دندان شکسته و ترمیم آن در این مقاله مورد توجه واقع خواهد شد. در این مقاله شما فرا خواهید گرفت که به هنگام مواجه شدن با دندان شکسته خود و یا دیگران چگونه می توانید آسیب را به حد اقل برسانید و برای نجات ان تلاش کنید. با هاو کن یو همراه باشید.

با اینکه بسیاری از دندان های سالم محکم هستند، اما در سوانح و یا شرایط خاص این دندان های دیگر توانایی تحمل فشار و یا ضربه را ندارند و ممکن است با ترک و یا حتی شکستی مواجه شوند. این مورد هم میتواند همراه با درد و خونریزی لثه و هم هم تنها ترک و شکستگی باشد. زمانی که شما با دندان شکسته مواجه شدید اولین و مهمترین اقدام میبایست مراجعه به دندان پزشک باشد ولی با این حال کارهایی نیز تا قبل از مراجعه به دندان پزشک می توانید انجام دهید که به سالم ماندن و یا کاهش آسیب دندان ها می تواند کمک کند.

تشخیص شکسته شدن دندان 

درد شدید در دندان

toothpain-700x400اگر پس از جویدن و یا گاز زدن چیزی احساس درد شدید در دندان خود کردید و یا صداییی از ناحیه دندان های خود شنیدید به سرعت دندان های مشکوک را در رابطه با شکستن و یا ترک برداشتن چک و بررسی کنید.

  • دقت کنید که ممکن است قسمتی از دندان جدا شده باشد که در ابتدا از بلعیدن آن جلوگیری کنیم و از طرف دیگر مراقب باشیم که بتوانیم قطعه جدا شده را پیدا کنیم.

درد های گاه و بیگاه

toothache

گاهی مواقع این شکستگی ممکن است که خیلی جدی نباشد ولی وجود داشته باشد که در این مواقع شما درد ناگهانی احساس نخواهید کرد که ممک ناست با درد هایی در دندان خود مواجه شوید که گاها متوقف و مجدد آغاز شوند.

  • این درد به هنگام جویدن بیشتر از مواقع دیگر است.
  • این درد به هنگام نوشیدن یا خوردن مواد غذایی سرد و یا گرم بیشتر می شود

بررسی دیداری دندان

broken-tooth-dentist-san-diegoاگر مشکوک به شکسته شدن دندان شدید و حتی احساس دردی نداشتید بهتر است شرایط را بررسی کنید. بهترین روش برای بررسی دندان های مشکوک استفاده از آینه یا بررسی دیداری است. در این بررسی به دنبال خط هایی بر روی دندان باشید.

  • اگر دسترسی به دندان مورد نظر ندارید از زبان خود برای تشخیص شکستگی می توانید کمک بگیرید.

مراجعه به دندانپزشک

emergency-dentist-albuquerqueحال که از دندان شکسته مطمئن شدید و آن را تشخیص دادید در اولین اقدام به گرفتن یک وقت ملاقات با دندان پزشک در اسرع وقت کنید. حتی اگر تنها با درد مواجه بودید و نتوانستید آثاری از ترک یا شکستگی پیدا نکردید باز هم مراجعه به دندان پزشک در اولویت قرار دارد.

اما در این میان شمات در منزل کار هایی میتوانید در منزل انجام دهید که از آسیب های بیشتر جلوگیری کنید که در ادامه آن ها را بررسی خواهیم کرد.

کار های قابل انجام بر روی دندان شکسته 

نگهداشتن قطعه دندان

captureدر بسیاری از مواقع دندان پزشک با دندان شکسته و جدا شده شما می توانید دندان را مجدد ترمیم کند پس بسیار مهم است قطعه جدا شده و یا شکسته شده را سیو کنید. برای ضد عفونی کردن هم می توانید از مقداری محلول آب نمک کمک بگیرید.

  • مخلوط یک قاشق آب نمک و ۱ پیمانه آب گرم و شست وشوی دهان
  • این محلول را برای ۳۰ الی ۶۰ ثانیه در هان خود بچرخانید.
  • این محلول را نبلعید
  • این کار را بعد از هر وعده غذایی تکرار کنید.

استفاده از مسکن ها

029-lifestyle3-be-sure-to-consult-a-physician-before-subscribing-to-birth-control-pillsاگر دردی شدید در دهان خود احساس می کنید می توانید از قرص های مسکن برای کاهش درد خود استفاده کنید.

  • شاید یکی از بهترین قرص های مسکن برای این درد ایبو پروفن است
  • قرص جایگزین استفاده از استامینوفن است

کاور کردن لبه های تیز دندان

317959-chewingلبه های تیز شده و یا نارک دندان شکسته شده ضمن اینکه به راحتی مجدد می تواند شکسته شود از طرف دیگر می تواند باعث ایجاد بریدگی و یا ضخم شدن دهان و دندان شما شود. برای جلوگیری از این دو مشکل شما می توانید از واکس های دندان استفاده و آن را پوشش دهید این واکس از داروخانه قابل تهیه است و یا می توانید به جای ان از ادامس جویده شده بدون شکر برای پوشاندنش استفاده کنید.

هنگام غذا خوردن مراقب باشید

australia-dental5تا قبل از مراجعه به دندان پزشک بهتر است که هنگام غذا خوردن و میل کردن غذا چندین مورد را دقت داشته باشید.

  • از غذا های نرم استفاده کنید. دندان شکسته و یا ترک خورده شده بسیار آسیب پذیر تر از دندان های معمولی است. پس بهتر است در این مدن از میل کردن غذا های خشک خود داری کنید و سعی کنید سوپ ها و غذا های نرم و سبک را استفاده کنید
  • از میل کردن مواد غذایی سرد و گرم خود داری کنید، دندان شکسته شده به راحتی در مقابل سرد و گرم شدنش واکنش نشان می دهد. بهترین دما برای غذا همان دمای محیط است.
  • سعی کنید از سمت دیگر دهانتان استفاده کنید و کمتر از سمتی که دندانش آسیب دیده استفاده کنید. تا جایی ممکن از غذا خوردن در سمت آسیب دیده و دندان آسیب دیده خود داری کنید.