایده‌آل باشد، راهنمایی کنیم.


چگونه گوشی خود را سریع تر شارژ کنیم؟


اجازه دهید تا با مسایل پایه‌ای شروع کنیم.

موبایلتان را کجا شارژ می‌کنید؟

شیوه زندگیتان را ارزیابی کنید. معمولا دوست دارید که موبایلتان را در منزل شارژ کنید و در عین حال دوست دارید تا قادر باشید در هر کجا که هستید موبایلتان را شارژ نمایید. برای مثال، می‌توانید تا  یک کابل شارژ مخصوص در محل کارتان داشته باشد که همیشه یک سر آن  به پورت شارژ usb  وصل است و علاوه بر آن در منزل هم همیشه یک کابل شارژ و آداپتور دیگر داشته باشید. با این روش می‌توانید که همیشه شارژ داشته باشید. هر جایی که بیشتر می‌روید، یک کابل شارژ در آن‌جا بگذارید. حتی ممکن است که یک شارژر هم برای ماشینتان لازم داشته باشید و یا هر اتاق از منزلتان.  به طور جدی، کابل های شارژ را در هر مکانی که به صورت مکرر به آن‌جا می‌روید، قرار بدهید. سعی کنید تا یک پاور بانک و یا باطری اضافه شارژ شده نیز در کیفتان نگه دارید و بلافاصله پس از استفاده از آن ، مجدا آن را شارژ کنید.

چه لوازمی برای شارژ کردن، باید تهیه نمایید؟

برای شارژ کردن به لوازم زیادی احتیاج است. شما به مواردی از جمله کابل، آداپتور usb، باطری‌های خارجی مثل پاوربانک و در برخی موارد به پریز برق‌های مدل جدید احتیاج دارید. که می‌توانید کلیه  این لوازم را از طریق وب‌سایت‌های آنلاین و مغازه‌های الکتریکی تهیه نمایید.  به طور رایج و به صورت کلی شما حداقل به ازای هر فردی که در منزلتان زندگی می‌کند به یک کابل شارژ و آداپتور احتیاج خواهید داشت. همچنین به یه کابل شارژ برای ماشینتان و یا یک شارژ فندکی (مخصوص ماشین) و یک کابل شارژ برای محل کارتان احتیاج خواهید داشت.  قطعا می‌توانید که با یک کابل هم گوشیتان را شارژ کنید، اما ممکن است تا کمی به دردسر بیفتید، زیرا هیچ کس دوست ندارد که همیشه در حال جابه‌جا کردن کابل موبایلش باشد.

 امروزه بعضی از ماشین‌های مدل جدید مجهز به یک صفحه از قبل جاسازی شده مخصوص  برای شارژ گوشی در  درون ماشین، هستند. اگر می‌خواهید که ماشین جدید بخرید، شاید لازم باشد که این مورد را هم در نظر بگیرید. اخیرا برای گوشی‌های اندرویدی شارژهای بدون سیمی تولید شده‌اند، که خرید آن‌ها نیز می‌تواند سرمایه‌گذاریی به جا باشند. (لازم به ذکر است که کمپانی اپل هنوز این دسته از شارژها را ارایه نکرده است.)

بعضی از افراد نیز با نصب کردن پریز‌های مخصوص usb در منزلشان یک سری تغییرات خوب خوب و کاربردی برای خود ایجادکرده‌اند. با نصب این نوع پریز‌ها می‌توانید بدون استفاده از آداپتور، موبایلتان را شارژ کنید. این کار لزوما توصیه نمی‌شود، اما اگر فکر می‌کنید که می‌تواند برایتان مناسب باشد، شاید ارزش این را داشته باشد که امتحانش کنید.


چگونه عمر باتری خود را بیشتر کنیم ؟


چه مدت باید  تلفنتان شارژ شود؟

دقیقا نمی دانیم که این گفته از کجا آمده است، که وقتی موبایلتان به صورت کامل شارژ شد باید حتما آن را از پریز برق بکشید. به گفته برخی افراد،  با این کار باتری موبایلتان استهلاک بیشتری پیدا می‌کند. ما  در رابطه با صادق بودن این موضوع با Daniel Steingart ، استاد دانشکده مهندسی مکانیک و هوافضا در دانشگاه پرینستون، صحبتی انجام دادیم و جواب او منفی بود. در حقیقت ساده‌ترین کار برای انجام دادن این است، تا جایی که می‌توانید در  همه اوقات گوشیتان را به شارژ بزنید. باتری موبایل‌های جدید و هوشمند به خوبی این شرایط را مدیریت می‌کنند. به عنوان مثال گوشی‌های با سیستم عامل Android O با باتری‌‌های بهتر و قوی‌تری نسبت به قبل وارد بازار شده اند که این گوشی‌ها، با توجه به میزان استفاده هر کدام از اپلیکیشن‌های باز بر روی صفحه موبایلتان، باتری شما را مدیریت می‌کنند و زمانی که باتریتان ۱۰۰٪ پر می‌شود، بار الکتریکی اضافی‌ای به باتریتان وارد نشده و (وضعیت) باتریتان ثابت می‌ماند.

به گفته برخی دیگر، این که شارژ موبایلتان را به ۱۰۰٪ برسانید نیز، بهترین کار نیست. به گفته Venkat Srinivasan، مدیر مرکز همکاری Argonne (مرکزی جهت ذخیره انرژی و یا به صورت مختصر موسسه (ACCESS))، همیشه باتری موبایلتان را بین یک محدوده معین مثلا بین ۳۰ تا ۸۰٪ شارژ کنید. او می گوید که زمانی که  میزان شارژ باتری موبایلتان به ۱۰۰٪ می‌رسد، واکنش های خاصی در داخل باتری رخ می دهد که باعث تخریب الکترولیت‌ها و در نهایت تخریب باتریتان می‌شود. اما قطعا  برای اکثر افراد این میزان شارژ، مطلوب نخواهد بود.

نگه داشتن شارژ موبایلتان زیر ۱۰۰٪ و در محدوده معین می‌تواند کاری ایده آل است، اما غالبا این که موبایلتان به طور کامل شارژ شود، بیشتر برایتان کارآمد خواهد بود و  با این روش  هم باتریتان به طور کامل از بین نمی‌‌رود. احتمالا بیشتر شما‌ روش آقای Steingart را انتخاب می‌کنید و گوشیتان را در شارژ باقی می‌گذارید و اگر قبلا هم از این روش استفاده می‌کرده‌اید، احتمالا تا الان  این واکنش های مخرب درون باتریتان رخ داده اند، بنابراین می‌توانید تا باتریتان در آن حالت باقی بگذارد.

گوشیتان درحال خاموش شدن است و یا به کندی شارژ می‌شود؟

شارژ گوشی www.howcanu.comاکثر تلفن ها دارای حالت هایی از قبیل کم قدرت (Power Low)، اکو، و یا صرفه جویی در باتری  هستند. در گوشی‌های آیفون می‌توانید از طریق منوی تنظیمات باتری، گوشیتان را در حالت کم‌قدرت قرار دهید. با این روش اپلیکیشن‌های صفحه نمایش گوشیتان، خود به خود به روز رسانی نمی‌‌شوند و دانلودهای اتوماتیک موجود در گوشیتان متوقف می‌شوند. همچنین جلوه های بصری  موبایلتان محدود شده و باعث می‌شود تا قفل اتوماتیک صفحه نمایش شما فقط تا ۳۰ ثانیه روشن بماند.  برند سامسونگ نیز متدی مشابه با گوشی‌های پیکسلی سامسونگ، برای ذخیره انرژی باتری موبایل ارایه کرده است که می توانید هنگامی که شارژتان کم شده و یا قصد دارید تا شارژ گوشی تان را نگه دارید، از مزایای این متد استفاده کنید.

ترفند شارژ گوشی

اگر از این که موبایتان  کند شارژ می‌شود خسته شده‌اید و در آن لحظه خیلی زیاد به آن احتیاج ندارید، با قرار دادن موبایلتان بر روی حالت هواپیما یا اصطلاحا Airplane mode نیز می‌توانید کمک کنید تا گوشیتان زودتر شارژ شود. مثلا همیشه زمانی که خارج از منزل هستید و در جایی هستید که ممکن است سریع از آنجا جابه‌جا شوید، می‌توانید از این روش استفاده کنید. با این روش گوشیتان زودتر شارژ می‌شود  اما موقتا تلفنتان از دسترس خارج شده و قادر نخواهید بود از طریق آن مسیج و یا زنگ بزنید و بالعکس.

علاوه بر آن می‌توانید تا از طریق تنظیمات گوشیتان بررسی کنید که چه برنامه‌هایی بیشتر شارژ موبایلتان را هدر می‌دهند و دوست دارید کدام برنا‌مه‌ها بر روی صفحه موبایلتان باز باشند. بررسی کنید که آیا لازم است یک سری بازی‌های موجود در گوشیتان، به صورت مداوم آپدیت شوند؟

 لازم است تا بدانید که هر باتر‌ی‌ای یک عمر مصرفی دارد و بالاخره خراب می‌شود و با گذشت زمان شارژ کمتری در خود نگه می دارند. این یک حقیقت است و زمانی که موبایل می‌خرید، متاسفانه نمی‌توانید خودتان باتری داخل آن را انتخاب نمایید. بیشتر گوشی‌های هوشمند همراه با باتریهای درونشان تولید شده که  این باتری‌ها، قابل درآوردن نیز نیستند و هر چیز که به شما داده می‌شود را باید بگیرید. در حقیقت تلفن برای استفاده کردن است و این بسیار خوب است و بدترین حالت ممکن این است که شاید بعدا مجبور شوید تا یک باتری جدید برای موبایلتان خریده و بر روی آن بیاندازید که این امر، کار چندان بد و یا سختی برایتان نخواهد بود.