زمانی که با فردی می خواهید ملاقات کنید قبل از لب گشودن و صحبت کردن ابتدا با چشمان خود تمام حرکات وی، نوع نگاه، قدم برداشتن حرکات دستان و … را زیر نظر می گیرید و در کسری از دقیقه اطلاعاتی از شخصیت وی در ذهن خود تحلیل می کنید. این ارتباط غیر کلامی و کسب اطلاعات همان زبان بدن است. در این مقاله ابتدا به تعریف و سپس چگونگی درک و فهمیدن زبان بدن می پردازیم. با ما همراه باشید.

در ابتدا اجازه دهید به سراغ تعریف زبان بدن برویم. زبان بدن به اشکال ارتباط غیر کلامی یا رفتاری اشاره می‌کند. در این ارتباط یک فرد از طریق رفتارهای خود، بدون آنکه صحبتی به میان بیاورد با دیگران ارتباط برقرار می کند و پیامی ارسال یا دریافت می کند. این رفتارها می‌تواند مربوط به وضعیت و حالات بدنی همچون نوع قرار گرفتن  دست ها، پاها، نحوه نشستن، ایستادن، راه رفتن، خوابیدن، حرکات و اشارات بدنی، جلوه‌های هیجانی صورت و حرکات چشم‌ها باشد.

چنانچه شما بتوانید از طریق این آموزش ها بدانید که در ذهن مخاطبتان چه می گذرد، یا سعی در گفتن چه چیزی دارد،  و یا چگونه شخصیتی را داراست، گویی اقدام به خواندن ذهن وی کرده اید. با کسب این اطلاعات، به راحتی می توانید پاسخ و رفتار متناسب با شرایط، از خود بروز دهید و نتیجه مطلوب را نیز به دست بیاورید. گاهی این حصول نتیجه در حد و اندازه پیروزی در یک بحث کلامی است و گاهی در یک مذاکره با ارزش. نکته مهم اینجاست که اگر زبان بدن و گفتار در یک فرد در تناقض باشند به صورت ناخواسته طرف مقابل زبان بدن را ارجح تر می داند و به آن اعتماد می کند.

زبان بدن حجم عظیم و جذاب از اطلاعات را از فرد یا افراد مقابل شما به اطلاع شما می رساند که اگر از آن ها اطلاع داشته باشید یا بتوانید آن ها را کدگشایی کنید، با یک گنجینه از اطلاعات ارزشمند رو به رو هستید. تحقیقات UCLA نشان می دهد که تنها ۷ درصد از ارتباطات شما مربوط به کلمات و جملاتی است که مستقیما رد و بدل می شوند، بنابر این تحقیقات، چیزی حدود ۳۸ درصد مربوط به لحن، صدای و نحوه ادای کلمات و جملات است و 55 درصد باقیمانده هم مربوط به زبان بدن است که اهمیت زبان بدن را به شما مجددا یاد آوری می کند. اما حال سوال اینجاست که چگونه این رفتار های افراد را ترجمه کنیم یا آن ها را اصطلاحا کد گشایی کنیم. با ما همراه باشید تا قدم به قدم این موارد را مرور کنیم.

قرار گرفتن دست و پا بر روی یکدیگر

آموزش زبان بدن (هاو کن یو - businessinsider©)

آموزش زبان بدن (هاو کن یو – businessinsider©)

چنان چه فردی دست به سینه باشد و یا پاهایش را بر روی یکدیگر قرار دهد این حرکت نشان از عدم پذیرش از سوی دیگریست، به عنوان مثال اگر شما در حال بحث با فردی هستید و فرد این حرکت را انجام می دهد شما باید متوجه شوید که فرد آنچنان با گفته های شما موافق نیست و شاید کاملا مخالف است. حتی اگر شما با لبخند و در یک فضای کاملا صمیمانه با یکدیگر گفت و گو می کنید. به گفته روانشناسان دستان بسته همچون تصویر و یا پا های بر روی یک دیگر قرار گرفته خبر از عدم پذیرش هر آن چیزیست که در مقابل فرد قرار دارد. این حرکت معمولا به صورت نا خود آگاه است وبدون آگاهی صورت می گیرد.

تشخیص لبخند واقعی و مصنوعی

آموزش زبان بدن (هاو کن یو - businessinsider©)

آموزش زبان بدن (هاو کن یو – businessinsider©)

وقتی صحبت از لبخند به میان می آید اگر دهان و لب های شما دروغ بگویند چشمان شما همچین قابلیتی ندارند و لبخند مصنوعی شما را برملا می کنند. شما باید بدانید که یک لبخند واقعی تا چشم های شما ادامه پیدا می کند و موجب چروک شدن پوست اطراف چشمان شما می شود. معمولا لبخند های مصنوعی برای مخفی کردن چیزی در گفتار و یا احساسات است.

دفعه ی بعد که با این لبخند ها مواجه شدید بهتر است نگاهی به چین و چروک های اطراف چشم بیندازید تا ببینید این لبخند واقعی است یا خیر.

تقلید کردن حرکات شما به صورت ناخواسته

آموزش زبان بدن (هاو کن یو - businessinsider©)

آموزش زبان بدن (هاو کن یو – businessinsider©)

حتما شما هم در یک جلسه و یا در جمعی و یا گفت و گو با فردی متوجه شده اید که طرف مقابل شما به صورت ناخود آگاه هر بار شما دست به مو های خود می برید یا جای پا های خود را تغییر می دهید طرف مقابل هم بعد از چند ثانیه همین رفتار ها را به نوعی تکرار می کند. این یک نشان خوب است که فرد مقابل در حال کپی و تقلید کردن حرکات شماست و معنی آن این است که بحث و گفت و گو به خوبی به پیش می رود و یا فرد پذیرای صحبت های شماست. پس تقلید شدن حرکات شما از جانب فرد مقابل نشانه موافقت و جواب مثبت فرد است بدون آنکه شخص از این موضوع اطلاع داشته باشد. این کد گشایی برای زمانی که در حال مذاکره و یا بحث برای خرید و فروش و موارد مشابه هستید کاملا می تواند کمک کننده باشد چرا که  به راحتی می توانید علی رغم کلمات مخالف وضعیت مثبت درونی را شناسایی کنید.

طرز حرکات و ایستادن یا نشستن شما

آموزش زبان بدن (هاو کن یو - businessinsider©)

آموزش زبان بدن (هاو کن یو – businessinsider©)

شرایطی را تصور کنید که در یک جمع بزرگ هستید و ناگهان شخصی با لباس رسمی وارد محیط می شود و در حالی که در حرکت است با سر پایین، کف دست خود را به سوی برخی بلند می کند و مجدد با نگاهی کوتاه این حرکت را ضمن اینکه در حال حرکت است تکرار می کند. برداشت شما چیست؟ این شخص، شخص مهمی است یا یک فرد عادی مثل بقیه؟

در همان نگاه اول از رفتار فرد، مغز شما به صورت ناخواسته شروع به برچسب زدن های مثبت و منفی به دیگران و همچنین قضاوت کردن افراد می کند، بدون اینکه شما حتی کوچک ترین اطلاعاتی در رابطه با فرد داشته باشید. دیگران هم به همین صورت، در یک برخورد اولیه به صورت ناخواسته در چند ثاینه ابتدایی قضاوت می کنند.

بلند شدن و ایستادن به صورت مستقیم و قرارا گرفتن شانه ها کمی عقب تر، به گفته روانشناسان یک حالت و طرز ایستادن قدرتمندانه است، می توانید از آن در شرایط مختلف کمک بگیرید.

تکیه کردن بر روی یکی از دستان و یا خمیده شدن به اطراف و همچنین زدن دست به زیر چانه بر روی یک میز نشانه های ضعف و خستگی است که بهتر است در قرار ملاقات ها و جلسات از آن ها بشدت خود داری کنید.

چشم هایی که دروغ می گویند

آموزش زبان بدن (هاو کن یو - businessinsider©)

آموزش زبان بدن (هاو کن یو – businessinsider©)

حتما شما هم با اصطلاح “به چشمانم نگاه کن و صحبت کن” آشنا هستید و یا از آن استفاده کرده اید، این روشی برای تشخیص حقیقت از دروغ است. در این حالت شخصی که دروغ می گوید برایش نگاه کردن به چشمان شخص دیگر سخت است.

اما از سوی دیگر برخی از گفته ها از این موضوع حکایت دارد که برخی از افراد آگاهانه هنگام دروغ گفتن مستقیم به چشمان دیگری نگاه می کنند و دروغ می گویند تا دروغ گویی آن ها بر ملا نشود و در واقع بر روی این تکنیک کار و تمرین کرده اند.

اما حال چگونه از چشمان فرد بفهمیم آن ها دروغ می گویند یا خیر؟ به صورت میانگین اشخاص، ارتباط چشمی  ۷ الی ۱۰ ثانیه ای دارند و این مقدار به صورت نرمال هنگام شنونده بودن بیشتر از هنگام صحبت کردن است. حال اگر شخصی در حال صحبت با شماست و تایم زیادی را به برقراری ارتباط چشمی با شما می پردازد و صحبت می کند باید به او شک کنید چرا که این فرد شاید در حال پنهان کردن چیزی از شماست مخصوصا اگر که پلک زدنی در این زمان در کار نباشد.

ابرو های بالا رفته

آموزش زبان بدن (هاو کن یو - businessinsider©)

آموزش زبان بدن (هاو کن یو – businessinsider©)

به صورت کلی سه معنی از ابرو های خمیده و بالا رفته قابل استنباط است. این سه حالت شامل تعجب و شگفت زده شدن، نگرانی و همچنین ترس است. سعی کنید در یک گفت و گوی صمیمی و راحت با دوستان  ابرو های خود را بالا نگه دارید.  مطمئنا کار سختی خواهد بود.

اگر هنگام صحبت با شخصی متوجه ابرو های بالا رفته شدید باید بدانید که بسته به شرایطی که صحبت می کنید کدام یک از این سه حالت(ترس و نکرانی، هیجان و شگفت زده شدن) اتفاق افتاده است و شخص با آن در گیر است.

قرار گرفتن دندان ها بر روی یک دیگر

آموزش زبان بدن (هاو کن یو - businessinsider©)

آموزش زبان بدن (هاو کن یو – businessinsider©)

فک بسته شده و یا دندان های بر روی یکدیگر قرار گرفته و همچنین گردنی که داخل بدن رفته است همگی حکایت از وجود استرس در فرد دارند. جدای از حرف هایی که فرد در حال رد و بدل کردن است این موارد، نشانه راحت نبودن فرد در مکالمه است.

شاید با وجود این علایم بحث دارد به سویی می رود که فرد را نگران می کند و یا میلی برای صحبت در رابطه با این موارد ندارد. شاید هم آن ها در حال فکر کردن به موضوع دیگری هستند و استرس خاصی در رابطه با ان موارد آن ها را فرا گرفته است.

جمع بندی

 نکته اینجاست که شما چنانچه نتوانستید  اطلاعات کاملی از رفتار و حرکات فرد استنباط کنید ولی بدون شک با یاد گیری زبان بدن می توانید نکات و موارد بسیاری را درک کنید و از آن ها بهره ببرید. به گفته بسیار از متخصصان و روانشناسان در بسیاری از مذاکرات و جلسه های رسمی چه در سطح معمول و چه سطح بالا زبان بدن و حرکاتی که از بدن سر میزند بسیار مهم تر و البته موثر تر از کلماتی است که رد و بدل می شوند. همچنین پیش بینی می شود تاثیری و درصد اثر زبان بدن در آینده بیشتر از چیزی شود که هم اکنون شما استفاده می کنید. بهتر است شما کاربران به این مقاله بسنده نکنید و اطلاعات بیشتری دز این زمینه کسب کنید.